Sv: Hovvård - AANHCP
Jag kan konstatera att jag fick min diskussion.
Jag ber SÅ HEMSKT MKT om ursäkt om jag drog upp det här i min iver utan att söka efter det först. Men svar fick och jag tänker besvara det jag kände var viktigt.
:
"Detta kallar jag dock att vara blind...
Vad säger att en felskodd häst inte skulle kunna bli bra av att skötas
av en duktig traditionell hovis? Bara för att en misslyckats med "metoden"
betyder det inte att alla gör det."
det det handlar om är att när du använder skor på din häst,så belastas inte dom delar av hoven som
på t.ex. vilda hästar belastas, vilket hämmar tillväxten och blodcirkulationen som naturligt ska
finnas där för att hoven ska må bra = hästen. järnskon hindrar dessutom hovens naturliga elastisitet. Det var simpla grejer som kom fram och som jag även läst om tidigare. Hovproblem som uppstår läker dessutom bättre.
det handlar ju inte bara om att hästen ska vara barfota. den ska ju verkas på ett speciellt sätt, så att hoven återfår hovbenets naturliga riktning. med vanlig traditionell hovteknik så får
den inte det utan fortsätter belastas fel.
Hoven anpassar sig. Står den i en gräshage, så anpassar sig hoven efter det underlaget. det medför
därmed att när man sedan rider ut på en grusväg så blir den ömfotad. Om man inte gör detta kontinueligt
så att hoven får lite av varje.
"Och blir man frälst efter en föreläsning verkar man högst mottaglig för trendiga och duktiga predikanter."
Ja oja, det var den enda föreläsningen, men inte det enda jag läst. Jag hade läst en hel del om detta innan jag gick på denna föreläsning.
Jag är inte lättpåverkad, tvärtom, som sagt är jag jävligt skeptisk till allt. Det har krävts en hel del för att jag ska känna mig övertygad. Min kompis utbildade sig i våras så att hon kan sköta sin hästs hovar själv. Jag har läst om den här tekniken sedan två år tillbaka.
"Bevisen finns inte där" Jo. Men det märks att folk inte har kunskapen, utan har läst en fin artikel ur
ridsport som fint talar utifrån sin egen okunskap. Bara det att folk tror att det bara handlar om att hästen blir barfota tyder ju på bristande kunskap.
Nej, jag menar inte att den här metoden ger alla svar. Men jag tror att den kan göra mkt. Öka våran förståelse! Det säger väl sig självt att vi inte ska dra på oss skor som tvingar våra fötter att gå på tå hela livet, det gör ont och hindrar vår rörelseförmåga. Våra fötter är inte anpassade för att gå ständigt på tå. Samma sak är det med hästarnas hovar!
Ja, hästar har dött. En häst som gått 16 år med hovbenet lutat snett framåt kan ha allvarliga problem. Hos en del hästar är hoven för skadad. Hästarna har ont.
Absolut är det upp till var och en om man vill tro på den här motden och till vilket pris. Men jag tror på den och jag är beredd att kämpa för att den ska få öka sitt fäste här.
(Jag må väl vara ung och dum, som många vagt antytt. Men faktum är att det har inte med min unga ålder att göra, men det är populärt att som "vuxen och mogen" anse detta. Då flertalet vuxna inte ens är hälften så mogan och vuxna som de egentligen borde vara. )
Nu blir jag osäker på om man får hänvisa till den sida som detta handlar om. Vill man ha "bevisen" så kan man väl skriva ett pm så ger jag adressen dit så kan ni läsa det själva.
Tack för era svar, mycket intressant!
mvh/eerie