Hovvård - AANHCP

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovvård - AANHCP

Tro mig...de flesta här har studerat de sidor du hänvisar till. Jag håller mig till mina amerikanska kontakter vad det gäller barfotaverkning samt min traditionella hovslagare som verkar mina hästar...och skor på när det behövs.

Att dra upp felverkade hovar som exempel på hur "fel" traditionell hovvård är enbart skräckpropaganda. När man som jag har erfarenhet av hästar som kommit upp över 30 års ålder, skodda hela livet med fina hovar, så lyssnar man inte på det. En bruksnordis röntgade jag för att kolla efter ev.hovbroskförbening innan betäckning då hon var 17 år och hon hade mycket bra hovar. Har jag unika hästar då??? Dessa hade gått med skor hela livet, ja, järnskor:cool:

Jag har 40 års erfarenhet av hästar, skodda som oskodda. Den erfarenheten jag har säger mig att jag ska fortsätta anlita traditionell hovslagare.

Alltså, "it depends", som jag sa... :)

Det är lätt att vara kategorisk men det är inget roligt liv att leva för man får hela tiden anstränga sig för att leta bevis för att det ena är skit och det andra är bäst. Man hamnar i onödigt heta diskussioner där ingen vill ge sig och där man egentligen menar samma sak...

Min häst är skodd halva året och går barfota halva året och aldrig att han har såna fula hovar som visas som skräckexempel på traditionell skoning och jag har faktiskt aldrig sett såna hovar på bekantas hästar heller, så de "bevisen" är vinklade för att få fram en kategorisk poäng och är långt från hur verkligheten egentligen ser ut.

Varför ska man ersätta traditionell skoning med tex AANHCP-metoden? Varför kan de inte samexistera? Varför svart-vitt?

/Camilla

Kort kommentar: Godset är inte tunnare på de guldskor jag köper, det är 8mm prexis som de vanliga dojjorna.

Jo, jag vet att det finns grövre men de jag köpte var av den tunnare varianten så det får man tänka på om man ska ha guldskor.

Vi har diskuterat alla dess sidor förr.
Det här med vintertid.
bor man geografiskt på ett ställe med dåligt med snö eller där det mest snöar-smälter- fryser=is.
så räcker det inte att brodda den för människans egen säkerhet- vid ridning. För hästens skull ska den kunna röra sig obehindrat o inte behöva riskera fläkning/ omkullfallning på övrig tid.
Unga eller små hästar faller inte lika lätt/ hårt så de klarar barfota bättre.

Det man motsätter sig är att det inte ses till individen, utan att alla kan gå barfota o att det är ok att de ömmar länge- är halta.

det är helt klart att hovisverkade barfotaverkade hästar klarar av ett barfotaliv bättre, för att de tänker lite o vet att hästarnas hovar slits mer vissa årstider.
Här har vi bara grusvägar o väldigt backiga såna. inget för barfota om den rids dagligen. Varken sommar eller vinter.- tyvärr.

*ot i denna tråd men*
min kommentar att skorna är smalare var just om bredden på skon (vad det nu kallas? hm skänkel?), inte tjockleken. Skorna är smalare och har en mindre anläggningsyta mot hoven än vanliga ridhästskor. Och de små minibroddarna ger ungefär samma grepp som fyra vanliga traditionella vinterbrodd 3/8". Vinterbrodden når också bättre ner genom snön. På is däremot och i höga hastigheter kanske guldskon är bättre, men så fort rider inte jag på isen :D.

Guldskon ÄR väl en trav-sko och i andra storlekar än ridhästskorna om jag inte är helt felunderrättad.
Det jag kallar coromantskon som är coromantförstärkt i framkant runt skon (som i små smala brickor) är väl rätt tunn. Tror inte den finns i några 8mm. Idén med den är ju att vara lätt OCH hållbar.

Jag frågade hovis om dessa skor. även de med hårdmetallbitar runt hela skon- grepp.
Han sa att de var för smala- gav för litet stöd åt min stora tunga häst.

De runda broddarna tar nog dåligt innan de ha slitits en del.

Sen tycker jag heller inte om elitbrodden eftersom den är så rund.
Tar dåligt i backar o på riktigt hård is o slits fort.
Är medveten om att andra tycker annat:D

brukar dock ha dem på insidorna, för att det är mindre risk för rispor på benen av dessa.

"(om jag inte blandar ihop denna med en anna häst så var man tvungen att avliva hästen pga detta med
felaktig barfotaverkning - annars var det en annan häst, men fortfarande pga barfotaverkningen med sagda metod)."

som sagt, en del hästar har blivit så skadade i fötterna så när man ska försöka återgå till hovens naturliga
form så går inte detta.

"när går du på tårna? man sätter ju ner hälen först..fast det händer ju att man har nån störning som
gör att man sätter i tårna först, eller folk som inte kan gå i högklackade skor :P"

precis! vi går inte på tårna! men kollar man hovbenets vinkel i våra vanliga ridhästars fötter så går dom
på tårna i hoven. efter hur dom är verkade. Allt finns förklarat på www.sundhast.se
sedan att vi sätter sko på kan ju vara för att de är ömfotade,
men det i sin tur beror ju på att dom använder hoven fel så att fel ställen blir belastade. och som sagt: har
hästen gått i en gräshage 75% av tiden och sedan ska ge sig ut på en grusväg så hinner inte fötterna ställa om
sig, de är anpassade för gräs. MAN MÅSTE TÄNKA VARIATION, inom såväl ridning, skötsel som motion.

jag säger (som sagt) inte att allt är svart eller vitt. jag skrev det här för att uppmärksamma det igen och
jag tror att detta kan lösa många problem, om man ser hur en traditionell
verkning kan påverka en häst! annars skulle inte agria 1999 betala ut 75% av alla
försäkringspengar, när det gäller hästar, för skador som har med hovar och hovleder att göra. Nåt fel gör vi,
är i alla fall min konstatering.

jag kollade på bilder på hästar jag tagit. ALLA stod och lutade antingen inåt eller utåt med benen, när
de egentligen ska vara lodräta och stå stadigt. En del var barfota och en del med skor, men som sagt, så länge
man verkar efter traditionellt sätt, så är hoven fortfarande fel och inte i balans.
alla hästar plågas inte, nej, alla hovslagare är inte dåliga även om de verkar efter traditionella sätt.
Men jag tror på den här metoden.

Men du!
OL kan aldrig ha sett röntgenbilder på levande hästar- ej heller de som fått hovbensrotation eller sänkning.

Det har jag!
Hovbenet är en kulled- som rör sig.
hovbenet ska INTE vara helt markparallelt utan ngt på tå.
när hästen sätter ner hoven så fjädrar det neråt till markparallelt eller ngt mer beroende på hur den står i vila.
Det tar då i bursan, elastiska putan, strålbenet o sen till själva strålen o även hovväggen påverkas- mest baktill
Strålen får då tryck ovanifrån oxå.
Det fiffiga systemet är hästens stötdämpning.

Så en boot hämmar hoven mer än en järnsko som sitter fast i hovens främre halva bara.

Men du!
OL kan aldrig ha sett röntgenbilder på levande hästar- ej heller de som fått hovbensrotation eller sänkning.

det är ju faktiskt något du får fråga Ove om själv. Men han hade med sig grejer och visade. Levande häst eller ej, grejen med röntgen är att du inte ser hela hovbenet, för detä r inte jämntjockt, precis som många andra ben i kroppen. Det tunnaste av hovbenet synd inte, därmed kan man inte se hur pass mycket hovbenet faktiskt lutar.

Men nuförtiden kan allt ben ses på röntgen, även det som är tunnt.

kolla själv på bilder:idea: Köp inte allt- utan att granska det kritiskt.
OL är väl ändå ingen forskare eller ens medicinskt utbildad överhuvudtaget.

Fråga din Vet.

så länge man verkar efter traditionellt sätt, så är hoven fortfarande fel och inte i balans.
Ett sånt här påstående bör du ha underbyggt från vetenskap och inte från OL:s egna teorier...Du svartmålar därmed kunskap som byggt på erfarenhet och forskning sedan flera tusen år tillbaka.

Ett sånt här påstående bör du ha underbyggt från vetenskap och inte från OL:s egna teorier...Du svartmålar därmed kunskap som byggt på erfarenhet och forskning sedan flera tusen år tillbaka.

det är underbyggt från vetenskap! kolla själv på www.sundhast.se, där finns det! det är inte jag som pratar om okunskap. jag har som sagt läst mycket om det här.

jag satt nyss och kollade på en röntgenbild och faktum är, jag ser bara hovbenets yttre, det andra ligger som i en diffus dimma och det är omöjligt för mig att säga exakt hur resten av hovbenet ser ut. ge mig ett bevis du, på att man faktiskt kan se det!

det handlar ju inte bara om att hästen ska vara barfota. den ska ju verkas på ett speciellt sätt, så att hoven återfår hovbenets naturliga riktning. med vanlig traditionell hovteknik så får
den inte det utan fortsätter belastas fel.
Du menar väl inte att alla utbildade "vanliga" hovslagare verkar hovarna likadant? för det gör de inte. När jag hade barfota unghäst verkade hovslagaren den utmärkt. Jag skulle aldrig göra det själv. Jag har inte all den kunskap som krävs för att verka en hov i balans. (och jag skulle inte få det efter en helgkurs heller) Jag är rädd om min hästs hovar och har en duktig utbildad hovslagare att ta hand om dem.

Hoven anpassar sig. Står den i en gräshage, så anpassar sig hoven efter det underlaget. det medför
därmed att när man sedan rider ut på en grusväg så blir den ömfotad. Om man inte gör detta kontinueligt
så att hoven får lite av varje.

Hur lågt tid är ok för att hoven ska anpassa sig då? Jag tycker inte det är ok att en häst ska gå och ha ont i väntan på anpassning. varken några månader eller ett par år. Hästar som kan gå barfota klarar det i stort sett direkt. Kan de inte det ska de ha skor. Det är rent djurplågeri att rida på en häst som har så ont att den inte kan röra sig normalt. Vilka skador ger inte det i längden? Det är inga vildhästar vi har i våra hagar. Vi vill rida/köra våra hästar och måste se till att de mår bra. De ska inte lida för att vi ska kunna rida eller köra dem.

Du menar väl inte att alla utbildade "vanliga" hovslagare verkar hovarna likadant? för det gör de inte. När jag hade barfota unghäst verkade hovslagaren den utmärkt. Jag skulle aldrig göra det själv. Jag har inte all den kunskap som krävs för att verka en hov i balans. (och jag skulle inte få det efter en helgkurs heller) Jag är rädd om min hästs hovar och har en duktig utbildad hovslagare att ta hand om dem.

Hur lågt tid är ok för att hoven ska anpassa sig då? Jag tycker inte det är ok att en häst ska gå och ha ont i väntan på anpassning. varken några månader eller ett par år. Hästar som kan gå barfota klarar det i stort sett direkt. Kan de inte det ska de ha skor. Det är rent djurplågeri att rida på en häst som har så ont att den inte kan röra sig normalt. Vilka skador ger inte det i längden? Det är inga vildhästar vi har i våra hagar. Vi vill rida/köra våra hästar och måste se till att de mår bra. De ska inte lida för att vi ska kunna rida eller köra dem.

nej, som jag skrev ovan, så finns det ju bättre hovslgare även inom traditionell verkning. Allt som jag skulle kunna svara på det där har jag redan skrivit. Det är individuellt från häst till häst hur mycket de påverkas, men sdet betyder inte att det är bra, eller hur.

jag red en häst som jämt varit barfota och på vissa underlag reagerade han ialf. så det handlar inte om vilka som KAN, utan hur.
T.ex. som en smart själ berättade, de hade lagt ut grus på vissa ställen i hagen där hästarna var lite då och då, utöver skogsunderlaget. Det gjorde att hästarna inte hade några problem att ridas på grusvägar. Som sagt, variation! Det behöver även vi människor, ändå är vi så blinda. Ja, jag tycker vi är blinda när vi inte kan se det. variation.

Men nu blommar det.
Har inte sett sidan på länge, men Institut:rofl:

Jurister till förfogande mot djurskyddsinspektörer.
Hallå!
Ringer ingen varningsklocka här:eek:

Var finns forskningsuppgifterna:confused:

Alltså, jag blir mörkrädd, det är verkligen en sekt detta handlar om. Jag har inga ord tyvärr. Jag ryser.

"- Fruktad av traditionsbevararna.
- Förtalad av de avundsjuka.
- Kritiserad av de som känner sig hotade."

Jaha?! :rofl:

"Eftersom jag inte tycker att Bukefalos är ett trovärdigt forum så ägnar jag ingen tid åt den debatten som förs där men jag får ju då och då rapport från mina kunder."

Där ser man.

Det är tragiskt att okunskap kan åstadkomma detta.

Men det är typiskt. Vad det gäller allt! Exakt allt. Dra sina egna slutsatser utan att veta ett dyft om vad det handlar om. Att ens försöka föra en koversation utan att det blir "idiot"påhopp, att det är en sekt etc. Vet du ens vad en sekt är? Läs på.
Synd att många är så trångsynta och traditionsbevarande.

Jag hoppas innerligt på en förändring.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 955
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 897
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Hästvård Ha,ha ja det låter ju inte klokt, men efter mina erfarenheter av denna förbaskade led, kan man knappast bli annat. Jag tror att innom en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
13 164
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar