Vem har pratat om aggressiva och våldsamma beteenden?Varför är aggressiva, våldsamma beteenden OK som första reaktion när de riktas mot hundar? Hade man klappat till ett barn som nöp en istället för att säga till föräldrarna att ta reda på ungen? Hade man lagt sig i och helt sonika "rättat till" uppfostran så den bättre stämmer överens med ens egen, om ungen använder besticken fel?
Folk är inte överens om hur man ska ha hund, eller vad man ska låta dem göra. Det finns inte en uppsättning regler som alla följer, och avviker man från den så har man helt objektivt fel. Min hund får vara i soffan, andras får det inte. Båda är rätt. Men lika lite som jag hemma hos någon annan kommer att locka - eller tvinga - upp deras hund i den förbjudna soffan, skulle det vara OK att när de kom hem till mig så klappade de till Monster för att han hoppade upp i soffan. Vill de inte dela soffa med en hund kan de sitta på golvet - och får någon för sig att ta till smärta och rädsla för att genomdriva sina regler hemma hos mig, då hade jag blivit så förbannad så det hade kunnat gå illa...
Det neutralare "hund i soffan" är ett avsiktligt val, för att försöka visa på poängen: vi har olika regler, och i våra hem gäller våra regler. Hund som hoppar vid hälsning, snor mackan, rider på en, och allt vad det andra nu var, jag fattar att man inte gillar det. Men är man inte i faktisk, fysisk fara så ger man fan i att ta till våld! Herregud, har munnen gått sönder så man inte kan kommunicera sina önskemål helt plötsligt?
"Jag är allergisk mot er handtvål, så jag slängde hela lagret genom fönstret när jag var på toaletten."
"Jag gillar inte stoppade stolar vid matbordet, så jag tog en kniv och sprättade bort dynan."
Pip till och säg hur ni vill ha det, för fan! Eller gå hem.
(Jag har inte taggat för jag minns inte vem som skrev vad och jag pallar inte att gå tillbaka och läsa igen, eftersom jag blev så förbannad att jag blev skakis. Vilket tydligen betyder att jag utan vidare får klappa till er, har man inte vett att följa just mina regler för uppförande - utan att jag klargjort innan vilka de är - så är våld nästa steg...)
Att säga till hunden och att nita den är ju två skilda saker i min värld.. Om någons hund försöker sno min macka kan jag säga "Hörru!" och kanske fösa bort hunden från mig, jag drämmer ju inte till den eller vrålar på den - precis som jag kan lyfta undan ett barn från mig eller be dem att inte pilla i min mat.
Vi behöver ju inte gå till ytterligheter liksom.
Jag uppskattar för nästan alltid att ha en hund i knät men jag har full förståelse för de som vill ha lite space.