Hovvård - AANHCP

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovvård - AANHCP

Det som slog mig är att denna person har väldigt svårt för att ta kritik eller att bli ifrågasatt. Frågor och motargument viftas bort eller får en syrlig kommentar till svar. Kan man inte lugnt förklara varför ens metod är bättre när ngn kommer med ett motargument eller liknande så väcker det varningsklockor hos mig. Som Camilla_H skrev, de påminner om ett sekt möte eller liknande. Ifrågasätter du så blir du utskrattad eller utstött. Det finns bara en väg att gå, vilket jag har svårt att tro.

AANHCP har en hel del vettiga ideer, därför är det synd att deras främsta företrädare i landet är en sån scharlatan. Men visst han låter övertygande för den mindre kunniga okritiska delen av publiken.
PL

Var på en föreläsning med Ove Lind. Jag är grymt chockad av hur blinda vi människor är.

Bevisen ligger där. Bevisen finns att hästarna mår bättre, funkar bättre och blir friskare hästar av det här! Sedan finns det ju flera fall som slutat olyckligt, men då inte pga AANCHP metoden, utan pga hur hästens fötter blivit "misshandlade" tidigare av de traditionella metoderna.

Så vad sägerna ni??

Mkt intressant, jag är öppen för en diskution och ber dig ödmjukast starta denna.

Bevisen ligger där skriver du så varsegod, lägg upp dom bevisen här i denna tråd och glöm inte att även delge fakta/forskning som stöder det du har bevis för.

Mig veterligt så är det enda beviset för "misslyckade" fall att man anser sig kunna bevisa det utifrån tidigare "traditionella metoders" misshandel.

Detta har man dock inte hitills kunnat bevisa med fakta/forskning utan endast genom "påståenden".

Jag ska med glädje motta din bevisning för den måste vara unik och jag ska lyssna till din bevisning.
När du har precenterat din bevisning så kanske jag får delge min bevisning och erfarenhet utifrån fakta/forskning och äkta bilder.

Du skriver: Jag är grymt chockad av hur blinda vi människor är. och jag är den förste att hålla med dig.:angel:

Jag är grymt förvånad också - över den berömda barfotahästens öde.
Länge stod det om den på hemsidan, men sen försvann allt när hästen dog. Ingen bra reklam längre.

Tyvärr ingen bra reklam att ens från första början kommentera den på egen hemsida. När väl Herr O.L. insåg att det bästa hade varit att aldrig skrivit om den på sin hemsida så va det för sent utifrån allt han själv skrivit och delgett som underlag i utredningarna. (läs pluralis)

Bara för att nu detta tragiska öde inträffade och hästen är död så vill jag bara för Er andra här informera att den rättsliga delen under inga omständigheter är nedlagd.

Måste bara få fråga vad är "guldskor med fastbrodd "?

Fatima

Och DET är åtminstone skitsnack. Det intygas av vänner jag har som har hästarna barfota med denna metod. På vintern får man vara omsorgsfull med sin ridning.

Fråga: Intygas det fortfarande av dina vänner med denna metod att sulan är att jämföras med en sugkopp på halt underlag eller har man inte lyckats bevisa det och därmed ändrat uppfattning.

Det är skor med nån legering som gör att de blir guldfärgade. Brodden tror det är 6 st i vardera sko sitter fastsvetsade så de går inte att skruva bort. Skorna är något smalare än vanlig "ridhästskor" och brodden låga. Den sk guldskon används en hel del inom travet. Jag gillar de bredare ridhästskorna bättre och störs inte av att kolla brodden då och då.

Prick
- med häst utan sugkoppar :)

Det är skor med nån legering som gör att de blir guldfärgade. Brodden tror det är 6 st i vardera sko sitter fastsvetsade så de går inte att skruva bort. Skorna är något smalare än vanlig "ridhästskor" och brodden låga. Den sk guldskon används en hel del inom travet. Jag gillar de bredare ridhästskorna bättre och störs inte av att kolla brodden då och då.

Prick
- med häst utan sugkoppar :)

Nu är det ju så bra att skorna har olika storlekar att köpa och sedan justerar man på städet tills det passar den hästhov skon ska sitta på.

De jag köper är inte något speciellt smalare än de vanliga ridhästskorna i grundutförande. Det handlar inte bara om att störas av att byta brodd. Det handlar om funktion, jag tycker 6 fastsvetsade brodd är mer effektivt än de 4 man brukar ha på varje hov för "vanlig" vinterbroddning. Om man inte kan borra hål själv tycker jag dessutom "distributionen" av brodden är bättre¨på guldskorna.

Nu är det ju så bra att skorna har olika storlekar att köpa och sedan justerar man på städet tills det passar den hästhov skon ska sitta på.

De jag köper är inte något speciellt smalare än de vanliga ridhästskorna i grundutförande. Det handlar inte bara om att störas av att byta brodd. Det handlar om funktion, jag tycker 6 fastsvetsade brodd är mer effektivt än de 4 man brukar ha på varje hov för "vanlig" vinterbroddning. Om man inte kan borra hål själv tycker jag dessutom "distributionen" av brodden är bättre¨på guldskorna.

Helt OT men vad har detta med att göra att du anser att denna sko orsakar mindre "snöklamp"??

Sedan vill jag bara påminna om att det inte är helt ovanligt att fastsvetsade broddar ofta "släpper" och är det inte lite mer våghalsigt att svetsa dit en ny brodd på en sko som sitter på hoven än att skruva dit en ny brodd???

Helt OT men vad har detta med att göra att du anser att denna sko orsakar mindre "snöklamp"??

Sedan vill jag bara påminna om att det inte är helt ovanligt att fastsvetsade broddar ofta "släpper" och är det inte lite mer våghalsigt att svetsa dit en ny brodd på en sko som sitter på hoven än att skruva dit en ny brodd???

Missförstånd. Denna sko skapar inte mindre snöklamp, det var en kommentar kring barfota respektive skodd överhuvudtaget. Jag besvarade några funderingar från föregående skribent om passform på hästskor. Givetvis måste det kombineras med snösula för att fungera mot snöklampning precis som andra skor.

Jag har använt guldskor i 3 säsonger på ca 10 hästar. ALDRIG har en fastsvetsad brodd släppt. När vi använt vanliga skruvbrodd (början av säsongen innan alla guldskor är påskodda t.ex., eller vid halkknäppar efter normal vinter) så händer det titt som tätt att en eller ett par broddar släppt.

Och skulle en svetsad brodd mot förmodan släppa är det lugnt. Då tar man av skon och sätter dit en ny, man börjar knappast dragga med svetsaggregatet på hoven. :confused: Och som sagt trots intensivt använda guldskor på många hästar under flera säsonger så har det aldrig hänt.

Senast ändrad:

Detta är ju egentligen helt off-topic men guldskor har en beläggning av Coromant (Sandviks reg.trademark, eg. tungstenskarbid), samma som tänderna på en grävskopa görs av, vilket gör att de håller längre och då jag red distansritt som mest så testade jag att sko min häst med guldskor en säsong men det gick INTE. Observera att jag på den tiden inte skodde själv utan det var min hovis som gjorde detta. Min häst klarade inte av att godset var tunnare i skorna i samband med sulor så jag hade tappskor JÄMT. Då skorna är skitdyra så hände det att jag promenerade 5 km för att hitta en tappad sko... Nu kan jag skratta åt det men hovarna mådde inte heller bra av den där säsongen så nu använder jag istället vanliga järnskor och om jag behöver förstärka dem så gör vi det genom att pinnsvetsa på strängar av hårdare stål.

/Camilla

Jag kan konstatera att jag fick min diskussion.

Jag ber SÅ HEMSKT MKT om ursäkt om jag drog upp det här i min iver utan att söka efter det först. Men svar fick och jag tänker besvara det jag kände var viktigt.

:

"Detta kallar jag dock att vara blind...
Vad säger att en felskodd häst inte skulle kunna bli bra av att skötas
av en duktig traditionell hovis? Bara för att en misslyckats med "metoden"
betyder det inte att alla gör det."

det det handlar om är att när du använder skor på din häst,så belastas inte dom delar av hoven som
på t.ex. vilda hästar belastas, vilket hämmar tillväxten och blodcirkulationen som naturligt ska
finnas där för att hoven ska må bra = hästen. järnskon hindrar dessutom hovens naturliga elastisitet. Det var simpla grejer som kom fram och som jag även läst om tidigare. Hovproblem som uppstår läker dessutom bättre.

det handlar ju inte bara om att hästen ska vara barfota. den ska ju verkas på ett speciellt sätt, så att hoven återfår hovbenets naturliga riktning. med vanlig traditionell hovteknik så får
den inte det utan fortsätter belastas fel.

Hoven anpassar sig. Står den i en gräshage, så anpassar sig hoven efter det underlaget. det medför
därmed att när man sedan rider ut på en grusväg så blir den ömfotad. Om man inte gör detta kontinueligt
så att hoven får lite av varje.

"Och blir man frälst efter en föreläsning verkar man högst mottaglig för trendiga och duktiga predikanter."
Ja oja, det var den enda föreläsningen, men inte det enda jag läst. Jag hade läst en hel del om detta innan jag gick på denna föreläsning.
Jag är inte lättpåverkad, tvärtom, som sagt är jag jävligt skeptisk till allt. Det har krävts en hel del för att jag ska känna mig övertygad. Min kompis utbildade sig i våras så att hon kan sköta sin hästs hovar själv. Jag har läst om den här tekniken sedan två år tillbaka.

"Bevisen finns inte där" Jo. Men det märks att folk inte har kunskapen, utan har läst en fin artikel ur
ridsport som fint talar utifrån sin egen okunskap. Bara det att folk tror att det bara handlar om att hästen blir barfota tyder ju på bristande kunskap.

Nej, jag menar inte att den här metoden ger alla svar. Men jag tror att den kan göra mkt. Öka våran förståelse! Det säger väl sig självt att vi inte ska dra på oss skor som tvingar våra fötter att gå på tå hela livet, det gör ont och hindrar vår rörelseförmåga. Våra fötter är inte anpassade för att gå ständigt på tå. Samma sak är det med hästarnas hovar!

Ja, hästar har dött. En häst som gått 16 år med hovbenet lutat snett framåt kan ha allvarliga problem. Hos en del hästar är hoven för skadad. Hästarna har ont.

Absolut är det upp till var och en om man vill tro på den här motden och till vilket pris. Men jag tror på den och jag är beredd att kämpa för att den ska få öka sitt fäste här.

(Jag må väl vara ung och dum, som många vagt antytt. Men faktum är att det har inte med min unga ålder att göra, men det är populärt att som "vuxen och mogen" anse detta. Då flertalet vuxna inte ens är hälften så mogan och vuxna som de egentligen borde vara. )

Nu blir jag osäker på om man får hänvisa till den sida som detta handlar om. Vill man ha "bevisen" så kan man väl skriva ett pm så ger jag adressen dit så kan ni läsa det själva.

Tack för era svar, mycket intressant!

mvh/eerie

För att det inte ska bli ensidigt kan du ju gå in och läsa på Svenska Hovslagarföreningens hemsida också.

http://www.hovslagarforeningen.nu/

och så Ove Linds egen sida
http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm

Och sen en artikel på Aftonbladet.se (om jag inte blandar ihop denna med en anna häst så var man tvungen att avliva hästen pga detta med felaktig barfotaverkning - annars var det en annan häst, men fortfarande pga barfotaverkningen med sagda metod).

Det säger väl sig självt att vi inte ska dra på oss skor som tvingar våra fötter att gå på tå hela livet, det gör ont och hindrar vår rörelseförmåga. Våra fötter är inte anpassade för att gå ständigt på tå. Samma sak är det med hästarnas hovar!

mvh/eerie

när går du på tårna? man sätter ju ner hälen först..fast det händer ju att man har nån störning som gör att man sätter i tårna först, eller folk som inte kan gå i högklackade skor :P

Och DET är åtminstone skitsnack. Det intygas av vänner jag har som har hästarna barfota med denna metod. På vintern får man vara omsorgsfull med sin ridning. Det är halt. Men det är det med vanliga järnskor också, och då är det ännu halare.

En fördel med barfota på vintern är att man slipper det mesta av "snö"-påtrampet.

.....och här kan jag då hålla med dina vänner! :) Har också pållen barfota med denna metod men aldrig i livet att hovarna blir som "sugproppar! :rofl:

Visst måste man vara försiktig när det ätr halt eller sätta på broddade boots.

Missförstå mig inte nu, jag kritiserar inte denna metod - jag har min egen häst verkad efter den. :)

Men jag tycker det är synd att allting ska vara så "svart eller vitt".

En hov behöver väl inte vara tvingad att "gå på tå" bara för att den är skodd? För i så fall har man en riktigt dålig hovslagare! Då är hästen felverkad.

När jag köpte min häst var han skodd och jag fortsatte att sko honom i två år innan jag lät min dåvarande, mycket duktige hovslagare, sko av honom. Jag kan lova dig att min pålle inte gick på tårna när han skoddes. Trots skor hade han levande, friska hovar med breda och fina strålar som fick arbeta.

Lika synd tycker jag det är när "andra sidan" dömer ut hela barfotametoden.

Allting är inte svart eller vitt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 955
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 897
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Hästvård Ha,ha ja det låter ju inte klokt, men efter mina erfarenheter av denna förbaskade led, kan man knappast bli annat. Jag tror att innom en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
13 164
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar