Hovvård - AANHCP

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovvård - AANHCP

*KL*

Såg att de ska ha en föreläsning i Borås nästa vecka, funderar allvarligt på o gå om det finns platser kvar, måste ju ifrågasätta detta lite o se om man kan få dom till o svara på vissa funderingar man har.:crazy:

Om du går på den, så snälla kom med din uppfattning om det hela här sen! Skulle vara väldigt intressant att höra.

Jag gick in på OL:s hemsida och jag blev mörkrädd!Det enda han gjorde var att skriva om hur synd det var om honom och hur alla riktar falska anklagelser mot honom.Skrattretande! Vuxna karlen borde skämmas tycker jag.Tyvärr har vi tappat mycket gammal hästkunskap i Sverige idag samtidigt som hästägandet bara ökar. Har märkt att samtidigt ökar alla dessa alternativmetoder o tillskott o hej å hans moster med.Blir alltid lite konfunderad med när jag läser sådana saker som OL bla.skriver i sin presentation;att han inte sysslat med hästar på sig och så många år men för 9 år sedan började han igen och vips hade han en hel flock hästar!Samt har införskaffat sig en stooor kunskap om hur hästars hovar egentligen fungerar. Stora ord tycker jag.Hoppas att han förbjuds att få verka inom hästnäringen så han kan sluta lura godtrogna människor och plåga hästar..

Var på en föreläsning med Ove Lind. Jag är grymt chockad av hur blinda vi människor är.

Jag är vanligtvis väldigt, väldigt skeptisk till allt. Och 2/3 av föreläsningen satt jag på helspänn för att känna in alla negativa vibbar jag möjligen skulle uppleva. men icke. Inte en enda gång. Vid slutet var jag frälst.

Bevisen ligger där. Bevisen finns att hästarna mår bättre, funkar bättre och blir friskare hästar av det här! Sedan finns det ju flera fall som slutat olyckligt, men då inte pga AANCHP metoden, utan pga hur hästens fötter blivit "misshandlade" tidigare av de traditionella metoderna.

Så vad sägerna ni?? Diskussionen måste startas, människor måste upplysas!

Sen skriver du i tråden att du läst om AANHCP sedan 2003 (då du var 16 år gammal).
Det här förstår jag inte; Du har läst/studerat/undersökt ämnet i 4 år och lyckats undvika alla barfotatrådar här på Buke.

Det är inte människorna här på buke som måste upplysas utan DU. Sök mer kunskap om hästen o hoven. Läs veterinärmedicinsk litteratur, hippologi och ett utmärkt tips är att prenumerera på tidskriften som coari länkade till.

Har du egna hästar som går barfota? Tävlar du?

KL
Jag har sett illa skodda/ övervuxna hovar, men inte ens där har hästarna blivit halta av det, utan har levt ett långt liv o dessutom tävlat.:confused:

Ja, det skulle vara intressant att få en förklaring till detta? Och varför många av dessa hästar blir väldigt dåliga utan skor. Allt kan ju inte sitta i att skon höjer upp sulan från marken. Det betvivlas väldigt att skon reducerar cirkulationen i hovarna och således även nervfunktionen. Men det du skriver ovan tål ju att tänkas på, KAN det möjligtvis vara så att dessa hästar med mkt dåliga hovar som går bra med skor på, faktiskt inte känner av sina fötter?

Vet många skodda hästar genom åren som inte skulle kunna gå på gräs i sin hage utan skor. Vad är det för fel på en häst vars hovar inte tål hagvistelse på gräs?

Det handlar inte oom att nerverna sätt ur spel. som en fånghäst kan te sig- som om den inte känner sina fötter, utan att den får ett skydd på- som dina skor.
Du har väl känsel i fötterna när du tagit av dig skorna:confused:

"Vet inte om du missuppfattade mig lite. Jag menar att det är viktigt att hitta rätt metod för respektive häst."

vilket är precis det jag menar.
Ja, jag vet att du har skrivit flera frågor, men jag har valt att inte svara eftersom samma saker kommer om och om igen och jag har tröttnat på att skriva samma sak tio gånger.

De frågor jag ställde tidigt i tråden har jag inte fått svar på och ja, jag har läst hela tråden.

Min syster har problem med fötterna, detta har resulterat i fel i knäna, höften och ryggen. Allt blir en kedjereaktion, det gäller många levande varelser. Så bara för att hästen har ont i ryggen så betyder inte det att det är nåt fel i ryggen, det kan likväl vara nåt i fötterna.

Just därför är det så viktigt att ta hand om hästens hovar, verka dem rätt och i balans. Jag tror inte speciellt många klarar av det som gått en helgkurs eller två.
Likaså om en häst blivit avskodd och verkad enligt "vildhästmetoden" och sedan gått och varit ömfotat månad efter månad. Hur mycket spänningar och felbelastningar får inte den stackars hästen av det? Det kan ge stora sekundära skador.
Just för att det är så viktigt att hästens hovar är rätt verkade skulle jag inte göra det själv utan låter utbildade, kunniga hovslagare göra det de är bra på.

*KL*

Lite OT, men en studie som gjorde på Ultuna i frågan benproblem uppvisade långt över 70 % av hästarna att ursprungsproblemet satt i ryggen. När det blev åtgärdat försvann alla benproblem, såvitt jag känner till tittade man överhuvudtaget inte på hovstatus vilket torde innebär oavsett status så blev hästen ändå frisk.

"Det är sant, så var har du hittat dessa dokumentationer? Ingen annan har nämligen lyckats med det så vi ser fram
emot kunskapsgivande länkar."

Jaa jag ska leta på dessa när jag hinner så kan jag lägga ut länkar om man nu inte lyckas hitta det själv, jag behövde inte söka
speciellt mycket eller länge för att hitta mycket vettiga saker.

"Passa samtidigt på att fråga var han gör av sina misslyckanden, den sista omskrivna flyttades ju uppenbarligen flera gånger
för att inte misstagen skulle komma i dager."

Har läst om en del sånt också. Men som jag skrev tidigare, ska vi börja kolla vilka som gjort misstag så blir ju
listan lång, oberoende av vilken verkningsmetod man använder.

"Du skriver att du har läst goda saker om metoden- det dåliga då. Har du blundat för det.
Vetenskaplig forskning är oberoende o opartisk.
Det du har läst är synnerligen vinklat - partiskt."

Du är oerhört skicklig på att mata på med dina egna teorier ist för att rent ut fråga, OPARTISKT.
Förresten lilla gubben, som jag skrivit tidigare här gällande det dåliga, så är det ju så att alla gör misstag, alla
gör det inte bra. Oavsett metod! Du själv är väl noga med vilken hovslagare du väljer? OM du inte är det själv! Och
då förstår jag genast varför du svarar som du gör.
Men det är man ju, man är skit noga, låter inte vem som helst ta hand om ens häst. Men det finns rötägg, inom allt
och som sagt, ska man börja granska det så ser ju ingen metod bra ut.

Jag har läst om strasser metoden. Jag kanske inte har fått exakt rätt information, det kan jag medge, men jag läste flertalet
sidor som syftade på samma sak. DOck kan jag inte tyska så det blev ju såklart översatta verisoner.

"Det är just detta att man skyller egna misstag på den traditionella hovvården som är så irriterande! För det går inte att
komma ifrån det du skrev om att fall som slutat olyckligt beror på att hästens fötter har blvit misshandlade i den trad.
hovvården. Inte heller att det argumentet används VÄLDIGT ofta av "barfotingarna"!"

Du blundar alltså helt för att det är möjligt? Att den traditionella hovvården inte kan ta kritiken och kanske tom
faktiskt inte alltid är bra för hästarna?

"Skillnaden när det gäller att begå misstag är att OL skyller sina misstag på andra medan hovslagarna nog står sina
kast själva. "

Har jag inte märkt. Hörde inga såna tendenserna när jag hörde honom. Men sedan bror det ju på vad du menar med
"skylla sina misstag på andra".

"Och visst är det så att fötterna påverkar både folk och fä och det är därför som jag anser att bl.a. OL´s lära är
helt uppåt väggarna."

Jag tycker snarare det verkar jätte vettigt! Han ledder ju problemen just till fötterna! Kommer man inte underfund
med problemet i övrigt, kolla fötterna. Men hur många gör det?? Jag vet flera hästägare osm jag varit hos, att de
ofta just varit så.
Det är alltså inte helt främmande, även om just DU kanske inte skulle göra så. Men det vet ju itne jag., jag känner inte dig.

"Ingen här är trångsynt utan har, med öppna ögon, både läst och lyssnat vad det gäller alternativ hovvård. De flesta har
dessutom god insikt i traditionell hovvård och därmed öppnat upp för diskussion med den svenska representanten..."

Men ni ifrågasätter AANHCP men itne den traditionella hovvården? DET är trångsynt.
Varför? Var är skillnaden? Bara för att man tillämpat en metod under flera decennier så betyder inte det att det är
bra. Nu får jag då påpeka eftersom att det ofta kommer personer sen och inte tänker själva: NEJ jag är inte emot
den traditionella hovvården, MEN den kan ifrågasättas om den är svaret till alla. För om alla tillämpar den metoden,
så måste ju det betyda att det inte är så individuellt ändå. Eller?

"Sen skriver du i tråden att du läst om AANHCP sedan 2003 (då du var 16 år gammal).
Det här förstår jag inte; Du har läst/studerat/undersökt ämnet i 4 år och lyckats undvika alla barfotatrådar här på Buke."

Öh, och det.... är hur väsentligt? Det är inte direkt länge som jag har varit medlem här ute och det är först senaste
åren jag skrivit nåt och än mindre läst nåt. Jag tycker inte att buke är berikande för mig på det sättet. Har diskuterar
jag, möjligen frågar nåt, men kan jag hitta svaren genom eget sökande så gör jag hellre det.

Snälla kan du inte försöka använda citatfunktionen som finns inlagt i det här forumet. Dina inlägg kommer då att bli läsliga och man kan se vad som är citat och vad som är dina egna tankar. Jag kan faktiskt inte läsa dina inlägg utan att bli förvirrad och läser därför bara de inlägg andra skriver.

Läste du inte Bojs inlägg:confused: om att det ofta härleds från ryggen!

Men om hästen linkar eller måste titta ner var den ska sätta sina hovar- är det tydligt att den ömmar- eller hur?

du startade den här tråden enbart för att du hade blivit såld o ville tipsa andra om metoden- som inte är ny för de flesta här.

läs de som har egna riktiga erfarenheter av den.

använd den ett par år o hör av dig om resultatet.

du startade den här tråden enbart för att du hade blivit såld o ville tipsa andra om metoden- som inte är ny för de flesta här.

:bow: Kan inte annat än att hålla med.

*mitt enda inlägg i denna debatt (orkar inte stånga huvudet i väggen i ytterligare en barfota tråd) men heder till er som orkar

Det har jag gjort. Jag tvivlar itne på att det finns skithögar, vilket jag som sagt skrivit tidigare, även inom AANHCP. Men det göt det ju som sagt inom traditionell hovvård också! Alla jag känner med hästar är extremt noga med vilken hovslagare dom väljer, antagligen av en anledning även där.
Nej jag har inte några sådana konkreta erfarenheter, det har jag aldrig påstått. Däremot har jag sagt att jag tror på den här metoden, om det görs på rätt sätt, såklart, men det trodde jag var givet, tydligen inte.
Om man nu tror på statistik och låter den tala så är jag förvånad över att inte fler börjar fundera utan fortsätter springa åt samma håll som tidigare. Visst, har hästen inga problem, fine! Men jag vet en häst som gick i många år med taskig verkning men rörde inte en min. Däremot gjorde hans rygg det.
Sådana saker borde tala sitt tydliga språk.

Jag har hittills inte sett IRL eller på bilder på SANHCP´s verkningar på ngt som jag skulle vilja utsätta mina hästar för, däremot i USA.

De som har experimenterat betydligt längre tid o antal hästar, samt har en tidigare mkt mer gedigen hästerfarenhet- t o m som utbildad hovis.

De gör "mustangrundningen" på lagom mkt verkade hästar, inte på redan för hårt verkade hovar.

Senast ändrad:

"Det är sant, så var har du hittat dessa dokumentationer? Ingen annan har nämligen lyckats med det så vi ser fram
emot kunskapsgivande länkar."

Jaa jag ska leta på dessa när jag hinner så kan jag lägga ut länkar om man nu inte lyckas hitta det själv, jag behövde inte söka
speciellt mycket eller länge för att hitta mycket vettiga saker.

"Passa samtidigt på att fråga var han gör av sina misslyckanden, den sista omskrivna flyttades ju uppenbarligen flera gånger
för att inte misstagen skulle komma i dager."

Har läst om en del sånt också. Men som jag skrev tidigare, ska vi börja kolla vilka som gjort misstag så blir ju
listan lång, oberoende av vilken verkningsmetod man använder.

"Du skriver att du har läst goda saker om metoden- det dåliga då. Har du blundat för det.
Vetenskaplig forskning är oberoende o opartisk.
Det du har läst är synnerligen vinklat - partiskt."

Du är oerhört skicklig på att mata på med dina egna teorier ist för att rent ut fråga, OPARTISKT.
Förresten lilla gubben, som jag skrivit tidigare här gällande det dåliga, så är det ju så att alla gör misstag, alla
gör det inte bra. Oavsett metod! Du själv är väl noga med vilken hovslagare du väljer? OM du inte är det själv! Och
då förstår jag genast varför du svarar som du gör.
Men det är man ju, man är skit noga, låter inte vem som helst ta hand om ens häst. Men det finns rötägg, inom allt
och som sagt, ska man börja granska det så ser ju ingen metod bra ut.

Jag har läst om strasser metoden. Jag kanske inte har fått exakt rätt information, det kan jag medge, men jag läste flertalet
sidor som syftade på samma sak. DOck kan jag inte tyska så det blev ju såklart översatta verisoner.

"Det är just detta att man skyller egna misstag på den traditionella hovvården som är så irriterande! För det går inte att
komma ifrån det du skrev om att fall som slutat olyckligt beror på att hästens fötter har blvit misshandlade i den trad.
hovvården. Inte heller att det argumentet används VÄLDIGT ofta av "barfotingarna"!"

Du blundar alltså helt för att det är möjligt? Att den traditionella hovvården inte kan ta kritiken och kanske tom
faktiskt inte alltid är bra för hästarna?

"Skillnaden när det gäller att begå misstag är att OL skyller sina misstag på andra medan hovslagarna nog står sina
kast själva. "

Har jag inte märkt. Hörde inga såna tendenserna när jag hörde honom. Men sedan bror det ju på vad du menar med
"skylla sina misstag på andra".

"Och visst är det så att fötterna påverkar både folk och fä och det är därför som jag anser att bl.a. OL´s lära är
helt uppåt väggarna."

Jag tycker snarare det verkar jätte vettigt! Han ledder ju problemen just till fötterna! Kommer man inte underfund
med problemet i övrigt, kolla fötterna. Men hur många gör det?? Jag vet flera hästägare osm jag varit hos, att de
ofta just varit så.
Det är alltså inte helt främmande, även om just DU kanske inte skulle göra så. Men det vet ju itne jag., jag känner inte dig.

"Ingen här är trångsynt utan har, med öppna ögon, både läst och lyssnat vad det gäller alternativ hovvård. De flesta har
dessutom god insikt i traditionell hovvård och därmed öppnat upp för diskussion med den svenska representanten..."

Men ni ifrågasätter AANHCP men itne den traditionella hovvården? DET är trångsynt.
Varför? Var är skillnaden? Bara för att man tillämpat en metod under flera decennier så betyder inte det att det är
bra. Nu får jag då påpeka eftersom att det ofta kommer personer sen och inte tänker själva: NEJ jag är inte emot
den traditionella hovvården, MEN den kan ifrågasättas om den är svaret till alla. För om alla tillämpar den metoden,

"Sen skriver du i tråden att du läst om AANHCP sedan 2003 (då du var 16 år gammal).
Det här förstår jag inte; Du har läst/studerat/undersökt ämnet i 4 år och lyckats undvika alla barfotatrådar här på Buke."

Öh, och det.... är hur väsentligt? Det är inte direkt länge som jag har varit medlem här ute och det är först senaste
åren jag skrivit nåt och än mindre läst nåt. Jag tycker inte att buke är berikande för mig på det sättet. Har diskuterar
jag, möjligen frågar nåt, men kan jag hitta svaren genom eget sökande så gör jag hellre det.

Var blundar jag för att det är möjligt!? :confused: Det var dina påståenden som jag opponerade mig mot, det att: FALL SOM SLUTAT OLYCKLIGT BEROR PÅ ATT HÄSTENS FÖTTER MISSHANDLATS TIDIGARE I DEN TRAD: HOVVÅRDEN!! Det är det som stör mig att barfotaverkare och OL. inte står för dom fall där hästen farit illa utan skyller på trad. hovvård att det är p.g.a. den som hästens fötter kajkade ihop inte för att dom har gjort fel. Förstår du nu vart jag vill komma?? Just ovanstående fras är väldigt vanlig när det gäller att tala om var felet har begåtts!

Du säger att du hörde inga tendenser av att OL skyllde sina misstag på andra.....?? SE OVAN......Vad är det att påstå att att det p.g.a trad. hovvård som vissa hästar pajjat TROTS att det har varit en barfotaverkare och karvat i dom!? Går det illa så är det alltid den trad. hovvården eller den trad. hästhållningen som rår för det. :mad:

Om man tittar på den korta tid som "barfoteriet" funnits och hur många hästar som på den tiden BEVISLIGEN farit illa så vart ligger då det konstiga i att ifrågasätta den? Känner en napprapat som behandlar både folk och fä inkl. mig sjäv. Och han får in ett flertal barfotahästar som har diverse krämpor och märkliga fötter verkade av barfotaverkare samt eget plottrande.

Kicki :)

Snälla kan du inte försöka använda citatfunktionen som finns inlagt i det här forumet. Dina inlägg kommer då att bli läsliga och man kan se vad som är citat och vad som är dina egna tankar. Jag kan faktiskt inte läsa dina inlägg utan att bli förvirrad och läser därför bara de inlägg andra skriver.

:bow: Håller med, det är lite rörigt att hålla rätt på vad som är vad. Samt att replikera på det som riktas till en själv.

Kicki :)

Nog synas även den traditionella hovvården och då man jämfört har man ju funnit att den fortfarande är ett strå vassare för hästens skull.:cool:

*KL*

Lite OT, men en studie som gjorde på Ultuna i frågan benproblem uppvisade långt över 70 % av hästarna att ursprungsproblemet satt i ryggen. När det blev åtgärdat försvann alla benproblem, såvitt jag känner till tittade man överhuvudtaget inte på hovstatus vilket torde innebär oavsett status så blev hästen ändå frisk.

Ja sekundära problem kan ju även börja i ryggen, självklart. Jag menar bara att om hästen har svårt att gå (ont) en längre tid så blir det spänningar i kroppen som ger sekundära problem på sikt. Ständigt spända muskler, snedbelastning, kompensationer ger ingen stark kropp. Jag behöver bara gå till mig själv och se hur jag reagerar när jag gått ett par dagar med ont i foten. Jag får ont i ryggen av snedbelastningen. Självklart kan det lika gärna vara omvänt. Vi måste ju ta hand om hela hästens kropp.

Erfarenheter kan ha med det att göra. Jag ifrågasätter AANHCP på grund av att jag sett ett flertal hästar verkas enligt metoden och många av dem mår inte bra, har svårt att gå eftersom de så uppenbart har ont. Metoden i sig är helt ok för de hästar som inte blir ömfotade utan klarar barfotagång utan smärta, men att det skulle passa alla hästar är helt absurt.
Att jag personligen inte är kritisk till den traditionella metoden är på grund av att jag genom åren enbart har positiva erfarenheter. Hästarna har verkats tradtitionellt och har friska hovar utan problem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 956
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 897
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Hästvård Ha,ha ja det låter ju inte klokt, men efter mina erfarenheter av denna förbaskade led, kan man knappast bli annat. Jag tror att innom en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
13 164
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar