Hovvård - AANHCP

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovvård - AANHCP

*KL*

And here we go again....

Vi är väl alla överrens om att man självklart vill att sin häst ska må bra? Oavsett om den behöver skor eller ej?

DOCK: För mig betyder det otroligt mycket att min häst fortfarande kan gå barfota, tänk vilken viktig funktion elastiska putan har - egentligen. Den ska pumpa 4 liter blod vart 20:e steg runt i hela kroppen - bara det måste bli bra mycket svårare om hovmekanismen hindras av en sko?

Visst har jag sett hästar med skor som inte ömmat, men deras strålar ser inte för roliga ut. Det är bara min erfarenhet, så länge min häst kan gå utan skor så JÄTTEBRA! Men om han någon dag skulle verka öm så testar man såklart skor - man vill ju inte att ens häst ska lida? Men jag hoppas innerligt att jag slipper det...å jag kommer försöka bygga upp hans hovar på alla tänkbara underlag innan det är dags att rida honom. Nej nu ska jag vara tyst :P Alla vill såklart sina hästars bästa - eller jag hoppas iaf det.

Men snälla du- lugn och fin.

Jag anade att det var ironiskt- annars hade jag väl inte skrivit det?
"Antingen är du precis lika ironisk som jag, eller så var det där ett av de dummaste inläggen jag stött på.

Hoppas på det förstnämnda."

Missuppfattning, ganska lätt när man bara sitter framför ett tangentbord.

Erkänn nu... om du INTE hade varit ironisk HADE det varit ett av de dummare uttalanden hittils ;)
Tack för att du drar in lite humor i den här tråden, det behövs!

Senast ändrad:

Lugn och fin...vi förstår dig...i alla fall vi som tillhör den "ironiska generationen" till skillnad från somliga andra...

Jojo, säger halvpensionären....

Jag som är av online-generationen tycker dock om att förstärka min ironi med ;)

Eller varför inte :p? Som i att man sträcker ut tungan åt dumma vdb!

DOCK: För mig betyder det otroligt mycket att min häst fortfarande kan gå barfota, tänk vilken viktig funktion elastiska putan har - egentligen. Den ska pumpa 4 liter blod vart 20:e steg runt i hela kroppen - bara det måste bli bra mycket svårare om hovmekanismen hindras av en sko?
Var är källhänvisningen??????

Var är källhänvisningen??????

Den kan du se dig i stjärnorna efter för den finns inte. Hjärtat är den enda blodpumpen som pumpar runt blodet i hela kroppen. Sunt förnuft säger att ingen hov i världen kan "pumpa" runt blodet genom hela hästens kroppsvolym.

Hovens funktion som "blodpump" är från många håll klart överdriven och blandas ofta ihop med hästens hjärta.

Eller är det så att hästen är unik och har fem hjärtan???:confused:

:rofl:
Var börjar såna där skrönor:mad:

Klart att hästen får cirkulation av rörelse, så även vi.
Pulsen ökar o därmed sätts det fart på hela omloppet.
Vi behöver mer syre för att alla muskler som används ska kunna arbeta.
Hmmm. då kan vi säga att varenda muskel i kroppen är ett extra hjärta:rofl: även hos hästen:cool:

Jag som är av online-generationen tycker dock om att förstärka min ironi med ;)
Vilket vare sig du eller jag gjorde i våra ironiska inlägg och jag brukar vanligtvis också lägga till det men av någon anledning ansåg jag mitt inlägg så uppenbart ironiskt att jag inte tyckte det behövdes.

Nåja, det var sen kväll och jag tyckte nog att ALLT var klarare än vad det egentligen var - berodde det på kvällskonjaken, möjligtvis? ;)

/Camilla

Ja, inte har väl hästen 5 hjärtan, däremot har den inte så många venklaffar som vi människor och har därför god hjälp av rörelse för att återföra blodet uppåt till hjärtat igen. Men det har åas även människor god hjälp av... :D

/Camilla

Jo, jag gick tillbaks och läst lite och såg att jag vart ganska luddig själv... Självrannsakan, Muninn. Och självinsikt. och sånt. har hört att vi ungdomar har svårt med det där? ;)

Kvällskonjak och Buke, det är fina grejer det!

Nåja, OT, tillbaka till tråden.

Jo, jag gick tillbaks och läst lite och såg att jag vart ganska luddig själv... Självrannsakan, Muninn. Och självinsikt. och sånt. har hört att vi ungdomar har svårt med det där? ;)

Kvällskonjak och Buke, det är fina grejer det!

Nåja, OT, tillbaka till tråden.

Och av detta har vi lärt oss att man inte skriver inlägg i fyllan o villan.:angel:

Nej, det har även jag fått lära mig den hårda vägen....
Kan tipsa om att PM till halvt okända personer inte heller är någon hit efter en lite väl stor dos boxvin :o

Suck, nu tänkte jag skriva ngt intressant inlägg till själva tråden också, men tappade bort det helt. Äh, ni överlever nog utan min expertis :angel:

Oookej vet inte vad som hänt i denna tråden men tänkte ställa en fråga här för att slippa göra en ny barfota tråd.

jo frågan lyder.

VARFÖR verkas hörnstöden bort på barfotahästar och inte på skodda hästar? ska man göra det eller inte och om man ska göra det varför i så fall?

villl gärna ha svar på detta då min häst som nu e barfota har ganska långa/stora hörnstöd.

Alla hästar jag har sett blir skodda så har hörnstöden tagits ner till sulnivå iaf... Eller menar du att man tar ännu mer på barfotahästar?

Jag har gått någon barfotakurs och lyssnat lite på OL och fick för mig att hörnstöden skulle hållas precis i sulnivå. Så jag såg till att hålla efter dem på min avskodda häst.
OL hade sagt att när man börjar ta bort på "intryckta" hörnstöd så kommer de ut med en väldig fart, så jag tyckte det var bra att de kom ut fort som attan.
Men efter några veckor tyckte jag väl att de kunde sluta växa med typ en cm /4dgr :crazy:
Diskussionen här på buke gick då ikring att om man tar bort från hoven, något som den behöver, så kommer den tillbakabildas så fort hästen kan... Så jag slutade att hålla efter hörnstöden... och då slutade de att växa som vansinniga :bow:

okej så det bästa är det att låta det vara då.
för ja tänker de VARFÖR ska de tas bort lixom de gör ¨ju så att hoven får mer yta att gå på.

Tjohej- det var en låång tråd att läsa igenom. Mycket itnressant också!
Jag är själv ganska okunnig vad gäller olika barfotametoder, till skillnad från många här. Har dock varit väldigt nyfiken! Det hela började med alla skriverier om Strassermetoden. Senare dök även den här "vildhästverkningen" upp. Den senare lät ju sympatisk tyckte jag. Jag lät min dåvarande traditionella hovslagare ta av skorna och bara verka hovarna under en rätt lång period, ca ett år. Om inte annat hoppades jag på att hästens förkrympta små mittstrålar skulle må lite bättre. De blev lite större, men hästen blev ack så ömfotad!
Hade honom oskodd en vinter. Det gick oftast bra att rida i skogen där det inte var upptrampat och halt. Fördelen var att man slapp snöstyltor. Han visade också mindre sulömhet under vintern.
Nä...så här ska det inte behöva vara, på med skor igen tänkte jag. Så fort skorna var på blev rörelsemönstret mycket ledigare hos hästen igen. Han vågade ta ut stegen fullt och trampa på mer obehindrat.
Idag har jag en utbildad och godkänd hovslagare med gesällbrev, medl i Hovslagarföreningen. Urduktig!!! Han är skarpsynt och uppmärksam på alla typer av förändringar i hovarna. Han är absolut inte emot att ha sina kunder oskodda, bara det funkar. Nu får min häst ha skor med brodd, p g a vinterunderlaget.

En liten reflektion ang Guldskor med 6 fasta broddar, som det skrevs om tidigare i tråden. Det KAN vara knepigare att passa in de skorna, p g a att de har fasta broddar. Det går inte att kallrikta dem lika obehindrat på städet, då de bara kan bearbetas från ena sidan.

Alla hästar jag har sett blir skodda så har hörnstöden tagits ner till sulnivå iaf... Eller menar du att man tar ännu mer på barfotahästar?
Frågade min hovis, som jobbat åt en hel del väl ansedda travtränare och är intresserad av sitt yrke o hovens funktion.

Han sa att hörnstöden ska vi lämna, på den som skulle skos av. Tyckte bara att de understuckna trakterna skulle verkas ner ordentligt till ca "två fingerbredder" från utväxtpunkten (hm, hovdelen av ballen...)och även ta tån så hoven är i balans, sedan låta traken o hela hoven belastas naturligt så trakterna börjar resa sig igen och hoven växa nedåt.
Och traktstöden skulle bara tas av i nivå med de bärande delarna, stråle o bärrand.

Varför ska de ner till sulnivå?? Har de ingen funktion där de växer ut på en barfotahäst?

Vår unghäst som tränats hårt (trav) barfota ett år och nu bara går i hagen på sina barfotahovar, den har rejäla hörnstöd som verkligen ser ut att ha en funktion då de blivit så väl tilltagna av all belastning på hovarna, tar vi bort dom skulle hoven verkligen se stympad ut, någon som vill förklara varför de ska ner??

Andra hästen mår prima på sina "slätverkade" hovar där stöden är kvar. Verkar inte vara ens aningens hovöm o de växer bra o snyggt.

Som jag förstod det av OL så skulle hörnstöden ner till sulnivå för annars skulle de tryckas upp, in i hoven, eller vika sig över sulan.

Men personligen tycker jag inte att det verkar som att det blir så... På min 4-åring som går barfota har jag inte rört hörnstöden en enda gång sedan jag fick honom för ett år sedan. Och de verkar varken växa ut eller vika sig. Hästen är dessutom ofattbart oöm :idea: så på honom verkar det funka iaf...

Oj vad... intressant...:)

Ja... jag kan förstå traditionella hovslagare om de är septiska & fientliga. hel deras yrkeskår ifrågasätts. frågan är om man ska ta det så fientligt? varför inte gå in med öppet sinne?

bara för att något varit rätt i x antal århundranden så betyder inte det att det är det enda rätta, eller det som är det allra bästa för alla.

det är som sagt i slutändan en individuell fråga. jag tror att med påverkan av konstig avel & synsett, så måste man vara än mer öppen, lyhörd & okonservativ. Många problem kan lösas. problem kan även skapas. Men frågan är hur det görs, av vem & vad man själv tror på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 955
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 897
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Hästvård Ha,ha ja det låter ju inte klokt, men efter mina erfarenheter av denna förbaskade led, kan man knappast bli annat. Jag tror att innom en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
13 164
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar