hund ogillar pojkvän

Om hunden känner sig hotad, skrämd och förvirrad (eftersom han inte vet vad han har gjort för fel)
När en främmande förbannad människa kommer in i hans hem och skriker NEJ!! Så tror jag säkert det finns hundar som kan nypa till.

(Mina hundar bits inte)

Oj vilka extrema överdrifter.
Men det är ju alltid där dessa diskussioner hamnar, i överdrifternas land.

Om hunden känner sig hotad, skrämd och förvirrad (eftersom han inte vet vad han har gjort för fel)
När en främmande förbannad människa kommer in i hans hem och skriker NEJ!! Så tror jag säkert det finns hundar som kan nypa till.

(Mina hundar bits inte)

Det där låter snarare som en rädd, osäker och mentalt instabil hund och då hade jag "skyddat" hunden såpass att han slapp träffa människor öht.

Blir hunden rädd/osäker/känner sig hotad om någon kommer in och ropar "HEJ!!" Eller "GRATTIS!!" ?

Jag hade inte velat ha en hund som nyper pga ett strongt nej, alla bör klara det.

(Mina hundar bits inte)

Nu har jag skrivit att neja normalt medvetet eftersom jag anade att du skulle överdiva det annars i din tolkning. Tydligen hjälpte inte det.

En sån hund skulle jag aldrig vilja ha eller träffa. En hund som har så lätt till att bita ska hållas under sådan uppsikt att den inte tillåts bita.
Det är inte särskilt ovanligt med hundar som kan nypa till. Om du inte känner hunden så vet du inte hur den reagerar på en uppläxning.
Fast nu har diskussionen gått från knuffar, drag i pälsen, skrik, till ett litet milt snält vänligt nej.

Du verkar ha väldigt obehagliga hundar om de kan bita pga ett ord. Himla märkligt att även tro att alla som kommer innanför ens dörr ska träna ens hund med positiv förstärkning. Jättemärkligt, faktiskt. Menar du att det uppstår en träningssituation varje gång ni har gäster, och att det är gästens uppgift att träna hunden åt dig?

Nej...gästerna är träningsobjekten.

Det är inte särskilt ovanligt med hundar som kan nypa till. Om du inte känner hunden så vet du inte hur den reagerar på en uppläxning.
Fast nu har diskussionen gått från knuffar, drag i pälsen, skrik, till ett litet milt snält vänligt nej.

Faktum är att disskusionen har gått från att TS pojkvän motat ner hunden från soffa ect till skrik och drag i pälsen av vissa i tråden.

Om jag var hemma hos någon och satt vid köksbordet och fikade och husets hund hade kommit och försökt koma åt min mat hade jag sagt åt den nåt i stil: "Nej du, det där är min mat" och föst bort hunden antingen med handen eller med benet beroende på vad som funkar bäst i situationen. Den enda gången jag skulle använda "våld" är om hunden gör det mot mig d.v.s. om hunden hoppar på mig med stor kraft så måste jag använda mer kraft för att klara av situationen än jag skulle behöva om hunden bara satte upp framtassarna på mig för att den vill bli klappad men i övrigt är lugn. Allt hänger ju på hur mycket kraft som krävs för att freda sig och sin kropp mot hunden.

Du verkar ha väldigt obehagliga hundar om de kan bita pga ett ord. Himla märkligt att även tro att alla som kommer innanför ens dörr ska träna ens hund med positiv förstärkning. Jättemärkligt, faktiskt. Menar du att det uppstår en träningssituation varje gång ni har gäster, och att det är gästens uppgift att träna hunden åt dig?
Mina hundar bits inte
Voff påstår att hon träna sina hundar med positiv förstärkning. (Nu undrar jag om det stämmer):confused: :crazy:
Jag frågade varför andras hundar inte ska behandlas likadant?

Fast ni kan ju se till att hunden skiljer på er och andra. Våra får hoppa och pussa på husse men inte mig eftersom jag har en ryggskada. De får inte hoppa och slicka på andra heller, och de har inget problem att skilja på detta.

Här är det tvärtom. D v s våra får inte slicka på mig (ryser bara jag tänker på det), men om det tillåts ger de gärna en kärleksfull handslickning på besökande som visar sig tillgängliga.

Weilern kan gärna leda med handen i munnen om han blir tillräckligt uppspelt. Det får han inte göra på andra, och gör det också mycket sällan på mig men det är inget jag varken uppmuntrar eller bestraffar.

Hundar gör skillnad på individer. Och kroppsspråk. Eller VETTIGA hundar gör skillnad på individer och läser kroppsspråk. Hos andra djur (inkl. hundar) och människor. Ser inget konstigt i det.

Vad spelar det för roll? Flippar dina hundar ut för att alla ord som kommer ur ens mun inte går i samma ton som ett "hej"?

(Det finns för övrigt många tonlägen att säga ett "hej" i också)
Det va det här med positiv förstärkning jag funderare lite över
Jag har svårt att få ihop att en person påstår att hen tränar sina egna hundar med positiv förstärkningar men kan se säga till andras hundar.
Inte så positivt i mina ögon.

Mina hundar bits inte
Voff påstår att hon träna sina hundar med positiv förstärkning. (Nu undrar jag om det stämmer):confused: :crazy:
Jag frågade varför andras hundar inte ska behandlas likadant?

Du mixar ihop helt skilda situationer. Hur JAG som ägare tränar min hund är något helt annat än hur jag förväntar mig att gäster ska uppföra sig mot min hund. Jag förväntar mig verkligen inte att mina gäster ska träna hunden åt mig. Det är min uppgift, och min uppgift enbart. Det skulle bli en förjävlig procedur om jag först måste hålla en lektion inom positiv förstärkning och hundträning för varje människa som kliver in genom vår dörr, och sedan förvänta mig att de ska träna hunden åt mig. Jag förstår inte alls hur du tänker, ärligt talat.

Jag tränar med positiv förstärkning men säger fortfarande "nej" till min hund om jag vill att han ska avbryta ett beteende. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 546
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar