Hund bitit barn (igen)

Sv: Hund bitit barn (igen)

Det visar bara hur lite kännedom du har. En osäker hund tuggar i betten=det uppstår många bett. Att hundens beteende inte stämmer överens med hur dina hundar är är inte detsamma som att den är mentalt sjuk eller liknande.

Ang diskussionen här om vilken ras det gäller så förstår jag inte varför detta skulle vara av vikt i sammanhanget. Alla hundar kan bita, stor som små, skillnaden är bara att stora raser kan orsaka större skador eftersom de har större tryck i betten.

Ang hundägare så är det ett enormt ansvar att ha en hund som är osäker och som har lätt att ta till tänderna i trängda situationer. Här var ju hunden faktiskt kopplad så jag förstår egentligen inte anledningen till att barnet kunde komma så nära hunden att den kom åt att bita. Är det barnets föräldrar som har brustit i tillsyn eller är det hundägaren?

Jag har själv en hund som INTE gillar okända hundar och han går inte lös hur som helst utan där jag vet att det finns mycket hundar så går han vid min sida kopplad. Vad gör man då när folk utan hänsyn antingen släpper fram sina hundar för att "hälsa" eller helt enkelt har dem lösa utan att ha någon som helst lydnad på dem? Vems är felet om min hund biter då? Jag har vidtagit åtgärder genom att ha honom kopplad och vid min sida.

Sen vet jag inte HUR många gånger jag har behövt ryta till föräldrar som helt sonika skickar fram sina telningar för att klappa hunden - jag blir vansinnig på denna enfald och okunskap! En del föräldrar med hjärna frågar först och då kan jag förklara för dem att nej, min hund uppskattar inte små barn och de får inte klappa honom. Frågar barnen själva så har jag bara behövt säga att "nej, han är inte snäll" så har de förstått. Och nej, min hund har aldrig bitit ett barn men jag ser på hans kroppsspråk att han blir spänd, att han inte gillar det så varför chansa?

Rottisen däremot kan gå lös var som helst där det är tillåtet förstås, lyder på inkallning oavsett om annan hund skulle rusa fram och mucka gräl, hon har alla de tydliga signaler som behövs för att visa andra hundar att hon inte vill gräla, kan leka med andra hundar, älskar barn etc. Detta innebär inte att vem som helst får stolpa fram utan om de frågar så ber jag dem närma sig i lugn takt, inte klappa henne på hjässan och inte sticka fram ansiktet i nosen på henne. Hon är fredligheten själv men det är en stor hund och man önskar att fler skulle lära sig hur hundar fungerar, om de nu tvunget ska fram och peta på andras! LÄR barnen att umgås med djur!

Helt OT men måste få beskriva vad jag under semestern blivit vittne till på tal om barn och djur, och barnens föräldrar med för den delen. Djurparker gillar vår lilla dotter, hon älskar djur i alla dess former så vi har varit på ett par såna i sommar. Park nummer ett; tre barn i åldrar 7-10 år ca står och petar med vassa pinnar, genom staketet på en liten killing som nyfiket kommit fram, föräldrarna står en bit bort och säger ingenting. Jag kunde inte hålla mig utan gick fram och röt åt dem att sluta, sådär GÖR man inte mot djuren. De glor storögt utan att fatta ett smack vad jag menar, föräldrarna säger ingenting.

Park nr två; några ungar i sällskap med äldre ungdomar står och tittar på ponny med föl och kommer på att det vore ju roligt att kasta en fotboll i huvudet på fölet. I det fallet stoppar faktiskt en medföljande ungdom barnen från att fullfölja.

Men varför är det så många ungar, och framförallt föräldrar, som saknar empati och minsta kunskap i hur man ska behandla djur???
Jag blir mörkrädd:(

Huruvida hunden ska avlivas eller inte, den bedömningen lämnar jag åt någon annan.

Men jag skulle aldrig låta mina barn gå i närheten av en "galen" skällande hund. I och med att hunden var kopplad måste pojken ha befunnit sig alldeles för nära!

Ett så litet barn har inte "vett" att veta att man inte ska gå fram och där träder förälderns roll in.

Stackars lille pojken :cry:

Även en kamphund ska väl ha så mycket i skallen att den ser skillnad på ett barn och en annan hund? Åtminstone är det uppfattningen man får när man diskuterar med deras ägare.

En frisk och sund hund hade antagligen inte markerat alls.
För mig är ett eller två bett i ett barns ansikte en hemsk händelse. Något jag absolut inte skulle acceptera av mina egna hundar, om det inte berodde på extrema orsaker. Du verkar tycka att det är något ganska normalt?

LIA

Du verkar påstå att jag skyller allt på pojken, bara så du vet så får du tro vad du vill. Jag säger bara att eftersom han gick emellan två hundar så vad det kanske något annat som utlöste hundens beteende. Jag säger bara att hunden kanske blev förvirrad och omriktade sitt beteende på pojken.. men jag säger ju själv att hunden inte verkade vara frisk, eftersom han högg 10 gånger utan att släppa den stackars pojken.

Tycker för övrigt inte denna tråden leder någonstans.
Nu ska jag åka till hällekis säteri med hästen! HEJDÅ

Senast ändrad:

Det är ägarnas fel, inte hunden. De flesta fall av när hundar har bitit andra människor är golden retriever, det är bara när en pittbull eller när en "kamphund" biter som det kommer fram i media

när sa jag att det var hundens fel?
och det vet jag redan.. inte kommer en bitande chihuahua i tidningen. den är ju så liten. gör inte lika stor skada som någon annan större hund =/
jag har då aldrig sett nått sånt i tidningen, men jag har hört om småhundar och andra "familjehundar" som bitit barn. det jag skulle vilja veta.. vad var det för ras på denna hunden som bet?

Spelar väl ingen som helst roll vad hunden har för ras?

En hund skall inte bita en människa. Punkt!
Och synnerligen inte ett barn. Dubbelpunkt!!

Jag tar då mycket hellre en attack av tre goldens än EN kamphund :crazy:

Jag håller helt med.

KL

Vad är det som säger att hunden bet 10 gånger egentligen?
Stod de och räknade?
Ett tugg, två tugg, tre tugg osv osv osv osv..

Men iaf.
Vi vet ju inte exakt vad som har hänt så man kanske inte ska döma alltför mycket.
Jag tycker att en ansvarsfull förälder gör allt i sin makt för att hindra barnet från att gå mellan 2 hundar, särskilt när en skäller och är aggressiv. Det är mammans ansvar faktiskt.
Sedan ska en hund inte bita MEN jag kan mycket väl tänka mig att hunden var aggressiv på den andra hunden, och stressad helt enkelt och råkade då bita det som var närmst.
Det behöver inte betyda att den är elak osv osv. Det kanske bara hände, och det behöver inte ha med uppfostran att göra, bortsett från att den är aggressiv på andra hundar då.

Sedan vet vi ju inte vad det var för ägare till den hunden.
Den kanske inte haft såna tendenser innan, eller så har det hänt innan. Vem vet.

vad var det för ras på denna hunden som bet?

Som jag skrev tidigare i traden beskriver mamman hunden som en stor svart hund, liknar en newfoundland (fast smalare) och aven kanske flat coated retriver. Blandras.

Då hade det inte varit konstigt eftersom kamphundar har den låsinstinkten att de aldrig ger sig först.

För att underlätta så skriv ut rasen du pratar om i stället för att använda benämningen kamphund.

Raserna som ingår i benämningen kamphund är väldigt olika .

Och jag pratade om mina erfarenheter om kamphundar. Jag bara grundade mitt inlägg på att du skrev att hunden bet oavbrutet pojken 10 gånger. Om det nu är kamphund i hunden, vilket vi inte vet eftersom i artikeln benämns den blandras. Då hade det inte varit konstigt eftersom kamphundar har den låsinstinkten att de aldrig ger sig först. En frisk och sund hund hade antagligen markerat med ett eller två bitningar

men allvarligt!!! det har ju skrivits här att hunden såg ut som en new foundland och flatte.. fart fasen ser du en kamphund i dem raserna?? skaffa lite fakta innan du öppnar munnen..

Jag håller helt med.

KL

Vad är det som säger att hunden bet 10 gånger egentligen?
Stod de och räknade?
Ett tugg, två tugg, tre tugg osv osv osv osv..

Ja, du.. Det är inte så svårt att räkna bett för den läkare som sydde ihop pojken :grin:

För att underlätta så skriv ut rasen du pratar om i stället för att använda benämningen kamphund.

Raserna som ingår i benämningen kamphund är väldigt olika .

jag tycker det är så tråkigt med folk som uttrycker sig kamphund. så fort de hör de ordet så tar de för givet att det är pitbull eller amstaff. alltså det finns ju huuuuuur många kamphundsraser som helst! väldigt många bull och terriers och sen har vi ju alla molosser och sen kan man ju fortsätta hur långt som helst.

synd att två raser får bära stor del av jordens rasers synder. det är orättvist mot dessa två raser.

Ja det är orätt mot alla hundar som ingår i benämningen kamphund, när man skriver som om det skulle vara en ras och inte en benämning på ett flertal raser.

Du verkar påstå att jag skyller allt på pojken, bara så du vet så får du tro vad du vill.
Inte alls, men du verkar tycka att det är naturligt och förståelig det som hände.

Jag säger bara att eftersom han gick emellan två hundar så vad det kanske något annat som utlöste hundens beteende. Jag säger bara att hunden kanske blev förvirrad och omriktade sitt beteende på pojken.. men jag säger ju själv att hunden inte verkade vara frisk, eftersom han högg 10 gånger utan att släppa den stackars pojken.
Hur själva attacken förlöpte vet jag inte. Det var kanske en serie påhopp/hugg? Oavsett, så är det helt klart fel i huvudet på hunden om den massakrerar ansiktet på ett barn, även om detta barn kommer mellan hundarna. Om felet på hunden är medfött(aveln?) eller orsakat av ägarna spelar mindre roll. Feler är där!

Tycker för övrigt inte denna tråden leder någonstans.
Nu ska jag åka till hällekis säteri med hästen! HEJDÅ
Det är ofta trådar inte leder någonstans, men även deras irrande kan göra dom intressanta. :) Hoppas hästresan gick bra.

LIA

Det visar bara hur lite kännedom du har. En osäker hund tuggar i betten=det uppstår många bett. Att hundens beteende inte stämmer överens med hur dina hundar är är inte detsamma som att den är mentalt sjuk eller liknande.
Min hundkännedom vet du så lite om. Min erfarenhet är att en osäker hund kan göra allt från att lägga sig i ett hörn och kissa på sig till att fara fram som en symaskin. Allt hänger på omständigheter och hundindivid. Rätt eller fel?
Vad tycker du såsom hundkännare att den här händelsen pekar på? En osäker hund som väntar in en tillräckligt svag individ och gör köttfärs av dennes ansikte?

Ang diskussionen här om vilken ras det gäller så förstår jag inte varför detta skulle vara av vikt i sammanhanget. Alla hundar kan bita, stor som små, skillnaden är bara att stora raser kan orsaka större skador eftersom de har större tryck i betten.
Om du tar dig besväret att läsa allt i mina inlägg, så ser du att jag undvikit att kommentera ras i denna tråd.

Ang hundägare så är det ett enormt ansvar att ha en hund som är osäker och som har lätt att ta till tänderna i trängda situationer. Här var ju hunden faktiskt kopplad så jag förstår egentligen inte anledningen till att barnet kunde komma så nära hunden att den kom åt att bita. Är det barnets föräldrar som har brustit i tillsyn eller är det hundägaren?
Uppenbarligen båda, till viss del. Men ansvaret ligger helt på hundägaren, såvitt jag förstår.

Jag har själv en hund som INTE gillar okända hundar och han går inte lös hur som helst utan där jag vet att det finns mycket hundar så går han vid min sida kopplad. Vad gör man då när folk utan hänsyn antingen släpper fram sina hundar för att "hälsa" eller helt enkelt har dem lösa utan att ha någon som helst lydnad på dem? Vems är felet om min hund biter då? Jag har vidtagit åtgärder genom att ha honom kopplad och vid min sida.
Nu börjar du bli OT, men OK då. Svaret är: juridiskt, troligen den andra hundägaren. Men i praktiken är det inte riktigt så enkelt. Som ägare av hund som inte gillar andra hundar, måste man ha ögon i nacken. Hur många har det? Det kan ju faktiskt komma en kopplad hund bakom ryggen på dig, och med långa koppel så kan det hända grejer. Man har ju som hundägare ansvar för vad hunden hittar på. Men om det är två hundar inblandade, så blir ju ansvaret delat i proportion till vad som hänt.

LÄR barnen att umgås med djur!
Men varför är det så många ungar, och framförallt föräldrar, som saknar empati och minsta kunskap i hur man ska behandla djur???
Ja säg det. Bristen på empati stannar f ö inte vid djuren. Kolla t ex på alla bilar utan P-tillstånd med som ändå står på handikapplats.
Att folk saknar djurkunskap är väl egentligen inte något man kan anklaga dom för. Dom har väl inte fått lära sig själva i ungdomen. Föräldrar idag är nog till 95% uppväxta i betong och asfaltdjungel. Men visst borde även dom inse att djur är levande varelser som ska behandlas med respekt.

LIA

Ja det är orätt mot alla hundar som ingår i benämningen kamphund, när man skriver som om det skulle vara en ras och inte en benämning på ett flertal raser.

Är det inte så att den "rätta" benämningen (om man nu tvunget ska använda den överhuvud taget) är kamphundsras? En kamphund är för mig en hund man kampar med oavsett ras, om jag tävlar i kamp med min vavva så är ju den en kamphund, likväl som en brukshund är en hund som arbetar i bruks och en brukshundras är ex v en Riesen.

Eller?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 858
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 243
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 863
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka