Hovvård - AANHCP

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovvård - AANHCP

"Jag skulle inte vilja kalla det ödmjukt att efter en föresäsning komma o tala om för oss andra vad som är den enda rätta vägen. Har du läst alla barfotatrådarna än?"

nr1, jag har inte enbart en föreläsning i ryggsäcken, vilket jag tidigare skrivit.
nr2, jag har aldrig pratat om rätta vägen, bara en alternativ väg som JAG tycker verkar sund, vilket jag även där tidigare skrivit
nr3, som jag skrev skrivit tidigare så hittade jag inga trådar angående AANHCP, dock sökte jag aldrig på barfota, för
jag tycker det är lite diffust ändå och bara kalla det för barfota.

"Vet inte om du missuppfattade mig lite. Jag menar att det är viktigt att hitta rätt metod för respektive häst."

vilket är precis det jag menar.
Ja, jag vet att du har skrivit flera frågor, men jag har valt att inte svara eftersom samma saker kommer om och om igen och jag har tröttnat på att skriva samma sak tio gånger.

"Artiklar är så långt ifrån forskning som man kan komma. Läser du inte hästfocus tex? Alla(i princip?) artiklar där publiceras helt utan att källor osv kollas.

Ett forskningsresultat ska vara noga beskrivet och dokumenterat, och om någon annan förljer den
beskrivningen, så ska de komma fram till samma resultat.
Det är forskning och vetenskap. "

De grejer jag läst har jag själv kololat källor till och kollat upp dessa i sin tur så långt det varit möjligt för att se trovärdighet,
vissa mindre trovärdiga än andra, men ändå står det samma saker. Ja, man kan ifrågasätta allt, det är sant. Det gör jag också, men nånstans måste man ta ställning också.

"Att du får den uppfattningen kan ju bero på att du ganska nyligt "upptäckt" denna lära medan många av oss inte har gjort det. Därav skillnaden! Och att dom flesta har likt mig harvat sina åsikter mer än en gång i liknande diskussioner. "

Jag läste första gången om det här 2003, på engelska. 2004 hittade jag dessto mer och sedan dess har jag sporadiskt uppdaterat mig, men inte förrän i våras när min vän gick en Kurs för Ove (som jag då inte visste existerade), började jag fördjupa mig i det artiklar jag sparat.

"Men felet handlar fortfarande inte om metoden, utan hur man anpassar sig till individen, och vad man vill använda den till."

Hur vet du att det itne är metoden det är fel på?

Min syster har problem med fötterna, detta har resulterat i fel i knäna, höften och ryggen. Allt blir en kedjereaktion, det gäller många levande varelser. Så bara för att hästen har ont i ryggen så betyder inte det att det är nåt fel i ryggen, det kan likväl vara nåt i fötterna.

"Läser man här ditt första inlägg så skiljer det sig markant mot vad du senare skriver. Du säger att
du inte okritiskt gått på OL´s svada, trots detta så blev du frälst efter 2/3 av tiden, känns inte
så okritiskt."

I mitt första inlägg skrev jag kort, jag ville inte bli allt för ingående och personlig, utan att höra andras åsikter.
Men det hela blev mindre era åsikter och mer kritisera att jag tycker som jag gör och vad det beror på, hur "trovärdig" jag är i era ögon.
Ja, jag blev frälst efter 2/3 delar av tiden som jag suttit där, men då hade jag, fortfarande läst mycket om det här innan jag ens gick på föreläsningen.

""Citat: Sedan finns det ju flera fall som slutat olyckligt, men då inte p.g.a AANCHP metoden, utan p.g.a
hur hästens fötter tidigare blivit "misshandlade" tidigare av de traditionella metoderna" slut citat"

bland annat. ja, jag skrev konstigt där, det kan jag hålla med om. jag borde ha lagt till:
OCH pga individens fötter som inte alltid klarar detta, eller pga oseriösa verkare. Kan även uttveckla detta lite bättre och mer ingående, men då kanske ni känner er dumförklarade.

"Och du försöker inte få "oss andra" att framstå så...fast då att "vi" är gamla och inkörda i
"gamla banor"??? Du vill inte alls höra på vår erfarenhet för att du minsann, vet bäst
själv...eller?"

Nej, jag försvarar mig när trångsynta personer försöker få mig att tro att det jag tycker och tänker kan man slänga där katten skiter. Som tror dom känner mig och placerar in mig i samma patetiska fack som dom tror att alla 20åringar ligger i.
Jag vet inte bäst. Har aldrig påstått, däremot motarbetar jag smalt tänkande.

"Det finns bra att hämta i alla, hovslagarens kunskap, XANHCP, strasser och lite annat därute som jag inte kan namnet på. "

Satt och läste en skot bra artikel om en kvinna som studerat både strasser och AANHCP och hon hade så himla
mycket bra grejer och skriva och hon kombinerade dessa två. Var riktigt intressant.

"Samma sak för er som har köpt ALLT som OL säger! Man måste kunna plocka ut det som verkar vettigt och det
som funkar bäst för sig själv och sin häst! Att tro på ALLT man hör kan bli så otroligt fel om man har
otur..."

Vore absolut väldgit intressant att höra hans brorsa. Jag tänkte satsa på att gå på flera såna där föreläsningar av fler, bara dom kommer i närheten av där jag bor.

Såklart har man begått misstag! precis som vanliga hovslagare begår misstag så har väl Ove och hans bror också gjort det, dom är inte felfria, inga är det. Men egentligen, är det misstagen och felen det handlar om? För ska vi börja kolla över det och räkna procenten så tror jag att det inte skulle se så olika ut.

Ett forskningsresultat ska vara noga beskrivet och dokumenterat, och om någon annan förljer den

De grejer jag läst har jag själv kololat källor till och kollat upp dessa i sin tur så långt det varit möjligt för att se trovärdighet,

Det är sant, så var har du hittat dessa dokumentationer? Ingen annan har nämligen lyckats med det så vi ser fram emot kunskapsgivande länkar.

Vore absolut väldgit intressant att höra hans brorsa. Jag tänkte satsa på att gå på flera såna där föreläsningar av fler, bara dom kommer i närheten av där jag bor.

Passa samtidigt på att fråga var han gör av sina misslyckanden, den sista omskrivna flyttades ju uppenbarligen flera gånger för att inte misstagen skulle komma i dager.

Jag vet inte hur det fungerar i praktiken "over there" men om man tex läser vad Pete Ramey skriver så finns det mkt vettiga tankar baserade både på vetenskap o egen erfarenhet.
OL däremot mixar sin svada med lagom mkt sanning för att få den okunniga publiken att svälja lögnerna med hull o hår.
PL

Min syster har problem med fötterna, detta har resulterat i fel i knäna, höften och ryggen. Allt blir en kedjereaktion, det gäller många levande varelser. Så bara för att hästen har ont i ryggen så betyder inte det att det är nåt fel i ryggen, det kan likväl vara nåt i fötterna.
Det är ju just det att de ofta löper stor risk att få ont i hovarna o då får följder av det.

Du skriver att du har läst goda saker om metoden- det dåliga då. Har du blundat för det.
Vetenskaplig forskning är oberoende o opartisk.
Det du har läst är synnerligen vinklat - partiskt.

Vad har du SETT IRL? hur många hästar fungerar väl eller inte alls?
Bara för att ngn beskriver ett recept som verkar gott, kan just den mixen bli vedervärdig.

märker att du inte ens vet vad Strassermetoden är!

Läste du vad han ansåg om hovbensrotation?- Inte farligt alls!:eek:
Han har mindre kunskap än min mamma.

I början av 2006 rabblade alla barfotatalibanerna som ett o samma mantra att hästarna inte fick ha för hög trakt o hörnstöd om o om igen. Då är det relativt vad man anser att en hög trakt är. Det visade sig att de tyckte att den skulle vara så låg som möjligt- obefintlig.
De har slutat att rabbla detta för att högre makter har kommit till en annan insikt. De experimenterar vartefter.

Senast ändrad:

Det är just detta att man skyller egna misstag på den traditionella hovvården som är så :devil: irriterande! För det går inte att komma ifrån det du skrev om att fall som slutat olyckligt beror på att hästens fötter har blvit misshandlade i den trad. hovvården. Inte heller att det argumentet används VÄLDIGT ofta av "barfotingarna"!

Skillnaden när det gäller att begå misstag är att OL skyller sina misstag på andra medan hovslagarna nog står sina kast själva.

Och visst är det så att fötterna påverkar både folk och fä och det är därför som jag anser att bl.a. OL´s lära är helt uppåt väggarna. Tala om att fötterna börjar påverka koppen negativt! Har hästar i närheten med dessa "barfotafötter" och deras ägare kan inte förstå var alla hovbölder kommer ifrån eller varför den arma kusen har ont på olika ställen och måste köras över med laser i tid och otid. Nej då dom bara tutar och kör, för det är ju naturligt!! :( Dessa är verkade av sk. dipl. barfotaverkare. Har sett flera hästar på olika uppvisningar och man hoppar högt när man ser fötterna.

Nej, jag tycker att det är lite mycket "upp på barrikaderna" över det här och får man då vind i seglen så ökas ju tempot, det gäller att smida medan järnet är varmt.

Kicki :)

KL
Jag har sett illa skodda/ övervuxna hovar, men inte ens där har hästarna blivit halta av det, utan har levt ett långt liv o dessutom tävlat.:confused:

däremot hästar som har blivit totalt nedverkade och /eller ridits för mkt på underlag som ger stort slitage.

Det är hästägarens skyldighet att skaffa sig kunskap om hur hästen ska skötas bäst. Har man liten sdn eller tror sig ha mkt på fötterna bör man skaffa gammal beprövad hjälp o inte anamma allt som är nytt o fortfarande på experimentstadiet.

OL o bror är inga hästkarlar, utan mer hästskojare- nasare.
Reser runt i landet o predikar. Missionärer.

Har hästar i närheten med dessa "barfotafötter" och deras ägare kan inte förstå var alla hovbölder kommer ifrån eller varför den arma kusen har ont på olika ställen och måste köras över med laser i tid och otid. Nej då dom bara tutar och kör, för det är ju naturligt!! :( Dessa är verkade av sk. dipl. barfotaverkare. Har sett flera hästar på olika uppvisningar och man hoppar högt när man ser fötterna.

Nej, jag tycker att det är lite mycket "upp på barrikaderna" över det här och får man då vind i seglen så ökas ju tempot, det gäller att smida medan järnet är varmt.Kicki :)

Fast denjag känner förstod varifrån alla hovbölder kom - Det var den gamla hovvården och fra kosten med näringsrikt hö och havre och betfor och sånt giftigt som ledde till hovbölder. De måste värka ut innan hästen blir frisk!!! MAO - ge hästen halm och bark tills den slutade få hovbölder. I detta fall - hästen sluta med allt.... = dog.

Fast denjag känner förstod varifrån alla hovbölder kom - Det var den gamla hovvården och fra kosten med näringsrikt hö och havre och betfor och sånt giftigt som ledde till hovbölder. De måste värka ut innan hästen blir frisk!!! MAO - ge hästen halm och bark tills den slutade få hovbölder. I detta fall - hästen sluta med allt.... = dog.

Ja vad ska man säga.....mer än tragiskt! :(

Jag tycker att hästägaren själv bär ansvaret för sin egen hästs fötter! Bara för att en människa säger/påstår en sak så betyder det väl inte att man måste göra så? Sedan är frågan: Var det metoden ELLER den som utförde verkningen som är boven i dramat?

Självklart är det hästägaren. Hon valde i detta fallet att tro på OL, tyvärr säger jag.
O nej det betyder inte att man måste göra det. Men visst kommer det en "gubbe" o säger att han kan fixa hovarna utan problem, visst fan vill man tro på det då?

Den som utförde verkningen var han själv...:smirk:

*KL*

Såg att de ska ha en föreläsning i Borås nästa vecka, funderar allvarligt på o gå om det finns platser kvar, måste ju ifrågasätta detta lite o se om man kan få dom till o svara på vissa funderingar man har.:crazy:

*KL*

Såg att de ska ha en föreläsning i Borås nästa vecka, funderar allvarligt på o gå om det finns platser kvar, måste ju ifrågasätta detta lite o se om man kan få dom till o svara på vissa funderingar man har.:crazy:

Skulle verkligen vara intressant att få ett referat därifrån! :D

Nej, jag försvarar mig när trångsynta personer försöker få mig att tro att det jag tycker och tänker kan man slänga där katten skiter. Som tror dom känner mig och placerar in mig i samma patetiska fack som dom tror att alla 20åringar ligger i.
Jag vet inte bäst. Har aldrig påstått, däremot motarbetar jag smalt tänkande.
Ingen här är trångsynt utan har, med öppna ögon, både läst och lyssnat vad det gäller alternativ hovvård. De flesta har dessutom god insikt i traditionell hovvård och därmed öppnat upp för diskussion med den svenska representanten...som inte vill bli synad, ifrågasatt eller ens ha en diskussion. Flera har besökt seminarier/föreläsning och några har gått kurser men som med den insikten valt bort detta alternativ. Det är inte att vara trångsynt!

Ingen här är trångsynt utan har, med öppna ögon, både läst och lyssnat vad det gäller alternativ hovvård. De flesta har dessutom god insikt i traditionell hovvård och därmed öppnat upp för diskussion med den svenska representanten...som inte vill bli synad, ifrågasatt eller ens ha en diskussion. Flera har besökt seminarier/föreläsning och några har gått kurser men som med den insikten valt bort detta alternativ. Det är inte att vara trångsynt!

:bow: Instämmer helt!

"Artiklar är så långt ifrån forskning som man kan komma. Läser du inte hästfocus tex? Alla(i princip?) artiklar där publiceras helt utan att källor osv kollas.

vissa mindre trovärdiga än andra, men ändå står det samma saker. Ja, man kan ifrågasätta allt, det är sant. Det gör jag också, men nånstans måste man ta ställning också.

"Men felet handlar fortfarande inte om metoden, utan hur man anpassar sig till individen, och vad man vill använda den till."

Hur vet du att det itne är metoden det är fel på?

Man kan ta ställning. Men inte kalla det för forskning och bevis.
Det kallas en åsikt.

Om det var metoden det var fel på skulle inte en så vansinnigt stor del av alla hästar kunna gå skodda hela livet och vara friska.

Det handlar om hur man tillämpar metoden och hur skicklig man är förståss.
Det handlar också om hur man tränar och rider sin häst.
Vad man ger hästen att äta och hur man håller den (uppstallad/ute).
Och så handlar det om hästens medfödda kvaliteer.

Min unghäst verkas enligt någon sorst barfotametod av mig själv(har gått helgkurs), och jag har en hovis som regelbundet kommer ut och tittar att det ser bra ut. Han går obehindrat på alla underlag och kommer troligen(förhoppningsvis) att kunna förbli barfota.
Anledningen till att han (troligast) förblir barfota är för att han ska "jobba" som skogsmullehäst åt min man, vilket innebär att vi kommer kunna anpassa ridning och träning helt efter hur hästens hovars behov.
Min vuxna häst har varit skodd några år, helt utan problem. Hans hovar är anpassade efter att ha varit skodda och i 1,5 år har jag anpassat min ridning efter hans hovar för att de ska få en chans att "göra om sig". De har gjort om sig en hel del, och på mjuka/släta underlag har han rört sig obehindrat. Men nu vill jag satsa på tävling med den här hästen några år, vilket betyder att vi behöver kunna träna mycket och det på ganska hårda underlag som grusvägar. Han behöver även tränas i ett högt tempo, vilket han helt enkelt inte klarar barfota.
Därför är han nu skodd och rids problemfritt på alla underlag. För honom är ingen av metoderna fel, men för mig blir barfotametoden alltför begränsande.

Inse att båda dessa koncept funkar om man gör rätt hela vägen.
När det blir fel är det någon som gjort fel. Hovslagare/barfotaverkare eller ryttare/ägare.
Det är INTE metoden det är fel på.

KL
Jag har sett illa skodda/ övervuxna hovar, men inte ens där har hästarna blivit halta av det, utan har levt ett långt liv o dessutom tävlat.:confused:

däremot hästar som har blivit totalt nedverkade och /eller ridits för mkt på underlag som ger stort slitage.

Det är hästägarens skyldighet att skaffa sig kunskap om hur hästen ska skötas bäst. Har man liten sdn eller tror sig ha mkt på fötterna bör man skaffa gammal beprövad hjälp o inte anamma allt som är nytt o fortfarande på experimentstadiet.

OL o bror är inga hästkarlar, utan mer hästskojare- nasare.
Reser runt i landet o predikar. Missionärer.

Håll i dig nu Axel ;) å rita ett kors i taket :p

Håller fullständigt med! :bow:

Har ofta sett gräsligt skodda hovar, men hästarna har inte varit halta för det.
Dock är det hemskt lätt att en barfot häst blir öm ju.
Sen kan man undra vad som är bäst egentligen.. en halt häst SKA ju ägaren upptäcka på en gång = upptäcker att hästen äär fel skött i fötterna. Men det är(kan vara för många) desto svårare att avgöra hur en korrekt skodd hov ser ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 956
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 897
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Hästvård Ha,ha ja det låter ju inte klokt, men efter mina erfarenheter av denna förbaskade led, kan man knappast bli annat. Jag tror att innom en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
13 164
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar