hund ogillar pojkvän

Varför är aggressiva, våldsamma beteenden OK som första reaktion när de riktas mot hundar? Hade man klappat till ett barn som nöp en istället för att säga till föräldrarna att ta reda på ungen? Hade man lagt sig i och helt sonika "rättat till" uppfostran så den bättre stämmer överens med ens egen, om ungen använder besticken fel?

Folk är inte överens om hur man ska ha hund, eller vad man ska låta dem göra. Det finns inte en uppsättning regler som alla följer, och avviker man från den så har man helt objektivt fel. Min hund får vara i soffan, andras får det inte. Båda är rätt. Men lika lite som jag hemma hos någon annan kommer att locka - eller tvinga - upp deras hund i den förbjudna soffan, skulle det vara OK att när de kom hem till mig så klappade de till Monster för att han hoppade upp i soffan. Vill de inte dela soffa med en hund kan de sitta på golvet - och får någon för sig att ta till smärta och rädsla för att genomdriva sina regler hemma hos mig, då hade jag blivit så förbannad så det hade kunnat gå illa...

Det neutralare "hund i soffan" är ett avsiktligt val, för att försöka visa på poängen: vi har olika regler, och i våra hem gäller våra regler. Hund som hoppar vid hälsning, snor mackan, rider på en, och allt vad det andra nu var, jag fattar att man inte gillar det. Men är man inte i faktisk, fysisk fara så ger man fan i att ta till våld! Herregud, har munnen gått sönder så man inte kan kommunicera sina önskemål helt plötsligt? O_o

"Jag är allergisk mot er handtvål, så jag slängde hela lagret genom fönstret när jag var på toaletten."
"Jag gillar inte stoppade stolar vid matbordet, så jag tog en kniv och sprättade bort dynan."
Pip till och säg hur ni vill ha det, för fan! Eller gå hem.

(Jag har inte taggat för jag minns inte vem som skrev vad och jag pallar inte att gå tillbaka och läsa igen, eftersom jag blev så förbannad att jag blev skakis. Vilket tydligen betyder att jag utan vidare får klappa till er, har man inte vett att följa just mina regler för uppförande - utan att jag klargjort innan vilka de är - så är våld nästa steg...)
Vem har pratat om aggressiva och våldsamma beteenden?
Att säga till hunden och att nita den är ju två skilda saker i min värld.. Om någons hund försöker sno min macka kan jag säga "Hörru!" och kanske fösa bort hunden från mig, jag drämmer ju inte till den eller vrålar på den - precis som jag kan lyfta undan ett barn från mig eller be dem att inte pilla i min mat.
Vi behöver ju inte gå till ytterligheter liksom.

Jag uppskattar för nästan alltid att ha en hund i knät men jag har full förståelse för de som vill ha lite space.

Vem har pratat om aggressiva och våldsamma beteenden?
Att säga till hunden och att nita den är ju två skilda saker i min värld.. Om någons hund försöker sno min macka kan jag säga "Hörru!" och kanske fösa bort hunden från mig, jag drämmer ju inte till den eller vrålar på den - precis som jag kan lyfta undan ett barn från mig eller be dem att inte pilla i min mat.
Vi behöver ju inte gå till ytterligheter liksom.

Jag uppskattar för nästan alltid att ha en hund i knät men jag har full förståelse för de som vill ha lite space.

Att ryta i eller lugga är aggressivt. Det handlar ju inte om att be hunden göra något annat, man har för avsikt att skrämma hunden till att sluta med det den håller på med. Vi behöver inte alls gå till ytterligheter, det håller jag verkligen med om. Men vi kan kalla saker för vad de faktiskt är också. Lyfta undan ett barn eller be det inte pilla i din mat? Du menar att det är jämförbar nivå av aggression som det som beskrivits i tråden? Så fan heller. :meh:

Jag har också full förståelse för de som vill ha annan interaktion med hundar än jag vill. Det jag inte har någon som helst förståelse för är att man ska agera mot hunden med aggressivitet, i dess hem, utan fara för en själv, och utan att rikta sig till hundägaren och påpeka att man inte uppskattar hundens beteende. Varför inte säga "jag vill inte ha hund i knät, kan ni ta undan honom?" först, åtminstone!? O_o

Jag förvarnar mina gäster om att mina hundar är lite burdusa och gärna hoppar på folk. Om de inte är okej med det stänger jag undan hundarna en stund, det är i regel bara i hälsningsfasen som de blir exalterade. Skulle de inte säga något om att de inte gillar det när jag frågar dem, så skulle jag bli vansinnig om de började korrigera mina hundar fysiskt!

Har en, fd ;) , kompis som alltid skulle hålla på att CM-hyssja åt mina hundar och putta ner dem från min soffa - där de mer än gärna får vara. Sjukt respektlöst.

Ofta är det dessutom samma personer som glatt stirrar upp hundarna, men sedan blir tvärsura om de skulle råka hoppa :meh:

Alltså åh. Det hade jag en person som gjorde på Tonto. CM-hyssja. Tonto blir SÅ JÄVLA GLAD när man gör det, så personen hade en blodig näsa efter det. :rofl:

Tonto måste kyssas med tänderna när han är glad. Hade man bara sagt gå ner eller gå och lägg dig så hade man sluppit en blodig näsa. :rofl: Jag skrattade gott och perosnen lärde sig en läxa.

Jag hatar när folk tar tag i mina hundar, men det är helt ok att säga "gå iväg/gå ner" osv.

Alltså åh. Det hade jag en person som gjorde på Tonto. CM-hyssja. Tonto blir SÅ JÄVLA GLAD när man gör det, så personen hade en blodig näsa efter det. :rofl:

Tonto måste kyssas med tänderna när han är glad. Hade man bara sagt gå ner eller gå och lägg dig så hade man sluppit en blodig näsa. :rofl: Jag skrattade gott och perosnen lärde sig en läxa.

Jag hatar när folk tar tag i mina hundar, men det är helt ok att säga "gå iväg/gå ner" osv.

Hahaha, Otis gör precis likadant. Pussas alltid med tänderna, vet inte hur många tandmärken jag haft i ansiktet :p

Jag tycker också det är okej att säga typ "gå iväg/gå ner", men när de börjar hyssja och putta på dem, då blir jag sur :p

Att ryta i eller lugga är aggressivt. Det handlar ju inte om att be hunden göra något annat, man har för avsikt att skrämma hunden till att sluta med det den håller på med. Vi behöver inte alls gå till ytterligheter, det håller jag verkligen med om. Men vi kan kalla saker för vad de faktiskt är också. Lyfta undan ett barn eller be det inte pilla i din mat? Du menar att det är jämförbar nivå av aggression som det som beskrivits i tråden? Så fan heller. :meh:

Jag har också full förståelse för de som vill ha annan interaktion med hundar än jag vill. Det jag inte har någon som helst förståelse för är att man ska agera mot hunden med aggressivitet, i dess hem, utan fara för en själv, och utan att rikta sig till hundägaren och påpeka att man inte uppskattar hundens beteende. Varför inte säga "jag vill inte ha hund i knät, kan ni ta undan honom?" först, åtminstone!? O_o
Jag kan bara säga att JAG inte var aggressiv - inte för fem öre. Och det är mina exempel vi pratar om. Har ju inte så mycket att göra med TS längre.
Ett instinktivt NEJ! när schäfern HÖGG efter min smörgås när jag för den mot min mun. Ni menar alltså att jag skulle låtit honom ta den?
En större hund besöker mitt skrev på ett mycket inträngande vis i syfte att bestiga mig och han går inte att hålla borta med händerna. Jag luggar då i hans päls i bringan så han backar bort. En hundras som för den delen trimmas genom att man rycker bort pälsen...
Ni tolkar som Fan när han läser bibeln.
Jag har inga problem med att hälsa på hundar. Tvärtom så får man gärna gosa och skutta på mig om ägaren vill att jag hälsar på deras hundar. Och jag blir inte det minsta arg om jag blir skitig eller klöst. Men att freda sig själv på ett icke skadligt sätt när man inte är i någon hälsningsituation utan vid ett fikabord ser jag som helt ok.

Hahaha, Otis gör precis likadant. Pussas alltid med tänderna, vet inte hur många tandmärken jag haft i ansiktet :p

Jag tycker också det är okej att säga typ "gå iväg/gå ner", men när de börjar hyssja och putta på dem, då blir jag sur :p
Ammo älskar när folk börjar putta på honom - för det måste ju betyda brottningsmatch ;)

Jag känner att vi står så långt ifrån varandra i den här frågan att jag inte ens ids fortsätta diskutera det.

Ammo älskar när folk börjar putta på honom - för det måste ju betyda brottningsmatch ;)

Ja, eller en inbjudan till kamp :laugh:
Med Otis blir det extra dumt om någon puttar - han tänder på alla cylindrar inom en millisekund av att man puttar på honom och blir helt överlycklig och typ exploderar i ansiktet på folk. Oftast inte det som var syftet med putten :p Med Ladda är det en annan sak, hon går liksom ner, visserligen kränkt, men utan störra drama än så.

Ja, eller en inbjudan till kamp :laugh:
Med Otis blir det extra dumt om någon puttar - han tänder på alla cylindrar inom en millisekund av att man puttar på honom och blir helt överlycklig och typ exploderar i ansiktet på folk. Oftast inte det som var syftet med putten :p Med Ladda är det en annan sak, hon går liksom ner, visserligen kränkt, men utan störra drama än så.
Haha precis. Ju mer folk puttar på Ammo, desto vildare blir det :D
Det är då jag brukar avlägsna blir så får de lösa den vilda leken själva, har man gett sig in i leken får man leken tåla liksom :angel:

Och jag vidhåller att min poäng handlar om just det - du ska skita i vilka regler som gäller i mitt hushåll; här är det JAG som sätter reglerna och ser till att det efterlevs. Att du och jag råkar ha sammanfallande tankar om vad som är okej eller inte är inte poängen.
Nåja, att freda sin kropp måste gå före att freda sin egendom. Jag hade gjort samma som Luff. Ska man bjuda hem folk med villkoret att deras kropp är hundarnas att göra vad de vill med så blir man nog ganska ensam till slut.

Folk som "sätter upp benet" är bland det vidrigaste jag vet. Det kan bli riktiga skador av sådant. Folk som gör så åker ut omedelbart här. Det räcker med den skadan min hund fick av en sådan idiot en gång, aldrig att jag utsätter min hund för sådana människor.

Det är mitt ansvar att min hund inte hoppar på folk men om jag varnar för att han kan hoppa och de säger att jag kan släppa honom och de då sätter upp benet när han gör det, nej det är verkligen inte okej någonstans. Om det gör ont på dig, vad tror du att det gör på hunden? Vänd dig om istället och intrigera inte så lär hunden om hen är normal inte hoppa på dig.
Precis så.

Jag tror att TS hund vaktar TS. Det är ett beteende TS inte borde acceptera. Däremot tycker jag att man ändå får acceptera som hundägare att bjuder man in en annan person att vara i ens hem mer än ett vanligt besök då och då att den personen får lära hunden vad som är acceptabelt inom hans/hennes personliga sfär. Då tänker jag någon som sover över ofta och mer eller mindre bor i hemmet delvis eller är hundvakt regelbundet. Hundar är inte dumma. De kan absolut lära sig att när matte är i soffan kan man hoppa upp och ligga i knät osv men mattes pojkvän vill inte det. Hundar tar inte illa vid sig av att man ger dem regler. De tar illa vid sig om man behandlar dem illa. Att ge en hund regler är inte att behandla den illa. Sen tycker ju jag att man aldrig borde låta en hund hoppa upp i en möbel när den är uppskruvad och utan inbjudan. Att bjuda in en lugn hund att hoppa upp i soffan för mys är ett mycket hälsosammare förhållningssätt än att låta hunden hoppa upp i soffan när den är uppskruvad.

Det är väldigt många i tråden som förmänskligar hundar. Det har inte hundarna nån nytta av.

Verkligen! Inte bara är man ett as mot hunden (som följer de regler den är lärd), man går in i någons hem och säger i princip "jag ser att du väljer att göra något annorlunda än jag gör, låt mig genast rätta till det så det blir som jaaaaaaaag vill ha det". Börjar man möblera om också, när man ändå håller på? O_o

När Boss var valp fick han använda vedträn som leksaker. Alltså fritt fram att gå till vedkorgen och agera bäver om det kliar i tänderna.

Vid ett tillfälle hade personen jag bodde med en gäst hemma, som helt sonika bestämde sig för att min valp inte fick äta på veden, dvs hon kastade sig plötsligt dit och knuffade undan valpen och vrålade åt honom. Jag höll på att explodera.

Om ett okänt barn springer fram och slår mig/hugger mig i handen/pillar mig i skrevet så står jag inte passivt och ber föräldrarna ta undan barnet. Jag lappar inte till ungen heller, men nog markerar jag att jag vill skydda min kropp. En hund är inte lika ömtålig som ett barn, och saknar förmåga att resonera. Så där är jag lite tydligare om det behövs.

Alltså, flera här har en syn på hundar som jämlikar och blir rätt upprörda över att andra människor inte har samma syn. Kanske är det dags att vidga sina vyer lite? Det är ganska vanligt att man inte tar hänsyn till hundens känslor i allt vad man gör, och då inser man inte hur kränkt hunden blir (eller hundens matte blir :angel:) när man ber den gå ner från soffan.

Vid ett tillfälle hade personen jag bodde med en gäst hemma, som helt sonika bestämde sig för att min valp inte fick äta på veden, dvs hon kastade sig plötsligt dit och knuffade undan valpen och vrålade åt honom. Jag höll på att explodera.

Men alltså det där är inte okej. Det är väl ingen här som tycker att det är okej. Det är något helt annat än att freda sin kropp. Undantaget om ni var i hans hem och det var hans vedträn som blev till konfetti över hela golvet. Men oavsett så ger man väl ägaren en chans först.

Alltså, flera här har en syn på hundar som jämlikar och blir rätt upprörda över att andra människor inte har samma syn. Kanske är det dags att vidga sina vyer lite? Det är ganska vanligt att man inte tar hänsyn till hundens känslor i allt vad man gör, och då inser man inte hur kränkt hunden blir (eller hundens matte blir :angel:) när man ber den gå ner från soffan.
Men jag förstår inte? Varför ska du be min hund att gå ner från min soffa, där jag vill ha honom för att jag har svårt att böja mig ner till golvet och gosa med honom?

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 184
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 561
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon