Hovvård - AANHCP

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovvård - AANHCP

Vet inte om du missuppfattade mig lite. Jag menar att det är viktigt att hitta rätt metod för respektive häst. Inte att det skulle vara rätt att inbilla sig att alla hästar mår´bra av att gå utan skor.
Jag har ställt flera frågot till dig i den här tråden. Du går gärna svara på dem.

Jag har läst artiklar ur tidningar, internet artiklar (både skrivna av OL och amerikanska artiklar, samt personer helt utan förbindelse med OL), utländska sidor, svenska. mm.

Artiklar är så långt ifrån forskning som man kan komma. Läser du inte hästfocus tex? Alla(i princip?) artiklar där publiceras helt utan att källor osv kollas.

Ett forskningsresultat ska vara noga beskrivet och dokumenterat, och om någon annan förljer den beskrivningen, så ska de komma fram till samma resultat.
Det är forskning och vetenskap.

Att du får den uppfattningen kan ju bero på att du ganska nyligt "upptäckt" denna lära medan många av oss inte har gjort det. Därav skillnaden! Och att dom flesta har likt mig harvat sina åsikter mer än en gång i liknande diskussioner.

För att tala från egen erfarenhet så har jag folk i närheten av där jag bor som praktiserar "barfotakulturen" och har på nära håll fått se baksidorna av detta på mer än ett vis. Har läst OL´s hemsida samt till länkade artiklar och andra barfotaförespråkares hemsidor. Uttalanden av utbildade hovslagare och veterinärer. Det är ju faktiskt så att man ställer dylika saker mot eget kunnande samt erfarenhet och händelseutveckling inom sagda område, sedan så bildar man sig en uppfattning baserat på dessa ting, konstigare än så är det ju inte en åsikt som nog jag delar med många.

Och ett faktum som inte går att komma ifrån som tagits upp här tidigare är förutom ovanstående så minskar trovärdigheten för en person där det läggs mycket energi att förtala det man själv inte står för. Och sedan som jag ser det ömka sig själv när man får svar på tal, samt då hävda att det är trångsynta, trad. bundna bakåtsträvare med minimal kunskap som bemöter vad man själv anser är den rätta läran.

Kicki :)

Ja. Det är många som tänkt på att vi kan göra fel i vår skötsel.
Och många gör fel. Därför har många funderat kring det.

Men felet handlar fortfarande inte om metoden, utan hur man anpassar sig till individen, och vad man vill använda den till.

Hovslagare har i alla tider barfotaverkat. Dock är det tyvärr så att många (både hästägare och hovslagare) skor lite på rutin.
Därför är det bra att folk som Ove kommer och gapar "BARFOTA" ibland, så tänker folk kanske till lite, och kanske inser de att just deras häst kanske lika gärna kunde vara barfota.
För om det inte är något fel på hästen, och den fungerar som önskat barfota, så är det såklart bäst om den får vara det. Och det tycker de flesta hovslagare också.

Var på en föreläsning med Ove Lind. Jag är grymt chockad av hur blinda vi människor är.

Jag är vanligtvis väldigt, väldigt skeptisk till allt. Och 2/3 av föreläsningen satt jag på helspänn för att känna in alla negativa vibbar jag möjligen skulle uppleva. men icke. Inte en enda gång. Vid slutet var jag frälst.

Bevisen ligger där. Bevisen finns att hästarna mår bättre, funkar bättre och blir friskare hästar av det här! Sedan finns det ju flera fall som slutat olyckligt, men då inte pga AANCHP metoden, utan pga hur hästens fötter blivit "misshandlade" tidigare av de traditionella metoderna.

Så vad sägerna ni?? Diskussionen måste startas, människor måste upplysas!

Läser man här ditt första inlägg så skiljer det sig markant mot vad du senare skriver. Du säger att du inte okritiskt gått på OL´s svada, trots detta så blev du frälst efter 2/3 av tiden, känns inte så okritiskt. :confused:

För att i vissa inlägg verka insatt i debatten kring detta så anser du här att "diskussionen måste startas, människor måste upplysas". Om du nu har läst så mycket kring detta hur har du då kunnat missa att diskussionen redan startat och att folk inte går omkring "oupplysta"!?

Du skriver: Bevisen ligger där.....o.s.v. det visar ju att du snabbt svalde allt med hull och hår hips vips. Sedan kommer ju det klassiska uttalandet som många inom denna falang använder sig av!

"Citat: Sedan finns det ju flera fall som slutat olyckligt, men då inte p.g.a AANCHP metoden, utan p.g.a hur hästens fötter tidigare blivit "misshandlade" tidigare av de traditionella metoderna" slut citat. Jo, tjena..... :crazy:
Där rapar du ju upp samma inlärda fras som många av dessa anhängare slänger omkring sig. Precis det jag pekat på tidigare, smutskastning av "icke rättrogna" :angel:

Ska vara så styv i korken att jag säger att det är "pajasvarning" på OL med sina standarduttryck kring den egna och "andras" lära. Vet ju att han inte bryr sig om vad som skrivs här på Buke så det är nog ingen fara! :angel: :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Då får jag meddela detsamma! Jag tycker "tonen känns" väldigt nedlåtande, för att jag tycker annorlunda, jag är för ung och dum och folk ska försöka omvända den dumma flickan och få henne att förstå att hon enbart tänker så för att hon är liten & ointelligent, INTE som att hon faktiskt har en egen åsikt och upplevelse. För hur det än är så är inte alla som du och de dina.
Och du försöker inte få "oss andra" att framstå så...fast då att "vi" är gamla och inkörda i "gamla banor"??? Du vill inte alls höra på vår erfarenhet för att du minsann, vet bäst själv...eller?

De flesta här ber dig faktiskt bara att hålla ögonen öppna och inte falla för försäljarsnack. Ingen är nedlåtande mot dig personligen.

Det är TACK VARE okunskap som detta kan få fotfäste!
folk som inte har så mkt på fötterna så att de kan sålla bland riktig fakta o dravel.
Det är stor skillnad mellan AANHCP o den svenska falangen.

titta på den amerikanska formen, även på hovbilder.

I US finns det folk som inte ens vet att hästarna behöver mat, än mindre sköta deras hovar. Så illa är det inte här- tack o lov.

Fast OL ska ju nu till USA och undervisa på heltid, så så stor skillnad är det nog inte, tyvärr.

Det finns bra att hämta i alla, hovslagarens kunskap, XANHCP, strasser och lite annat därute som jag inte kan namnet på. Synd bara att det ägnas mer åt pajkastning dem emellan än samlade av kunskap för hästens skull.

Det är främst upp till hästägaren att vara kritisk och söka egen kunskap och då rena fakta och inte i kombination med smutskastning av andra.

Ja han är en god försäljare.
Skulle få fin provision om han jobbade åt Elektrolux.

Tror att du skulle bli mer frälst om du såg arbetet gjort av en skicklig hovis.
De är bara inte lika snacksaliga o förtalar inte andra.

Måste bara få hoppa in och säga det att Ove Lind INTE ratar ALLA hovslagare utan endast de DÅLIGA! De får sig en känga likaväl som de kassa barfota verkare som åker runt....

Senast ändrad av en moderator:

Kan bara säga att OL´s metod höll på att fördärva en ponny i stallet. Han låg bara i sin box o kunde inte stå på sina fötter. :crazy: :mad:
Då tog vi ut en "vanlig" hovslagare. Han fixade med hans hovar i flera timmar. I dag springer den hästen o busar som aldrig förr. :bow:

Jag tycker att hästägaren själv bär ansvaret för sin egen hästs fötter! Bara för att en människa säger/påstår en sak så betyder det väl inte att man måste göra så? Sedan är frågan: Var det metoden ELLER den som utförde verkningen som är boven i dramat? Jag har ingen av mina tre hästar skodda men jag skulle heller aldrig påstå att ALLA hästar skulle fixa det! Jag skulle tex aldrig slita av dojjerna på en 15 år gammal häst som gått skodd hela livet. Jag har lite svårt att köpa att det skulle vara en bra ide... Fast det finns säkert någon häst i den åldern som har klarat omställningen. Mina har aldrig varit skodda. (Ifall nån undrade...)

En häst som ej rids/ körs får inte kotledsinflammationer om den vare sig är skodd eller oskodd- Det handlar om hurdan pilot den har.

rider man klokt beroende av underlag o hästen i balans, så förblir den frisk.
Hästar kan dock få ledinfl. av vrickningar o lösa benbitar som ligger o irriterar

Ett väldigt klokt svar... :bow:

*lånar knapp*
Vet inte hur många det är här som vet om att OL hat en bror som kallas för "barfota Lasse"? Han kallas för detta därför att han själv går barfota hela den tid av året då det inte är för kallt! :D Det intressanta med dessa två bröder är, tycker jag iaf, är det att L känns mer ödmjuk. Han "erkänner" tom att det finns AANHCPáre som skor sina hästar vintertid! Detta är nog något som jag aldrig tror att OL skulle erkänna... L säger även att: Nä, alla hästar kan inte gå utan skor! Ni som inte gillar OL kanske skulle gå och lyssna på L bara för att jämföra? Samma sak för er som har köpt ALLT som OL säger! Man måste kunna plocka ut det som verkar vettigt och det som funkar bäst för sig själv och sin häst! Att tro på ALLT man hör kan bli så otroligt fel om man har otur...

Tyvärr var det denna brorsan som skodde av hästen på 22+ och ställde om den på halm och kvistar....
Vilket så småningom ledde till denna berömda barfotahästs död. Man måste se till helheten, inte tro att "kartan kan ändra terrängen." :devil:

*lånar knapp*
Vet inte hur många det är här som vet om att OL hat en bror som kallas för "barfota Lasse"? Han kallas för detta därför att han själv går barfota hela den tid av året då det inte är för kallt! :D Det intressanta med dessa två bröder är, tycker jag iaf, är det att L känns mer ödmjuk. Han "erkänner" tom att det finns AANHCPáre som skor sina hästar vintertid! Detta är nog något som jag aldrig tror att OL skulle erkänna... L säger även att: Nä, alla hästar kan inte gå utan skor! Ni som inte gillar OL kanske skulle gå och lyssna på L bara för att jämföra? Samma sak för er som har köpt ALLT som OL säger! Man måste kunna plocka ut det som verkar vettigt och det som funkar bäst för sig själv och sin häst! Att tro på ALLT man hör kan bli så otroligt fel om man har otur...

*KL*

Jag har flera vänner som låtit OL hovvårda sina hästar, INGEN av dessa hästar har kunnat ridas/köras under den tiden OL har haft dessa i sin "vård". Jag hade sällan skådat så fula hovar på hästarna, hästägarna har tom blivit anmälda o var tvugna att anlita traditionell hovslagare o sätta skor på sina hästar. Själv anser jag inte det är OK att hästar ska "lära" sig o gå barfota o kanske får härda ut i 1,5 år innan ägaren inser sitt misstag o låter sko hästen igen.

Jag önskar att fler anmälde när de ser hästar som är halta pga att de är så hovömma efter en avskoning.

Själv har jag alla mina hästar utan skor, de har alltid varit det, kan gå på alla underlag utan att ömma, dessutom verkade av traditionell hovslagare.

Den dagen man kan bevisa att vildhästar verkas o det finns forskning bakom "vildhästmetoden" då ska jag börja ta åt mig den.

L kan absolut inget om hästar. Han är ännu okunnigare än OL. Om man tror att hästar klarar sig på halm o bark så säger väl det en massa om den människans hästkunskap. L har djurskyddet på sig för hur hans hästar ser ut. Har själv sett dom o det var ingen kul syn. Den 22-åriga hästen var ju som sagt i hans vård åxå.

Jag undrar en sak angående det faktum att vissa, bl a PL, anser att den amerikanska "falangen" har mycket som är vettigt men inte den svenska.

Vad är det då som skiljer sig? Skulle vara intressant att så detaljrikt som möjligt få veta exakt vad det är som är skillnad?

Undrar också om det möjligtvis kan tänkas att de hästägare som inte känner igen dessa skräckhistorier om felverkade hovar när de tittar på sina egna hästar, kanske har en verkare som följer den amerikanska linjen?

Nu hoppas jag verkligen ingen missförstår mina frågor och "attackerar" mig :D. Jag är bara uppriktigt intresserad av detta.

Jag håller med dig! Men tyvärr finns det många "falska" hovverkare, vet själv ett par hästar som har råkat ut för sådana som kallar sig för "proffisionella" barfotaverkare men i själva verket kan dem ingenting typ så hästarna tagit skada av detta, som fått fara in till djurkliniken,det är så synd för då tror ju alla att det är just barafotaverkningen det är fel på men det är det ju inte utan de falska barfotaverkarna, skulle gärna ha barfotagång på min häst men det går faktiskt bara inte ,jag tävlar och rider en hel del och så är han så framtung så han skulle nöta ner på fram hovarna för mycket. Bak är han ialla fall utan skor och det funkade inte direkt i början, han ömmade jätte mycket men det har gått över:) men om jag tog hem en barfotaverkare som sa att övergångstiden skule ta ca 2 år så skulle jag inte välja det eftersom det gör ont, jag skulle faktiskt inte låta honom ha ont i hovarna i 2 år för att han ska leva längre.
Hobby hästar som kan gå barfota ska absolut göra det men hästar som mår dåligt av det eller hästar som tävlas och rids mycket ska inte ha det...:D

*KL*

Jag har flera vänner som låtit OL hovvårda sina hästar, INGEN av dessa hästar har kunnat ridas/köras under den tiden OL har haft dessa i sin "vård". Jag hade sällan skådat så fula hovar på hästarna, hästägarna har tom blivit anmälda o var tvugna att anlita traditionell hovslagare o sätta skor på sina hästar. Själv anser jag inte det är OK att hästar ska "lära" sig o gå barfota o kanske får härda ut i 1,5 år innan ägaren inser sitt misstag o låter sko hästen igen.

Jag önskar att fler anmälde när de ser hästar som är halta pga att de är så hovömma efter en avskoning.

Själv har jag alla mina hästar utan skor, de har alltid varit det, kan gå på alla underlag utan att ömma, dessutom verkade av traditionell hovslagare.

Den dagen man kan bevisa att vildhästar verkas o det finns forskning bakom "vildhästmetoden" då ska jag börja ta åt mig den.
Herregud hur många hästar har farit illa pga denne man?:eek:

Jag börjar förstå varför han drar till Usa..kundunderlaget börjar bli dåligt här och det dåliga ryktet börjar komma ikapp?Eller?

Jag tolkar det som att han med svansen mellan benen nu drar till Usa tills det lugnat ner sig här!
Sen kan han ju säga att han utbildar "over there".Låter ju bättre.

Vore det inte bättre om han utbildade sig själv? Och blev mer ödmjuk inför hästen och framförallt lär av sina misstag?

Fast de som tror de kan allt redan brukar sällan komma till insikt,tyvärr.

Det är för djävligt.
P.s undrar om förespråkarna i Usa vet om hur det berömda fallet med den gömda barfotahästen skötts.:confused:
Man får väl hoppas att det inte ingår i deras utbildning att bete sig som de gjort här mot hästen ,och att förvränga verkliga fakta inte är vad som lärs ut.

Att gömma hästar för att undvika att sanningen kommer fram är oacceptabelt!
Jag tycker grundarna i Usa borde utesluta OL och hans bror,deras beteende borde straffas och för att förbättra sitt rykte borde det gå att få dem uteslutna!

Precis som hovslagare som beter sig oacceptabelt kan uteslutas ur Svenska Hovslagareföreningen .
Men Barfotaverkarna kanske tycker det är bättre att hålla varann om ryggen än att sätta hästarna i första hand?

Sånt skrämmer skiten ur mig !
Och gör mig förbannad!:mad:

Hästar ljuger aldrig ,visar den att den har ont har den ont!Så simpelt enkelt är det.
Att babbla som en lammaröv förändrar inte läget liksom ,vilket OL inte fattat .Suck

*Knapplån*
Jag tycker de som har dokumenterade fall där barfotahästar farit illa skall vidarebefodra dessa uppgifter till orginisationen i Usa.:idea:
Vore det inte bra om de fick reda på vad som hänt här i Sverige pga deras elevers framfart?
Det borde tas emot tacksamt eftersom de borde värna om sitt rykte.
Så de lever upp till sitt eget motto"Do no harm":confused:

Antingen är det nåt fel på deras utbildning eller så har de ett par hopplösa fall(elever) som inte kan lära sig yrket och som då för hästarnas skull, och även deras rykte, borde uteslutas ur sin förening.

Detta borde ju ligga i de seriösa barfotaverkarnas intresse också!
Eller?
Jag vill inte tro att det ska va ok att gömma undan hästar under behandling!

Det där tyckte jag var en jättebra idè :)

Har du någon uppfattning/kunskap om huruvida det är skillnad på den amerikanska och svenska metoden?

Att jag undra beror på att en del här på t ex Buke hävdar det samt att jag för två veckor sedan fick se en häst verkad efter denna metod och hur jag än stirrade och stirrade så kunde jag inte för mitt liv se något horribelt :confused:

Jag håller med dig! Men tyvärr finns det många "falska" hovverkare, vet själv ett par hästar som har råkat ut för sådana som kallar sig för "proffisionella" barfotaverkare men i själva verket kan dem ingenting typ så hästarna tagit skada av detta, som fått fara in till djurkliniken,det är så synd för då tror ju alla att det är just barafotaverkningen det är fel på men det är det ju inte utan de falska barfotaverkarna, skulle gärna ha barfotagång på min häst men det går faktiskt bara inte ,jag tävlar och rider en hel del och så är han så framtung så han skulle nöta ner på fram hovarna för mycket. Bak är han ialla fall utan skor och det funkade inte direkt i början, han ömmade jätte mycket men det har gått över:) men om jag tog hem en barfotaverkare som sa att övergångstiden skule ta ca 2 år så skulle jag inte välja det eftersom det gör ont, jag skulle faktiskt inte låta honom ha ont i hovarna i 2 år för att han ska leva längre.
Hobby hästar som kan gå barfota ska absolut göra det men hästar som mår dåligt av det eller hästar som tävlas och rids mycket ska inte ha det...:D

Visst finns det "falska barfotaverkare" som är ute och schabblar. Men det ändrar inte något i sak för mig eftersom jag anser att hela "rörelsen" kring detta är absurd.

Det är stor skillnad att låta sin häst gå barfota och låta den verkas av en hovslagare än att ha den barfota och barfotaverkad enligt "vildhästmetoden" för att samla allt under ett tak.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 956
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 897
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Hästvård Ha,ha ja det låter ju inte klokt, men efter mina erfarenheter av denna förbaskade led, kan man knappast bli annat. Jag tror att innom en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
13 164
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar