hund ogillar pojkvän

Om jag säger att hunden är "på" fysiskt, då borde du kunna räkna ut att han inte bara nosar lite på din hand och sen går och lägger sig. (särskilt som hunden står och ylar och hoppar jämfota bakom kompostgallret, det syns att han är "livlig" även en oerfaren kan se detta)

En hund som står och ylar och hoppar jämfota bakom ett kompostgaller hade jag (hundvan) inte velat hälsa på.

En vän till mig skaffade en valp av stor energisk ras och när valpen var 6 månader ungefär skulle jag hem och hälsa på. Hon gjorde helt rätt tycker jag: När jag ringde på dörren så öppnar hon dörren och smiter ut till mig och säger åt mig att ignorera hunden tills den är lugn och inte skäller och hoppar. Hon stängde in hunden bakom kompostgaller så att jag skulle kunna komma in och ta av skor och jacka i lugn och ro. Jag gjorde som hon sa och efter ett litet tag så lugnade sig hunden och satte sig ner och väntade snällt. Då gick jag lugnt fram utan att titta på den och var noga med att röra mig långsamt och inte göra något som kunde trigga igång hunden igen. Och så klappade jag den lugnt, och den satt kvar lugnt och stilla och var så lugn som man kan begära av en väldigt livlig 6 månaders hund av livlig ras.

Felet jag anser att många gör (både ägaren och gästerna, även om det är ägaren som ska instruera gästerna hur de ska göra och gäster inte alltid förstår vad ignorera verkligen innebär) är att de när de kommer hem (till sig själv eller andra) uppför sig hysteriskt. De pratar med hunden med pipig röst och gör i stort sett allt i boken för att trigga hunden att hoppa, skälla och uppföra sig rätt illa. Sen blir de förvånade att hunden skäller som en dåre när det kommer folk.

Men jag förstår inte? Varför ska du be min hund att gå ner från min soffa, där jag vill ha honom för att jag har svårt att böja mig ner till golvet och gosa med honom?
Om du inte avser att fixa sittplatser till dina gäster utan tänker låta hundarna ta all plats så
Jag har en egensinnig ras.

Det finns hundägare som aldrig lyckas träna in inkallning på sina hundar, det finns dom som inte lyckas träna bort jakten i sin hund.

Vi har inte lyckats träna bort att han snor mat.
Men, vi har tränat mycket annat och han är en fantastisk hund.

Och

Vad andra tycker. Det skiter jag i.
Besökare kan inte veta att du inte har kompetens att träna hunden att inte sno mat (hur står ni)? Har ni ofta gäster kan det ju bero på att ni klar markerar att det är okej för hundarna att göra vad de vill med gästerna och sno från derars tallrikar, knuffa dem hit och dit mm om gästerna inte har rätt att putta undan en nyfiken hundnos som vill åt godsakerna, skrev, ansikte, vill ligga i knäet etc.

För mig är det naturligt att säga till vem det än månde vara att det som ligger på min tallrik är mitt, och ska man var närgången och sitta i mitt knä, pussa mig etc sker det på mina villkor. (och jo jag har gärna en hund i knäet, även en stor när det passar och har inget emot en ordentlig hälsningsceremoni)

En hund som står och ylar och hoppar jämfota bakom ett kompostgaller hade jag (hundvan) inte velat hälsa på.

En vän till mig skaffade en valp av stor energisk ras och när valpen var 6 månader ungefär skulle jag hem och hälsa på. Hon gjorde helt rätt tycker jag: När jag ringde på dörren så öppnar hon dörren och smiter ut till mig och säger åt mig att ignorera hunden tills den är lugn och inte skäller och hoppar. Hon stängde in hunden bakom kompostgaller så att jag skulle kunna komma in och ta av skor och jacka i lugn och ro. Jag gjorde som hon sa och efter ett litet tag så lugnade sig hunden och satte sig ner och väntade snällt. Då gick jag lugnt fram utan att titta på den och var noga med att röra mig långsamt och inte göra något som kunde trigga igång hunden igen. Och så klappade jag den lugnt, och den satt kvar lugnt och stilla och var så lugn som man kan begära av en väldigt livlig 6 månaders hund av livlig ras.

Felet jag anser att många gör (både ägaren och gästerna, även om det är ägaren som ska instruera gästerna hur de ska göra och gäster inte alltid förstår vad ignorera verkligen innebär) är att de när de kommer hem (till sig själv eller andra) uppför sig hysteriskt. De pratar med hunden med pipig röst och gör i stort sett allt i boken för att trigga hunden att hoppa, skälla och uppföra sig rätt illa. Sen blir de förvånade att hunden skäller som en dåre när det kommer folk.
Ja,precis alla som kommer hit ser hur han är, det räcker med en blick. Han är livlig och glad. Antingen väljer en att hälsa på honom lugnt bakom gallret, eller så släpper vi ut honom eller så väljer en att inte hälsa alls.
Att välja att skrika på honom eller dra i pälsen eller försöka skrämma honom på ett annat sätt.
Det valet finns inte hos oss.

Om du inte avser att fixa sittplatser till dina gäster utan tänker låta hundarna ta all plats så

Besökare kan inte veta att du inte har kompetens att träna hunden att inte sno mat (hur står ni)? Har ni ofta gäster kan det ju bero på att ni klar markerar att det är okej för hundarna att göra vad de vill med gästerna och sno från derars tallrikar, knuffa dem hit och dit mm om gästerna inte har rätt att putta undan en nyfiken hundnos som vill åt godsakerna, skrev, ansikte, vill ligga i knäet etc.

För mig är det naturligt att säga till vem det än månde vara att det som ligger på min tallrik är mitt, och ska man var närgången och sitta i mitt knä, pussa mig etc sker det på mina villkor. (och jo jag har gärna en hund i knäet, även en stor när det passar och har inget emot en ordentlig hälsningsceremoni)
:rofl:
Ja, här är det alltid kaos och gästerna sitter på golvet för hundarna och katten ligger i soffan ihop med mig. ;)

Jag är bara förundrad över att jag så ofta kommer hem till hundägare som låter hundarna hälsa upphetsat på folk. Jag tror inte att hunden skulle må sämre om den lärde sig att för att få hälsa så är man först lugn. Sen kan man hälsa och få uppmärksamhet. Istället låter alldeles för många hundägare sina hundar skälla, hoppa och leva rövare så fort det kommer folk. Ägarna tror att hundarna bara är glada men jag ser stressade hundar som inte kan hantera situationen och som hade mått bättre och varit mer harmoniska om ägarna hade lärt dem att de inte behöver stressa runt som dårar bara för att dörrklockan ringer.

Hade jag haft hund hade ingen fått uppmuntra den till ett hysteriskt beteende (hoppa, skälla, yla osv) när de kom hem till oss. Utan varit lugna och sansade och när alla är det då kan alla få hälsa och klappa och ha det trevligt.

Jag fattar inte att folk vill ha hoppande, skällande och ylande hundar bara dörrklockan ringer.

Är det positiv inlärning att neja och knuffa andras hundar?

Jag skulle vilja påstå att det är väldigt negativt eftersom hunden inte känner dig.
Att säga till sin egen hund är inte hälften så hotfullt för hunden, han känner ju matte.

Hade det funnits en inlärning på hunden så hade människor inte behövt freda sig emot den. Om en människa känner sig utsatt får den alltid freda sig.
Den hunden som inte tål en knuff och ett normalt nej är ett mentalt vrak.
Är du aldrig fysik med dina hundar?
Brottas? Skojbusar?
Har du aldrig sagt nej till dem?

Varför skulle ett nej vara hotfullt?

Eller tar du för givet att hunden tacklas ner i golvet och det vrålas nej?

Personligen så räcker ett bestämt "Hörrö!" från matte fint för att dämpa mina hundar om de blir alltför exalterade. Vilket alltid, utan undantag de få gånger det händer beror på att nån besökare härjar upp dem :cautious: och jag vill inte ha hundar som blir till sig i trasorna såpass att de tappar allt vad uppfostran heter bara för att det kommer folk = jag säger åt dem.

Hade det funnits en inlärning på hunden så hade människor inte behövt freda sig emot den. Om en människa känner sig utsatt får den alltid freda sig.
Den hunden som inte tål en knuff och ett normalt nej är ett mentalt vrak.
Är du aldrig fysik med dina hundar?
Brottas? Skojbusar?
Har du aldrig sagt nej till dem?

Varför skulle ett nej vara hotfullt?

Eller tar du för givet att hunden tacklas ner i golvet och det vrålas nej?
Jag är bara förvånad att du tycker det är okey för en främmande person att säga till en hund.
Hunden känner inte människan och kan inte läsa hur förbannad denne är.
Människan känner inte hunden och vet inte hur den reagerar på att bli tillsagd av främmande person
Det kan sluta mycket värre än det började.

Att bli tillsagd av främmande är inte positivt, någongång.

Jag är bara förvånad att du tycker det är okey för en främmande person att säga till en hund.
Hunden känner inte människan och kan inte läsa hur förbannad denne är.
Människan känner inte hunden och vet inte hur den reagerar på att bli tillsagd av främmande person
Det kan sluta mycket värre än det började.

Att bli tillsagd av främmande är inte positivt, någongång.
Alla mina hundar har blivit tilltalade och tillsagda av människor under träning, när de varit hos hundvakter ect. Jag finner det faktiskt skrattretande att de inte skulle tåla ett normalt nej.

På vilket sätt skulle det "bli värre". Utveckla gärna!

Det brukar alltid finnas sittplatser ändå. Antingen sätter jag mig på armstödet till soffan eller ber hunden lägga sig i mitt knä istället. När det är många människor brukar han själv föredra att gå och lägga sig någon annanstans istället för att trängas i soffan.
Det finns ingen annan anledning för mina gäster att be honom gå ner än att de anser att min hund inte ska vara i min soffa, vilket jag faktiskt anser att jag har rätt att bestämma, oavsett om de är i huset eller inte.

Ärligt talat så tror jag att det ibland är nyttigt för en hund att inte bara matte/husse säger till hunden utan även då gäster, såklart på så vis som matte/husse önskar.

Jag hade också blivit skogstokig om någon använde slag/sparkar eller dylikt som första reaktion om hunden bara tittade åt gästens håll, men att gästen puttar ner jycken från knät för att han tigger? - helt ok. Han har inget att göra där.

Jag tränar enbart med positiva metoder men det betyder inte att min hund inte kan saker som "nej", "gå ner" eller "gå och lägg dig".

Min jycke har dock en förkärlek till att köra nosen i rumpan på folk när han vill "få igång" dem, men det brukar jag förvarna om och förklara hur man ska hantera det. Oftast tycker folk det är charmigt :grin:

Själv bryr jag mig inte om hoppiga, tiggiga, buffliga hundar. Om det blir "för mycket" sätter jag bara en hand på bringan och för ner hunden sas. Mjukt och lugnt.

Alla mina hundar har blivit tilltalade och tillsagda av människor under träning, när de varit hos hundvakter ect. Jag finner det faktiskt skrattretande att de inte skulle tåla ett normalt nej.

På vilket sätt skulle det "bli värre". Utveckla gärna!
Mina hundar tål ett nej
Det är jag som inte tål att hundarna nejas av besökare

Du förstår säkert det själv hur och varför det kan bli värre.
Om besökaren och hunden missförstår varandra när tillsägelsen kommer kan hunden ev (beroende på hund) känna att den behöver försvara sig.
Det kan (beroende på hund) sluta med ett bett.

Mina hundar tål ett nej

Om besökaren och hunden missförstår varandra när tillsägelsen kommer kan hunden ev (beroende på hund) känna att den behöver försvara sig.

Om hunden biter pga ett nej hade hunden inte fått vara med mer alls. Sådetså.

Mina hundar tål ett nej

En sån hund skulle jag aldrig vilja ha eller träffa. En hund som har så lätt till att bita ska hållas under sådan uppsikt att den inte tillåts bita.

Om hunden biter pga ett nej hade hunden inte fått vara med mer alls. Sådetså.
Om hunden känner sig hotad, skrämd och förvirrad (eftersom han inte vet vad han har gjort för fel)
När en främmande förbannad människa kommer in i hans hem och skriker NEJ!! Så tror jag säkert det finns hundar som kan nypa till.

(Mina hundar bits inte)

Nej, jag förstår faktiskt inte varför en hund skulle ta till en sådan ytterlighet som att bitas för ett nej. Har man en så reaktiv hund med en sådan osäkerhet släpper man inte ut den till gäster öht. Då tar man sitt ansvar som hundägare och skyddar hunden från kontakt med främande, inte tvärt om.

Jag håller helt med! En normalt funtad och uppfostrad hund biter inte för att den blir tillsagd av någon annan än ägaren eller på 100% rätt sätt.

Om hunden känner sig hotad, skrämd och förvirrad (eftersom han inte vet vad han har gjort för fel)
När en främmande förbannad människa kommer in i hans hem och skriker NEJ!! Så tror jag säkert det finns hundar som kan nypa till.

(Mina hundar bits inte)

Var i tråden står det att en främmande förbannad människa kommer in i hundens hem och skriker nej? Du överdriver ju något enormt!

Mina hundar tål ett nej

Du verkar ha väldigt obehagliga hundar om de kan bita pga ett ord. Himla märkligt att även tro att alla som kommer innanför ens dörr ska träna ens hund med positiv förstärkning. Jättemärkligt, faktiskt. Menar du att det uppstår en träningssituation varje gång ni har gäster, och att det är gästens uppgift att träna hunden åt dig?

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 546
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar