Sv: Hovvård - AANHCP
*KL*
Jag har flera vänner som låtit OL hovvårda sina hästar, INGEN av dessa hästar har kunnat ridas/köras under den tiden OL har haft dessa i sin "vård". Jag hade sällan skådat så fula hovar på hästarna, hästägarna har tom blivit anmälda o var tvugna att anlita traditionell hovslagare o sätta skor på sina hästar. Själv anser jag inte det är OK att hästar ska "lära" sig o gå barfota o kanske får härda ut i 1,5 år innan ägaren inser sitt misstag o låter sko hästen igen.
Jag önskar att fler anmälde när de ser hästar som är halta pga att de är så hovömma efter en avskoning.
Själv har jag alla mina hästar utan skor, de har alltid varit det, kan gå på alla underlag utan att ömma, dessutom verkade av traditionell hovslagare.
Den dagen man kan bevisa att vildhästar verkas o det finns forskning bakom "vildhästmetoden" då ska jag börja ta åt mig den.
Herregud hur många hästar har farit illa pga denne man?
Jag börjar förstå varför han drar till Usa..kundunderlaget börjar bli dåligt här och det dåliga ryktet börjar komma ikapp?Eller?
Jag tolkar det som att han med svansen mellan benen nu drar till Usa tills det lugnat ner sig här!
Sen kan han ju säga att han utbildar "over there".Låter ju bättre.
Vore det inte bättre om han utbildade sig själv? Och blev mer ödmjuk inför hästen och framförallt lär av sina misstag?
Fast de som tror de kan allt redan brukar sällan komma till insikt,tyvärr.
Det är för djävligt.
P.s undrar om förespråkarna i Usa vet om hur det berömda fallet med den gömda barfotahästen skötts.
Man får väl hoppas att det inte ingår i deras utbildning att bete sig som de gjort här mot hästen ,och att förvränga verkliga fakta inte är vad som lärs ut.
Att gömma hästar för att undvika att sanningen kommer fram är oacceptabelt!
Jag tycker grundarna i Usa borde utesluta OL och hans bror,deras beteende borde straffas och för att förbättra sitt rykte borde det gå att få dem uteslutna!
Precis som hovslagare som beter sig oacceptabelt kan uteslutas ur Svenska Hovslagareföreningen .
Men Barfotaverkarna kanske tycker det är bättre att hålla varann om ryggen än att sätta hästarna i första hand?
Sånt skrämmer skiten ur mig !
Och gör mig förbannad!
Hästar ljuger aldrig ,visar den att den har ont har den ont!Så simpelt enkelt är det.
Att babbla som en lammaröv förändrar inte läget liksom ,vilket OL inte fattat .Suck