Hund bitit barn (igen)

Sv: Hund bitit barn (igen)

Hur kan du försvara att en hund biter en två-åring TIO gånger i ansiktet?
En hund som opovocerat ger sig på barn är totalt asocial och har inget existensberättigande. Det gäller lika väl om hunden vore en liten trasselsudd som gör det. Mentalt sunda hundar tar hänsyn till person, t ex ålder, i sitt agerande.

Att peka på att det är inkompetenta/olämpliga människor bakom bitska hundar gör inte dessa hundar mindre farliga och olämpliga att finnas i samhället. Avliva hundarna och ge ägarna hundförbud!

LIA

Du vet inte om hunden ens har uppfattat att det var barnet som kom förbi och ang antalet bett så ju fler bett, desto räddare hund - för mig stärker det tron på att hunden i koppel känt sig trängd och bitit i rädsla och inte i aggression.

Detta tröstar inte barnet eller dess föräldrar, jag har själv en liten dotter och vet hur förtvivlad jag hade blivit. Jag tror dock inte att jag omedelbart hade tänkt; avliva hunden! Här är det människorna, både hundägaren och barnets föräldrar som har ansvaret, inte hunden. Sen tycker jag absolut att man ska utreda och testa hunden, ställa krav på ägaren etc.

Det finns väl flera artikalar än en eller??

Kan du visa mig en artikel där det står blandras hundens raser istället för att vara dryg?
och där det står att det var familjens egna hund som bitit?

Jag tycker historien, det jag vet iaf, är interessant, pga ett barn har blivit biten, mamman till barnet har en bastard, ambulanspersonalen tror först att det var hennes egna hund, men nej. Det är en annan hund, Blandras, men står ingenstans vad det är för raser i denna blandras, det kan lika gärna vara en pudel/setter korsning. :grin:

Så, visa mig en artikel där det står den andra hundens raser, och bla bla bla bla.

Senast ändrad:

Ja men hallå, han gick mellan två hundar.. hunden låste väl sig på den andra hunden och bara bet. Det kanske inte finns någon förklaring om varför hunden attackerade men även den snällaste hunden skulle kunna göra det. Det är bara för att vi tror att vi kan hunden så bra..

Vi hade en hund, en karelsk björnhund/Schäfer.. Han sov i mammas och pappas säng när jag gick fram till honom och skulle pussa honom på nosen. Då flög han upp och bet mig i ansiktet. Jag fick sy..

Men egentligen, ligger man och sover och någon kommer och trycker aniktet mot mig, klart man blir rädd (som han förmodligen blev) och attackerar eller iaf säger till. Hunden kanske var ilsken emot barn, jag vet inte. Men det måste ju finnas en anledning till att hunden gjorde det. Problemet kan ligga i hundens bakgrund. Du säger att det inte spelar någon roll, men jag tycker bara man ska tänka på det. Innan man dömer hunden till döden.

Tycker fortfarande inte det spelar någon roll,hunden skall endå inte reagera så starkt.Hunden hade ju bitit 10 gånger eller hur var det?

Att gnälla på ägarna,javisst men det gör inte hunden mer pålitligeller att risken att någon blir skadad/dödad mindre.

Kan du visa mig en artikel där det står blandras hundens raser istället för att vara dryg?
och där det står att det var familjens egna hund som bitit?

Jag tycker historien, det jag vet iaf, är interessant, pga ett barn har blivit biten, mamman till barnet har en bastard, ambulanspersonalen tror först att det var hennes egna hund, men nej. Det är en annan hund, Blandras, men står ingenstans vad det är för raser i denna blandras, det kan lika gärna vara en pudel/setter korsning. :grin:

Så, visa mig en artikel där det står den andra hundens raser, och bla bla bla bla.

Det jag sa är att mamman sagt i en artikel att hon inte ville dömma hunden eftersom hon hade hört alla fördomar om kamphundar.. Då måste de la vara en kampras i eller? Varför påstå något sånt annars?

Det jag sa är att mamman sagt i en artikel att hon inte ville dömma hunden eftersom hon hade hört alla fördomar om kamphundar.. Då måste de la vara en kampras i eller? Varför påstå något sånt annars?

förövrigt läst vad mamman själv skrivit på ett forum,hon har nämligen gjort en egen tråd om händelsen.
Gissar också att det var en "kampras" i hunden som bet,annars hade man väl inte sagt så utan berättat att det var en Labbe tex?

förövrigt läst vad mamman själv skrivit på ett forum,hon har nämligen gjort en egen tråd om händelsen.
Gissar också att det var en "kampras" i hunden som bet,annars hade man väl inte sagt så utan berättat att det var en Labbe tex?

Ja precis. Om det hade varit en ras som aldrig tagits upp innan hade det varit en jättebra rubrik. Men eftersom detta näms i artikeln, att hon där Marie hade hört fördomar om kamphundar måste det ju vara kampras i hunden som bet, men som sagt, det är mycket som hänger på ägaren till hunden. Kan man inte hantera den ska man inte heller ha hund

http://allehanda.se/avdelning/kramfors/29995

"Som ägare till en så kallad kamphund har Marie Mansour möt en hel del fördomar."

ska du citera så ta med allt. ;)

Som ägare till en så kallad kamphund har Marie Mansour möt en hel del fördomar.

- Till och med ambulanspersonalen trodde det var min hund som bitit.

Det tolkar jag iaf som om att den andra hunden inte var en kamphund. Men jag kan ha tvär fel.

(jJg skiter högaktningsfullt i vad för typ av hund det var(bitit som bitit), men i stora delar av tråden verkar det som om folk tror att det var deras egna hund som bitit. Men så var ju inte fallet, (enligt artikeln) och visst, jag är mycket nyfiken på vad för blandras det var, men man ska hålla koll på vad som skrivs, vem som gjort vad. Annars kan det ju lika gärna bli i en annan artikel, hunden körde över bilen.. )

Gissar,(???) vad har mamman skrivit?
Inget alls om ras?

*stackars liten kille, bli förstörd i ansiktet vid den unga åldern, hoppas verkligen det läker fint.. :(*

Marie Mansour skriver att det var en stor, svart hund som "liknar en new foundland fast lite tunnare med längre smalare nos." Skriver ocksa att den liknar en flat.

http://www.xn--a-0ga.se/avdelning/kramfors/29995

Nej,bara att hon inte vill slänga skit på "kamphundar"

Kam PM:a hennes tråd om du vill

Du vet inte om hunden ens har uppfattat att det var barnet som kom förbi och ang antalet bett så ju fler bett, desto räddare hund - för mig stärker det tron på att hunden i koppel känt sig trängd och bitit i rädsla och inte i aggression.
Nä, det vet jag såklart inte eftersom jag inte var med, men hur i fridens namn skulle en hund kunna ungå att se skillnad på om det är ett barn eller en hund den biter? Och TIO gånger??
Bitit i rädsla? Rädd så till den milda grad att den biter en två-åring och med TIO bett? Kom igen!

Här är det människorna, både hundägaren och barnets föräldrar som har ansvaret, inte hunden. Sen tycker jag absolut att man ska utreda och testa hunden, ställa krav på ägaren etc.
Att människorna har ansvaret för hunden ändrar inte det faktum att det är hunden som går till angrepp och svårt biter ett barn i ansiktet. Därmed har hunden gjort sig omöjlig. Ägarnas lämplighet att ha hund kan gärna utredas. Fram för krav på hundägare!

LIA

Nä, det vet jag såklart inte eftersom jag inte var med, men hur i fridens namn skulle en hund kunna ungå att se skillnad på om det är ett barn eller en hund den biter? Och TIO gånger??
Bitit i rädsla? Rädd så till den milda grad att den biter en två-åring och med TIO bett? Kom igen!

Att människorna har ansvaret för hunden ändrar inte det faktum att det är hunden som går till angrepp och svårt biter ett barn i ansiktet. Därmed har hunden gjort sig omöjlig. Ägarnas lämplighet att ha hund kan gärna utredas. Fram för krav på hundägare!

LIA

Ursäkta, måste bara säga att en hund låser sig lätt.. Så den har ingen kontroll just när den är i attack.. Speciallt inte kampraser som bara biter och biter och aldrig släpper taget förän det börjar klarna för dem, vilket är nästan aldrig eftersom ingen hund ger sig

Om du hade brytt dig om att läsa mitt första inlägg, så hade du sett att jag talade om mentalt sunda hundar. Sådana "låser sig" inte på fel mål. Oavsett ras ska inte hundar, som utför vad den i artikeln gjorde, finnas i samhället.

Jag har medvetet låtit bli att kommentera hundraser i mina inlägg, bl a för att det inte klart framgår vad för slags hund som utförde attacken. Kamprasers attacker blir ofta ödesdigra i o m deras framavlade egenskaper, men den diskussionen har vi haft i ett otal andra trådar.

Om det handlat om ett överilat bett hade man kanske kunnat haft överseende med ett misstag, men den här attacken fullföljdes med TIO bett i ansiktet på ett litet barn. Något sådant finns inte i min tankevärld när det gäller mina egna hundar och ska inte göra det i andras heller.

LIA

Om du hade brytt dig om att läsa mitt första inlägg, så hade du sett att jag talade om mentalt sunda hundar. Sådana "låser sig" inte på fel mål. Oavsett ras ska inte hundar, som utför vad den i artikeln gjorde, finnas i samhället.

Jag har medvetet låtit bli att kommentera hundraser i mina inlägg, bl a för att det inte klart framgår vad för slags hund som utförde attacken. Kamprasers attacker blir ofta ödesdigra i o m deras framavlade egenskaper, men den diskussionen har vi haft i ett otal andra trådar.

Om det handlat om ett överilat bett hade man kanske kunnat haft överseende med ett misstag, men den här attacken fullföljdes med TIO bett i ansiktet på ett litet barn. Något sådant finns inte i min tankevärld när det gäller mina egna hundar och ska inte göra det i andras heller.

LIA

Och jag pratade om mina erfarenheter om kamphundar. Jag bara grundade mitt inlägg på att du skrev att hunden bet oavbrutet pojken 10 gånger. Om det nu är kamphund i hunden, vilket vi inte vet eftersom i artikeln benämns den blandras. Då hade det inte varit konstigt eftersom kamphundar har den låsinstinkten att de aldrig ger sig först. En frisk och sund hund hade antagligen markerat med ett eller två bitningar

Senast ändrad:

Även en kamphund ska väl ha så mycket i skallen att den ser skillnad på ett barn och en annan hund? Åtminstone är det uppfattningen man får när man diskuterar med deras ägare.

En frisk och sund hund hade antagligen inte markerat alls.
För mig är ett eller två bett i ett barns ansikte en hemsk händelse. Något jag absolut inte skulle acceptera av mina egna hundar, om det inte berodde på extrema orsaker. Du verkar tycka att det är något ganska normalt?

LIA

LIA

Enligt min åsikt, ditt absolut bästa inlägg på buke någonsin!

Ja men hallå, han gick mellan två hundar.. hunden låste väl sig på den andra hunden och bara bet. Det kanske inte finns någon förklaring om varför hunden attackerade men även den snällaste hunden skulle kunna göra det. Det är bara för att vi tror att vi kan hunden så bra..

Och det berättigar hunden att bete sig så, såg du ens bilden på barnet???

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 858
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 243
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 863
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve
  • Hingstar som dött, 2025.