Hovvård - AANHCP

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovvård - AANHCP

knapplån....

ställer då en följdfråga! VAD ÄR DÅ EN RÄTT VERKAD HOV HUR SER DEN UT(BILD) OCH HUR FUNGERAR DEN? HUR VET MAN OM ENS HOVSLAGARE/BARFOTAVERKADE VERKAR HOVEN SÅ HÄSTEN FÅR BÄSTA FÖRUTSÄTTNINGAR?

Jag vill minnas att Coari lagt ut en liten serie med bilder på en trevligt verkar barfotahäst. Sök på Coaris inlägg så hittar du nog :idea:

Bilderna ligger på Gullans egen låsta tråd "Boots till barfotahästar"

Här är den, men eftersom Gullan inte förstod dessa bilder förut så vet jag inte om de tillför henne något.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=777395

Att verka en häst handlar inte om kvantitet (verka mycket och hårt) det handlar om kvalitet (att verka efter hästens fysiska förutsättningar så att den hamnar i balans) Precis samma måste ju gälla även vid en skoning självklart.

Senast ändrad:

såna finns de inte många av verkar de som och hur vet du att han skor bra?
de flesta hästägare har ingen aning:(

Varför ifrågasätter du? Jag orkar inte redogöra om exakt VARFÖR jag tycker han skor bra eller hur jag vet det, men enligt min ringa erfarenhet av hästar (ca 15 år) så skor han bra. Erfarenhet och utbildning är en del i det hela och det har han.

Senast ändrad av en moderator:

Här är den, men eftersom Gullan inte förstod dessa bilder förut så vet jag inte om de tillför henne något.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=777395

Att verka en häst handlar inte om kvantitet (verka mycket och hårt) det handlar om kvalitet (att verka efter hästens fysiska förutsättningar så att den hamnar i balans) Precis samma måste ju gälla även vid en skoning självklart.

nej men det var detta jag tyckte var så dumt,
min häst blev verkad "mycket och hårt" som du beskriver det men då kan man ju inte gämföra med bilderna som coari lade ut eftersom han knappt ens vidrörde de redan "perfekta" hovarna.

min häst hade ju lite annorlunda föruttsättningar därför tycker jag inte man kan säga att bara för att min hovslagare gjort ett större ingrepp så var coaris verkning bättre bara för att han knappt gjorde nåntng som syns med blotta ögat, speciellt inte på bild.

min häst hade ju blivit enligt mig(ingen av alla hovslagare jag tog ut dock) felverkad/felskodd.
men långa tår fram och korta bak, vilket jag nu börjar förstå är rena vardagsmaten i islandshästvärlden.
men jag vill inte ha långa tår på min häst med redan svaga kotor och vinkel, hovslagaren tyckte antagligen detsamma eftersom hon kortade av framtråna så mycket det bara gick=ett större ingrett:smirk:'

hajjar ni;)

Ja han är en god försäljare.
Skulle få fin provision om han jobbade åt Elektrolux.

Tror att du skulle bli mer frälst om du såg arbetet gjort av en skicklig hovis.
De är bara inte lika snacksaliga o förtalar inte andra.

:bow: Använd sunt förnuft.. har hästen ont efter att hovis varit där = dåligt. Är den frisk och kry = bra.;)

Varför ifrågasätter du? Jag orkar inte redogöra om exakt VARFÖR jag tycker han skor bra eller hur jag vet det, men enligt min ringa erfarenhet av hästar (ca 15 år) så skor han bra. Erfarenhet och utbildning är en del i det hela och det har han.

du, jag vill inte låta dum eller så men jag är ledsen att säga det(har fått den erfarenheten här nu för inte länge sedan då jag var tvugen att byta hovslagare)
men bara för att en hovslagare har utbildning och 30års erfarenhet så betyder det inte att h*n vet vad den pysslar med, jag vet det är hemskt men tyvärr sanningen:cry:
jag är ett levande bevis på det eller rättare sagt min häst.

först hade jag en hovslagare med utbildning givetvis och 20års erfarenhet alla sa att hon var jättebra och jag (som de flesta hästägare, inte är experter på hovar) tyckte ju det såg jättebra ut.
efter att jag haft henne i 2 år så började min häst få gallor.
jag började få upp ögonen och litade inte blind på vad hon sa och upptäckte att hon skodde honom med längre tår fram(islandshäst) pga takten.
men det skiter väl jag i hellre att hästen håller än att takten är ren på konstgjord väg lixom.
så jag blev jättearg på henne att hon inte ens frågat mig:mad:

sen flyttade jag.
och testade en man som såklart var utbildad och har 30års erfarehet oxå mkt poppis här i området.
han slet av min hästs skor utan att runda av och efteråt har jag fått höra att han är väldigt slarvig:mad:

sist testade jag en tjej 2års erfarenhet och utbildning för att se om en med lite moderna utbildning var mer nogrann..
ja nogrann var hon verkligen lite för nogrann...slipade av min hästs hovar och rapsade bort ytterhovväg så han bara får på strålen och bärranten(han är barfota nu eftersom han har vila).

så ja jag vet inte, hittils har det ju inte gått så bra trots att jag anlitat hovslagare från östergötland(mkt hästrikt speciellt islandshäst)
och småland(om du hör talas om hästriket;))

ja du förstår säkert.

det finns säkert bra hovslagare med men en varning bara, lita inte blind på dem, alla säger och gör olika.

Större ingrepp- att raspa bort halva hovväggen på en häst som ska användas barfota:confused:
Har den långa tår verkar man tån underifrån, inte på utsidan.
Jag har tjatat om det här att man ska lämna slitmån. I synnerhet om ryttaren brukar rida mkt på grusvägar eller större sten( vilket man inte brukar utsätta den för)
din har ju nästan bara kvar levande vävnad som slits blixtsnabbt.
Den kommer helt klart att BLI öm.

det ultimata är att hästen själv sköter sina hovar o bara putsas till/ ses över.

Ponnyn som Coari visade hade lite slitmån o hade heller inga sprickor- den anledningen som barfotaverkarna tycker att man ska verka ner så mkt som det går.
Ja - levande vävnad går inte sönder- den blir istället öm o får blödningar.
Huvudsaken att hovarna SER hela ut eller hur tänker man:confused:

u, jag vill inte låta dum eller så men jag är ledsen att säga det(har fått den erfarenheten här nu för inte länge sedan då jag var tvugen att byta hovslagare)
men bara för att en hovslagare har utbildning och 30års erfarenhet så betyder det inte att h*n vet vad den pysslar med, jag vet det är hemskt men tyvärr sanningen

Nä men vår hovslagare vet vad han pysslar med i alla fall, och det kombinerat med erfarenhet och kunskap är bra. Varför skulle just vår hovis vara en av de sämre? :confused:
Det finns faktiskt BRA hovslagare och jag ve flera!

Har bytt nån gång också för vi har råkat på dåliga, han skodde bra men han kom aldrig, höll aldrig någonsin tider och det var si och så med hanteirngen av hästarna :cool:

Senast ändrad av en moderator:

men bara för att en hovslagare har utbildning och 30års erfarenhet så betyder det inte att h*n vet vad den pysslar med, jag vet det är hemskt men tyvärr sanningen:cry:

Sanningen är väl att du själv är det levande beviset på att du inte vet vad du pysslar med. Jag vet det är hemskt men tyvärr sanningen.:cry:

Ett bra tips är att man analyserar sina egna fel och brister innan man anklagar alla andra för sina fel.

nej men det var detta jag tyckte var så dumt,
min häst blev verkad "mycket och hårt" som du beskriver det men då kan man ju inte gämföra med bilderna som coari lade ut eftersom han knappt ens vidrörde de redan "perfekta" hovarna.

Nu vet inte jag vem som har verkat hovarna, om det är coari eller någon annan kvittar ju faktiskt. Men att hovarna är i det skicket hänger inte samman med en enda verkning, det är förmodligen månader av jobb innan man kommer så långt att hoven endast behöver någon enstaka tillrättavisning med raspen. Därför är det inte jämförbart, MEN även din häst hade haft ett behov av en långsam övergång och ändring. För snabba ändringar brukar ge sig till känna dessvärre på ett mindre attraktivt sätt, därför ska alla ändringar oavsett vilka det handlar om ske gradvis.

Nej jag förstår faktiskt inte. Ditt inlägg är bara en virrig uppräkning av olika hovisar utan att egentligen beskriva hovarna.
PL

Sanningen är väl att du själv är det levande beviset på att du inte vet vad du pysslar med. Jag vet det är hemskt men tyvärr sanningen.:cry:

Ett bra tips är att man analyserar sina egna fel och brister innan man anklagar alla andra för sina fel.

okej det är ju definitivt inte jag som anklagat de hovslagare jag tagit ut,. känn dig träffad.

okej det är ju definitivt inte jag som anklagat de hovslagare jag tagit ut,. känn dig träffad.

Du beskriver ett antal hovslagare...och säger sen att det inte är du som anklagar:confused: Tänk på att vi är på ett forum där det är mycket lätt att misstolka det skrivna ordet. Vill du ha hjälp med något är det bäst att du försöker vara tydlig i det du skriver och gärna läsa igenom det innan du postar.

Genom åren har jag lärt mig att lyssna på hästen. Det i kombination med en bra dialog med hovslagaren gör att vi gemensamt kan komma fram till bästa lösningen för varje häst. Ingen är lika. Grunden är dock att ben- och hovvinklar ska vara korrekta. Ofta vill hovslagaren också se hästen i rörelse före och efter skoningen. Det gäller, som hästägare, att vara intresserad, känna sin häst och kunna förklara för hovslagaren hur hästen rör sig i de olíka gångarterna.

Jag skulle aldrig låta någon annan än en utbildad hovslagare verka mina hästar. Dock är jag öppen för andra influenser, bollar det med hovslagaren och sen kan vi avgöra om det är nåt som kan vara värt att prova...
:cool:

...ska tillägga att alla ev. nya idéer endast får utföras av min hovslagare. Aldrig i livet att jag skulle plocka hem någon annan ...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 955
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 897
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Hästvård Ha,ha ja det låter ju inte klokt, men efter mina erfarenheter av denna förbaskade led, kan man knappast bli annat. Jag tror att innom en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
13 164
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII