hund ogillar pojkvän

Uppför sig mina hundar respektlöst mot andra (hundar eller människor) är det mitt förbannade ansvar att styra upp det. Och jag skäms.

Nosar i skrev, hoppa på folk, förfölja folk på besök - inget av detta accepteras. Jag hör alltid med besökare om de är bekväma med hundarna, berättar vilka de kan säga till själv och vilken jag behöver ta tag i. Alla hundarna förstår vettiga instruktioner, men den som kom in och sparkade på den nyopererade tiken så stygnen gick upp, den personen var inte välkommen igen.

Andras hundar förväntar jag mig ägarna styr upp. Jag kräver att hunden respekterar mig i samma utsträckning som jag respekterar hunden. Min integritet, hundens integritet.

Jag tror du gör dig till nu. Eller jämför äpplen med päron. Jag (och säkert många med mig) struntar nog i hur hunden beter sig mot dig. Om du är okej med att hunden juckar på ditt ben så är jag också okej med det. Däremot är jag INTE okej med att den juckar på mitt ben. Om jag förväntas stå ut med det när jag besöker dig så vill jag gärna bli förvarnad ja.

Jag organiserar alltså inte om i dina skåp men vill bestämma om jag vill äta med gaffel eller kniv för att använda din egen jämförelse.

Det är ju lustigt, för jag i min tur tycker det är du som skriver saker jag har svårt att ta på allvar i den här tråden. Jag gör dock gissningen att du faktiskt inte gör dig till, för varför skulle du.

Jag är inte ens lite intresserad av något slags omröstning om specifika beteenden, är vi överens om att x, y eller z är acceptabla eller oacceptabla. Vad jag pratar om är grundprincipen: om en hund beter sig på ett sätt jag själv inte uppskattar, agerar jag mot hunden eller ber jag ägarna fixa det? Jag tycker det är helt obegripligt oförskämt att - i en icke akut situation - gå på hunden istället för att uppmärksamma ägarna på att det är något jag inte uppskattar.

Det är ju skillnad på att duka om bordet utan ett ord, och på att be om kniv och gaffel då.

Exakt hur många sekunder ska man stå ut med en nos i skrevet tycker du? Jag tycker att det är väldigt äckligt och hade puttat undan hundens nos av ren reflex.

Riskerar hunden/matte akut kollaps av att man ber den flytta på sig?

Exakt hur många sekunder tar det att sätta en hand framför näsan på den tills vidare och säga "hjälp"?

Ber den flytta på sig eller luggar den så den skriker? Jag har inga som helst invändningar mot att man ber hunden om ett annat beteende, vilket jag också skrivit redan.

Det är ju lustigt, för jag i min tur tycker det är du som skriver saker jag har svårt att ta på allvar i den här tråden. Jag gör dock gissningen att du faktiskt inte gör dig till, för varför skulle du.

Jag är inte ens lite intresserad av något slags omröstning om specifika beteenden, är vi överens om att x, y eller z är acceptabla eller oacceptabla. Vad jag pratar om är grundprincipen: om en hund beter sig på ett sätt jag själv inte uppskattar, agerar jag mot hunden eller ber jag ägarna fixa det? Jag tycker det är helt obegripligt oförskämt att - i en icke akut situation - gå på hunden istället för att uppmärksamma ägarna på att det är något jag inte uppskattar.

Det är ju skillnad på att duka om bordet utan ett ord, och på att be om kniv och gaffel då.

Exakt hur många sekunder tar det att sätta en hand framför näsan på den tills vidare och säga "hjälp"?

Ber den flytta på sig eller luggar den så den skriker? Jag har inga som helst invändningar mot att man ber hunden om ett annat beteende, vilket jag också skrivit redan.
Fast alltså min kropp är min och ingen annan annans att bestämma över. Det gäller oavsett om vi är hemma hos mig eller dig. Du kan inte på allvar mena att dina hundar får göra vad de vill med min kropp tills du säger annorlunda. Det är ju helt absurt. Nej det är inte fara för livet men hundarna har gjort intrång i min privata sfär och det måste jag få lov att förhindra.

Fast alltså min kropp är min och ingen annan annans att bestämma över. Det gäller oavsett om vi är hemma hos mig eller dig. Du kan inte på allvar mena att dina hundar får göra vad de vill med min kropp tills du säger annorlunda. Det är ju helt absurt. Nej det är inte fara för livet men hundarna har gjort intrång i min privata sfär och det måste jag få lov att förhindra.

Och då är vi ju där igen, vad som är självklart för en är inte självklart för en annan. Exemplet med de som blivit förbannade för att Monster tittade på dem, tex. Eller som någon som inte gillar att en hälsande hund slickar dem på handen. Eller tusen andra saker som är OK för en men inte en annan.

Förhindra kan man - som regel - göra utan att skrämma eller göra illa hunden... Det jag vänder mig emot är det senare.

Jag har svårt att förstå hur man ens vågar lugga en hund ,hade det varit någon av mina tidigare hundar hade man fått ett eller flera hål i handen av att göra en sådan sak,ja och sen en smäll av mig :o
Jag inser att jag har nog tänkt fel angående lugga. :o För mig är lugga att man tar tag i håret/ pälsen. Alltså typ om man har en hund med nosen i skrevet ståendes på två ben, sticker ner handen flat som skydd och sedan använder den andra till att ta i nackskinnet och lyfter ner hunden.
Inte att man ger den en hurring/ örfil?

Hoppar en okänd hund på mig så brukar jag ta ett steg fram= de allra flesta hundar hoppar ner och det hela är odramatiskt tills ägaren får tag på hunden.

Du kan hälsa pojkvännen att det är tur att du inte har katt :D Min systers katt avskydde hennes ex. Han både bets och klöstes, ibland i uh lite mer intima situationer om man får säga så ;) Pojkvännen blev lite frustrerad och uttryckte det att om en hund uppfört sig på samma sätt, dvs bitits, väste (ibland) och rivits, så skulle det tas på ett helt annat allvar än när Bosse gjorde det.

Och nej, han var aldrig ensam med katten och även när han var där så gjorde han sitt bästa att ignorera att det fanns en katt i huset. Personkemin fungerade liksom aldrig + att Bosse är van att sova i sängen med min syster, tätt tryckt mot henne och inte var road av att 'någon' övertog hans plats :D
Min unga hankatt protesterade mot min nya karl genom att helt sonika sätta sig i sängen och KISSA där vi just legat... Poppis det blev...

Folk som "sätter upp benet" är bland det vidrigaste jag vet. Det kan bli riktiga skador av sådant. Folk som gör så åker ut omedelbart här. Det räcker med den skadan min hund fick av en sådan idiot en gång, aldrig att jag utsätter min hund för sådana människor.

Det är mitt ansvar att min hund inte hoppar på folk men om jag varnar för att han kan hoppa och de säger att jag kan släppa honom och de då sätter upp benet när han gör det, nej det är verkligen inte okej någonstans. Om det gör ont på dig, vad tror du att det gör på hunden? Vänd dig om istället och intrigera inte så lär hunden om hen är normal inte hoppa på dig.

Skadorna som människorna får då?

Jag försvarar mig alltid genom att sätta up benet i god tid så hunden ser att det är något ivägen och kan då välja att inte göra det.
Aldrig någonsin hört om en skada på det viset, taktiken knuffa undan har jag dock hört att det gått illa från.
De som dock kickar upp benet är idioter men det trodde jag alla visste.

Vänd dig om... Okej stor shäfer jag kommer bli omkull knuffad.

Jag inser att jag har nog tänkt fel angående lugga. :o För mig är lugga att man tar tag i håret/ pälsen. Alltså typ om man har en hund med nosen i skrevet ståendes på två ben, sticker ner handen flat som skydd och sedan använder den andra till att ta i nackskinnet och lyfter ner hunden.
Inte att man ger den en hurring/ örfil?

Hoppar en okänd hund på mig så brukar jag ta ett steg fram= de allra flesta hundar hoppar ner och det hela är odramatiskt tills ägaren får tag på hunden.

Tyvärr är vissa hundägare idioter 'Hunden är ju bara glad vad roligt'

Jag har fått glasögon förstörda och en annan gång en tand utslagen av hundar som hoppat för att hälsa.
Och jag har blivit kissad på samt biten i ansiktet av besökande hundar här. Vad har det med saken att göra? Ingen har pratat om att det är okej att låta sina hundar bete sig som arslen mot folk - snarare är det ju just ÄGARENS ANSVAR vi trycker på. Dvs inte besökarens, pojkvännens, medresenärens eller nån annans jobb utan ägarens jobb.

Och jag har blivit kissad på samt biten i ansiktet av besökande hundar här. Vad har det med saken att göra? Ingen har pratat om att det är okej att låta sina hundar bete sig som arslen mot folk - snarare är det ju just ÄGARENS ANSVAR vi trycker på. Dvs inte besökarens, pojkvännens, medresenärens eller nån annans jobb utan ägarens jobb.
Tydligen gör hundägare ett rätt så otillräckligt jobb ibland.

Och lite allmänt som bland annat @Monstermom säger - är det så svårt att öppna munnen och be ägaren ta itu med det man tycker är ett problem? Istället för att sätta upp knän eller knuffa ned från soffan - soffan där hunden kanske har just Sin plats trots allt och inte är en kudde man bara relokerar till andra sidan.
Själv vill jag naturligtvis att alla ska trivas i mitt hem, men på bekostnad av oss som faktiskt Bor här sker det inte.

Skadorna som människorna får då?

Jag försvarar mig alltid genom att sätta up benet i god tid så hunden ser att det är något ivägen och kan då välja att inte göra det.
Aldrig någonsin hört om en skada på det viset, taktiken knuffa undan har jag dock hört att det gått illa från.
De som dock kickar upp benet är idioter men det trodde jag alla visste.

Vänd dig om... Okej stor shäfer jag kommer bli omkull knuffad.

I mitt fall hade det inte blivit några skador på människan. Hunden väger nästan 15 kg. Jag varnade för att han kan hoppa, personen säger att det inte gör något och att jag kan släppa. Jag släpper, personen sätter upp benet, hunden slår en bakåtkullerbytta i luften, landar på rygg ett par meter ifrån där han var och får en svullnad stor som en fotboll på bröstet där knät träffade. Hen åkte ut med dunder och brak och var verkligen inte välkommen hit mer. Jag ångrar faktiskt att jag inte polisanmälde.

Ett tips är att vrida dig åt sidan, titta åt andra hållet och ignorera. En sund hund hoppar då inte med sådan kraft att en vuxen faller omkull. Känner du av någon anledning att du måste ta upp benet så gör det åt sidan så att du inte träffar hunden med ditt knä.

Precis som föräldrar, bilister och hästägare. Det ger inte dig rätten att klämma till hunden ändå.

Att det är skillnad på att freda sig från hot och att klämma åt andras hundar för att man tycker de gör fel har redan diskuterats, men du kanske vill göra det ett varv till?
Ha ha ha! :rofl: Jag måste säga att jag alltid tyckt att föräldrar kan vara lite väl känsliga när det kommer till att säga till deras barn men det är tydligen ingenting i jämförelse med hundägare och hur känsligt det är att säga till deras hundar.

Om en hund försöker hoppa på mig, jucka på mig eller sno min mat så kommer jag att säga till hunden oavsett vad ägaren tycker om det. Så hemsk är jag.

Solklart dåligt beteende (som handlar om brist på respekt) markerar jag. "Nä, så får du faktiskt inte göra", möjligen åtföljd av en gest. Lika mycket för att markera för ägaren som hunden att det är över gränsen.

Kommer en hund i full fart mot mig och avser att hoppa, sätter jag upp benet (knäet med sidan mot magen typ) för att försvara mig. Kommer en hund mot mig aggressivt (ja, det har hänt) avvaktar jag till den är nära och sparkar tillräckligt för att avvärja attacken.

Hundar som plockar mat av mig, sätter sig på mig, slickar mig, hoppar på mig - inte visar respekt kommer jag att freda mig för. Och betacka mig för ägaren.

Om folk vill ha sina hundar i soffan, fine by me. Jag väljer då fåtöljen. Eller stolen.

I min bekantskapskrets finns en flock på fyra helt ouppfostrade hundar. Två är halvstora, två är små. Man blir överfallen när man kommer. Men jag brukar lösa det genom att bara gå rakt igenom flocken och lämna dem till ägaren att reda upp. Skulle jag få för mig att sätta mig på huk och hälsa - tja, då får jag skylla mig själv. Jag tycker man verkar komma förvånansvärt långt med (andras) stökiga hundar bara genom att nonchalera dem.

Att freda sig ute i offentlig miljö är en helt annan sak än att välja att göra det i någons hem, där man inte vet vilka regler som redan gäller för hund (eller barn, okej.) och där ansvarig vuxen med största sannolikhet finns i närheten så att man kan be om hjälp - eller för all del gå ut om man vill.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 184
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 561
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.