hund ogillar pojkvän

Min hund hälsar på människor genom att köra nosen mellan benen, vifta på svansen och gå genom. Sen står han still mellan ens ben och ber om att bli kliad på ryggen. Det är ett inlärt beteende, vi har uppmuntrat honom att göra så eftersom vi inte har sagt till honom att det är "olämpligt"
Det är Vansinnigt om en gäst i vårt hus läxar upp honom för det. Han skulle inte förstå vad han gör för fel.
Om han snor något från en tallrik i vårt hem, säger jag till honom på ett sätt JAG finner lämpligt (eller inte alls) Gästen får sen en ny tallrik.
JAG flyttar på min hund om den juckar mot någon
En hund som bits är det direkt olämpligt att främmande ska läxa upp, hunden kan då försvara sig mer.
Jag tror inte jag har någon som helst lust att besöka dig om du förväntar dig att din hund ska få bitas, jucka mot mig och springa mellan mina ben utan att jag säger till den.

"Försvara sin privata zon"?

Vår stora hund älskar att gå slalom mellan benen på oss. När vi (eller gäst)komner hem så hälsar han genom att gå mellan benen en runda, gå igen och stanna halvvägs för att bli klappad och masserad på ryggen. Det är hans hälsningsrutin.
Menar du att det skulle vara Okey att en gäst läxar upp honom, bli förbannad och drar honom i pälsen när han hälsar så?

Nä, för det skulle vara att bete sig illa. Men gästen har rätt att välja att slippa ha en hund springande mellan benen på sig. Gästen kan t.ex. hålla ihop benen och fösa bort hunden vänligt men bestämt. Hunden far inte illa av det. Hunden lär sig att den människan var inte så rolig och fokuserar sin uppmärksamhet på andra människor.

Jag tror inte jag har någon som helst lust att besöka dig om du förväntar dig att din hund ska få bitas, jucka mot mig och springa mellan mina ben utan att jag säger till den.
Jag vill inte heller ha besök av dig.
Tack

Jag har aldrig påstått att det är Okey att en hund biter, hoppar och juckar mot gäster
Springer mellan benen på gäster är helt okey om han gör. (Ingen har heller tagit illa vid sig sitt ha en glad svansviftande hund mellan benen som vill bli kliad på ryggen. Alla han gör så på brukar skratta roat) Jag frågar alltid om gästen "tål" en livlig hund innan jag släpper fram honom och är självklart bredvid när det hälsas.

En hund som tillåtes att bita gäster har en olämplig ägare.
En gäst som läxar upp en sådan stackars missförstådd hund, är en olämplig gäst.

Jag är rätt spetig och klen, så mig är det inte svårt alls att få i backen. Men gäller det en stor bodybuilder på 2m så är det ju klart att han står där han står.

Jag sätter alltid upp benet samt säger bestämt Nej, lyssnar inte hunden på nej så finns benet där ifall.

Ägare finns inte med i alla situationer, tex en hund springade ensam på grusväg i skogen med ägare flåsande efter.
Finns ägare med skule jag självklart hoppats på att hen sätter stopp innan en sån situation uppstår då hen vet hur sin hund är. Men det finns idioter som bara låter det vara, då har jag rätt att freda mig.

Jag har alltid min hund kopplad där jag vet att det finns folk vi är bekanta med, då blir han så himla glad att han kan inte kontrollera jag har försökt träna bort men efter 7 år av försök orkade jag inte bråka mer så nu är han bara kopplad, av respekt för andra.

Man behöver knappast vara två meter lång och en bodybuilder för att stå emot en jycke som hoppar I hallen - det du beskriver här är ju något helt annat. Jag har hela tiden pratat om en hund I hemmet och där hävdar jag fortfarande att det är toknej att tillrättavisa djuret som bor där. Ägaren, som sagt, kan inte vara långt borta.
Terriern är känslig och skulle kunna ta illa vid sig och shiban skulle kunna gorma till, med rätta tycker jag då. Ingen av dem ska behöva känna så i hemmet.Lämna det till mig istället som vet hur vardera hund ska hanteras.

På en grusväg i skogen står det väl var och en mer eller mindre fritt att hantera situationen efter behag. Jag skulle inte freda Mig Själv på något särskilt sätt mot en glad hund, men däremot mina egna hundar om jag hade dem med mig.

Nä, för det skulle vara att bete sig illa. Men gästen har rätt att välja att slippa ha en hund springande mellan benen på sig. Gästen kan t.ex. hålla ihop benen och fösa bort hunden vänligt men bestämt. Hunden far inte illa av det. Hunden lär sig att den människan var inte så rolig och fokuserar sin uppmärksamhet på andra människor.
Javisst kan en knipa ihop knäna om en vill, eller vända sig bort. Det är helt okej.
(Eller ännu bättre så kan hunden vara bakom kompostgallret när det ska hälsas lugnt.)
Det är stor skillnad på att vända sig bort och att dra i pälsen och ryta åt hunden.

Jag dejtade en kille som hade en tik, hon testade några ggr att rida på mitt ben, jag skakade bara av mig henne.
Hon va svartsjuk, jag kom där och tog hennes husse ifrån henne på kvällarna i soffan.
Varför skulle jag läxa upp henne för det?
Varför skulle jag reagera som ett kränkt fån och bli förbannad på den stackars lilla hunden?
Hon ville ju bara mysa med husse i soffan själv.

Jag vill inte heller ha besök av dig.
Tack

Jag har aldrig påstått att det är Okey att en hund biter, hoppar och juckar mot gäster
Springer mellan benen på gäster är helt okey om han gör. (Ingen har heller tagit illa vid sig sitt ha en glad svansviftande hund mellan benen som vill bli kliad på ryggen. Alla han gör så på brukar skratta roat) Jag frågar alltid om gästen "tål" en livlig hund innan jag släpper fram honom och är självklart bredvid när det hälsas.

En hund som tillåtes att bita gäster har en olämplig ägare.
En gäst som läxar upp en sådan stackars missförstådd hund, är en olämplig gäst.

Det spelar mindre roll om hunden har en olämplig ägare som inte borde ha hund om den bitits/nafsat. Jag hindrar hellre om möjligt hunden att fortsätta innan jag tar upp eventuell debatt om lämpliga hundägare i det läget.

Ingen av de som inte accepterar vad som helst ifrån hundar har velat läxa upp dem utan endast försvara sitt space. Av dina svar här tyder det på att du ser det som uppläxning att fösa undan hunden, säga nej och liknade, det har inte varit tal om annat

Tycker du på allvar att det är synd om en hund för att den hindras att nafsas, jucka, äta mat ur händerna på gästerna, snusa på genitalier och liknande?

Ägaren, som sagt, kan inte vara långt borta.
Ägaren kan inte vara långt borta?

Så ingen som har hund går ner i källaren, upp på övervåningen, ut i garaget, ut i köket utan att ta med sig hunden? Hunden är per automatik fysiskt länkad till ägaren som konstant håller uppsikt alltid?

Eller vad menar du med att ägaren inte kan vara långt borta?

Och då är vi ju där igen, vad som är självklart för en är inte självklart för en annan. Exemplet med de som blivit förbannade för att Monster tittade på dem, tex. Eller som någon som inte gillar att en hälsande hund slickar dem på handen. Eller tusen andra saker som är OK för en men inte en annan.

Förhindra kan man - som regel - göra utan att skrämma eller göra illa hunden... Det jag vänder mig emot är det senare.
Egentligen är det inte så svårt, de flesta människor är olika rädda om olika kroppsdelar dvs ok med nos på handen men kanske inte i ansiktet och absolut inte i skrevet. Det tror jag att du är helt medveten om, så jämförelsen med en hund som tittar på fel sätt haltar lite.

Jag menar förstås inte att man ska lappa till hunden det första man gör. Men om du läser @Luff s inlägg igen så kan du hitta följande mening Han lyssnade inte när jag sa nej och det gick inte att trycka bort honom. Här tycker jag nog att människans välbefinnande går före (man är rätt öm som nyförlöst + hela äckelgrejen) och då får man väl ta till de medel som krävs för att freda sig.

Och lite allmänt som bland annat @Monstermom säger - är det så svårt att öppna munnen och be ägaren ta itu med det man tycker är ett problem? Istället för att sätta upp knän eller knuffa ned från soffan - soffan där hunden kanske har just Sin plats trots allt och inte är en kudde man bara relokerar till andra sidan.
Själv vill jag naturligtvis att alla ska trivas i mitt hem, men på bekostnad av oss som faktiskt Bor här sker det inte.
Om man är van att hunden alltid ska flytta på sig så kanske man inte ens reflekterar över att det är något man ska fråga om (jag sätter mig personligen bredvid hunden för jag gillar att gosa med hundar, men jag känner folk ber mina hundar gå ner från soffan och det är helt okej för mig). Jag frågar t ex inte om det är okej att flytta på en tröja heller. OBS att jag ber hunden gå ner. Min förra stora labbe kunde drabbas av akut förlamning när det var dags att flytta på sig så honom fick man ibland putta lite på. Men jag pratar inte om våldsamma metoder som skrämmer eller gör illa hunden. Utan samma som jag hade använt om hunden hade stått i vägen i säg dörröppningen också. Då ber jag den flytta på sig, jag står ju inte stilla och ropar på värden att denne ska ropa på sin hund.

Jag tror också det finns en skillnad i hur man behandlar en gäst? För mig är det liksom självklart att gästen får det bästa jag har att erbjuda. Dvs saknas det plats i soffan så är det jag och hundarna som sitter på golvet, inte gästen. Jag vill också att gästen ska känna sig bekväm i mitt hem och att de ska slippa fråga om allt och det påtalar jag när de kommer in.

Både husse och rödingen från byn som brukar hälsa på här får vackert acceptera att beter sig hunden olämpligt här så blir den tillsagd/uppläxad. Finns inte på världskartan att jag accepterar att en hund markerar med tänderna när den beter sig olämpligt och därmed blir tillsagd.

Sen har husse som är nybörjare inom hund också fått en del matnyttiga tips i hur man på bästa sätt uppfostrar en 1½ årig finsk spetshane för att den inte ska bli horribel som vuxen, samt blivit uppläxd för att han låter hunden ränna fritt på byn.

Vare sig hund eller husse far illa av att någon annan markerar/upplyser om att detta är inte ett okej beteende.

Har man som ägare inte pli på sin hund eller inte säger ifrån när den ovälkommet är på andra och hunden inte lyssnar när den utomstående säger nej/försöker fösa bort hunden, så får man liksom gilla läget att den som blir "utsatt" för hundens ovälkomna beteende säger ifrån.

Det spelar mindre roll om hunden har en olämplig ägare som inte borde ha hund om den bitits/nafsat. Jag hindrar hellre om möjligt hunden att fortsätta innan jag tar upp eventuell debatt om lämpliga hundägare i det läget.

Ingen av de som inte accepterar vad som helst ifrån hundar har velat läxa upp dem utan endast försvara sitt space. Av dina svar här tyder det på att du ser det som uppläxning att fösa undan hunden, säga nej och liknade, det har inte varit tal om annat

Tycker du på allvar att det är synd om en hund för att den hindras att nafsas, jucka, äta mat ur händerna på gästerna, snusa på genitalier och liknande?
En hund som nosar dig mellan benen har antagligen inte fått lära sig något annat.
(vi har ju okeyat här hemma att vår springer mellan benen när han hälsar)
Är det då rimligt att du som gäst ska vara "duktig" och minsann lära hunden veta hut?
Diskussionen handlar om att ryta åt en hund och dra den i pälsen.
Vår hund snor mat han kommer åt. (sambon är hopplöst slö och lämnar alltid något gott på skärbrädan) Han smyger tyst fram och kan snabbt nappa åt sig en bit under ens arm.
Om min hund tar en bit mat från en gäst, så är det en separat händelse "Gästen har blivit av med en matbit" (gästen får ny mat och behöver inte svälta)
Hunden borde (kanske, beroende på vad ägare anser) uppfostras att inte stjäla mat av gäster.
Det är INTE gästens uppgift att avgöra vad som ska göras med hunden. (gästen har för fan fått ny mat och ska sätta sig ner och vara nöjd)

Senast ändrad:
Problemet uppstår ju när det kommer folk som själva bestämmer vilka beteenden som ska leda till att de korrigerar hundarna, och att de gör det på ett sätt som inte är acceptabelt. Som när min gäst bestämde att valpen inte fick äta på vedträt, TS kille bestämt att hunden inte får vara i soffan osv.

Det jag och många med mig försöker få fram är att om person A tycker att det är besvärande med en hund som gör X, så kan de säga till ägaren att ta bort hunden. INTE själva bestämma sig för att beteende X gör att hunden förtjänar en åthutning!
Vem har sagt att de tycker det är okej att korrigera någon annans hund när det inte handlar om att freda sig?

Varför spelar det för roll vad du tycker en soffa är till för, när det varken handlar om ditt hem, din soffa eller din hund? Jag kanske har köpt just soffan du vill sätta dig i till min hund. Ska en hårddra det lite är inte du heller min jämlike i mitt hem, du är endast där för att jag tillåter att du är det. Så varför har du rätt att bestämma vad som gäller där?
Men hur ska jag veta vad du förväntar dig att jag frågar om, om du inte talar om det för mig först? Vill du t ex att jag ska be dig att be hunden flytta på sig om den står mitt i dörröppningen också? Ska jag be om lov att flytta tröjan från soffan?

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 545
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar