Hovvård - AANHCP

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovvård - AANHCP

Och vad vet du om vad jag har för kunskaper?
Jag vet precis vad detta SANHCP handlar om, och jag tycker (tyvärr?) inte om det. Det kanske finns bra hovvårdare inom denna metod, jag har tyvärr inte hört talas om någon.

Jag har en. :D ;)

Fast om den går på mjukt underlag- gräs så kommer det mer fukt- som bidrar till mjukare hovar= slits ner/ bryts lättare- om de går på grus emellanåt.

USA kan vi diskutera länge, där finns extremisiter av allt, det finns det även i Sverige!!!
men nu pratade jag om bevis för huruvida den här metoden är bra eller inte. Jag tycker isf att det som många här skriver är riktigt dravel, bara att tro att det enbart handlar om att hästarna ska vara barfota är ju helt bakomflötet.

Egentligen säger väl det sig självt... varför behöver inte vildhästarna skor och verkning och korrigering av en hovslagare? Varför äter inte vildhästarna havre, lusern och allt vi vad vi stoppar i dom.

Håller med flertalet inlägg här om att är "sektvarning" och att det är tråkigt att så många sväljer allt med hull och hår! Har flera exempel i min närhet och har dragit det flera gånger i liknande diskussioner så jag hoppar det! Det är knappast någon som tror att det bara handlar om att hästarna ska vara barfota, det är väl få som är emot att dom gör det. :confused: Utan det är verkningsmetoderna som man tycker är felaktiga samt det ensidiga negativa tuggandet av traditionell hovvård och även hästhållning.

Har väl på kort tid uppdagats bevis för hur bra denna metod är även om det mörkas friskt på vissa håll.

Du undrar varför vildhästarna inte behöver verkning och korrigering av sina hovar, vem säger att dom inte skulle ha behövt det!? Problemet var ju att tillgången på den sorts hjälp var svår att få! :angel: De hästar som inte klarade av att hovvården endast bestod av att man slog lös det som växt sig för långt slogs ju ut och därmed punkt. Men det är väl knappast den sortens hästhållning vi vill ha i dag?

Att dom inte äter havre och lusern t.ex. KAN ju bero på tillgång, du tror inte att om dom fick tag i ovannämda så skulle dom smaska i sig!?

Sedan kommer det som jag tycker är väldigt viktigt: Vi har INTE vildhästar utan en häst som vi under långt tid har förädlat/förändrat till olika syften. Den vilda hästen skötte sin förändring själv utifrån dess förutsättningar i ett vilt tillständ på gott och på ont!

Just att "frälsas" i denna lära efter ett enda möte är tyvärr alltför vanligt och gör att OL kan vinna framgång i vad jag anser som skitsnack!

Kicki :)

Men det sägs mkt som låter logiskt, men som inte är verklighet.

där kan det krävas stora kunskaper för att kunna avgöra om det verkligen stämmer.

T o m upphovsmannen i US skålade ur sulan i början, men kom på att det gör hästen själv.

en skodd häst däremot sliter inte nämnvärt på den o ska då hjälpas att få bort överflödigt sulhorn

Senast ändrad:

Men nu blommar det.
Har inte sett sidan på länge, men Institut:rofl:

Jurister till förfogande mot djurskyddsinspektörer.
Hallå!
Ringer ingen varningsklocka här:eek:

Var finns forskningsuppgifterna:confused:

:bow::bow::bow::bow:

Kicki :)

Egentligen säger väl det sig självt... varför behöver inte vildhästarna skor och verkning och korrigering av en hovslagare? Varför äter inte vildhästarna havre, lusern och allt vi vad vi stoppar i dom.

Ursäkta men .....suck! :(

Snälla du, sådana uttalanden hjälper verkligen inte till för att få andra att acceptera alternativa verkningsmetoder. :(

Än en gång - jag har min häst verkad efter denna metod men jag skulle aldrig komma på tanken att uttrycka mig på det sättet.

Skit i det där med att "vildhästar behöver inte ditt eller datt". Tro inte att riktiga vildhästar lever ett bekymmerslöst liv med fina hela hovar eller att de är friska och välmående.

Livet som vildhäst är inte ett "rosenskimrande" paradis-liv! De svälter, får sjukdomar, blir skadade, bryter benen mm mm mm ....naturens lag.

Skillnade är att de dör! Det är det som är det vilda djurets dilemma. Det är bara de starkaste som överlever, alla de andra dukar under.

Nej de äter inte havre eller lucern det är riktigt. Men vi som rider eller arbetar med våra hästar på något annat sätt vill naturligtvis att de ska orka med det eller hur?

En fråga: Avmaskar du inte din häst eller vaccinerar? För något sådant har ju inte de vilda hästarna tillgång till. :confused:

Hej!
Jag har min häst barfota, ägt henne i ett år när hon kom till oss var hon barfota. Tror aldrig hon haft skor på sig. Vi har en "vanlig" hovis som verkar till hovarna (Hon nöter lite snett bak), men fram behöver han nästan aldrig ta nått, Då hon har så exemplariska barfota hovar (som han sagt) :D . Men jag tror jag ska sko henne fram till vintern, de månader då de kan bli blixt halka :( (Hagkompisen kan jaga henne lite, så då vill jag ju inte att hon ska få fläckskador), Fast hon går ju jätteförsiktigt där de är halkigt, hon känner ju underlaget under sig. Men sen åker nog skorna av igen.
Vissa skor helt i onödan! De chockerar mig lite :eek: Varför ska dom ha skor om dem klarar sig utan? Men endel hästar behöver skor. Men jag tror att börjar man och sko hästarna som unghästar så får dem dåligare hovar och kan inte gå barfota när dom blir större. Låter man däremot låta dem gå barfota hel tiden.. så ja. vi kan ta min ponny som ex. har nog aldrig haft skor på sig, hon går fram på ALLA underlag, säker på hoven, då hon känner underlaget under sig. När dom går barfota så får dem mer stötdämpning än en häst med skor. Så varför sko om din häst klarar sig utan? Visst inte kanske du kan rida på alla möjliga underlag i början, men efter hand får hästen STARKARE hovar och klarar av grusvägar m.m.
Oj vad de vart lång! :rofl:

KL
Vill bara säga att de som är duktiga på att sälja sitt koncept, även måste klara av ifrågasättande av de som kan mer.
Det kan inte han- vi vet diagnosen:angel:

han bara kör på
rtfm.gif

KL
Vill bara säga att de som är duktiga på att sälja sitt koncept, även måste klara av ifrågasättande av de som kan mer.
Det kan inte han- vi vet diagnosen:angel:

han bara kör på
rtfm.gif

Var det till mig :confused:

Visst är det såna som skor sina i onödan- kanske inte använder dem alls.

Men de flesta ponnies, mullehästar, unghästar o avelsston har ALLTID kunnat gå barfota.

Ashira OBS KL.

Visst är det såna som skor sina i onödan- kanske inte använder dem alls.

Men de flesta ponnies, mullehästar, unghästar o avelsston har ALLTID kunnat gå barfota.

Ashira OBS KL.

:o:o:o *nu viskar jag tyst så ingen hör: vad betyder KL? :o:o*

Ha ha ha :D ok nu fattar jag.....ursäkta - lite trög ibland :D

"Och vad vet du om vad jag har för kunskaper?
Jag vet precis vad detta SANHCP handlar om, och jag tycker (tyvärr?) inte om det.
Det kanske finns bra hovvårdare inom denna metod, jag har tyvärr inte hört talas om någon.
Jag har lika stor rätt att säga min åsikt som alla andra, jag väljer att inte tycka om
dessa barfotametoder utifrån saker jag sett med egna ögon, läst på internet och i
tidningar samt följt diskussioner på buke.
Det är inga vildhästar vi har att göra med, det är domesticerade hästar! Jag har
aldrig sett en vildhäst gå med ryttare på ryggen eller motionera på det viset som
dagens tamhästar gör. Det går inte att jämföra på det viset."

Absolut får man tycka och tänka vad man vill! Jag säger inte att du inte får det, men som jag skrev
tidigare så ville jag ta upp det här därför att jag vill vara en drivande kraft därför att jag tror på det här.
Nej, det är inga vildhästar, men som sagt: om det nu t.ex. finns statestik på att försäkringsbolag får betala ut mest pengar för vård av hovar och kotleder, så borde det vara något som vi gör fel idag?

Övriga kommentarer av detta hänvisar jag till FrePau's kloka ord.

jag har säkert uttryckt mig otåligt, i min iver, som jag ofta gör. men jag vet att jag antytt, att jag inte alls ser allt svart eller vitt, bara det att jag själv inser att shit, typ alla hästar jag hållit på med
har haft nån form av problem med hovarna och jag inser att jag faktiskt hade kunnat ge dom ett alternativ.
Men jag har också hållit på med en häst som jämt verkats på traditionellt sett och jämt gått barfota och som funkat jätte bra. liksom en som inte kunde gå barfota men aldrig hade problem.

som jag skrivit, hästar är individuella, liksom deras hovar, precis som metoden lär ut. men JAG tror på den här metoden, inte att alla passar i samma mall, men till stor del, eller kan vara en hjälp, eller ett alternativ om hästen har mycket problem.

obs! jag har sökt på AANHC men ej hittat något ämne som behandlar detta, men jag ber återigen om ursäkt då att jag skrev en ny tråd) &
obs! jag har inte gått någon kurs, vilket jag aldrig påstått, bara föreläsning och egenstudier.

en skodd hov kan vara i balans. men då krävs det att hoven är det. det jag menade är att många hovar inte är det, därmed blir det inte bra med en sko utanpå en obalanserad hov. det belastas fel.

(om en björn eller varg skulle försöka slita ihjäl min hjäst så skulle jag inte har mycket att gå emellan med. appropå någon skrev.) Att vara naturlig är något man är utifrån sina förutsättningar. Eftersom vi är individuella.

nej, liknelsen med vildhästar kanske var fel, jag menade bara att jag tror att vi duttar för mkt. Och tänker för mycket inom ramen av vad som gäller just för den gruppen hästar som just min tillhör.

En häst som ej rids/ körs får inte kotledsinflammationer om den vare sig är skodd eller oskodd- Det handlar om hurdan pilot den har.

rider man klokt beroende av underlag o hästen i balans, så förblir den frisk.
Hästar kan dock få ledinfl. av vrickningar o lösa benbitar som ligger o irriterar

Jag vet precis vad detta SANHCP handlar om, och jag tycker (tyvärr?) inte om det.
Det kanske finns bra hovvårdare inom denna metod, jag har tyvärr inte hört talas om någon.
Jag har lika stor rätt att säga min åsikt som alla andra, jag väljer att inte tycka om
dessa barfotametoder utifrån saker jag sett med egna ögon, läst på internet och i
Det är inga vildhästar vi har att göra med, det är domesticerade hästar! Jag har
aldrig sett en vildhäst gå med ryttare på ryggen eller motionera på det viset som

Absolut får man tycka och tänka vad man vill! Jag säger inte att du inte får det, men som jag skrev
tidigare så ville jag ta upp det här därför att jag vill vara en drivande kraft därför att jag tror på det här.
Nej, det är inga vildhästar, men som sagt: om det nu t.ex. finns statestik på att försäkringsbolag får betala ut mest pengar för vård av hovar och kotleder, så borde det vara något som vi gör fel idag?

jag har säkert uttryckt mig otåligt, i min iver, som jag ofta gör. men jag vet att jag antytt, att jag inte alls ser allt svart eller vitt, bara det att jag själv inser att shit, typ alla hästar jag hållit på med
har haft nån form av problem med hovarna och jag inser att jag faktiskt hade kunnat ge dom ett alternativ.
Men jag har också hållit på med en häst som jämt verkats på traditionellt sett och jämt gått barfota och som funkat jätte bra. liksom en som inte kunde gå barfota men aldrig hade problem.

som jag skrivit, hästar är individuella, liksom deras hovar, precis som metoden lär ut. men JAG tror på den här metoden, inte att alla passar i samma mall, men till stor del, eller kan vara en hjälp, eller ett alternativ om hästen har mycket problem.

obs! jag har sökt på AANHC men ej hittat något ämne som behandlar detta, men jag ber återigen om ursäkt då att jag skrev en ny tråd) &
obs! jag har inte gått någon kurs, vilket jag aldrig påstått, bara föreläsning och egenstudier.

en skodd hov kan vara i balans. men då krävs det att hoven är det. det jag menade är att många hovar inte är det, därmed blir det inte bra med en sko utanpå en obalanserad hov. det belastas fel.

(om en björn eller varg skulle försöka slita ihjäl min hjäst så skulle jag inte har mycket att gå emellan med. appropå någon skrev.) Att vara naturlig är något man är utifrån sina förutsättningar. Eftersom vi är individuella.

nej, liknelsen med vildhästar kanske var fel, jag menade bara att jag tror att vi duttar för mkt. Och tänker för mycket inom ramen av vad som gäller just för den gruppen hästar som just min tillhör.

Tyvärr finns inte mina inlägg kvar då det jag skrev räknades till reklam, vilket jag visst förstår, skrev väl lite väl ivrigt att jag tycker det är värt att gå på föreläsningen/kursen innan man bildar sig en uppfattning.

En häst som ej rids/ körs får inte kotledsinflammationer om den vare sig är skodd eller oskodd- Det handlar om hurdan pilot den har.

rider man klokt beroende av underlag o hästen i balans, så förblir den frisk.
Hästar kan dock få ledinfl. av vrickningar o lösa benbitar som ligger o irriterar

det där är faktiskt individuellt. en del har försvagningar, en del har bara hovar som är speciella, då spelar det ingen roll hur bra ryttaren är.

det där är faktiskt individuellt. en del har försvagningar, en del har bara hovar som är speciella, då spelar det ingen roll hur bra ryttaren är.

Och jag håller med dig om att det faktiskt är individuellt, MEN om en häst får kotledsinflammation utan ryttare beror det med största sannolikhet att hästen kompenserar av annan smärta. Denna åkomma räknas som secundäråkomma, kommer som oftast pga hästen kompenserar andra problem.

Jag saknar fortfarande svar på det du i ditt startinlägg tydligen kunde bevisa men nu plötsligt börjar skruva på dig med massa bortförklaringar och svävningar.

Håll dig till sakfrågan och glöm inte att se dig blind på själva hoven. Hästen har en kropp oxå!;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 956
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 897
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Hästvård Ha,ha ja det låter ju inte klokt, men efter mina erfarenheter av denna förbaskade led, kan man knappast bli annat. Jag tror att innom en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
13 164
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar