hund ogillar pojkvän

Men jag förstår inte? Varför ska du be min hund att gå ner från min soffa, där jag vill ha honom för att jag har svårt att böja mig ner till golvet och gosa med honom?

Jag struntar i vad din hund gör i din soffa om jag är på besök. Men om hunden hoppar upp i soffan i full fart använder mig som bromskloss och kör upp sin nos och tunga i mitt ansikte då kommer jag vilja bort hunden från mig. Om hunden bara hoppar upp i soffan och lägger sig bredvid och vill bli klappad så har jag inte ingen åsikt om det.

Jag tycker det är stor skilnad på om gäster är hundfolk eller inte. Har vi ickehundfolk hemma så tar vi ut hundarna. De har hundstallet med tillhörande gårdar att vara i. Det blir lugnast och trevligast så för alla. Hundarna har jag 24/7 omkring mig och de har så mycket av oss och hemmet annars att de kan gott vara ute de få gånger vi har gäster. Även vi tycker det är rätt skönt att umgås med folk utan 5 hundar i knät för en stund.
Hundfolk (våra hundvänner) vet hur man för sig i ett hem med hund. De vet också hur man aggerar om hunden går för långt, dvs försöker sno mat ur händerna på dem. Nu hinner ju vi oftast säga till hundarna innan de hinner hitta på nått sånt, man känner dem så väl att man ser vad de är påväg att odla för ideer :grin:
De får inte hoppa på gäster, slicka dem i ansiktet, knö på dem osv bara för att det är ok att göra det med husse. De får inte hoppa osv på mig heller pga min ryggskada. Och de förstår skilnaden.

I TS fall hade jag bara tagit ett kort snack med pojkvännen gällade regler runt hunden. Det är i min värld ingen jättegrej, folk har olika erfarenheter och uppfattningar om saker och ting. Inget att blåsa upp.

Hade hunden farit illa så hade jag tagit ett allvarigare snack beroende på hur illa det varit.

Om ett okänt barn springer fram och slår mig/hugger mig i handen/pillar mig i skrevet så står jag inte passivt och ber föräldrarna ta undan barnet. Jag lappar inte till ungen heller, men nog markerar jag att jag vill skydda min kropp. En hund är inte lika ömtålig som ett barn, och saknar förmåga att resonera. Så där är jag lite tydligare om det behövs.

Så det är antingen att vara passiv och ta emot, eller markera som är valen? Det går inte att hålla undan barnet från att göra illa en medan man kommunicerar till föräldrarna att man vill att de tar rätt på ungen? Utan rätt på och markera "fy", bara?

Jag tycker det @Luff beskriver om mackan är en helt bisarr situation, jag tycker det är ett vrickat sätt att lära en hund agera. Men det är tydligen hur de vill ha det hemma, inte fan går jag in där då och lär hunden de "rätta" reglerna... Är det omöjligt att säga att man inte vill äta under de här förhållandena, och antingen får de undan hunden eller så går jag hem? Varför skulle det vara OK att fostra en hund till regler som går stick i stäv med ägarens önskemål? Hemma hos dem? Liknande med hunden som skulle rida, jag hade verkligen inte gillat det heller - men varför lugga bort hunden som första reaktion? Varför inte öppna munnen och säga "ta undan hunden"?

Det finns massor med regler folk har kring hund, som är helt bisarra. Man vet ju inte ens vad de är, om någon kommer hem till mig och har som regel att hundar får inte vara på vänster sida, får inte nysa, eller vad fan som helst annat, så inte är det OK att de börjar fostra min hund till detta. Bara för att jag råkar hålla med om regler som att det inte är OK att hundar rider på en eller snor mat ur händerna betyder det inte att det är regler som jag tycker mig ha rätt att påtvinga hundar som är lärda annat utan att ens försöka kommunicera att jag är missnöjd först!

Det är obegripligt för mig, att hundar är vars och ens att ge sig på att forma hur man råkar känna för det.

Kanske är det dags att vidga sina vyer lite? Det är ganska vanligt att man inte tar hänsyn till hundens känslor i allt vad man gör, och då inser man inte hur kränkt hunden blir
Att det är vanligt innebär inte att det är rätt. För den som tidigare inte insett hur det kan uppfattas av hundens ägare om man tar sig friheter med deras hund, har vi i den här tråden vidgat vyerna.

Det är obegripligt för mig, att hundar är vars och ens att ge sig på att forma hur man råkar känna för det.

Om jag som gäst måste markera för husets hund att den inte får ta min mat eller rida på mig då har ägaren misslyckats alt. har ett problem att jobba på och då borde hunden och gästerna hållas separata tills problemet är löst alt. gästen får tydligt förklarat för sig att Fido kommer försöka rida på dig/ta din mat och då gör du så här alt. men jag (hundägaren) kommer ta tag i det och du behöver inte göra något. D.v.s. varken hund eller gäst ska sättas i en sån situation av hundägaren där gästen ska tvingas improvisera för att slippa bli riden på/få maten stulen av hunden. Som hundägare måste man förekomma såna situationer och förhindra att hund och gäst sätts i dem. Ett annat exempel: hundägaren anser att det är helt ok att hans/hennes hund slickar familjen i ansiktet. Men hundägaren måste acceptera att gästerna kanske inte tycker att det är lika trevligt och förekomma situtionen som lätt kan uppstå och i förväg förklara för gästen en av följande saker:
-Hunden slickar och får slicka. Antingen låter du den gör det eller så får du inte komma hem till oss
-Hunden kan komma att slicka dig i ansiktet gör då så här: ....
-Hunden kan komma att slicka dig i ansiktet. Du behöver inte göra något jag kommer att hantera det så att du slipper det.
-Jag kommer stänga in Fido för han kommer annars slicka dig i ansiktet och jag vill inte att han ska få skäll för det.

Jag hade inte heller uppskattat om någon kom hem till mig och satte upp regler för hundarna.

Däremot tycker jag att det är helt okej att freda sin kropp, på ett schysst sätt. Det gjorde jag själv senast igår, min väns 5 hundar modell stora älskar mig och välter alltid in mig i ytterdörren när jag hälsar på. Nu gillar jag hundar som hoppar :o, men just igår var hundägaren på toa när jag kom och hade jag inte fredat mig hade jag legat i en hög på golvet. Jag kramade på alla, och satte sedan ner alla tassarna på golvet igen och sa "kom så går vi", som vanligt.

Man får gärna göra så på mina hundar också. Att köra upp ett ben i magen på dem däremot hade jag inte blivit glad för. Det finns så många sätt att freda sig på som inte är aggressiva.

Mina hundar får alltid ligga i soffan om det inte är för många folk, då får de ligga på golvet. Eller i knäet på dem som vill det. Vill man inte kan hunden ligga bredvid mig. De får också sitta på egna stolar osv, om plats finns. Inget att börja skälla på dem om.

Och försöker någon sno min fika kan jag hålla upp min hand på bringan, skratta och säga att jag faktiskt också är hungrig.

Om jag som gäst måste markera för husets hund att den inte får ta min mat eller rida på mig då har ägaren misslyckats alt. har ett problem att jobba på och då borde hunden och gästerna hållas separata tills problemet är löst alt. gästen får tydligt förklarat för sig att Fido kommer försöka rida på dig/ta din mat och då gör du så här alt. men jag (hundägaren) kommer ta tag i det och du behöver inte göra något. D.v.s. varken hund eller gäst ska sättas i en sån situation av hundägaren där gästen ska tvingas improvisera för att slippa bli riden på/få maten stulen av hunden. Som hundägare måste man förekomma såna situationer och förhindra att hund och gäst sätts i dem. Ett annat exempel: hundägaren anser att det är helt ok att hans/hennes hund slickar familjen i ansiktet. Men hundägaren måste acceptera att gästerna kanske inte tycker att det är lika trevligt och förekomma situtionen som lätt kan uppstå och i förväg förklara för gästen en av följande saker:
-Hunden slickar och får slicka. Antingen låter du den gör det eller så får du inte komma hem till oss
-Hunden kan komma att slicka dig i ansiktet gör då så här: ....
-Hunden kan komma att slicka dig i ansiktet. Du behöver inte göra något jag kommer att hantera det så att du slipper det.
-Jag kommer stänga in Fido för han kommer annars slicka dig i ansiktet och jag vill inte att han ska få skäll för det.

Ja? Det är ju vad jag skriver. Det är gästens ansvar att kommunicera hur hen vill ha det, och värdens ansvar att lösa det.

Edit: bortsett från att jag verkligen inte håller med om att regler är universella, vilket du verkar säga

Ja? Det är ju vad jag skriver. Det är gästens ansvar att kommunicera hur hen vill ha det, och värdens ansvar att lösa det.

Edit: bortsett från att jag verkligen inte håller med om att regler är universella, vilket du verkar säga

Nä, jag menar att det är hundägarens ansvar att i förväg d.v.s. innan en situation uppstått informera och vidta nödvändiga åtgärder så att hund och gäst inte sätts i en situation som blir jobbig för båda/ena parten.

Hundägaren känner sin hund och vet hur den brukar uppföra sig bland folk. vet man att man har en hund som hoppar på folk och ska ha hem en gäst så tar man tag och löser situationen innan den uppstår. Så att både gäst och hundägare vet vad som gäller och hur man ska uppföra sig mot hunden. Alt. stänger in hunden under tiden så att gästen slipper bli hoppade på och hunden slipper bli skälld på/bortföst/knäad av osäker gäst som inte är hundkunnig och därför inte kan förväntas agera korrekt. Gästen kan ju för all del vara hundkunnig men ha en annan syn på saken är hundägaren och även då är det bra att i förväg lägga upp reglerna och anpassa situationen så att alla går därifrån glada.

Jag har problem med att mina katter snor mat. Vilket gör att när jag har gäster så brukar jag upplysa dem om det faktumet.
Ni får hålla koll på er mat, vill ni inte ha dem i knät/ på bordet säg nej eller puta ner de snällt men bestämt, eller hojta på mig.
Får de tag i mackan så låt den vara och gör en ny, eftersom jag kör på "finders, keepers".

Jag tycker att även om det är mitt hus och mina regler, så vet jag att många inte är vana vid så framfusiga katter. Bättre för katterna att jag kommunicerar innan att jag vet att de är egna och hur man löser situationen. Det räcker med att man blinkar så ligger inte mackan på tallriken längre.

Jag avskyr hundar som är framfusiga och hoppar på en, men den största frustrationen ligger i att jag inte blir förvarnad. Helt plötsligt har man en hund i 20 kilos klassen som klättrar på en. Betydligt enklare om ägaren säger han är ivrig och hoppar, säg till när det räcker så tar jag honom igen. Typ.

Det första kör jag även på övernattningsgäster. Det finns jättemånga som stör sig på att de får sitta på bordet, jag tycker det är trevligt sällskap när jag lagar mat. Har däremot förståelse för att de inte ska sitta där när man äter...

Nä, regler är inte universella men man måste inse att det sätt som man själv gör saker på kanske alla andra inte uppskattar. T.ex. bara för att du gärna har din hund slickandes i ditt ansikte så måste du inse att alla inte tycker likadant och vill du då ha gäster i ditt hem måste du anpassa dig och din hund efter detta om det så bara innebär att hunden är instängd eller kopplad eller nåt annat som funkar när gästen är där. Eller bara ha hem gäster som också uppskattar/accepterar det.

Varför jag inte bjuder hem vem som helst hit.
Ruben är kungen hemma och får vara precis vart han vill. Skulle aldrig tolera att någon säger till honom att inte vara i soffan, sängen osv.
Han sitter på bordet när jag äter, kan inte folk ta det så får de äta någon annan stans.
Inte svårare än så. Skulle någon knäa honom, lugga eller något annat så åker de ut genom fönstret!

Varför jag inte bjuder hem vem som helst hit.
Ruben är kungen hemma och får vara precis vart han vill. Skulle aldrig tolera att någon säger till honom att inte vara i soffan, sängen osv.
Han sitter på bordet när jag äter, kan inte folk ta det så får de äta någon annan stans.
Inte svårare än så. Skulle någon knäa honom, lugga eller något annat så åker de ut genom fönstret!

Det är helt ok, så länge du informerar folk som kommer hem till dig att han gör så och att han får göra så och att de inte får säga till honom eller på annat sätt hindra honom så att eventuella gäster kan välja om det är något de vill.

Men jag förstår inte? Varför ska du be min hund att gå ner från min soffa, där jag vill ha honom för att jag har svårt att böja mig ner till golvet och gosa med honom?
Om jag inte anser hunden vara min jämlike så varför inte? Jag kanske tycker att soffan är till för människor i första hand? Som gäst förväntar jag mig inte att få sitta på golvet för att hundarna har tagit all plats i soffan.

Om jag inte anser hunden vara min jämlike så varför inte? Jag kanske tycker att soffan är till för människor i första hand? Som gäst förväntar jag mig inte att få sitta på golvet för att hundarna har tagit all plats i soffan.

Men du kan ju inte bestämma hur andra ska ha det hemma hos sig. Det du kan säga är: "om det är så här det är så går jag hem. Vi får träffas på fik eller hemma hos mig nästa gång". Du kan ju inte bestämma över hur andra har det i sina hem oavsett hur knasigt/fel/knäppt du tycker att det är.

Det är helt ok, så länge du informerar folk som kommer hem till dig att han gör så och att han får göra så och att de inte får säga till honom eller på annat sätt hindra honom så att eventuella gäster kan välja om det är något de vill.

Självklart gör jag det.
Alla dom känner mig vet att han är bortskämd och folk jag inte känner är inte välkomna hit ändå.

Men du kan ju inte bestämma hur andra ska ha det hemma hos sig. Det du kan säga är: "om det är så här det är så går jag hem. Vi får träffas på fik eller hemma hos mig nästa gång". Du kan ju inte bestämma över hur andra har det i sina hem oavsett hur knasigt/fel/knäppt du tycker att det är.
Alltså, om du anser att något är helt självklart så frågar du väl inte först? Om värden däremot har påpekat att hundarna har förstatjing på soffan så får jag respektera det. Men om jag får sitta på golvet när jag ska dricka kaffe och äta kaka (edit; kakan äter hunden upp) så blir det nog inte fler besök.

Alltså, om du anser att något är helt självklart så frågar du väl inte först? Om värden däremot har påpekat att hundarna har förstatjing på soffan så får jag respektera det. Men om jag får sitta på golvet när jag ska dricka kaffe och äta kaka (edit; kakan äter hunden upp) så blir det nog inte fler besök.

Det är inte upp till dig att fråga om såna saker. Det är upp till hundägaren att informera i förväg så att du kan antingen få veta hur du förväntas uppföra dig eller säga nej tack, vi får träffas någon annanstans.

Det är inte upp till dig att fråga om såna saker. Det är upp till hundägaren att informera i förväg så att du kan antingen få veta hur du förväntas uppföra dig eller säga nej tack, vi får träffas någon annanstans.
Ja man får nog vara mycket noga med att informera gästerna i så fall. Jag hade nog inte ens tänkt tanken att en hundägare skulle kunna bli kränkt för att jag föser undan deras närgångna hund.

Så det är antingen att vara passiv och ta emot, eller markera som är valen? Det går inte att hålla undan barnet från att göra illa en medan man kommunicerar till föräldrarna att man vill att de tar rätt på ungen? Utan rätt på och markera "fy", bara?

Jag tycker det @Luff beskriver om mackan är en helt bisarr situation, jag tycker det är ett vrickat sätt att lära en hund agera. Men det är tydligen hur de vill ha det hemma, inte fan går jag in där då och lär hunden de "rätta" reglerna... Är det omöjligt att säga att man inte vill äta under de här förhållandena, och antingen får de undan hunden eller så går jag hem? Varför skulle det vara OK att fostra en hund till regler som går stick i stäv med ägarens önskemål? Hemma hos dem? Liknande med hunden som skulle rida, jag hade verkligen inte gillat det heller - men varför lugga bort hunden som första reaktion? Varför inte öppna munnen och säga "ta undan hunden"?

Det finns massor med regler folk har kring hund, som är helt bisarra. Man vet ju inte ens vad de är, om någon kommer hem till mig och har som regel att hundar får inte vara på vänster sida, får inte nysa, eller vad fan som helst annat, så inte är det OK att de börjar fostra min hund till detta. Bara för att jag råkar hålla med om regler som att det inte är OK att hundar rider på en eller snor mat ur händerna betyder det inte att det är regler som jag tycker mig ha rätt att påtvinga hundar som är lärda annat utan att ens försöka kommunicera att jag är missnöjd först!

Jag tror jag säger "aj!" I första hand? "Såhär får du inte göra mot mig" i andra. "Fy" är inte med på listan över alternativ.

Jag pratar INTE om att fostra. Jag pratar om att freda sig.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 184
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 561
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon