Hund bitit barn (igen)

Sv: Hund bitit barn (igen)

jag håller med. att släppa ungen mellan två arga hundar är ju helt idiotisk, och skulden ligger lika mkt på den där mamman som på den andra hundägaren.

dessutom är nästan alla hundar som inte är väldigt vana vid småbarn rädda för just småbarn. dom vävar med armarna och stirrar hunden rakt i ögonen. min hund, och även min gammla hund, rymmer när en unge kommer fram.

om då hunden inte kunde komma bort och dessutom kände sig hotad av den andra hunden så slog det väl slint i hjärnan på den och den bet i panik.

sen kan det ju diskuteras om det är rätt att låta en så rädd och osäker hund leva kvar hos en tydligt inkompetent ägare.

Senast ändrad:

jag håller med. att släppa ungen mellan två arga hundar är ju helt idiotisk

Och varifrån har du fått att det var 2 arga hundar?? Har du verkligen läst artikeln :confused:

Medan de stod och pratade kom en annan granne ut ur skogen med sin stora blandrashund i koppel.

- Den hunden skäller nästan på allt och alla så den skällde på oss också. Men min hund brydde sig inte om den utan låg lugnt kvar

dessutom är nästan alla hundar som inte är väldigt vana vid småbarn rädda för just småbarn. dom vävar med armarna och stirrar hunden rakt i ögonen. min hund, och även min gammla hund, rymmer när en unge kommer fram.
Om det där stämmer, undrar jag vad för slags hundar man har därute. :eek:

Jag menar att det är ett fåtal hundar som är rädda för småbarn. Däremot tycker många att barn är jobbiga och går undan just för att dessa är oberäkneliga i sitt beteende, men därifrån till att vara rädda är steget långt.
Detta med att "stirra i ögonen" har det gått inflation i. Ögonkontakt är en långt mer komplex historia än att bara titta en hund i ansiktet, och jag har aldrig varit med om att en hund blivit varken rädd eller arg för att vi haft ögonkontakt.

LIA

KL

Jag har bildbevis.
Dottern attackerad av tre synnerliga aggresiva hundar
De var säkert jätterädda för henne

36408.jpg

Jupp, ironiskt

Däremot tog vi bort en vuxen hund som var svag i mentaliteten. Fick en andra chans som sällskap då hon inte borde avlas på just pga sin "feghet"
Funkade ett år ca som sällskap, men nöp sedan mig rejält samt, morrade åt ett av barnen.
Adjöss!:grin:

Den hunden hade jag velat se avliivad snarast.

Hoppas verkligen föräldern har bättre koll.

Senast ändrad:

Hundar har betydligt mer subtila signaler än skall...

att dom går undan är ju för att dom är rädda och osäkra. ^^ barn beter sig hotande.

jag har inte träffat på en enda icke-barnvan hund som tycker om barn. sen är det givetvis skillnad på hur snabbt en hund biter.

Definiera "icke-barnvan hund"!

Jag kan i detta ögonblick inte erinra mig en enda hund som varit rädd för barn, däremot några som gått undan för att dom känt sig osäkra. Barn ÄR annorlunda i hundens ögon. Inte bara det att dom har ett annorlunda rörelsemönster än vuxna, dom är ju faktiskt också konstigt små! :)

Jag har haft flera egna hundar som både växt upp med barn resp inte gjort det, men alla har haft samma inställning till dom. "Jag ääälskar barn, vill leka med dom, hålla reda på dom, vakta dom, vila hos dom etc". Jag har också erfarenhet av många hundar hos bekanta och kompisar, och dom flesta följer samma mönster. Några av dom har gått undan för barn, men några har också gått undan för okända vuxna. Dvs, en mer allmän osäkerhet/dåligt självförtroende.

På vad sätt beter sig barn hotande? Dom kan vara klumpiga och bära sig oförståndigt och oförstående åt, men därifrån är det långt till "hotande". Den hund som känner hot från en 2-3-åring har stora problem.

LIA

Är det inte så att den "rätta" benämningen (om man nu tvunget ska använda den överhuvud taget) är kamphundsras? En kamphund är för mig en hund man kampar med oavsett ras, om jag tävlar i kamp med min vavva så är ju den en kamphund, likväl som en brukshund är en hund som arbetar i bruks och en brukshundras är ex v en Riesen.

Eller?

det spelar ingen roll vad man skriver eller säger - för få verkar veta hur många kamphundsraser det finns. alla tror att är det en kamphund så är det lika med amstaff och pitbull och där med basta! men verkligheten ser så mycket annorlunda ut!

Senast ändrad:

det spelar ingen roll vad man skriver eller säger - för få verkar veta hur många kamphundsraser det finns. alla tror att är det en kamphund så är det lika med amstaff och pitbull och där med basta! men verkligheten ser så mycket annorlunda ut!

Nej, för den "vanlige" människan som inte är så insatt i hund (eller bara inte förstår eftersom de inte har erfarenhet av dessa raser) så spelar det säkert ingen roll hur man benämner hunden/rasen. Men för mig känns det bättre att säga kamphundsras då kamphund för mig är en hund som faktiskt håller på med det. Fast alla tänker inte som jag, och tur är väl det emellanåt :D

Jag känner en Amerikansk Bulldog, det är det närmsta kamphundsras jag någonsin kommit att lära känna förutom alla blandraser man har stött på genom åren av hunderi. Men jag måste tillkännage att hon är bland det mest bedårande, kärvänliga lilla (35kilos) monster jag någonsin träffat på :love:

Bild007.jpg

ChivaNarmo.jpg

[Hon stod och viftade på svansen och var överlycklig att hon fick leka med Narmo och benet trotts att han morrade från den mörkaste delen av magen :D]

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 858
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 243
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 863
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka