hund ogillar pojkvän

Det kanske finns två motsatta varianter av de som inte kör nonchalera: de som Heeeej lilla vovsivoffsen kom och hälsa och de som Jag kan det här med hundar så nu gör du som jag säger.

:D
Nejdå, jag har jättemånga besökare här som lugnt hälsar på hundarna när de kommer in, och sen blir överlyckliga över att få en sovande Frodo i famnen vid kaffebordet <3

Nejdå, jag har jättemånga besökare här som lugnt hälsar på hundarna när de kommer in, och sen blir överlyckliga över att få en sovande Frodo i famnen vid kaffebordet <3
Ja fast jag tänkte scenariot när hundarna överfallen en i hallen. Då finns inget hälsa lugnt. ;)

Nej, det vi diskuterar är vems jobb det är att se till att hunden inte ställer till med saker. Vad som är respektlöst är ju subjektivt.

Det är mitt jobb. Och om jag misslyckas räknar jag med att det får konsekvenser för hundarna. Jag räknar med att folk fredar sig för byrackor som hoppar, juckar och snor mat.

Nu känner jag hundarna och börjar alltid med att berätta "säg bara till henne om hon inte försvinner", "han får inte göra så, bara visa iväg honom om han uppför sig som en idiot".

Hos andra hälsar jag inte ö h t på ev hundar förrän jag hälsat på folk och fått ev. instruktioner/ställt frågor om vad som är OK.

Vilken märklig diskussion.
Ingen gäst säger åt mina hundar här i deras eget hem. Helt absurt att en gäst skulle läxa upp någon som bor i huset. Tanken gör mig helförbannad.
Självklart "varnar" jag mina gäster när dom kommer att hundarna är livliga (men snälla) Är gästerna hundrädda så är stora hunden bakom ett kompost galler i samma rum tills han lugnat sig.
Det är ju mitt ansvar som ägare att möten min hund har är trevliga. (jag känner också min hund och kan ofta förutse vad som kan hända)
Det har hänt att stora hunden har snott kaka från övervakad tallrik. Gästen får en ny tallrik och kaka, hen skriker inte på min hund!

Det är mitt jobb. Och om jag misslyckas räknar jag med att det får konsekvenser för hundarna. Jag räknar med att folk fredar sig för byrackor som hoppar, juckar och snor mat.
Problemet uppstår ju när det kommer folk som själva bestämmer vilka beteenden som ska leda till att de korrigerar hundarna, och att de gör det på ett sätt som inte är acceptabelt. Som när min gäst bestämde att valpen inte fick äta på vedträt, TS kille bestämt att hunden inte får vara i soffan osv.

Det jag och många med mig försöker få fram är att om person A tycker att det är besvärande med en hund som gör X, så kan de säga till ägaren att ta bort hunden. INTE själva bestämma sig för att beteende X gör att hunden förtjänar en åthutning!

Det jag och många med mig försöker få fram är att om person A tycker att det är besvärande med en hund som gör X, så kan de säga till ägaren att ta bort hunden. INTE själva bestämma sig för att beteende X gör att hunden förtjänar en åthutning!

Egentligen ser jag problemet som större, även om det möjligen är utanför tråden.

Jag flyttade in hos maken och hans hund. Samma dag åkte hunden från övervåningen. Det blev inte populärt hos hunden. Han hade ju tidigare sovit i sängen.

Detta var inget problem för maken (som var potentiell pojkvän då), vi delar i närmast alla åsikter i hundhållning. Men det kan ju vara ett gigantiskt problem i en relation om man står långt ifrån varandra vad som gäller för t ex hundar. Jag hatar djur i möbler och hade nog inte haft ett förhållande med någon som tycker det är OK.

Sen är det väldigt stor skillnad på att vara ouppfostrad och bortskämd. Ruben är extremt bortskämd, det är inget jag sticker under stil med. Men han är även väluppfostrad och lydig.
Att han sitter på bord, ligger i soffan osv han inget att göra med att han är ouppfostrad.
Men han har även hög integritet och kommer det en främmande människa och försöker knuffa ner honom skulle han garanterat freda sig och bita den personen. Samma om någon skulle lugga honom.
Men ber man honom gå ner så gör han det.

Problemet uppstår ju när det kommer folk som själva bestämmer vilka beteenden som ska leda till att de korrigerar hundarna, och att de gör det på ett sätt som inte är acceptabelt. Som när min gäst bestämde att valpen inte fick äta på vedträt, TS kille bestämt att hunden inte får vara i soffan osv.

Solklar sammanfattning!

Inget av dessa beteenden handlar om att försvara sin privata zon. Ingen här har pratat om annat än att försvara sin privata zon.

Egentligen ser jag problemet som större, även om det möjligen är utanför tråden.

Jag flyttade in hos maken och hans hund. Samma dag åkte hunden från övervåningen. Det blev inte populärt hos hunden. Han hade ju tidigare sovit i sängen.

Detta var inget problem för maken (som var potentiell pojkvän då), vi delar i närmast alla åsikter i hundhållning. Men det kan ju vara ett gigantiskt problem i en relation om man står långt ifrån varandra vad som gäller för t ex hundar. Jag hatar djur i möbler och hade nog inte haft ett förhållande med någon som tycker det är OK.
Och jag har dumpat långvariga pojkvänner för att de inte förstått att jag vill ha mer än en hund, och en för att han tyckte att det var okej att ha hundar i hundgård 24/7 och låta sin hund mobba min.

Min prioritering är klar: hundarna och jag först! ;)

Om man ska börja dela hushåll med någon och gemensamt kommit fram till att det är si eller så vissa beteenden ska hanteras hamnar vi ju genast på en annan gata, så att säga. Det här är handlar ju i stort (och även i TS fall) om en relativt ny människa som kommer in i hemmet och vill börja tillrättavisa.

Sedan är det nog tur att du och jag inte ska försöka bo ihop med våra hundar i släptåg.:D

Inget av dessa beteenden handlar om att försvara sin privata zon. Ingen här har pratat om annat än att försvara sin privata zon.
"Försvara sin privata zon"?

Vår stora hund älskar att gå slalom mellan benen på oss. När vi (eller gäst)komner hem så hälsar han genom att gå mellan benen en runda, gå igen och stanna halvvägs för att bli klappad och masserad på ryggen. Det är hans hälsningsrutin.
Menar du att det skulle vara Okey att en gäst läxar upp honom, bli förbannad och drar honom i pälsen när han hälsar så?

"Försvara sin privata zon"?

Vår stora hund älskar att gå slalom mellan benen på oss. När vi (eller gäst)komner hem så hälsar han genom att gå mellan benen en runda, gå igen och stanna halvvägs för att bli klappad och masserad på ryggen. Det är hans hälsningsrutin.
Menar du att det skulle vara Okey att en gäst läxar upp honom, bli förbannad och drar honom i pälsen när han hälsar så?
Om hunden nafsar, börjar jucka eller nosar på genitalier samtidigt eller stjäl mat samtidig eller så och du ignorerar det eller inte är närvarande.

Det hade du vetat att jag syftade på om du läst mina tidigare inlägg.

Om jag inte anser hunden vara min jämlike så varför inte? Jag kanske tycker att soffan är till för människor i första hand? Som gäst förväntar jag mig inte att få sitta på golvet för att hundarna har tagit all plats i soffan.
Varför spelar det för roll vad du tycker en soffa är till för, när det varken handlar om ditt hem, din soffa eller din hund? Jag kanske har köpt just soffan du vill sätta dig i till min hund. Ska en hårddra det lite är inte du heller min jämlike i mitt hem, du är endast där för att jag tillåter att du är det. Så varför har du rätt att bestämma vad som gäller där?

Hunden far inte illa av att jag markerar att det inte är OK. Nej, den gör inte det. Det handlar om ungefär samma reaktion som att elstaketet ger en stöt om hunden går på det. Jag handlar instinktivt, jag pratar inte om att stå och skrika på ägaren genom dörren att "ta din hund är du snäll så ja kan komma in". Jag pratar om de lägen där det inte går att göra annat än freda sig. Att vända sig bort när 45 kg hund kommer dundrande är ju bara naivt.

En vettig hund som markerar att det inte är OK att min byracka överfaller den när den kommer in har jag inga problem med. Det är inte OK för mina hundar att bära sig illa åt. Oavsett kontext.
Fast det kräver ju att hunden är fokuserad på det du tillrättavisar. Min hund har fått en stöt av ett elstaket. Han har inte lärt sig att hålla sig från staket, han blev hästrädd istället då han var så fokuserad på hästarna att han inte märkte staketet.

Om hunden nafsar, börjar jucka eller nosar på genitalier samtidigt eller stjäl mat samtidig eller så och du ignorerar det eller inte är närvarande.

Det hade du vetat att jag syftade på om du läst mina tidigare inlägg.
Min hund hälsar på människor genom att köra nosen mellan benen, vifta på svansen och gå genom. Sen står han still mellan ens ben och ber om att bli kliad på ryggen. Det är ett inlärt beteende, vi har uppmuntrat honom att göra så eftersom vi inte har sagt till honom att det är "olämpligt"
Det är Vansinnigt om en gäst i vårt hus läxar upp honom för det. Han skulle inte förstå vad han gör för fel.
Om han snor något från en tallrik i vårt hem, säger jag till honom på ett sätt JAG finner lämpligt (eller inte alls) Gästen får sen en ny tallrik.
JAG flyttar på min hund om den juckar mot någon
En hund som bits är det direkt olämpligt att främmande ska läxa upp, hunden kan då försvara sig mer.

Det ska vara ett ruskigt våldsamt hopp för att man ska åka i backen av en schäfer som hoppar och man vänder sig bort. Men visst. Köper det då, det kan trots allt finnas omständigheter. Jag undrar fortfarande vad som hände med att använda rösten och be ägaren ta hand om hunden så att man slipper ta det ansvaret?

Jag är rätt spetig och klen, så mig är det inte svårt alls att få i backen. Men gäller det en stor bodybuilder på 2m så är det ju klart att han står där han står.

Jag sätter alltid upp benet samt säger bestämt Nej, lyssnar inte hunden på nej så finns benet där ifall.

Ägare finns inte med i alla situationer, tex en hund springade ensam på grusväg i skogen med ägare flåsande efter.
Finns ägare med skule jag självklart hoppats på att hen sätter stopp innan en sån situation uppstår då hen vet hur sin hund är. Men det finns idioter som bara låter det vara, då har jag rätt att freda mig.

Jag har alltid min hund kopplad där jag vet att det finns folk vi är bekanta med, då blir han så himla glad att han kan inte kontrollera jag har försökt träna bort men efter 7 år av försök orkade jag inte bråka mer så nu är han bara kopplad, av respekt för andra.

Tvivlar inte en sekund att dina hundar är super trevliga.

Om en främmande hund springer mot dig i skogen och ska hoppa, jucka och köra näsan i skrevet står du bara snällt och väntar på att det ska komma fram en ägare ur skogsbrynet?

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 184
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 561
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar