Hund bitit barn (igen)

Sv: Hund bitit barn (igen)

Precis, och vem vet vad hunden har för bakgrund? Tänk om barn har varit elaka emot den? Det är ju lätt att barn är elaka fastän de inte tänker på det.. Så hundägaren och mamman ska ta ansvaret för olyckan.

Vad har mamman gjort för fel? låtit barnet gå förbi en hund?
Har man en hund som reagerar så skall man inte ha den bland folk anser jag.

Vad hunden har för bakgrund spelar ingen roll,är hunden såpass osäker och känslig tycker jag inte man skall ha kvar den. Sedan är en 2 åring som går förbi en hund knappast elak.

Nej du skrev att de flesta hundattacker på människor sker av golden retrievers.

Kan mycket väl vara så att golden leder bitstatistiken, men utan tvekan leder "kamphundarna" när det gäller attacker där en människa blivit svårt skadad eller tom. dödad.

Jag tar då mycket hellre en attack av tre goldens än EN kamphund :crazy:

Ja, det får man tycka som man vill.. men jag tror faktiskt att det är mycket som tystas bort också.. Tänk om ungen hade trampat på tassen eller liknande..

men jag menar att felet ligger inte enbart hos hunden..

Hade min hund reagerat så starkt på en tramp på tassen skulle jag faktiskt inte tveka att ta bort honom, det är en väl stark reaktion tycker jag.

avliva hunden, ge ägaren djurförbud och föräldrarna barnförbud... eller abort.

Varför barnförbud? man måste väl ändå kunna låta sitt barn passera en hund utan att behöva oroa sig för att hunden biter sönder halva ansiktet på sitt barn? Eller ska jag som nu har ett barn i (snart) gångålder behöva gå omvägar för att den hund jag möter eventuellt kan reagera starkt på mitt barn och bita honom?

Det är ägarnas fel, inte hunden. De flesta fall av när hundar har bitit andra människor är golden retriever, det är bara när en pittbull eller när en "kamphund" biter som det kommer fram i media

Förstår mycket väl att Golden leder en eventuellt bitstatestik.

Vet inte hur många gånger jag är ute med min hane och föräldrar knuffar fram sina ungar för att hälsa med kommentaren " Det är ju en golden, dom gör inget".

Sen är Golden en stor ras, klart antalet som biter blir högre då.

Ja, vem vet vad barnet gav för signaler till hunden.. asså, visst en hund ska inte attackera men barnet kanske utlöste en liten signal som hunden uppfattade som ett hot eller annat. Jag tror inte andra människor kan dömma hunden helt efter en artikel. Denna hunden var en blandras , av "kamphund". I artikeln står det att mamman enbart inte ville dömma hunden eftersom hon har själv hört alla fördomar om "kamphundar". Så förmodligen var det s.k.a kamphund i den hunden som bet.. men jag tycker felet egentligen ligger på ägaren.. Det måste ju finnas en anledning till att hunden gör som den gör. Det är klart att kamphundar är framavlade för kamp, men de har fortfarande samma signalsystem som alla andra hundar

Eh, jag tycker du ska läsa artikeln en gång till.
Det står klart och tydligt att det inte var familjens bastard som bitit barnet utan den andra blandrashunden.

Jag tror inte ett ögonblick på att just Golden har högst bit-statestik, utan det är nog alla små ouppfostrade småhundar som biter oftast.
Men av en liten hund blir det små sår, av en stor hund blir det rejäla sår, viss skillnad och hamnar då inte på första sidan i tidningen.

Jag är dock nyfiken vad det faktiskt var för blandning på hunden i artikeln, och varför de skriver blandrashund, när de flesta sk kamphundar som bitit och blivit förstaside stoff faktiskt inte heller är renraser men felaktikt många gånger kallas bla Pitbull.
Pitbull är en ras, ingen typ av hund, den är dock kamhundstyp.

Lite info så här på torsdags kvällen.

Jag tror, dock inte helt säker, på att det faktiskt lagts ut en länk här på buke med statistik. Där golden låg ganska högt?

Eller så har jag fel rasen låg långt ner:D

Men ja, skulle vara intressant att höra vilka raser det var i den. Borde ju garanterat inte vara ngn "kamphundsras", då skulle väl det nämnts i artikeln.

Jadu det är bara använda sök funktionen, jag orkar inte det just nu... Hade sparat flera olika länkar på min andra dator, men inte fört över dom här.

Kika i de senaste kamphunds trådarna, där fanns en som PL har lagt in om jag minns rätt, men den är från USA, och där är nationalrasen Pitbull, dvs, det finns mååånga av dem, både renras och blandras med annat jox. MEn kan inte komma ihåg att Golden fanns med, men minns iaf Rottis och draghundar. (jag=hjärndöd ikväll:D)

Jag tror inte ett ögonblick på att just Golden har högst bit-statestik, utan det är nog alla små ouppfostrade småhundar som biter oftast. QUOTE]

Det tror jag med. Ser jag till mig själv så har jag endast blivit biten av en papillon, yorkshire terrier och en dvärgpinscher. Sedan var det väldigt nära att jag blev biten av en pitbull, men en av mina kompisar kom i vägen alldeles precis och fick ta smällen istället :crazy:

*kl*
ja det är förjä... tycker jag,idag stod det i tidningen att man inte tagit nåt i beslut om hunden än. I min värld hade det varit avlivning omedelbart o djurägaren borde få djurförbud tills h*n gått en vettig hundkurs o lärt sig lite hundvett !!
prillan

Vad har mamman gjort för fel? låtit barnet gå förbi en hund?
Har man en hund som reagerar så skall man inte ha den bland folk anser jag.

Vad hunden har för bakgrund spelar ingen roll,är hunden såpass osäker och känslig tycker jag inte man skall ha kvar den. Sedan är en 2 åring som går förbi en hund knappast elak.

Kunde han inte vara elak? Nähä.. Shit va häftigt!

Så det spelar ingen roll om hunden reagerar starkare än någon annan hund.. Det är ju inte precis så att hunden tänkte. Åh ett barn, va söt den biter jag. Utan den måste ju ha fått motivation till att bita. Ungen gick ju emellan två hundar..

Jag säger inte att det är barnets eller mammans fel. Det jag menar är att man inte kan skylla på hunden. och du säger att hundens bakgrund inte spelar någon roll? Tänk om du har blivit uppfostrad av din mamma till att vara tuff och tyken och slåss.. Det är klart att det fortfarande ligger hos dig när du blir äldre. Speciellt hundar somm inte vet bättre lyder sin husse/matte. Det kanske var en föredetta kamphund, det står faktiskt inte i artikeln.. Det var en annan gång en 3 åring hade blivit biten av en pitbull blandis.. Hon nhade krypit upp till hunden när den sov och pussat den på nosen. Självklart är inte detta elakt.. Men hunden flög upp och bet henne i ansiktet.. Den hade blivit störd och ville bara skydda sitt ben, men detta visste inte ungen.. Då bet alltså hunden, såsom hundar gör mot varandra.. Sen kan det såklart finnas mer eller mindre dominanta hundar. Men jag tycker inte man enbart ska dömma hunden efter en artikel eftersom det kan vara mer som ligger bakom än att ungen bara gick förbi utan anmärkning

Senast ändrad:

Kunde han inte vara elak? Nähä.. Shit va häftigt!

Så det spelar ingen roll om hunden reagerar starkare än någon annan hund.. Det är ju inte precis så att hunden tänkte. Åh ett barn, va söt den biter jag. Utan den måste ju ha fått motivation till att bita. Ungen gick ju emellan två hundar..

Jag säger inte att det är barnets eller mammans fel. Det jag menar är att man inte kan skylla på hunden. och du säger att hundens bakgrund inte spelar någon roll? Tänk om du har blivit uppfostrad av din mamma till att vara tuff och tyken och slåss.. Det är klart att det fortfarande ligger hos dig när du blir äldre. Speciellt hundar somm inte vet bättre lyder sin husse/matte. Det kanske var en föredetta kamphund, det står faktiskt inte i artikeln.. Det var en annan gång en 3 åring hade blivit biten av en pitbull blandis.. Hon nhade krypit upp till hunden när den sov och pussat den på nosen. Självklart är inte detta elakt.. Men hunden flög upp och bet henne i ansiktet.. Den hade blivit störd och ville bara skydda sitt ben, men detta visste inte ungen.. Då bet alltså hunden, såsom hundar gör mot varandra.. Sen kan det såklart finnas mer eller mindre dominanta hundar. Men jag tycker inte man enbart ska dömma hunden efter en artikel eftersom det kan vara mer som ligger bakom än att ungen bara gick förbi utan anmärkning

En tvåring som går förbi är knappast elak.
Hade det varit mitt barn hade jag struntat fullkomligt i vad hunden varit med om, den borde avlivats för längesedan om den har sådana problem att den inte tål se folk gå förbi utan attackaera.

Förövrigt hade jag inte behållt en hund som visat tendenser att attackera barn öht.

En tvåring som går förbi är knappast elak.
Hade det varit mitt barn hade jag struntat fullkomligt i vad hunden varit med om, den borde avlivats för längesedan om den har sådana problem att den inte tål se folk gå förbi utan attackaera.

Förövrigt hade jag inte behållt en hund som visat tendenser att attackera barn öht.

Ja men hallå, han gick mellan två hundar.. hunden låste väl sig på den andra hunden och bara bet. Det kanske inte finns någon förklaring om varför hunden attackerade men även den snällaste hunden skulle kunna göra det. Det är bara för att vi tror att vi kan hunden så bra..

Vi hade en hund, en karelsk björnhund/Schäfer.. Han sov i mammas och pappas säng när jag gick fram till honom och skulle pussa honom på nosen. Då flög han upp och bet mig i ansiktet. Jag fick sy..

Men egentligen, ligger man och sover och någon kommer och trycker aniktet mot mig, klart man blir rädd (som han förmodligen blev) och attackerar eller iaf säger till. Hunden kanske var ilsken emot barn, jag vet inte. Men det måste ju finnas en anledning till att hunden gjorde det. Problemet kan ligga i hundens bakgrund. Du säger att det inte spelar någon roll, men jag tycker bara man ska tänka på det. Innan man dömer hunden till döden.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 858
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 255
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 869
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat