Hovvård - AANHCP

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovvård - AANHCP

Nej, det tycker jag inte? Jag skor min egen och har bara skott en kompis häst en gång - då det var akut och hon hade inga pengar till en hovslagare. Då tänkte jag att det iaf blir bättre med min skoning än ingen alls (hovarna hade börjat växa utanför skorna).

I övrigt är jag inte ett dugg intresserad av att sko andras hästar men det kanske beror på att jag inte har fysiken för att sko. Jag har en höftartros som gör att vinkelvolten blir lite väl påfrestande efter ett tag. Min egen häst är superlätt i benen och håller i princip upp dem själv men ändå så brukar jag sko fram och bak på varsina dagar.

Det jag önskar mig är att få större kunskap om hovens fysiologi, röresleapparatens anatomi, mm så att jag blir expert på min hästs hovar och inte bara kan sko dem själv utan även kan bedöma hovslagares skoning av hans hovar.

Men idag är det mer som att det är farligt för hästägare att kunna mer om hästens hovar för att de a) skor själva då och b) stjäl jobb från de hovslagare som finns.

MEN jag måste säga att det är långt ifrån alla jag känner som skulle kunna tänka sig att sko själva men gärna lära sig mer. De litar antingen inte på sin egen förmåga eller så tycker de att det är för tungt.

/Camilla

Glöm inte att det är hästägarnas ansvar att se till att hästen får rätt hovvård och det kräver kunskap! Åtminstone här har ATG kliniken samlat till hovvårdskurs och tappskokurs. Fast det är väl tveksamt om det blir fler för hovslagaren blev bombarderad med frågor och det hade han nog inte räknat med ;) Ingen av de som gick kursen vill/kommer att sko sin egen häst, men känner trygghet i att kunna mera!

Min häst verkades enl sanhcp under en tid, men det fungerade inte så hon är nu skodd fram. Hennes fötter har blivit utsatta för diverse skoningsexperiment hos en amatörtränare i trav (inte utbildad hovis som skor travhästar på "landet") som antagligen förstört hennes hovar för alltid.

JAG har dålig erfarenhet av svenska hovslagarföreningen, jag ringde ordförande och ville anmäla en hovslagares dåliga jobb(upprepande felskoningar), men han tyckte jag skulle prata med hovslagaren och han sa även att föreningen är ideel och att man får välja om man vill vara med eller inte. Kändes inte så förtroendeingivande. Det är förvisso några år sedan, men mitt förtroende sjönk som en sten.

Journalister säger inte alltid hela sanningen och skriver sådant som säljer, jag har inget förtroende för de artiklar som skrivs på Aftonbladets hästsidor eller i Tidningen Ridsport, det är inga vetenskapliga tidningar och det ligger mycket "tyckande" i artiklarna.

Vad bra med en ATG-klinik som ordnar sånt! Det skulle jag också önska att det gick att få här!

Vad gäller dåliga skoningar så har jag de senaste åren både sett "travhästskoningar", AANHCPskoningar och skoningar av traditionellt utbildad och hovslagarföreningsansluten hovis som alla har varit urkassa... Och det är ju det många säger i den här tråden - rötägg finns det överallt.

Det är ju inte heller så att inför en utbildning till hovslagare så gör man ett inträdesprov och bara de mest talangfulla och intelligenta får gå utbildningen... Det betyder att även om man genomfört en utbildning på ett par år så behöver man inte ha talang för det. Jag vet själv hur svenskt utbildningssystem fungerar - det är huvudsaken att få igenom så många godkända som möjligt för att behålla status på utbildning och få statliga medel.

Vad som varit dålig med de olika skoningar/verkningar jag sett är följande:
* "travskoning" - för långa tår, understuckna trakter.
* AANHCP - varje hov var extremt skev åt olika håll och hästägaren blev anmäld till djurskyddet. En god vän till mig, ET, har sett andra såna verkningar häromkring och har reagerat starkt - hästarna har inte kunnat gå och de har varit rejält muskelspända och stela.
* traditionell skoning - hela bärranden var bortraspad, tån avkapad och trakten lämnad på ett fullblod som skulle korrigeras direkt från dasslock till "perfekta hovar". Hon skulle vet.bes. samma dag och veterinären höll på att få frispel när han såg hovarna och hon var halt runtom...

Så kan man inte så kan man inte. Har man lite talang kan man med lite förnuft ta russinen ur kakan och bli riktigt duktig på det man gör.

/Camilla

jag tror att detta kan lösa många problem, om man ser hur en traditionell
verkning kan påverka en häst! annars skulle inte agria 1999 betala ut 75% av alla
försäkringspengar, när det gäller hästar, för skador som har med hovar och hovleder att göra. Nåt fel gör vi,
är i alla fall min konstatering.

jag kollade på bilder på hästar jag tagit. ALLA stod och lutade antingen inåt eller utåt med benen, när
de egentligen ska vara lodräta och stå stadigt. En del var barfota och en del med skor, men som sagt, så länge
man verkar efter traditionellt sätt, så är hoven fortfarande fel
och inte i balans.

Nä, men nu :angel:

Jag har också gått barfotakurs, inte för OL dock. Har även lyssnat på två av hans föreläsningar.
Jag är också "frälst" på att lära mig mer om hoven och dess funktion.
Jag förstår din känsla av "uppvaknande" jag hade heller ingen koll på hoven förut.
Jag är också less på alla felskodda hovar jag sett.

Men det är INTE pga att den traditionella metoden är fel. Det är för att det finns så jäkla mycket oskickligt folk som spikar på skor(här ingår både utbildade och icke utbildade, bara för att man är utbildad betyder det inte att man är noga och duktig) :(

Och Oves metod ÄR inte vattentät och funkar för alla. Jag har testat på min valack som jämförelsevis inte varit skodd lika länge som jämgamla hästar av andra raser(islänning=inriden och skodd senare) men han klarar ändå efter omkring 1,5 år inte att röra sig obehindrat utan skor.
Jag har gett honom variation och invänjningstid efter konstens alla regler, men han är SÅ mycket gladare och framåt med skor.
Så nu har han fått det.
Unghästen däremot har fantastiska skålade hovar och har bara varit skodd någon enstaka period pga halka. Han tar sig obehindrat och med massor av vilja fram på grusvägar med stoora kantiga stenar. :love: Får se hur det blir när vi börjar rida mer på honom.

Sen detta med kotledsinflammationer osv, man har ju också kommit fram till att väääldigt många kotledsinflammationer orsakas av en sadel som inte passar. För att inte tala om hur många kotledsinflammationer som orsakas av att ryttaren rider sin häst på framdelen.

Jag tycker att det är BRA att Ove fått upp ögonen på en massa folk (bla mig) det är underbart att en försäljare gått ut och börjat skrika så att vi klantiga hästägare börjat titta ner på hovarna som ska bära oss, och börjat fundera på om de verkligen ser ut att vara OK.
Tyvärr får folk för sig att alla hovslagare kan samma och gör samma, så om hästen är dåligt skodd, så ska man konvertera till barfota.
Jag kan tycka att det är bättre med en bra barfotaverkad häst, än en dåligt skodd såklart. Men man kan också använda sin kunskap till att börja ställa krav på sin hovis, och kanske söka sig en annan om man inte får ett bra resultat.

Tänk på att det finns dåliga barfotaverkare, precis som det finns dåliga hovisar, veterinärer, läkare, snickare osv :idea:

Lånar lite:
.: barfota, javisst! men inte till vilket pris som helst!:.

jag säger inte att jag kan bevisa, utan att bevisen finns och jag har hänvisat till sidan som jag
menar har bygger på bevisen. man kan inte bara läsa allt som ord i en text, man måste ta reda på orden
och då krävs det mer research om man nu intresserar sig av det.
Det har jag gjort. Därför är det svårt att bara säga, där och där. Men www.sundhast.se är en sida av flera.

coari: Jag syftar inte på en röntgen bild, jag syftar på flera. Det finns många bilder
på just röntgenbilder av en hov.

vdb: haha, det där var kul! DÅ måste jag bara fråga, hur mkt forskning har du gjort över dina egna
påståenden eller metoder som du använder? nu syftar jag inte på hästar, utan på ALLT.
Han jobbar med det här, AANHCP, och det finns internationell forskning över detta. Det är det
ingen tvekan om.
Men jag menar, i annat fall kan man ju lika gärna misstro alla som hänvisar till viss forskning, enligt
dig. Nu gör jag visserligen ofta det, det här är inget jag upptäckt över en dag.

"P.S. Sant men kanske lite o.t. Alla ni tjejer som är av lite "större kvinnlig natur"
(läs storbröstade) har väl även vetskapen om att ni gärna lägger lite mer belastning på framdelen
för att avlasta ryggen.Min fråga är då till just Er "kvinnor" Har ni bräddad lamellrand i
era fingernaglar och roterade händer???"

Tvärtom, jag lägger belastnignen på ryggen då det blir tungt i fram. Förstår dock inte riktigt vad
brösten har med det övriga du skrev och göra.

Jag ser att fler skriver samma saker till mig och därför svarar jag bara såhär, för det är
lite drygt att behöva upprepa sig hundra gånger när folk ändå inte besvärar sig med att läsa tidigare
svar som går igen.

NI som fortfarande menar att man ser allt i svart eller vitt har uppenbarligen inte läst heller,
därmed tänker jag inte uttala mig mer eftersom ni fortsätter mala i samma ensliga spår.

Så:
DET ÄR SÅKLART INDIVIDUELLT, som jag skrivit tidigare.
ALLT ÄR INTE SVART ELLER VITT, precis som att allt är individuellt,
men
just därför borde fler hästälskar sluta bojkotta alternativ som dom inte ens kan all fakta bakom,
inte "orkar" eller vill ta redo på mer utan håller sig till det trygga kända,
baktala någon dom kanske inte ens själa hört tala och förneka faktan som finns.

Jag skrev inte den här tråden för att hacka ner på nån, bara knacka på axeln och säga att det finns
alternativ som kan vara värda att pröva. Men det är klart... det är tryggast att gå i tro om att
allt man gör och allt som alla tidigare gjort är bra och rätt.

Det fanns en tid som kallades för UPPLYSNING, upplysningstiden. Det går igen, i mycket.

Den som okritiskt accepterar OLs svada kanske skall vänta med att knacka andra på axeln.
OL ägnar sig mer åt desinformation än åt upplysning.
PL

............................................................................................
Men det är INTE pga att den traditionella metoden är fel. Det är för att det finns så jäkla mycket oskickligt folk som spikar på skor(här ingår både utbildade och icke utbildade, bara för att man är utbildad betyder det inte att man är noga och duktig) :(
............................................................................................

Tänk på att det finns dåliga barfotaverkare, precis som det finns dåliga hovisar, veterinärer, läkare, snickare osv :idea:

:bow::bow: Stående ovationer från mig!! :bow::bow:

JAG har dålig erfarenhet av svenska hovslagarföreningen, jag ringde ordförande och ville anmäla en hovslagares dåliga jobb(upprepande felskoningar), men han tyckte jag skulle prata med hovslagaren och han sa även att föreningen är ideel och att man får välja om man vill vara med eller inte. Kändes inte så förtroendeingivande. Det är förvisso några år sedan, men mitt förtroende sjönk som en sten.

Det är väl självklart att man först tar kontakt med vederbörande person, i det ser inte jag något konstigt. Sen förstår jag inte resten, var personen inte ansluten, eller vad då? Om så inte är fallet, omfattas de inte av föreningens försäkringar om jag förstått saken rätt. Då blir det en civilprocess som man får ta med personen, vilket förutsätter att skada är konstaterad pga hovslagarens försumlighet.

Den som okritiskt accepterar OLs svada kanske skall vänta med att knacka andra på axeln.
OL ägnar sig mer åt desinformation än åt upplysning.
PL

okritiskt? återigen, jag har läst mycket om det här innan jag ens förde hans föreläsning. jag hänvisar till mitt första inlägg.

Det här med barfotaverkning är säkert bra för vissa hästar. men kan ju säga som så här, min häst går barfota, och blev halt, jag anlitade en barfotaverkare för att alla sa att det skulle bli bättre. Hon GARANTERADE att problemet skulle försvinna.

Hovarna såg visserligen snygga ut, men vill påstå att hästen blev inte bättre vad gäller hältan, och hon började istället ömma på de övriga fötterna.

Notera att hon ALLTID gått barfota!

du är inte tillräckligt gammal för att ha mkt erfarenheter o den kunskap som det behövs för att kunna sålla- Tro mig.
det låter bra, men snälla lyssna på andras erfarenheter o låt andra testa i 10 år till- så får vi se varthän det lutar.

Med lite tur lär sig dem att bli bättre på att se till individen.

*har själv sett riktiga skräckexempel där hästarna inte har haft ngn hov att stå på o varit halta runt om o folket har likväl ridit dem.:eek::mad:

du är inte tillräckligt gammal för att ha mkt erfarenheter o den kunskap som det behövs för att kunna sålla- Tro mig.
det låter bra, men snälla lyssna på andras erfarenheter o låt andra testa i 10 år till- så får vi se varthän det lutar.

Med lite tur lär sig dem att bli bättre på att se till individen.

*har själv sett riktiga skräckexempel där hästarna inte har haft ngn hov att stå på o varit halta runt om o folket har likväl ridit dem.:eek::mad:

ålder har inte alltid med erfarenhet & göra, men det är typsikt, majoriteten av vuxna som inte ens beter sig vuxen, menar att dom ändå vet bäst. det är pinsamt.

du har m a o inte tagit till dig ngt av andras erfarenheter- typiskt ungdomar som måste gå sin egen väg- den hårda vägen.

Men genom att okritiskt gå på OLs svada har du just visat att du inte har kunskapen, oberoende av hur gammal du är.
Det finns tusentals inlägg i de gamla barfotatrådarna, börja med att läsa igenom dem så får du lite perpektiv.
PL

Han vara ansluten annars hade jag inte valt honom, eller ringt föreningen. Jag ifrågasatte skoningen och fick ett svar av typen "du vet ingenting lilla flicka", istället för att låta hästen lida bytte jag hovslagare och ringde ordf i hovslagarföreningen för att informera.

Jag ser att fler skriver samma saker till mig och därför svarar jag bara såhär, för det är
lite drygt att behöva upprepa sig hundra gånger när folk ändå inte besvärar sig med att läsa tidigare
svar som går igen.

NI som fortfarande menar att man ser allt i svart eller vitt har uppenbarligen inte läst heller,
därmed tänker jag inte uttala mig mer eftersom ni fortsätter mala i samma ensliga spår.

Det är just det som åtminstonde jag vill få fram: Att det INTE är svart eller vitt. (Det verkar som om du vill att det ska vara så) Jag har läst alla inlägg i tråden.
Endel hästar klarar av barfotagång och andra inte. Svårare än så är det inte. Och,,, det är inte skorna i sig som förstört en dålig hov. Det är i så fall dålig/felaktig verkning. Det är ett sabla hackande på skorna från barfotafrälsta, men korrekt verkning är en förutsättning för en frisk hov. Rätt självklart tycker jag.

Jag skrev inte den här tråden för att hacka ner på nån, bara knacka på axeln och säga att det finns
alternativ som kan vara värda att pröva. Men det är klart... det är tryggast att gå i tro om att
allt man gör och allt som alla tidigare gjort är bra och rätt.

Det fanns en tid som kallades för UPPLYSNING, upplysningstiden. Det går igen, i mycket.

Håller med dig om att alternativ är bra. Och det gäller att finna det alternativ som passar bäst för hästen i fråga.

Men du - glöm inte att vi alla som skriver om detta med ålder och erfarenhet också har varit i din ålder... Vi vet hur man tänker för att vi har den erfarenheten...

Jag vet att jag själv var väldigt svart-vit i mitt tänkande ända upp i 25-årsåldern men sen händer något. Dels ser man att verkligheten inte är så kategorisk och dels så blir man mer kritisk och mer tolerant samtidigt. Dvs man blir inte helfrälst lika lätt och man godtar att andras åsikter faktiskt kan vara lika sanna som ens egen och diskuterar utifrån det.

Sen är det, precis som du säger, inte alla som mognar bara för att de blir äldre. Men de flesta gör det och det är inte så att bara för att man blir äldre så har man aldrig varit ung....

/Camilla

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 956
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 897
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Hästvård Ha,ha ja det låter ju inte klokt, men efter mina erfarenheter av denna förbaskade led, kan man knappast bli annat. Jag tror att innom en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
13 164
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar