hund ogillar pojkvän

Och jag vidhåller att min poäng handlar om just det - du ska skita i vilka regler som gäller i mitt hushåll; här är det JAG som sätter reglerna och ser till att det efterlevs. Att du och jag råkar ha sammanfallande tankar om vad som är okej eller inte är inte poängen.
Fast det kan ju ingen veta om det är osagt. Schäferhundens ägare var bruksfolk. Och hur skulle jag veta att det inte var ok - för mig är inte ouppfostrade hundar det normala i en sådan miljö. TS verkar ju inte ha kommunicerat med killen om vad som är ok. Skulle inte förvåna mig om hunden snappar hennes ogillande och därför "ogillar" killen.
Så det är inte svart eller vitt vilket var mitt argument.

Fast det kan ju ingen veta om det är osagt. Schäferhundens ägare var bruksfolk. Och hur skulle jag veta att det inte var ok - för mig är inte ouppfostrade hundar det normala i en sådan miljö. TS verkar ju inte ha kommunicerat med killen om vad som är ok. Skulle inte förvåna mig om hunden snappar hennes ogillande och därför "ogillar" killen.
Så det är inte svart eller vitt vilket var mitt argument.

Det normala är att inte korrigera, hota och trycka andras hundar i deras hem. Ganska lätt.

Och jag vidhåller att min poäng handlar om just det - du ska skita i vilka regler som gäller i mitt hushåll; här är det JAG som sätter reglerna och ser till att det efterlevs. Att du och jag råkar ha sammanfallande tankar om vad som är okej eller inte är inte poängen.
Du är duktig med hundar, så frågar dig:
Hur hade du sagt åt min hund i det läget (du är alltså jag i det läget)? Bestämt och skarpt, lugnt och bestämt, normalton och leda bort hunden eller annan variant?
Hunden är alltså inte det minsta aggressiv eller arg, utan missnöjd och tittar på mig efter att hon gått emellan.

Det normala är att inte korrigera, hota och trycka andras hundar i deras hem. Ganska lätt.
Precis, jag hade blivit riktigt förbannad ifall någon varit hård mot min hund. Nu är inte killen speciellt hård, men jag ogillar att han säger till alls. En gång så skrek en gäst åt min hund när hon ville hälsa, kan säga att den personen åkte ut med huvudet före. Hunden kröp av rädsla när hen skrek åt henne. :rage::rage::rage::rage::rage::rage:

Hur hade du sagt åt min hund i det läget (du är alltså jag i det läget)? Bestämt och skarpt, lugnt och bestämt, normalton och leda bort hunden eller annan variant?
Hunden är alltså inte det minsta aggressiv eller arg, utan missnöjd och tittar på mig efter att hon gått emellan.
Om det är viktigt för dig att hunden tycker om honom så låt honom bygga en egen relation till hunden; träna några tricks eller liknande. Är det skit samma så skulle jag bara putta ner hunden och inte göra nån affär av det alls.

Viktigast av allt: säg åt karsloken att sluta korrigera din hund.

Om jag träffas en hund så förväntar jag mig att hunden respekterar mitt space samtidigt som jag respekterar hundens space.
Nej jag vill inte bli hoppad eller klättrad på! Hunden får gärna nosa på ex min hand eller mina ben.
Så ett litet förslag till vissa hundägare är att lära hunden att man hoppar inte upp och "kramar" någon inte ens matte/husse utan en inbjudan att göra så.

Om jag träffas en hund så förväntar jag mig att hunden respekterar mitt space samtidigt som jag respekterar hundens space.
Nej jag vill inte bli hoppad eller klättrad på! Hunden får gärna nosa på ex min hand eller mina ben.
Så ett litet förslag till vissa hundägare är att lära hunden att man hoppar inte upp och "kramar" någon inte ens matte/husse utan en inbjudan att göra så.
Jag lär mina hundar att när de har besök i sitt hem så får de initiera kontakt. Varför skulle jag ha husregler jag själv inte trivs med för andras skull?

Ute är det så klart något helt annat, är vi på allmän plats så ska hundarna inte störa den som inte aktivt bett om det!

Men om hunden blir så himla glad att den inte kan kontrollera sig och börjar hoppa på gästen, låter du inte gästen då skydda och ''försvara'' sig genom att sätta upp benet mot hunden, så hunden inte kan komma upp mot kroppen, och eller knuffa bort den.

Menar du att gästen då ska tåla detta? Det är ju helt orimligt.

Min hund är väldigt hopping om han blir glad, har inte funnit en lösning faktiskt. Jag har honom alltid kopplad när någon ska möta honom han får lukta lite och sen släpper jag honom, funkar prima.

Men om han skulle vara lös på gården av någon anleding när en gäst kommer så självklart får denne knuffa bort honom, det är ju helt oacceptabelt vad han gör. Skulle aldrig tvinga en gäst att tåla det.

Hur hade du sagt åt min hund i det läget (du är alltså jag i det läget)? Bestämt och skarpt, lugnt och Men säg till killen att backa istället. Varför tillåter du honom att bestämma över vart hunden får vara i hundens egna hem?

Det är ingen maktkamp, det handlar väl om rent hyfs. Låter du honom köra med dig också?

Hade min annars trevliga hund börjat markera mot en annan människa utan att ha visat på det beteendet innan hade jag trott att det var människan det var fel på, inte hunden.

Fast du kan ju inte bestämma över dina gästers egen sfär!
Jag gillar hundar, men jag vill inte ha någon annans hund i knät när jag fikar. Det är min sfär och den kan du inte bestämma över. Om jag blockerar hunden från att inte hoppa upp i mitt knä förutsätter jag att värden respekterar min åsikt.

Jag hade aldrig låtit min hund klättra på andra människor i mitt hem. Vill de ha henne i knät får de bjuda in henne. Absolut får man gå fram och hälsa, men enligt mig hoppar man inte upp i knät utan inbjudan att göra så.

Du missar att min poäng var generell, och inte berörde de faktiska händelserna? Ingen av mina hundar rider på folk, däremot kan de klättra upp i knät ganska fräckt. Upplyser gäster om att det bara är att säga "gå ner" om man inte vill ha 25 kg BC i näsan till kaffet, men skulle bli fullständigt vansinnig om nån bestämde sig för att fysiskt korrigera ett beteende på eget bevåg.
Skillnaden är väl att du upplyser gästerna om hur de ska göra - då är det ju en helt annan sak.
I exemplena @Luff drar så sa ju inte ägarna någonting alls? Tycker du verkligen att hundarna får bete sig precis hur som helst och gästerna får inte freda sig alls när ägarna själva inte säger något?
Ammo är fö "ouppfostrad", och gäster får absolut säga till honom om han försöker sno mackan ur handen på honom eller liknande om inte jag hinner före. Även gästernas personliga svär måste ju kunna skyddas liksom.

Om en hund försökte nafsa åt sig min smörgås skulle jag reagera det är ju helt fel.

Men visst jag kan fråga om inte du kan säga åt hunden när smörgåsen redan är långt nere i hundmagen.

Samma sak om en hund blir glad och sprallig och ska hoppa på mig så kommer jag att sätta upp benet i vägen och säga nej. Det gör ont att bli på sprungen!

Tyvärr har inte alla common sense nog att inte låta det bli sånna situationer.

Folk som "sätter upp benet" är bland det vidrigaste jag vet. Det kan bli riktiga skador av sådant. Folk som gör så åker ut omedelbart här. Det räcker med den skadan min hund fick av en sådan idiot en gång, aldrig att jag utsätter min hund för sådana människor.

Det är mitt ansvar att min hund inte hoppar på folk men om jag varnar för att han kan hoppa och de säger att jag kan släppa honom och de då sätter upp benet när han gör det, nej det är verkligen inte okej någonstans. Om det gör ont på dig, vad tror du att det gör på hunden? Vänd dig om istället och intrigera inte så lär hunden om hen är normal inte hoppa på dig.

Varför är aggressiva, våldsamma beteenden OK som första reaktion när de riktas mot hundar? Hade man klappat till ett barn som nöp en istället för att säga till föräldrarna att ta reda på ungen? Hade man lagt sig i och helt sonika "rättat till" uppfostran så den bättre stämmer överens med ens egen, om ungen använder besticken fel?

Folk är inte överens om hur man ska ha hund, eller vad man ska låta dem göra. Det finns inte en uppsättning regler som alla följer, och avviker man från den så har man helt objektivt fel. Min hund får vara i soffan, andras får det inte. Båda är rätt. Men lika lite som jag hemma hos någon annan kommer att locka - eller tvinga - upp deras hund i den förbjudna soffan, skulle det vara OK att när de kom hem till mig så klappade de till Monster för att han hoppade upp i soffan. Vill de inte dela soffa med en hund kan de sitta på golvet - och får någon för sig att ta till smärta och rädsla för att genomdriva sina regler hemma hos mig, då hade jag blivit så förbannad så det hade kunnat gå illa...

Det neutralare "hund i soffan" är ett avsiktligt val, för att försöka visa på poängen: vi har olika regler, och i våra hem gäller våra regler. Hund som hoppar vid hälsning, snor mackan, rider på en, och allt vad det andra nu var, jag fattar att man inte gillar det. Men är man inte i faktisk, fysisk fara så ger man fan i att ta till våld! Herregud, har munnen gått sönder så man inte kan kommunicera sina önskemål helt plötsligt? O_o

"Jag är allergisk mot er handtvål, så jag slängde hela lagret genom fönstret när jag var på toaletten."
"Jag gillar inte stoppade stolar vid matbordet, så jag tog en kniv och sprättade bort dynan."
Pip till och säg hur ni vill ha det, för fan! Eller gå hem.

(Jag har inte taggat för jag minns inte vem som skrev vad och jag pallar inte att gå tillbaka och läsa igen, eftersom jag blev så förbannad att jag blev skakis. Vilket tydligen betyder att jag utan vidare får klappa till er, har man inte vett att följa just mina regler för uppförande - utan att jag klargjort innan vilka de är - så är våld nästa steg...)

Jag förvarnar mina gäster om att mina hundar är lite burdusa och gärna hoppar på folk. Om de inte är okej med det stänger jag undan hundarna en stund, det är i regel bara i hälsningsfasen som de blir exalterade. Skulle de inte säga något om att de inte gillar det när jag frågar dem, så skulle jag bli vansinnig om de började korrigera mina hundar fysiskt!

Har en, fd ;) , kompis som alltid skulle hålla på att CM-hyssja åt mina hundar och putta ner dem från min soffa - där de mer än gärna får vara. Sjukt respektlöst.

Ofta är det dessutom samma personer som glatt stirrar upp hundarna, men sedan blir tvärsura om de skulle råka hoppa :meh:

Verkligen! Inte bara är man ett as mot hunden (som följer de regler den är lärd), man går in i någons hem och säger i princip "jag ser att du väljer att göra något annorlunda än jag gör, låt mig genast rätta till det så det blir som jaaaaaaaag vill ha det". Börjar man möblera om också, när man ändå håller på? O_o

Precis så.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 183
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 559
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar