Hovvård - AANHCP

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovvård - AANHCP

Jag skrev inte den här tråden för att hacka ner på nån, bara knacka på axeln och säga att det finns
alternativ som kan vara värda att pröva. Men det är klart... det är tryggast att gå i tro om att
allt man gör och allt som alla tidigare gjort är bra och rätt.

Det fanns en tid som kallades för UPPLYSNING, upplysningstiden. Det går igen, i mycket.

Tror du inte att vi som skriver i denna tråd känner till dessa "alternativ" ?? Det är ju mycket pågrund av att man faktiskt gör det som man har dom synpunkter som man har. Även om det ofta från "barfotafrälsta" alltid tolkas på det sätt som du nu gör, "det är tryggast att gå i tro om att allt man gör och allt som alla tidigare gjort är rätt" :confused: Ge folk lite kred. för :devil:. Världen består inte av OL + anhängare och resten en samling idioter utan vett och sans. Tycker tvärt om att det är de sk. "nytänkarna" som utan som jag ser det ha torrt på fötterna kablar ut en massa "sanningar". Om man går in på OL´s hemsida och läser den självömkande inledningen så kan man ju knappt hålla sig för skratt än mindre ger det trovärdighet till honom som person. Tala om att ta sig själv på lite för stort allvar.... :angel:

Ska :devil: i mig ta och gå på ett OL-möte nästa gång han dyker upp här i Umeå, han har ju en del anhängare här i krokarna.

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Hovalagare är lika duktiga på att verka barfotahästar som de som ska skos.

Skor eller barfota? Ja jag tycker båda är lika bra så länge man tar hänsyn till hästens behov.

Jamen det förstår du väl att O.L. o Strasser inte öppet kan gå med att erkänna på sina kurser. I så fall skulle ju hela deras affärs ide o marknadsföring vara förkastlig. Här gäller o finna riktigt gammelskodda hästar och i stället för att informera hästägaren om sitt ansvar och vikten av täta verkning/skonings intervaller peka på hoven och säga "Hallelulija en traditionellt skodd häst"

Personligen tycker jag dagens utbildade hovisar är mkt bättre,skickligare och har helhetsbilden för hästens extreriör,miljö,bruk och fysiologisk enskilda balanseringsbehov då dom innehar kunskapen om fysiologisk verkning och fysiologisk skoning när sådan är till hästens välbefinnande.

Inte ens Gud själv (läs O.L.) har kunskapen eller en utbildning i fysiologisk skoning, trots det så anser han sig ha kunskapen om att fördömma allt vad skoning hetet.

Jag inväntar nattvarden för va det inte just vid själva nattvarden som Judas blev förådd??

Det jag önskar mig är att få större kunskap om hovens fysiologi, röresleapparatens anatomi, mm så att jag blir expert på min hästs hovar och inte bara kan sko dem själv utan även kan bedöma hovslagares skoning av hans hovar.

Men idag är det mer som att det är farligt för hästägare att kunna mer om hästens hovar för att de a) skor själva då och b) stjäl jobb från de hovslagare som finns.
/Camilla

Jag tycker det är synd att inte fler av alla ER som är så intresserade inte prenumererar på denna tidskrift,
http://www.farriersjournal.com/en/index.php

Sista nummret som kom i dag och kommer till alla Hovisar som är berättigade till medlemskap i http://www.hovslagarforeningen.nu/ får den gratis utifrån betald medlemsavgift.

Just detta nummer 127 innehåller två mkt intresanta artiklar.
1. Hovens anatomi: dermis struktur och problem.
2. Sulan och hovbenets form.

Just dessa två artiklar försöker jag få in på SHF:s hemsida i sin helhet med text o bilder. Håll tummarna för att jag lyckas, misslyckas jag så skaffa en prenumeration på denna tidsskrift då den kommer bespara Er en massa framtida onödiga utgifter.

Men genom att okritiskt gå på OLs svada har du just visat att du inte har kunskapen, oberoende av hur gammal du är.
PL

Här håller jag med dig utifrån den berömda barfotahästens öde. Ägaren kan knappast anses som ung men genom att okritiskt gå på OLs svada genomskådades okunskapen. Även om du denna person va en ständig sökare och ständigt söker nya vägar så borde t.o.m. OLs svada i slutskedet varit en ny kunskap att orkitiskt granskande leder till brott mot Svensk Djurskyddslag.

Kan bara säga att OL´s metod höll på att fördärva en ponny i stallet. Han låg bara i sin box o kunde inte stå på sina fötter. :crazy: :mad:
Då tog vi ut en "vanlig" hovslagare. Han fixade med hans hovar i flera timmar. I dag springer den hästen o busar som aldrig förr. :bow:

Och blir man frälst efter en föreläsning verkar man högst mottaglig för trendiga och duktiga predikanter.

Bevisen finns inte där. Metoden löser inte alla problem. Alla hästars hovvård och användningsområden för hästar löses inte med den metoden, eller någon annan barfotametod.

Motbevisen finns där, nämligen. Att det inte fungerar i alla lägen.

Tack!
Jag slapp skriva... denna gång. :bow:

ålder har inte alltid med erfarenhet & göra, men det är typsikt, majoriteten av vuxna som inte ens beter sig vuxen, menar att dom ändå vet bäst. det är pinsamt.
Nu är det ju så att bara här på forumet finns kunskap och erfarenhet...vuxna som skådat, särskådat, anammat eller förkastat. Det är helt baserat på erfarenhet samt även beprövad kunskap. Har du läst inläggen skulle du ha sett att flera här har anammat men inte till blindo. Själv hör jag till kategorin som förkastat den svenska falangen, SANHCP, och anammar traditionell hovslagares barfotaverkning:cool:

Personligen tycker jag dagens utbildade hovisar är mkt bättre,skickligare och har helhetsbilden för hästens extreriör,miljö,bruk och fysiologisk enskilda balanseringsbehov då dom innehar kunskapen om fysiologisk verkning och fysiologisk skoning när sådan är till hästens välbefinnande.

Just det kan jag bara delvis hålla med om. Det kanske skiljer sig runt om i landet, men här är det svårt att få tag på nyutbildade hovslagare som inte verkar hästarna med låg trakt och väldigt långa tår. Så vill inte jag ha min häst verkad. De äldre hovslagarna verkar inte så och en! av de senare utbildade. (som jag inte vill bli av med) När denne blev sjukskriven fanns det ingen som kunde verka hovarna på samma sätt, så jag fick ta en som verkar enligt det som tydligen ska vara en trend nu, Hästen fick jättelånga tår, såg ut som Kalle Anka och fick svårt att hålla ordning på sina fötter.
Jag kan inte för mitt liv begripa varför det ska gå trender i något sådant som verkning och skoning.

okritiskt? återigen, jag har läst mycket om det här innan jag ens förde hans föreläsning. jag hänvisar till mitt första inlägg.

Exakt VAR har du läst så mycket?
På sundhast.se? Men det är ju Oves sida :crazy: Man kan ju inte bekräfta hans ord med hans egna ord hoppas jag att du förstår?

Du pratar om forskning, jag är faktiskt osäker på om det bedrivits någon forskning på hästens hovar i allmänhet och barfotaverkning i synnerhet. Du borde då kunna berätta vilka rapporter du läst och var de står att finna, jag vill gärna läsa en forskningsrapport som understödjer Oves uttalanden. Och med forskningsrapport menar jag inte vad han själv skrivit på sin hemsida :p

Det har kommit endel tidningsartiklar i ämnet "vildhästmetoden". (inte forskning, men intressant ändå) De som är insatta väl i hur vildhästar lever skrattar bara åt de som säger sig verka hovar så att de ska se ut som vildhästarnas. De vilda hästarnas hovar ser mycket olika ut beroende på vart hästarna lever. Där faller ju direkt tanken platt på att hovarna ska se ut som de vilda hästarna. Vilka vilda hästar ska få stå som mall? De som lever i bergen? på slätterna?
Jag kan inte förstå att det finns människor som fortfarande vill hävda att detta skulle vara rätt. Hur kan man jämföra med en vildhäst om man har en häst som rids eller körs? Jämförelsen blir totalt ologisk.

för min del drar jag öronen åt mig när det känns som det går mer ut på att bevisa att andra metoder är dåliga ist för att bevisa varför deras egna är så bra... att prata illa om andra, tycker jag gör att det känns oseriöst...

och som hästägare gör man det som för en själv känns bäst för hästen och jag tror att många, speciellt här på buke är mycket pålästa och har stor erfarenhet...

"du har m a o inte tagit till dig ngt av andras erfarenheter- typiskt ungdomar som måste gå sin egen väg- den hårda vägen."

jag har lyssnat på andra hela tiden, och det är då jag ofta råkat i skiten. Jag kan ta råd, men det är inte alltid jag följer dom.
Allt är indivuellt, även hos människor. Dina erfarenheter kanske inte gäller för mig, liksom vice verse.

Jag har erfarenheter av flera olika slag (som säkert både du har liknande av eller inte har alls), men sedan är det upp till personen på andra sidan att bete sig som den vuxna den påstår sig vara, och inte döma ut.

"Men genom att okritiskt gå på OLs svada har du just visat att du inte har kunskapen, oberoende
av hur gammal du är. Det finns tusentals inlägg i de gamla barfotatrådarna, börja med att läsa
igenom dem så får du lite perpektiv."

ÅTERIGEN så har jag inte OKRITISKT gått på det. Bara för att jag sedan tycker det verkar logiskt att vi antagligen gör något fel med våran skötsel av våra hästars hovar då statisk och mina ERFARENHETER samt annat, verkar åt det hållet, betyder inte det att jag inte är kritisk eller har undersökt eller ifrågasatt.

"Men du - glöm inte att vi alla som skriver om detta med ålder och erfarenhet också har varit
i din ålder... Vi vet hur man tänker för att vi har den erfarenheten..."

Snälla nån, alla 20-åringar beter sig inte som 20-åringar, eller alla 20-åringar har inte samma erfarenheter. Människor som faktiskt känner mig, vilket kanppast ni gör, vet att jag har en hel del och komma med som inte är typsikt min ålder.
Min pojkvän är 7 år äldre än mig och jag anses äldre och mer erfaren än honom på flera plan. Sedan är det såklart vissa plan som det inte är så, men NI om några får allt att verka svart eller vitt. NÄr det gäller mig. Som ni inte ens känner. Ni grundar det på att jag tycker något ni inte håller med om. DET är dessutom inte speciellt grått.

"Tror du inte att vi som skriver i denna tråd känner till dessa "alternativ" ?? Det är ju mycket
pågrund av att man faktiskt gör det som man har dom synpunkter som man har. Även om det ofta från
"barfotafrälsta" alltid tolkas på det sätt som du nu gör, "det är tryggast att gå i tro om att
allt man gör och allt som alla tidigare gjort är rätt" Ge folk lite kred. för . Världen består
inte av OL + anhängare och resten en samling idioter utan vett och sans. Tycker tvärt om att det
är de sk. "nytänkarna" som utan som jag ser det ha torrt på fötterna kablar ut en massa "sanningar".
Om man går in på OL´s hemsida och läser den självömkande inledningen så kan man ju knappt hålla
sig för skratt än mindre ger det trovärdighet till honom som person. Tala om att ta sig själv på
lite för stort allvar.... "

Hur ska jag veta vilka ute på bukefalos som känner till det eller inte, när jag inte ens hittade dessa inlägg då jag sökte? Men flera har ju dessutom bevisat att dom inte vet exakt vad det handlar om när man uttryckligen enbart pratar om att hästarna ska gå barfota när det inte är hela kakan. Det får en ju lätt att tro att folk verkligen itne vet.
Har dessutom inte påstått att världen enbart består av OL + anhängare och resten idioter, det är något du skapat i din egna lilla värld.
OL's självmökan kan jag lätt förstå när personer som grundar sin fakta på partisk media och väldigt
smala kunskapsspalter, kritiserar hoonom på ett högst ointelligent sätt, eller snarare omoget sätt. Dessutom skulle jag inte kalla
det för självömkan, utan snarare ett ganska intellektuellt sätt att borsta av sig onödigt skit.

Faktum är att OL inte alls pratade illa om hästskor under föreläsningen jag var på, det han sa var däremot att hästens hov inte används på samma sätt med sko som utan, vilekt i vissa fall inte gynanr hästen. Däremot uttrycker han sig olika i artiklar, beroende på de efrarenheter som just den artikeln är baserad på. T.ex. i en menar han att en hovslagaren faktiskt var riktigt på att sko och hästen mådde bra.

"Exakt VAR har du läst så mycket?
På sundhast.se? Men det är ju Oves sida Man kan ju inte bekräfta hans ord med hans egna ord hoppas jag att du förstår?"

Jag har läst artiklar ur tidningar, internet artiklar (både skrivna av OL och amerikanska artiklar, samt personer helt utan förbindelse med OL), utländska sidor, svenska. mm.

Jag har läst artiklar ur tidningar, internet artiklar (både skrivna av OL och amerikanska artiklar, samt personer helt utan förbindelse med OL), utländska sidor, svenska. mm.

Och du har koll på att dessa sidor godtagits och anammats som vetenskap?

"Men du - glöm inte att vi alla som skriver om detta med ålder och erfarenhet också har varit
i din ålder... Vi vet hur man tänker för att vi har den erfarenheten..."

Snälla nån, alla 20-åringar beter sig inte som 20-åringar, eller alla 20-åringar har inte samma erfarenheter. Människor som faktiskt känner mig, vilket kanppast ni gör, vet att jag har en hel del och komma med som inte är typsikt min ålder.
Min pojkvän är 7 år äldre än mig och jag anses äldre och mer erfaren än honom på flera plan. Sedan är det såklart vissa plan som det inte är så, men NI om några får allt att verka svart eller vitt. NÄr det gäller mig. Som ni inte ens känner. Ni grundar det på att jag tycker något ni inte håller med om. DET är dessutom inte speciellt grått.

Jag tycker att du är rätt aggressiv i din argumentation trots att jag har försökt att vara ödmjuk och ge dig en mer nyanserad bild av vad jag menar med svart-vitt kontra gråzon. Det tolkar jag som att det inte spelar någon större roll vad jag säger och då slutar min diskussion med dig här. Jag har lärt mig med åren (min sambo är 9 år äldre än mig och jag är mognare om det nu är något sandlådemått på hur vuxen jag är :angel:) att välja mina krig och se när de inte går framåt.

Lycka till med hovkunskaperna och läs gärna igenom denna tråd om fem år och se hur du tänker om den då! :)

/Camilla

Hur ska jag veta vilka ute på bukefalos som känner till det eller inte, när jag inte ens hittade dessa inlägg då jag sökte? Men flera har ju dessutom bevisat att dom inte vet exakt vad det handlar om när man uttryckligen enbart pratar om att hästarna ska gå barfota när det inte är hela kakan. Det får en ju lätt att tro att folk verkligen itne vet.
Har dessutom inte påstått att världen enbart består av OL + anhängare och resten idioter, det är något du skapat i din egna lilla värld.
OL's självmökan kan jag lätt förstå när personer som grundar sin fakta på partisk media och väldigt
smala kunskapsspalter, kritiserar hoonom på ett högst ointelligent sätt, eller snarare omoget sätt. Dessutom skulle jag inte kalla
det för självömkan, utan snarare ett ganska intellektuellt sätt att borsta av sig onödigt skit.

Bara att du anser att "det är tryggast att gå i tro......o.s.v. visar vad du anser om annat kunnande! Det talar väl för sig själv kan jag tänka!? Inte något som jag har "skapat i min egen lilla värld" Håll koll på dina uttalanden! :(

Och återigen så anser du att de som kritiserar är okunniga! CITAT från ovan " OL´s självömkan kan jag lätt förstå när personer som grundar sin fakta på partisk media och VÄLDIGT SMALA KUNSKAPER, kritiserar honom på ett högst ointelligent sätt, eller snarare omoget sätt" slut citat.

Är man så intelligent och anser att det är "nödig skit" så varför lägga energi på det? Är väl bättre att bara visa omvärlden att man har rätt isf. utan gnäll?!

Och det är ingen som tror att det bara handlar om att hästarna ska gå barfota, var får du det ifrån? Skulle nog tro att folk känner till "hela kakan" eller "nytänkarkitet" som jag själv kallar det! :angel:

för min del drar jag öronen åt mig när det känns som det går mer ut på att bevisa att andra metoder är dåliga ist för att bevisa varför deras egna är så bra... att prata illa om andra, tycker jag gör att det känns oseriöst...

och som hästägare gör man det som för en själv känns bäst för hästen och jag tror att många, speciellt här på buke är mycket pålästa och har stor erfarenhet...

:bow::bow: Instämmer!

"Jag tycker att du är rätt aggressiv i din argumentation trots att jag har försökt att vara ödmjuk och ge dig en mer nyanserad bild av vad jag menar med svart-vitt kontra gråzon. Det tolkar jag som att det inte spelar någon större roll vad jag säger och då slutar min diskussion med dig här.
Jag har lärt mig med åren (min sambo är 9 år äldre än mig och jag är mognare om det nu är något sandlådemått på hur vuxen jag är ) att välja mina krig och se när de inte går framåt."

Då får jag meddela detsamma! Jag tycker "tonen känns" väldigt nedlåtande, för att jag tycker annorlunda, jag är för ung och dum och folk ska försöka omvända den dumma flickan och få henne att förstå att hon enbart tänker så för att hon är liten & ointelligent, INTE som att hon faktiskt har en egen åsikt och upplevelse. För hur det än är så är inte alla som du och de dina.

Jag tog exemplet att min pojkvän är äldre etc. därför att folk faktiskt dumförklarar mig (som jag nu
känner det) för något dom tror om mig eller tror att jag är pga min ålder, och som de verkligen inte har något belägg för. INTE för att
mäta kuk med någon som jag inte känner någon anledning till att göra det med.

Det stör mig att väldigt många tror att dom är så stora och duktiga och kloka, det sårar mig för det blir verkligen motsatsen till att leva som man lär.
Jag är öppen, har alltid varit öppen, men insåg förlängesen att ytterst få människor som man pratar med är det. Det blir jämt en vild diskussion ute så här, av något som jag och mina vänner skulle föra som ett utbytande och berrikande sätt att få insikt i andra människors tänkande och senare, kanske, ändra sig i frågan eller också bara finna förmågan att visa
förståelse.

"Bara att du anser att "det är tryggast att gå i tro......o.s.v. visar vad du anser om annat kunnande!
Det talar väl för sig själv kan jag tänka!? Inte något som jag har "skapat i min egen lilla värld"
Håll koll på dina uttalanden! "

JAG anser inte, men jag vet att folk anser. en rättning bara som kanske kan ändra din känsla för det jag skrev, kanske förståelse, eller också inte och då är det ok. tack

"Och det är ingen som tror att det bara handlar om att hästarna ska gå barfota, var får du det ifrån?
Skulle nog tro att folk känner till "hela kakan" eller "nytänkarkitet" som jag själv kallar det!"

den uppfattningen fick jag ifrån flera från de första inläggen som kom.
Om så nu är fallet att alla vet så är ju det jätte bra! Men människor dör inte av att höra saker flera gånger och kanske tillslut, sluta vara så inkörda i samma spår. Jag menar inte att AANHC behöver vara
svaret, men det kan handla om andra saker.
Om nu inte människor är inkördai samma språ så är ju det också jätte bra, men jag får den upplevelsen, för inlägg som skrivits är verkligen "jag tror inte på det här och kommer aldrig göra det, jag tror inte på det här och kommer aldrig göra det" och verkar inte det minsta öppna eller ens intresserade. ÄR det ens någon som tänkt på att vi kan göra fel i vår skötsel? Vågar folk ens tänka den tanken?

Jag skulle inte vilja kalla det ödmjukt att efter en föresäsning komma o tala om för oss andra vad som är den enda rätta vägen.
Har du läst alla barfotatrådarna än?
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 956
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 897
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Hästvård Ha,ha ja det låter ju inte klokt, men efter mina erfarenheter av denna förbaskade led, kan man knappast bli annat. Jag tror att innom en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
13 164
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar