Hovvård - AANHCP

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovvård - AANHCP

Vad har du för kompetens att bedömma vad som är en kunnig hästmänniska. Enligt min åsikt är han en storsvamlare men med ett sätt att framföra sitt svammel som går hem hos de mindre kunniga.
PL

Vad jag har svårt att förstå, oavsett om ägaren är okunnig eller ej, är hur i hela fridens namn de kan stå ut med att se sin häst ha så ont?

Nu e jag tillbaka efter att ha gått på "kurs".

Svaret på din fråga är att ju ondare hästen har ju bättre läkningsprocess har startats utifrån sedan tidigare "döda"hovar som varit skodda.

Emligt Strasser så skriver hon själv att detta onda ska drivas ut och kan ta upp till ett till två år och det kan bli lite "knorr" från grannarna.

Man får då helt pedagogiskt förklara att hovarna sedan tidigare då dom dödats av skon o järnets samt den traditionella hovisens förödande långvariga djurplåger för denna stackars individ nu genom dessa fysiologiska verkningsmetoder lyckats återskapa hovens naturliga cirkullation och nervtillförsel.

Visst finns det personer som på fullt allvar tror på detta då dom ser en "förändring" i hästens rörelsemönster, däremot har jag mkt svårt att se en person med hästkunskap som inte är så dum att dom ser skillnad på tillfällig smärta och långvarigt lidande.

Dom som inte gör det och dessutom skriver det helt öppet på Internet, har ju själva delgivit i skrift sin kunskapsnivå och vägval.

Jag ser det bara som bra reklam ju mer som framkommer och skrivs från en viss målgrupp då den kunskapen är ytterst viktig för framtidens förändringar i Svensk Djurskyddslag.

*KL*

Kruxet med OL är att han har inte en aning om vad han yrar om när han börjar yra om att alla hästar kan gå barfota och barfotagång botar saker som veterinärmedicinen går bet på. Om man ifrågasätter honom så tar han till nedsättande angrepp, i avsaknad av fakta.

Jag var på en föreläsning med honom, och sen fick ju publiken ställa frågor. Och jag ställde då några frågor, t ex hur han ansåg att man skulle bete sig med min valack. För när han i grunden bluddrar om att om de är korrekt verkade så sliter de rakt, rätt och lagom sen. Min valack är Triangelmärkt för en hasledsdefekt och har iom detta en lätt rörelsestörning i trav och galopp, han avlastar VB. Detta gör att han sliter ordentligt skevt på sin vänstra bakhov, och även sliter ner den för hårt. Oavsett hur korrekt verkad han är.

Då han är just promenadpensionär och jag gärna skulle ha honom barfota under sommarhalvåret (jag har gjort flera försök men det går inte) så var frågan faktiskt seriöst menad, om än att jag anser att det helt enkelt inte går att ha alla hästar barfota.

O_L började då med att tycka att om hästen verkades 'rätt' skulle rörelsestörningen försvinna. När jag ifrågasatte HUR en rörelsestörning som kommer av en skelettdefekt skulle bli bättre av en annan typ av verkning blev han rent oförskämd. Dessutom antydde han att det var helt omöjligt att hästen BÅDE slet snett OCH för hårt. Och om jag inte var intresserad av att ha honom barfota kunde jag ju slå på skor då om jag inte brydde mig om hästen i alla fall.

Fanns hovslagare med på föreläsningen med, som ställde seriösa frågor, om än av ifrågasättande art men ingalunda oförskämda eller liknande. O_L var så otroligt nedsättande i sina svar, och utan att leverera annat än påhopp, inte ett uns av fakta, att en av hovslagarna valde att lämna lokalen där.

Alla som tyckte saker som 'min häst har alltid blivit så öm när den gått barfota, men den här verkningen skulle kunna hjälpa alltså?', de fick vänligt formulerade svar (såklart *s*), men alla som på något vis ifrågasatte, eller inte nöjde sig med 'den här verkningen löser alla problem', de fick inte ett gram fakta, men däremot ett väldigt otrevligt och rentav oförskämt bemötande.

Men det blir ju lätt så när man inte har några argument och inte kan erkänna att man inte är allsmäktig ;)

Ja det där var ju intressant, verkligen en trevlig framtoning han visade upp. :crazy: Har själv funderationer på att gå på ett möte med OL nästa gång han dyker upp här, han har (tyvärr) rätt många anhängare häromkring. Skulle vara kul att få ställa lite frågor och höra "mästaren" i aktion! :smirk:

Kicki :)

Av ren nyfikenhet av allt man hört och läst gick jag också på ett "väckelsemöte" med Ove i våras. Alexandras beskrivning ovan stämmer alldeles utmärkt. Så länge alla lyssnade tyst och snällt utan att ifrågasätta något så var han äckligt trevlig och fjäskig. Då den kunnigare delen av publiken sedan började ifrågasätta hans tvärsäkra och i vissa fall pinsamt okunniga påståenden gick han direkt till attack, var nedvärderande och direkt otrevlig. Detta förde ju med sig att ingen längre ifrågasatte något då det inte var någon ide. Han svarade helt enkelt inte på några frågor utan gick till personangrepp i stället. Det var väl enklare än att argumentera för den "lära" han sprider då han ju inte har några djupare medicinska kunskaper.

Utmärkt beskriving av OLs väckelsemöten.
PL

Oroväckande liknelse utifrån den du quotade och denna persons egen okunskap i startade trådar. Väldigt konstruktiva och kunskapsgivande svar till alla andra men startar titt som tätt egna trådar som bara skriker om hjälp o okunskap. Kan du hjälpa till där??

Oroväckande liknelse utifrån den du quotade och denna persons egen okunskap i startade trådar. Väldigt konstruktiva och kunskapsgivande svar till alla andra men startar titt som tätt egna trådar som bara skriker om hjälp o okunskap. Kan du hjälpa till där??

Coari - du kan gärna, månne i en egen tråd eller via PM, peka på den okunskapen?

O_L började då med att tycka att om hästen verkades 'rätt' skulle rörelsestörningen försvinna. När jag ifrågasatte HUR en rörelsestörning som kommer av en skelettdefekt skulle bli bättre av en annan typ av verkning blev han rent oförskämd. Dessutom antydde han att det var helt omöjligt att hästen BÅDE slet snett OCH för hårt. Och om jag inte var intresserad av att ha honom barfota kunde jag ju slå på skor då om jag inte brydde mig om hästen i alla fall.

Vilket bedrövligt oseriöst svar. Det säger mycket om vilken människa han är tycker jag. Hur kan folk gå på detta? Har han ingen som helst självinsikt karln? Han borde skämmas!

Vilket bedrövligt oseriöst svar. Det säger mycket om vilken människa han är tycker jag. Hur kan folk gå på detta? Har han ingen som helst självinsikt karln? Han borde skämmas!

Alltså, när han inte är emotsagd är han trevlig. Och han tror på sina egna teorier eller hur man ska säga, han låter väldigt övertygande så. Så har man inte så mycket grundkunskap, alternativt t ex väldigt gärna VILL tro på vad han säger, så kan jag förstå att hästägare köper det med hull och hår.

Det jag inte förstår är hur OL kan ha indoktrinerat sig SJÄLV så hårt att han tror på det, när han som sagt inte ens kan motivera det..

Men ja, mycket trist. Speciellt som han bidrar ännu mer till dels rena felaktigheter, men ffa på att dela i två läger, och ger barfotarörelsen ett tämligen dåligt rykte just bland de som faktiskt INTE kategoriskt är emot barfota/för skor, utan anser att man får gå efter individen.

*kl*
Det var ett tag sedan jag läste i den här tråden (har blivit mamma! :D) och när jag nu går igenom andra halvan så är det en förbluffande sak som slår mig:

I flera av inläggen argumenteras det att om en barfotaverkad häst enligt AANHCP-metoden, blir dåligt verkad med följande konsekvenser, så är det VERKAREN som är dålig, inte METODEN.

Men samtidigt så slår det igenom i dels de inläggen samt andra att om en traditionell hovslagare skor dåligt så är det inte bara HOVSLAGAREN som är fel utan DEN TRADITIONELLA METODEN.

Hur illa rimmar detta egentligen? Det går bra att säga att skor är dåliga utifrån att man sett några hovar som varit riktigt dåligt skodda, men man får inte säga detsamma om barfotametoderna och deras utövare??? Utan då är det inte metoden, utan individen som är en klåpare??

Skrattretande...

/Camilla

Dålig liknelse:devil:

Hovisar lärs upp av en som har stor erfarenhet plus en massa uppföljda sjukdomsfall med mera- går i skola- samarbetar med Vet.

Det går även länge brevid en hovis som praktikanter- lärling o får då se många olika problemlösningar just efter individen.

OL direkt uppmanar folk att inte bry sig eller att lita på Vet.:mad:

Grattis till babyn!

*KL*

Läst... typ... halva tråden nu, måste bara tillägga:
Gick in på "Sund häst" hemsidan och läste lite artiklar. Hann dock inte längre än till "Mata din häst till skönare gångarter", då jag började garva så mycket då att jag var tvungen att ta en paus och hämta andan.

SÅ brukar verkligen alla erfarna hästmänniskor uttrycka sig :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 955
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 897
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Hästvård Ha,ha ja det låter ju inte klokt, men efter mina erfarenheter av denna förbaskade led, kan man knappast bli annat. Jag tror att innom en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
13 164
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar