"Och vad vet du om vad jag har för kunskaper?
Jag vet precis vad detta SANHCP handlar om, och jag tycker (tyvärr?) inte om det.
Det kanske finns bra hovvårdare inom denna metod, jag har tyvärr inte hört talas om någon.
Jag har lika stor rätt att säga min åsikt som alla andra, jag väljer att inte tycka om
dessa barfotametoder utifrån saker jag sett med egna ögon, läst på internet och i
tidningar samt följt diskussioner på buke.
Det är inga vildhästar vi har att göra med, det är domesticerade hästar! Jag har
aldrig sett en vildhäst gå med ryttare på ryggen eller motionera på det viset som
dagens tamhästar gör. Det går inte att jämföra på det viset."
Absolut får man tycka och tänka vad man vill! Jag säger inte att du inte får det, men som jag skrev
tidigare så ville jag ta upp det här därför att jag vill vara en drivande kraft därför att jag tror på det här.
Nej, det är inga vildhästar, men som sagt: om det nu t.ex. finns statestik på att försäkringsbolag får betala ut mest pengar för vård av hovar och kotleder, så borde det vara något som vi gör fel idag?
Övriga kommentarer av detta hänvisar jag till FrePau's kloka ord.
jag har säkert uttryckt mig otåligt, i min iver, som jag ofta gör. men jag vet att jag antytt, att jag inte alls ser allt svart eller vitt, bara det att jag själv inser att shit, typ alla hästar jag hållit på med
har haft nån form av problem med hovarna och jag inser att jag faktiskt hade kunnat ge dom ett alternativ.
Men jag har också hållit på med en häst som jämt verkats på traditionellt sett och jämt gått barfota och som funkat jätte bra. liksom en som inte kunde gå barfota men aldrig hade problem.
som jag skrivit, hästar är individuella, liksom deras hovar, precis som metoden lär ut. men JAG tror på den här metoden, inte att alla passar i samma mall, men till stor del, eller kan vara en hjälp, eller ett alternativ om hästen har mycket problem.
obs! jag har sökt på AANHC men ej hittat något ämne som behandlar detta, men jag ber återigen om ursäkt då att jag skrev en ny tråd) &
obs! jag har inte gått någon kurs, vilket jag aldrig påstått, bara föreläsning och egenstudier.
en skodd hov kan vara i balans. men då krävs det att hoven är det. det jag menade är att många hovar inte är det, därmed blir det inte bra med en sko utanpå en obalanserad hov. det belastas fel.
(om en björn eller varg skulle försöka slita ihjäl min hjäst så skulle jag inte har mycket att gå emellan med. appropå någon skrev.) Att vara naturlig är något man är utifrån sina förutsättningar. Eftersom vi är individuella.
nej, liknelsen med vildhästar kanske var fel, jag menade bara att jag tror att vi duttar för mkt. Och tänker för mycket inom ramen av vad som gäller just för den gruppen hästar som just min tillhör.