Sv: Hovvård - AANHCP
*KL*
Kruxet med OL är att han har inte en aning om vad han yrar om när han börjar yra om att alla hästar kan gå barfota och barfotagång botar saker som veterinärmedicinen går bet på. Om man ifrågasätter honom så tar han till nedsättande angrepp, i avsaknad av fakta.
Jag var på en föreläsning med honom, och sen fick ju publiken ställa frågor. Och jag ställde då några frågor, t ex hur han ansåg att man skulle bete sig med min valack. För när han i grunden bluddrar om att om de är korrekt verkade så sliter de rakt, rätt och lagom sen. Min valack är Triangelmärkt för en hasledsdefekt och har iom detta en lätt rörelsestörning i trav och galopp, han avlastar VB. Detta gör att han sliter ordentligt skevt på sin vänstra bakhov, och även sliter ner den för hårt. Oavsett hur korrekt verkad han är.
Då han är just promenadpensionär och jag gärna skulle ha honom barfota under sommarhalvåret (jag har gjort flera försök men det går inte) så var frågan faktiskt seriöst menad, om än att jag anser att det helt enkelt inte går att ha alla hästar barfota.
O_L började då med att tycka att om hästen verkades 'rätt' skulle rörelsestörningen försvinna. När jag ifrågasatte HUR en rörelsestörning som kommer av en skelettdefekt skulle bli bättre av en annan typ av verkning blev han rent oförskämd. Dessutom antydde han att det var helt omöjligt att hästen BÅDE slet snett OCH för hårt. Och om jag inte var intresserad av att ha honom barfota kunde jag ju slå på skor då om jag inte brydde mig om hästen i alla fall.
Fanns hovslagare med på föreläsningen med, som ställde seriösa frågor, om än av ifrågasättande art men ingalunda oförskämda eller liknande. O_L var så otroligt nedsättande i sina svar, och utan att leverera annat än påhopp, inte ett uns av fakta, att en av hovslagarna valde att lämna lokalen där.
Alla som tyckte saker som 'min häst har alltid blivit så öm när den gått barfota, men den här verkningen skulle kunna hjälpa alltså?', de fick vänligt formulerade svar (såklart *s*), men alla som på något vis ifrågasatte, eller inte nöjde sig med 'den här verkningen löser alla problem', de fick inte ett gram fakta, men däremot ett väldigt otrevligt och rentav oförskämt bemötande.
Men det blir ju lätt så när man inte har några argument och inte kan erkänna att man inte är allsmäktig