Men hur ska man veta vilka regler en besökare anser är helt rimliga? Har du en komplett lista på vad dina hundar får/brukar göra som du lämnar över vid inbjudan? Jag har varit med om två olika personer som blivit förbannade för att Monster
tittat på dem, den ena pga dominansidioti och den andra pga gula ögon är självklart = läskigt (hade han varit brunögd hade det varit OK), upplyser du gäster om att dina hundar tittar på folk? Eller har du kanske tränat dem att låta bli?
Poängen är ju inte att man ska behöva stå ut med vad som helst, utan att man ger fan i att
agera mot en hund som bryter någon regel man själv har, utan att kommunicera med ägarna först att man vill att vad-det-nu-är upphör. Undantaget om man är i fara. Sen får man väl ta det därifrån beroende på svar.
Regler verkar självklara för dem som har dem. Här i tråden är vi säkert många som skulle vara helt överens om
massor av regler. Det betyder ändå inte att det är något som ens har ägnats en sekunds tanke åt av random person man besöker. Det går inte att redovisa beteenden man inte någonsin har sett som ett problem! Och kommer man då hem till mig och hutar åt min hund för att han bryter mot
deras regler, utan att ens uppmärksamma mig på att de är obekväma med något han gör, då anser jag att de är ena jävla as som kan dra käpprätt åt helvete genast.
Detsamma skulle gälla om de började sortera om ordningen i mina skåp för att det är väl självklart att det är lättare att använda köket om man gör som
de gör hemma - vad är det för fel på folk som tar sig vilka jävla friheter som helst med andras saker?
Vilken enkel lösning. Gäller det för alla man anser stå under en? Gäller det oavsett vad man vill ha? Och framförallt, förlorar du förmågan att prata när du är på besök hos någon? Det går inte att säga "och var ska jag sitta?" eller något sådant?
Ja.
Så även jag. Men jag är kapabel att i första hand be den som har ansvaret för hunden lösa mitt problem.