hund ogillar pojkvän

Min hund hälsar på människor genom att köra nosen mellan benen, vifta på svansen och gå genom. Sen står han still mellan ens ben och ber om att bli kliad på ryggen. Det är ett inlärt beteende, vi har uppmuntrat honom att göra så eftersom vi inte har sagt till honom att det är "olämpligt"
Det är Vansinnigt om en gäst i vårt hus läxar upp honom för det. Han skulle inte förstå vad han gör för fel.
Om han snor något från en tallrik i vårt hem, säger jag till honom på ett sätt JAG finner lämpligt (eller inte alls) Gästen får sen en ny tallrik.
JAG flyttar på min hund om den juckar mot någon
En hund som bits är det direkt olämpligt att främmande ska läxa upp, hunden kan då försvara sig mer.
Eh nej det gör du inte. Jag tänker inte stå och vänta. Min kropp = mina regler och det gäller oavsett var min kropp befinner sig.

Vår huligan hälsar översvallande på gäster.
Får vi nya gäster informerar jag om detta och frågar om det är okej för dem att bli hoppade på. Är det inte det stängs hon in eller hålls kopplad tills lugnet infaller sig.
Jag säger också att om de ledsnar på hoppandet kan de säga nej och putta bort eller be oss.
Jag är mån om att folk trivs hos oss, och huliganen är glad oavsett. Hon får oftast vara i vår soffa, men har vi gäster får hon vara på golvet/sin bädd om inte gästen uttryckligen säger "åhhh, får jag locka upp henne i soffan?".
Hon får aldrig tigga eller stjäla mat, märker jag att hon gör det säger jag till, har inga problem med att gäster gör det så länge det är på ett bra sätt (nej, inte tigga ). De flesta bara uppmärksammar mig på ett snyggt sätt, så tar jag tag i det.
Jag älskar huliganen men förutsätter inte att andra gör det.

Eh nej det gör du inte. Jag tänker inte stå och vänta. Min kropp = mina regler och det gäller oavsett var min kropp befinner sig.
Självklart har du rätt att vända dig om, skaka på benet om hunden hänger där, det gör även jag.
Om hunden inte ger sig och fysiskt måste flyttas på/sägas till, då gör jag det.

En hund som nosar dig mellan benen har antagligen inte fått lära sig något annat.
(vi har ju okeyat här hemma att vår springer mellan benen när han hälsar)
Är det då rimligt att du som gäst ska vara "duktig" och minsann lära hunden veta hut?
Diskussionen handlar om att ryta åt en hund och dra den i pälsen.
Vår hund snor mat han kommer åt. (sambon är hopplöst slö och lämnar alltid något gott på skärbrädan) Han smyger tyst fram och kan snabbt nappa åt sig en bit under ens arm.
Om min hund tar en bit mat från en gäst, så är det en separat händelse "Gästen har blivit av med en matbit" (gästen får ny mat och behöver inte svälta)
Hunden borde (kanske, beroende på vad ägare anser) uppfostras att inte stjäla mat av gäster.
Det är INTE gästens uppgift att avgöra vad som ska göras med hunden. (gästen har för fan fått ny mat och ska sätta sig ner och vara nöjd)
Helt ärligt så låter det som en extremt ouppfostrad hund som ni nog ska förvarna gäster om. Jag hade nog blivit så paff att jag hade ropat NEJ! och puttat undan hunden om den försökt stjäla mat ur handen på mig. Inte som ett försök att fostra hunden utan som en ren instinktiv handling.

Samma gäller om den kör upp nosen i skrevet. Om den hade gjort så på mig när jag var nyförlöst så hade jag nog aktivt puttat bort hunden för jag hade ONT. Jag hade som gäst nog inte kommit på att det var min skyldighet att upplysa dig om att jag för tillfället var extra känslig mellan benen...

Självklart har du rätt att vända dig om, skaka på benet om hunden hänger där, det gör även jag.
Om hunden inte ger sig och fysiskt måste flyttas på/sägas till, då gör jag det.
Nej du har inte rätt att bestämma hur jag ska freda mig, så länge jag inte skadar din hund. Jag gillar hundar och jag gillar närgångna hundar men jag hade nog inte stått med sidan till och inväntat hjälp medan hunden var i full färd med att jucka på mitt ben. Tänk då hur en person som inte gillar hundar hade kunnat reagera.

Helt ärligt så låter det som en extremt ouppfostrad hund som ni nog ska förvarna gäster om. Jag hade nog blivit så paff att jag hade ropat NEJ! och puttat undan hunden om den försökt stjäla mat ur handen på mig. Inte som ett försök att fostra hunden utan som en ren instinktiv handling.

Samma gäller om den kör upp nosen i skrevet. Om den hade gjort så på mig när jag var nyförlöst så hade jag nog aktivt puttat bort hunden för jag hade ONT. Jag hade som gäst nog inte kommit på att det var min skyldighet att upplysa dig om att jag för tillfället var extra känslig mellan benen...
Hunden vet att han inte får ta mat från människor
Han kan ändå inte låta bli.
Vi har tränat och tränat och tränat.
(Jag kan lägga en matbit på golvet och säga åt honom att vänta tills jag säger till, han är lydig och han förstår. )
Han tar ändå mat om tillfälle ges.
Eftersom gäster har dålig koll på hans tricks, så brukar han vara bakom kompostgaller när vi äter.

Menar du att vi som ägare har gjort fel när vi tillåter att glad hund gå mellan benen på oss när han hälsar?
Är det din uppgift att bedöma om det är rätt eller fel?

(Jag kan lägga en matbit på golvet och säga åt honom att vänta tills jag säger till, han är lydig och han förstår. )
Eftersom gäster har dålig koll på hans tricks, så brukar han vara bakom kompostgaller när vi äter.

Menar du att vi som ägare har gjort fel när vi tillåter att glad hund gå mellan benen på oss när han hälsar?

Ja det är väl en bra lösning att hunden hålls instängd medan ni äter. Gästerna slipper bli besvärade och hunden slipper få skäll.

Jag lägger mig inte i hur er hund beter sig mot er.

Nej du har inte rätt att bestämma hur jag ska freda mig, så länge jag inte skadar din hund. Jag gillar hundar och jag gillar närgångna hundar men jag hade nog inte stått med sidan till och inväntat hjälp medan hunden var i full färd med att jucka på mitt ben. Tänk då hur en person som inte gillar hundar hade kunnat reagera.
Kommer det en gäst som inte gillar hundar är hunden bakom kompostgaller hela besöket (det har aldrig hänt)
Fö juckar (bits inte heller) mina hundar inte på någon. Om dom hade haft vana att gör det hade jag löst problemet på annat sätt än att gästen behöver värja sig.

Fast ni kan ju se till att hunden skiljer på er och andra. Våra får hoppa och pussa på husse men inte mig eftersom jag har en ryggskada. De får inte hoppa och slicka på andra heller, och de har inget problem att skilja på detta.
Det är ju jättelätt att tappa balansen lite och vackla till om en hund går mellan benen på en, speciellt om hunden är stor och lite livlig. En sådan sak skulle kunna sabba min rygg för dagar eller få en äldre person att falla.

Ja det är väl en bra lösning att hunden hålls instängd medan ni äter. Gästerna slipper bli besvärade och hunden slipper få skäll.

Jag lägger mig inte i hur er hund beter sig mot er.
Vi hade "nya" gäster för två veckor sen. Jag visste inte hur dom reagerade på hundar.
Jag frågade om dom vill hälsa eftersom hundarna är livliga och mycket "på"
Dom säger att "JA vi är vana vid hundar låt dom komma fram!"
Då tycker jag också att gästerna får tåla HUR mina hundar hälsar (även om dom springer mellan benen)
Det är inte upp till gästen att tala om för mina hundar att dom hälsar på fel "sätt"
Självklart kan gästen be mig ta undan hunden. Eller mota bort hunden själv.
En gäst rycker inte hunden i pälsen, ryter inte heller på hunden och kör inte upp knän i magen. Det är det vi diskuterar.

Fast ni kan ju se till att hunden skiljer på er och andra. Våra får hoppa och pussa på husse men inte mig eftersom jag har en ryggskada. De får inte hoppa och slicka på andra heller, och de har inget problem att skilja på detta.
Det är ju jättelätt att tappa balansen lite och vackla till om en hund går mellan benen på en, speciellt om hunden är stor och lite livlig. En sådan sak skulle kunna sabba min rygg för dagar eller få en äldre person att falla.
Du kan undanbe dig att hälsa på mina hundar om du vill.

Du kan undanbe dig att hälsa på mina hundar om du vill.

Fast jag är ju inte synsk. Om en gäst är ny hos dig så vet den ju inte att hundarna kommer att springa mellan benen. Jag kanske tror att de kommer att komma fram, nosa, vifta på svansen och sen gå.

Jag skulle bli jätteförvånad om en hund plötsligt började gå in mellan mina ben! Hade nog haft fullt upp med att hålla i mig i en dörrpost. Skulle du då snabbt uppfatta att jag befann mig i en besvärlig situation och hinna ta bort hunden som är mellan benen på mig eller skulle du tro att jag okejade det för att jag inte kommer mig för att säga något?

Men hur ska jag veta vad du förväntar dig att jag frågar om, om du inte talar om det för mig först? Vill du t ex att jag ska be dig att be hunden flytta på sig om den står mitt i dörröppningen också? Ska jag be om lov att flytta tröjan från soffan?
Är det inte lättare att förutsätta att alla inte har samma regler som du i sina hem och fråga om det du vill? Hund i dörröppningen skulle du redan hört av mig att "säg åt honom 'Akta' och peta lite på honom så han vet åt vilket håll han ska gå". Angående tröjan skulle jag personligen fråga "Var kan jag lägga den här?" så kan värden anvisa en plats, själv flytta på tröjan eller upplysa mig om att den inte får flyttas på.

Fast jag är ju inte synsk. Om en gäst är ny hos dig så vet den ju inte att hundarna kommer att springa mellan benen. Jag kanske tror att de kommer att komma fram, nosa, vifta på svansen och sen gå.

Jag skulle bli jätteförvånad om en hund plötsligt började gå in mellan mina ben! Hade nog haft fullt upp med att hålla i mig i en dörrpost. Skulle du då snabbt uppfatta att jag befann mig i en besvärlig situation och hinna ta bort hunden som är mellan benen på mig eller skulle du tro att jag okejade det för att jag inte kommer mig för att säga något?
Om jag säger att hunden är "på" fysiskt, då borde du kunna räkna ut att han inte bara nosar lite på din hand och sen går och lägger sig. (särskilt som hunden står och ylar och hoppar jämfota bakom kompostgallret, det syns att han är "livlig" även en oerfaren kan se detta)

Jag trodde du tyckte att hundar skulle tränas med positiv förstärkning?
Gäller det bara dina egna hundar?
Är det Okey för dig att huta åt andras hundar om du tycker dom uppför sig olämpligt?

Vår hund snor mat han kommer åt. (sambon är hopplöst slö och lämnar alltid något gott på skärbrädan) Han smyger tyst fram och kan snabbt nappa åt sig en bit under ens arm.

Om min hund tar en bit mat från en gäst, så är det en separat händelse "Gästen har blivit av med en matbit" (gästen får ny mat och behöver inte svälta)

Det är INTE gästens uppgift att avgöra vad som ska göras med hunden. (gästen har för fan fått ny mat och ska sätta sig ner och vara nöjd)

Om hunden regelbundet snor mat, så är det ju inte en separat händelse när den snor mat från en gäst. Det är en vana hunden har tillskansat sig, eftersom ni som ägare anser det vara ett okej beteende att stjäla mat. Förutsätter jag eftersom ni inte lärt av hunden dylika dumheter.

Om jag som gäst får något ätbart snott från mig, dvs från min hand eller min tallrik så nog skulle jag instinktivt säga ifrån. Går på en nanosekund liksom och som ägare får man nog höra vad jag anser om dylik ouppfostran dessutom.

Jag trodde du tyckte att hundar skulle tränas med positiv förstärkning?
Gäller det bara dina egna hundar?
Är det Okey för dig att huta åt andras hundar om du tycker dom uppför sig olämpligt?

Lägg ner va!
VAR har jag skrivit att man ska "huta" åt andras hundar??
Det är aldrig ok att skada hundar. Men jag tycker det är ok att knuffa bort och säga nej om hunden är PÅ min kropp.

Om jag säger att hunden är "på" fysiskt, då borde du kunna räkna ut att han inte bara nosar lite på din hand och sen går och lägger sig. (särskilt som hunden står och ylar och hoppar jämfota bakom kompostgallret, det syns att han är "livlig" även en oerfaren kan se detta)

Tolkningsfråga.

Om hunden regelbundet snor mat, så är det ju inte en separat händelse när den snor mat från en gäst. Det är en vana hunden har tillskansat sig, eftersom ni som ägare anser det vara ett okej beteende att stjäla mat. Förutsätter jag eftersom ni inte lärt av hunden dylika dumheter.

Om jag som gäst får något ätbart snott från mig, dvs från min hand eller min tallrik så nog skulle jag instinktivt säga ifrån. Går på en nanosekund liksom och som ägare får man nog höra vad jag anser om dylik ouppfostran dessutom.
Jag har en egensinnig ras.

Det finns hundägare som aldrig lyckas träna in inkallning på sina hundar, det finns dom som inte lyckas träna bort jakten i sin hund.

Vi har inte lyckats träna bort att han snor mat.
Men, vi har tränat mycket annat och han är en fantastisk hund.

Och

Vad andra tycker. Det skiter jag i.

Lägg ner va!
VAR har jag skrivit att man ska "huta" åt andras hundar??
Det är aldrig ok att skada hundar. Men jag tycker det är ok att knuffa bort och säga nej om hunden är PÅ min kropp.
Är det positiv inlärning att neja och knuffa andras hundar?

Jag skulle vilja påstå att det är väldigt negativt eftersom hunden inte känner dig.
Att säga till sin egen hund är inte hälften så hotfullt för hunden, han känner ju matte.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 545
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar