Hovvård - AANHCP

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovvård - AANHCP

det är underbyggt från vetenskap! kolla själv på www.sundhast.se, där finns det! det är inte jag som pratar om okunskap. jag har som sagt läst mycket om det här.

jag satt nyss och kollade på en röntgenbild och faktum är, jag ser bara hovbenets yttre, det andra ligger som i en diffus dimma och det är omöjligt för mig att säga exakt hur resten av hovbenet ser ut. ge mig ett bevis du, på att man faktiskt kan se det!

Vad är vetenskap där??? Kan du visa mig...

Räcker upp en hand.

Jag har gått kurserna och verkat mina hästar samt haft hovvårdare till mina hästar under nästan 2 år.

Jag gick ifrån metoden straxt efter djurskyddsfallet då jag anser att det i Sverige då gick för långt.Att fodra en häst med enbart Halm och bark är mkt skadligt. (Foderutbildad på SLU)
Jag är stor hejjare av aanhcp metoden i USA och hoppas på en sund utveckling av metoden i Sverige.
Men mina hästar har för tillfället skor på framfötterna. Detta för att de är ridhästar och efter 1, 5 år av barfotaverkning och lösdrift hade jag fortf problem. Jag fick inse att min häst har för taskiga förutsättningar för barfotagång.
Tror på barfota som en rehabiliteringmetod vid hovsprickor mm men har insett att en duktig hovslagare gör ett fantastiskt jobb. Tyvärr har jag själv haft erfarenheter av riktigt dåliga tidigare och ser fortf hästar med långa tår, sprickor och understuckna trakter. Men att det är skorna som är felet är inte ens halva sanningen. Bra skötta hovar med skor ser inte ut så.

Mumin
Barfota Javisst men inte till vilket pris som helst

:bow: Kloka ord!

det är underbyggt från vetenskap! kolla själv på www.sundhast.se, där finns det! det är inte jag som pratar om okunskap. jag har som sagt läst mycket om det här.

jag satt nyss och kollade på en röntgenbild och faktum är, jag ser bara hovbenets yttre, det andra ligger som i en diffus dimma och det är omöjligt för mig att säga exakt hur resten av hovbenet ser ut. ge mig ett bevis du, på att man faktiskt kan se det!

Alla som ser att dessa hovben inte tillhör den hornkapseln som bilden försöker bevisa utan är ytterst dåligt redigerat genom "photoshop" räcker upp en hand.

Jag börjar::bow:

P.S. Detta är inget annat än ursprungsförfalskning vilket är brottsligt och även anmält till berörda instanser.

Han bedriver inte, men han är ett resultat av det. Han är ju examinerad instruktör för AANHCP, och via dom finns bevisen. Jag har som sagt läst en hel del, och allt det Ove sa under föreläsningen kan understrykas av det som står på AANHCP's hemsida.

Han har ingen egen forskning alltså rapar han bara ur sig något som någon annan "forskat fram".
Du är mycket lättlurad...det fanns ingensom helst vetenskapliga forskningsresultat på den hemsidan du refererade till.

KL
En liten anekdot om att man kan läsa att OL inte vet vad han talar om:-
Således kvarstår bara att verka undan hovväggen för att få bort dom felaktiga brytkrafterna som bryter tåväggen framåt och gör den längre. Om hästen hade röntgats skulle diagnosen ha blivit kraftig "hovbensrotation" men det behövs inge röntgen för att ställa den diagnosen det syns ju på långt håll utan att ens lyfta på hoven. Diagnosen "Hovbensrotation" är ju helt ofarlig så det är ju ändå ingenting att bekymra sig om men jämför tåväggen vinkel på den översta bilden med bilden nedanför.
Ponnyn har ingen lamellrandsseparation- ingen Fång, utan bara en lång tå.

han tror m a o att folk menar att hovbensrotation är när hovbenet är markparallellt eller lägre.
Han vet då inte att hovkapseln släpper o hovbenet tippar neråt.

Att det skiljer mellan hovväggens lutning o hovbenet.

då skulle alla hästar med långa tår eller hästar som trampar igenom mkt i sin kota ha rotation.

då skulle alla hästar med långa tår eller hästar som trampar igenom mkt i sin kota ha rotation.

Man skulle även som jag gjorde vid ett "tillfälle" ställa frågan hur hästens hovar fram växer och belastar sig på en häst som har kroniska bakbensproblem, typ spatt,knäleder,senskador,länd,ryggproblem,roterat bäcken,höft relaterade problem.

Min fråga va ganska "enkel" tyckte jag då jag endast ifrågasatte vilken kroppsdel som blev överbelastad (läs oavsett om den rids eller endast har ett naturligt leven enligt denna verkningsmetod).

Jag fick inget svar men vill fortfarande påstå att har man ont i bakdelen så överbelastar man gärna sin framdel.

P.S. Sant men kanske lite o.t. Alla ni tjejer som är av lite "större kvinnlig natur" (läs storbröstade) har väl även vetskapen om att ni gärna lägger lite mer belastning på framdelen för att avlasta ryggen.Min fråga är då till just Er "kvinnor":p Har ni bräddad lamellrand i era fingernaglar och roterade händer???:crazy:

Var på en föreläsning med Ove Lind. Jag är grymt chockad

Jag var också grymt chockad när jag var på föreläsning med ovan nämnda person...

Chockad över att jag funnit "Sten Frisk" från TreKronor . LIVS LEVANDE! :angel::D

Jag tycker O.L är helt otrolig. Jag lovar att han kan sälja precis vad som helst, den mannen. Han är en försäljare ut i fingerspetsen! Alldeles för mkt sekt och halleluja för min del.

Jag har egen erfarenhet av såväl den här verkningsmetoden (kan se bra ut till en början men ger i förlängningen skevheter mm mm) och riktig, duktig hovslagare. Mitt val är enkelt. Jag anlitar ingen annan än utbildad, ansvarsförsäkrad, erkänt duktig hovslagare. (och jag måste säga att min hovslagare är värd sin vikt i guld! :love:)

Håller med föregående talare. Måste allting alltid vara svart eller vitt? Nu kommer inte jag från barfota metoden av OL utan praktiserar en annan men jag hade varit gruvligt tacksam om hovslagare, veterinärer och sk. barfota verkare kunde samarbeta. Wow! vilket team vi skulle få. Allt för våra hästars bästa. Nu slits vi hästägare i hopp och förtvivlan om vilken jäkla sida vi ska stå på vilket resulterar i att våra hästar ibland hamnar i kläm.
Lyssna på era hästar, lär känna folk och metoder på båda sidor och titta på resultaten.

Fasen jag blir så förbannad när jag vill lära mig mer om hovens funktion och form. De enda som har kurser är ju "barfota" folket, så vad gör man när utbudet är noll hos hovslagare och veterinärer. Konkurrens är bra! Kom igen hovisar.......

mirjabengtsson

Ja, det är faktiskt sant det sista du skriver. Jag skulle vilja ha en kurs uppdelade på ett antal helger över ett helt år, dvs en hovvårdskurs för hästägare där man syftet är att sko sin egen häst och där man har möjlighet att praktisera mellan kurstillfällena samt kan ta med sig sin häst.

Jag har faktiskt till och med ställt denna fråga till en hovslagarlärare vid en av våra riksanläggningar och vet ni vad svaret blev? Inget alls.. Har fortfarande inte hört något och är det responsen så förstår man att man väljer att vända sig till de som VILL dela med sig av det de kan...

/Camilla

Tror inte på en kurs där man får lära sig att sko en häst.
Däremot grundläggande om funktion, exteriör o hovens sjukdomar.
att lära sig slå på en tappsko skulle vara obligatoriskt för hästägare.

Skulle skona hovisarna att ruttna på att hästägare ringer i tid o otid.:mad:
De kan ju ta ut jourtid:eek:

nej, som jag skrev ovan, så finns det ju bättre hovslgare även inom traditionell verkning. Allt som jag skulle kunna svara på det där har jag redan skrivit. Det är individuellt från häst till häst hur mycket de påverkas, men sdet betyder inte att det är bra, eller hur.

jag red en häst som jämt varit barfota och på vissa underlag reagerade han ialf. så det handlar inte om vilka som KAN, utan hur.
T.ex. som en smart själ berättade, de hade lagt ut grus på vissa ställen i hagen där hästarna var lite då och då, utöver skogsunderlaget. Det gjorde att hästarna inte hade några problem att ridas på grusvägar. Som sagt, variation! Det behöver även vi människor, ändå är vi så blinda. Ja, jag tycker vi är blinda när vi inte kan se det. variation.

Men jag ser hästar som nu gått barfota i 1,5 år och de kan fortfarande inte gå ordentligt. De är så ömfotade. Rids verkligen på varierat underlag, men de klarar det inte. Såna hästar ska ha skor. Det är djurplågeri annars.

(Alla hästar ska ridas på varierande underlag oavsett om de har skor eller inte. )

Håller med föregående talare. Måste allting alltid vara svart eller vitt? Nu kommer inte jag från barfota metoden av OL utan praktiserar en annan men jag hade varit gruvligt tacksam om hovslagare, veterinärer och sk. barfota verkare kunde samarbeta. Wow! vilket team vi skulle få. Allt för våra hästars bästa. Nu slits vi hästägare i hopp och förtvivlan om vilken jäkla sida vi ska stå på vilket resulterar i att våra hästar ibland hamnar i kläm.
Lyssna på era hästar, lär känna folk och metoder på båda sidor och titta på resultaten.

Fasen jag blir så förbannad när jag vill lära mig mer om hovens funktion och form. De enda som har kurser är ju "barfota" folket, så vad gör man när utbudet är noll hos hovslagare och veterinärer. Konkurrens är bra! Kom igen hovisar.......

mirjabengtsson

Men varför måste vi välja sida? Om hästen behöver skor så får den det. Om den kan gå barfota så får den det. Hovalagare är lika duktiga på att verka barfotahästar som de som ska skos. Dessutom är det bara att fråga dem om allt man vill veta. De delar gärna med sig av sina kunskaper och sin erfarenhet.
Skor eller barfota? Ja jag tycker båda är lika bra så länge man tar hänsyn till hästens behov.

mirjabengtsson

Utbudet är väl inte noll hos hovisar och Veterinärer. Jag anser absolut inte att svensson bör lära sig allt om hovens funktion och form. Det vore mkt bättre om vanliga hästägare i första hand lärde sig grundkunskapen om hästens anatomi,grunderna för god hästhållning och förståelsen för vikten av att följa Svensk Djurskyddslag.

Jag har varit på kurs hos OL och det jag kan konstatera är att det måste vara upp till var och en om man vill verka efter denna metoden. Personligen så föredrar jag att ha mina hästar utan skor (vilket de flesta traditionella hovslagare också gör) men det går inte. Man kan inte säga att alla hästar kan gå utan skor. Jag har bl.a en tung arbetshäst som går mycket på asfalt och grusvägar, när hon sliter ner 12 mm skor till ett rakblads tjocklek på en månad vill jag inte ens tänka på hur hennes hovar hade sett ut utan skor. OL hävdar att alla kan gå utan skor och det håller jag med om, om de går som vildhästarna i USA för det är det han jämför med. Våra hästar är förädlade för att passa i människans tjänst. då får man oxå se till att de har det så bra som möjligt, med eller utan skor...

jag använder mig av en hovvårdare. ingen hovslagare kunde lösa våra problem och när jag letade ny så vände jag mig till AANHCP.
det ser bra ut hitills.
min ponny fick fång så när vi var på kliniken så verkade hovslagarn kort tå och han sa att det - är absolut inga fel på verkningen.

skulle aldrig i helv* låta mina hästar lida. skulle de behöva skor så fixar vi det. (de bygger nu ut kliniken här och klinikhovslagarn kommer ta emot vanliga hästar för skoning där, dit tänker jag vända mig isåfall, bättre kan det nog inte bli!)

SE TILL INDIVIDEN!

Jag blir så trött på allt snack om att alla hästar kan gå barfota om man bara gör på rätt sätt, rider på varierat underlag etc., etc. Har ett sto som jag fick för ett tag sen och som är verkad med denna princip under flera år, riden på grusväg, skogsväg, gräs etc. och det är det värsta jag sett och varit med om! Fel vinklar och en stackars häst som knappt kan gå och var så stel i kroppen till följd av detta att det knappt gick att lyfta ett ben. Hovslagaren höll på att falla bakåt när han såg hur hon såg ut! Djurplågeri på hög nivå:devil:

Nu har hon skor runt om, rätt hovvinklar, mjuk och fin muskulatur och starka fina hovar. Så mig gör diskussionen om att "alla hästar kan gå barfota" bara förbannad.

Se med kritiska ögon på vad föreläsare (inte bara O.L.) faktiskt säger och ta inte allt som en sanning. Utgå från hästens anatomi och fysiologi och agera därifrån.

JO, det var förstås det innehållet jag var ute efter men inte i syfte att sko andras hästar utan att praktisera kunskapen på sin egen.

Ang. tappskokompetensen så håller jag med dig och jag har den själv sen en massa år tillbaka. Tyvärr ser jag att många av mina kurskamrater ändå inte praktiserar det de lärde sig då och sen har det fallit i glömska så nu BORDE de inte göra det... Synd!

/Camilla

Senast ändrad:

Fast kan man sko sin egen är det lätt att man tar sig an andras.

Jag slår bara på tappskor på mina egna- aldrig andras.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 956
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 897
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Hästvård Ha,ha ja det låter ju inte klokt, men efter mina erfarenheter av denna förbaskade led, kan man knappast bli annat. Jag tror att innom en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
13 164
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar