Hund sköts i trädgård

Sv: Hund sköts i trädgård

Nu har jag ingen aning, men det finns ju en hel del fönster som inte är öppningsbara, dvs hon har kunnat se ut men inte kunnat öppna och ropa in hunden, och det kan vara svårt att göra sin röst hörd genom ett stängt fönster.

Nu så står det ju på flera ställen att hundägaren öppnade fönstret och ropade åt polisen.
Så då tolkar jag det som att det var ett öppningsbart fönster.

Nu så står det ju på flera ställen att hundägaren öppnade fönstret och ropade åt polisen.
Så då tolkar jag det som att det var ett öppningsbart fönster.

Ja fast då kan hon ju ha hunnit flytta sig till ett öppningsbart fönster, jag menar om jag får syn på en polis som kommer inramlande i min trädgård så skulle jag nog bli rätt stilla stående för att fundera på vad som händer innan jag hinner reagerar 1. hunden är ute, 2. jag borde nog kalla in honom 3. om det nu är så, förflytta mig till ett öppningsbart fönster. Om man då i steg 1 inser att hunden är ute och då ser innan man hinner till steg 2 att polisen har skjutit hunden, ja nog skulle chocken sätta in... Eller innan man har hunnit få upp fönstret, vi bor i ett gamalt hus och det tar ialla fall ett par sekunder innan man kan få upp fönstret, om man dessutom har ett litet barn på armen så gör det inte saker lättare...

Jag har 100% inkallning pa min hund, men om jag vaknar av ljud, tittar ut och ser att en polis ar i min tradgard en bit fran hunden skulle jag ocksa ropa till polisen. Polisen ar ju den jag borde kunna prata logiskt med, kan man tycka, och hunden var inte inblandad i ett hundbrak just da.

Min tjej lagger sig eller kommer, beroende pa vad jag sager (kollade i gar:p) nar en vilt frammande kommer in pa garden och gar sedan fot fram. Om jag star vid ett fonster i overvaningen och har blivit vackt och ar radd och osaker ar jag dock inte saker pa att jag har samma sjalvklara lydnad, jag kan lagga henne ... men jag ar tveksam om jag kan fa henne att backa om jag ar radd.

Om polisman gjort fel kommer detta troligtvis inte fram ändå tyvärr.
Det är bara han som vet hur han kände och vad som egentligen hände och jag tror hela händelsen kommer läggas ner tyvärr.
Som någon nämnde vilken hund som helst hade gått till angrepp om det rusar in vilt främmande människor på dennes område , inga konstigheter om hunden gjorde utfall, det får man nog räkna med om man gör så som han gjorde i detta fallet, kan jag tycka.

Tycker du att hundägaren har skuld i det som hände?

Nej jag anser att det hela är ett resultat av en samling olyckliga omständigheter.

Men, rent lagligt så kan det ändå bedömas så eftersom att man har strikt ansvar vad gäller hund och med för dåliga staket så kan det bli att en rättslig prövning ger att tillsynen brast.
Det är ofta så med lagen att man måste skydda sig själv mot att råka illa ut.
Mot lagen då alltså.

Och så finns det ju en annan aspekt.
Även om det är någon annans fel så vinner man själv på att kompensera för detta så att ingen olycka sker.
Det är som i trafiken.
Även om fyllot bakom ratten skall stanna vid rött ljus, så är det bra för mig att släppa fram idioten så att jag inte gör mig illa.

Senast ändrad:

Fast strikt ansvar gäller ju när det är något som händer. Det var inga skador på varken polisen eller polishunden. Och detsamma gäller ju för polisen, han har väl också strikt ansvar över sin hund?

Allt tycker jag tyder på att polisen hamnade i en situation som han(?) inte redde ut. Och det är faktiskt rätt konstigt. Hundarna bråkade inte, han hade ett val, skicka ut sin hund så fort han brytit det eventuella bråket ( var det ens något överhuvudtaget?) borde ju gå. Eller platsa sin hund medans man tar husägarens hund och håller tills ägaren kommer ut. Det är enligt mig oroande att man låter en polishundförare fortsätta jobba om denna inte ens klarar ut ett litet tjaffs mellan två hundar utan känner sig så pressad att hen måste ta till skjutvapen.

Det hade varit en helt annan sak om han eller hans hund faktiskt blev attackerade på riktigt, men då hade det också funnits bitmärken...

Alla gör misstag, men varför inte bara erkänna dom och fundera på lämpligheten hos personen som polis istället för att skylla på annat.

Men varför tjatar du om dåliga staket? Hunden var ju där han skulle vara. Att den har rymt tidigare har inte med saken att göra. De kan ha bytt ut staket sen han var ute senast. Han var ju inte på rymmen.

Ditt andra stycke förstår jag inte alls?

Och så finns det ju en annan aspekt.
Även om det är någon annans fel så vinner man själv på att kompensera för detta så att ingen olycka sker.
Det är som i trafiken.
Även om fyllot bakom ratten skall stanna vid rött ljus, så är det bra för mig att släppa fram idioten så att jag inte gör mig illa.

Svaret på denna aspekt borde då vara att inte ha hunden ute i egen trädgård om du inte själv sitter vakt vid grinden?

Hur skulle ägaren i detta fall kunna förutse och kompensera för att en polis med polishund kliver rakt in i trädgården?

Jag tror att svaret är att ha så pass rejäla staket att det tydligt framgår att där kan finnas en hund alla tider på dygnet, även utan människor ute.
Och så kanske en "varning för hunden"-skylt.
Dessa åtgärder håller nog ute de som man inte vill skall springa i trädgården.
Då så slipper man både tjuvarna och efterföljande poliser med hundar.

Därför att det inte bara handlar om att hålla den egna hunden inne utan även om att hålla obehöriga ute.
Jag tror inte att det räknas som tillräcklig tillsyn med en lös, obevakad hund som alla möjliga kan få tillträde till.

Det är tråkigt att du inte förstår min liknelse.

Ok. Vad menar du att man ska ha för staket runt trädgården för att ha hunden lös där?

Typ hundgård.
Ett sådant där man anses kunna lämna hunden ensam medan man gör något annat.

Eftersom Brutus var en hund omfattas situationen inte av nödvärnsregeln, enligt Ulf Petersson. Händelsen i Arild omfattas i stället av regler för nödsituationer som finns i brottsbalken.

Nöd föreligger enligt lagen när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse.
Jag undrar om inte Polisen kommer undan med att hunden hindrade polisarbetet och därför hotade egendom?
Djur hart inte så stort rättsskydd.
En dödad ponny bedöms ju som skadegörelse t.ex.

Man kan ju tycka att ett liv borde vara mera värt än en sak.

Jag tror att svaret är att ha så pass rejäla staket att det tydligt framgår att där kan finnas en hund alla tider på dygnet, även utan människor ute.

Fast jag har sett, på TV, en tjuvjakt där en polis släppte sin hund för att spåra upp skurken. Den hunden tog sig över ett PLANK och in i/genom en privat trädgård (polisen hade, hrm, vissa problem att själv ta sig över men lyckades till slut...). Man kanske ska ha taggtråd också.....? ;-)

Men i det läget så måste ju polisen vara beredd på i princip vad som helst, bakom planket.
I Sverige så finns det inte så många plank runt trädgårdar så jag tror nog att både tjyvar, polishundar och poliser väljer att gå runt en sådan tomt.
Och dessutom så kan ju ingen påstå att man inte gjort allt för att hålla ute utomstående.

Det finns massor av skumma lagar vad gäller djur och staket.
Och så en bunt tolkningar på det.

Att hundar räknas som egendom och inte en familjemedlem märks när man lämnar en skottskadad hund liggandes på gräset med en mamma och 2 småbarn klockan 4 på morgonen. Men för oss andra är en hund en familjemedlem oavsett vad lagboken säger och det är det som jag tycker borde hindra poliser från att agera som den här. Annars kommer förtroendet för polisen att minska och då kanske det blir som i England där poliser inte bär vapen. Det hade jag ABSOLUT röstat för!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 873
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att... 2
Svar
23
· Visningar
2 899
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen... 2
Svar
28
· Visningar
3 264
Senast: Migo
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 230
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka