Hovvård - AANHCP

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovvård - AANHCP

Det är tragiskt att okunskap kan åstadkomma detta.

Men det är typiskt. Vad det gäller allt! Exakt allt. Dra sina egna slutsatser utan att veta ett dyft om vad det handlar om. Att ens försöka föra en koversation utan att det blir "idiot"påhopp, att det är en sekt etc. Vet du ens vad en sekt är? Läs på.
Synd att många är så trångsynta och traditionsbevarande.

Jag hoppas innerligt på en förändring.
Det är TACK VARE okunskap som detta kan få fotfäste!
folk som inte har så mkt på fötterna så att de kan sålla bland riktig fakta o dravel.
Det är stor skillnad mellan AANHCP o den svenska falangen.

titta på den amerikanska formen, även på hovbilder.

I US finns det folk som inte ens vet att hästarna behöver mat, än mindre sköta deras hovar. Så illa är det inte här- tack o lov.

Han bedriver inte, men han är ett resultat av det. Han är ju examinerad instruktör för AANHCP, och via dom finns bevisen. Jag har som sagt läst en hel del, och allt det Ove sa under föreläsningen kan understrykas av det som står på AANHCP's hemsida.

Det är TACK VARE okunskap som detta kan få fotfäste!
folk som inte har så mkt på fötterna så att de kan sålla bland riktig fakta o dravel.
Det är stor skillnad mellan AANHCP o den svenska falangen.

titta på den amerikanska formen, även på hovbilder.

I US finns det folk som inte ens vet att hästarna behöver mat, än mindre sköta deras hovar. Så illa är det inte här- tack o lov.

USA kan vi diskutera länge, där finns extremisiter av allt, det finns det även i Sverige!!!
men nu pratade jag om bevis för huruvida den här metoden är bra eller inte. Jag tycker isf att det som många här skriver är riktigt dravel, bara att tro att det enbart handlar om att hästarna ska vara barfota är ju helt bakomflötet.

Egentligen säger väl det sig självt... varför behöver inte vildhästarna skor och verkning och korrigering av en hovslagare? Varför äter inte vildhästarna havre, lusern och allt vi vad vi stoppar i dom.

Och vad vet du om vad jag har för kunskaper?
Jag vet precis vad detta SANHCP handlar om, och jag tycker (tyvärr?) inte om det. Det kanske finns bra hovvårdare inom denna metod, jag har tyvärr inte hört talas om någon.
Jag har lika stor rätt att säga min åsikt som alla andra, jag väljer att inte tycka om dessa barfotametoder utifrån saker jag sett med egna ögon, läst på internet och i tidningar samt följt diskussioner på buke.
Det är inga vildhästar vi har att göra med, det är domesticerade hästar! Jag har aldrig sett en vildhäst gå med ryttare på ryggen eller motionera på det viset som dagens tamhästar gör. Det går inte att jämföra på det viset.

Har jag påstått att du är en idiot? Nej det har jag inte gjort.
Jag vet mycket väl vad en sekt är och ja, jag tycker detta kan liknas vid en sekt.

Om du läser mina inlägg från dåtiden så ser du att jag har varit en av de största förespråkarna för metoden genom tiderna här på bukefalos.

Min häst har skor nu.

Jag tror på barfota fortfarande men har ett mer nyanserat tänkande än dig. Mitt ordspråka har alltid varit barfota javisst men inte till vilket pris som helst.

Jag är en utbildad etolog- alltså kunnig inom ämnen såsom Etologi(djurens beteende) evolutionsbiologi och fysiologi.

Mustangerna är inte framavlade såsom våra tamhästar. De individer som inte klarar av att gå fram på alla underlag dör snabbt. Detta ger ett naturligt urval där endast de inidivder med starka hovar går vidare.
Våra tamhästar precis som med våra tamhundar och tamkatter har visssa problem som deras vilda förfäder och släktingar inte har. Pga att vi människor är i jämförelse med naturen riktigt urusla på att avla på endast sunda inidivider. Vi har alltså en mkt högre procent av individer med dåliga förutsättningar såsom dåliga hovar och dålig exteriör.

Min häst klarade barfotagång utan problem i en gräshage. Eftersom jag hade unghäst hade jag all tid i världen att pröva men efter 1, 5 år var jag tvungen att inse att min häst är en av dem med så taskiga förutsättningar att jag aldrig kommer kunna rida utan skor.

Självklart ska alla hästar som klarar barfota vara barfota. Detta är det allra ultimata för dem om det går. Men jag håller häst för att jag tycker ridning är roligt och jag kompromissar.
Jag låter min häst leva ett så naturligt liv som det går med lösdrift mkt tuggtid mm. Sadel är heller inget naturligt men något jag behöver för att kunna rida, samma sak med bett och skor.
Min häst ses om var 6:e vecka och jag har en superbra hovis som jag verkligen är nöjd med. Hans hovar är runda fina, låga trakter och en kort överrullning. Och något jag insett är att många av de problem jag hade vid inridningen berodde å hovömhet. :o:crazy:

Så ta det från någon som har gått kursen och tror på samma saker. Skor är inte världens undergång :p
Se inte världen som svart eller vit det finns en massa gråzooner. :idea:

Mumin

Om du läser mina inlägg från dåtiden så ser du att jag har varit en av de största förespråkarna för metoden genom tiderna här på bukefalos.

Min häst har skor nu.

Jag tror på barfota fortfarande men har ett mer nyanserat tänkande än dig. Mitt ordspråka har alltid varit barfota javisst men inte till vilket pris som helst.

Jag är en utbildad etolog- alltså kunnig inom ämnen såsom Etologi(djurens beteende) evolutionsbiologi och fysiologi.

Mustangerna är inte framavlade såsom våra tamhästar. De individer som inte klarar av att gå fram på alla underlag dör snabbt. Detta ger ett naturligt urval där endast de inidivder med starka hovar går vidare.
Våra tamhästar precis som med våra tamhundar och tamkatter har visssa problem som deras vilda förfäder och släktingar inte har. Pga att vi människor är i jämförelse med naturen riktigt urusla på att avla på endast sunda inidivider. Vi har alltså en mkt högre procent av individer med dåliga förutsättningar såsom dåliga hovar och dålig exteriör.

Min häst klarade barfotagång utan problem i en gräshage. Eftersom jag hade unghäst hade jag all tid i världen att pröva men efter 1, 5 år var jag tvungen att inse att min häst är en av dem med så taskiga förutsättningar att jag aldrig kommer kunna rida utan skor.

Självklart ska alla hästar som klarar barfota vara barfota. Detta är det allra ultimata för dem om det går. Men jag håller häst för att jag tycker ridning är roligt och jag kompromissar.
Jag låter min häst leva ett så naturligt liv som det går med lösdrift mkt tuggtid mm. Sadel är heller inget naturligt men något jag behöver för att kunna rida, samma sak med bett och skor.
Min häst ses om var 6:e vecka och jag har en superbra hovis som jag verkligen är nöjd med. Hans hovar är runda fina, låga trakter och en kort överrullning. Och något jag insett är att många av de problem jag hade vid inridningen berodde å hovömhet. :o:crazy:

Så ta det från någon som har gått kursen och tror på samma saker. Skor är inte världens undergång :p

Mumin

:bow: Mycket bra inlägg, mer behöver jag inte säga.

Jag kanske också ska säga, att jag inte är totalt emot allt barfota som finns utan KAN hästen gå barfota SMÄRTFRITT så är det bara bra med barfota, men alla kan inte dras över en kam, det finns som sagt gråzoner. Alla hästar klarar inte barfota, det tar månader-år för dem att "vänja sig" och att då låta hästen gå och ömma (minsta lilla) för att vänja sig är rent skärt djurplågeri.

USA kan vi diskutera länge, där finns extremisiter av allt, det finns det även i Sverige!!!

Johodå, visst finns de i vårat avlånga land nämligen i samma anda som du har varit på kurs. Man vill att hästen ska leva på halm, gråbo och kvistar för att återställa den naturliga balansen i kropp och mage.

Jag tycker isf att det som många här skriver är riktigt dravel, bara att tro att det enbart handlar om att hästarna ska vara barfota är ju helt bakomflötet.

Men det är ju vad du skriver, du menar att en skodd hov inte kan vara i balans. Vad har du för källa av det påståendet? Du skriver vidare att hästen sätter ner tådelen först, om så är fallet är det alldeelse sant att hoven inte är i balans. Men det säger ju mer om hästägarens val av hovvårdare än vad som verkligen är fallet.

varför behöver inte vildhästarna skor och verkning och korrigering av en hovslagare?

Om de ska ha en hov i balans, lär de förmodligen ha behov av det. Men nu rider man inte på vildhästar, därmed är behovet av en balanserad hov inte lika kravfull som vid ridning då ambitionen är att få en hållbar häst även med en klängig ryttare på.

Varför äter inte vildhästarna havre, lusern och allt vi vad vi stoppar i dom.

Mest troligt pga att det inte finns i naturen, jag vill samtidigt passa på att fråga dig. Tänker du låta te x en björn eller varg riva din häst om det skulle falla sig så? Det är ju naturligt i livscykeln sas, så jag utgår ifrån att du inte har något emot det. Det har man inte behövt forska på, för det vet man att så är det.

Visst sjutton kan man ha sin häst utan skor, allt hänger ju på hur och på vad man rider. Man behöver inte heller ha en speciell hovverkare för det, det går lika bra med en bra utbildad hovslagare. Men det är helt klart ett bra sätt att bli av med pengar på.

Jag hade för några år sedan en dam inackorderad i mitt stall, två jättefina hästar. Hon var en sådan som provade allt på sina ögonstenar för att de skulle ha det så bra som möjligt, i sadelkammaren hängde det 7 sadlar för att det verkligen skulle passa hästen.

Sen hamnade hon just på en sådan föreläsning som du varit på, skorna åkte av och sen verkades dessa hästar efter konstens alla regler. Nu fick man aldrig henne att ge hästarna halm trots idoga påpekande, och man skyllde foderstaten sen på det som hände.

Efter en tid blev ena hästen ordentligt halt, en klinikutredning gjordes och man konstaterade att hästen var i skriande behov av skor. Några sådana var det inte tal om enligt hovverkaren som fortsatte med sin livsuppgift, pararellt med att ägaren även själv filade och hade sig.

Hästen är idag avlivad pga kroniska ledbesvär förorsakad av hög smärta under en tid, ägaren fick ingen ersättning på sin försäkring pga att denna hantering. Så min uppmaning till dig är, var nog och mycket noga. Granska allt med lupp, för det är du och endast bara du som är ensam ansvarig för det sker med din häst oavsett vem som gör det. Skiter det sig så kommer du att få det svaret i ansiktet.

Räcker upp en hand.

Jag har gått kurserna och verkat mina hästar samt haft hovvårdare till mina hästar under nästan 2 år.

Jag gick ifrån metoden straxt efter djurskyddsfallet då jag anser att det i Sverige då gick för långt.Att fodra en häst med enbart Halm och bark är mkt skadligt. (Foderutbildad på SLU)
Jag är stor hejjare av aanhcp metoden i USA och hoppas på en sund utveckling av metoden i Sverige.
Men mina hästar har för tillfället skor på framfötterna. Detta för att de är ridhästar och efter 1, 5 år av barfotaverkning och lösdrift hade jag fortf problem. Jag fick inse att min häst har för taskiga förutsättningar för barfotagång.
Tror på barfota som en rehabiliteringmetod vid hovsprickor mm men har insett att en duktig hovslagare gör ett fantastiskt jobb. Tyvärr har jag själv haft erfarenheter av riktigt dåliga tidigare och ser fortf hästar med långa tår, sprickor och understuckna trakter. Men att det är skorna som är felet är inte ens halva sanningen. Bra skötta hovar med skor ser inte ut så.

Mumin
Barfota Javisst men inte till vilket pris som helst

Senast ändrad av en moderator:

därför att en vildhäst som har "särskilda behov" med hovar eller med mat - DEN DÖR..... dessutom rids dom inte. dom har heller ingen "hovvårdare", lika lite som hovslagare. den som har taskiga fötter fixar helt enkelt inte att överleva. likaväl som, klarar dom inte att hitta sin egen föda så dör dom.

och även om "den klarar sig bra" så blir dom aldrig så gamla som våra tamhästar :smirk: att dom inte äter just det vi ger är troligen för att det inte finns tillgång i naturen på det jämt (lusern är ju gräs och det äter dom troligen då/där det finns tillgång. en häst som kommer lös äter gjärna havre på åkern.)

jag har både skodda och oskodda hästar, bara av den anledningen att dom oskodda klarar att vara oskodda, och den skodda behöver skor för att inte bli dålig på sikt.

den gamla är 36 år, har varit skodd en gång i sitt liv (förra våren) pga. "en alternativ" hovslagare, den gången slutade det på kliniken. men man lär så länge man lever :smirk: jag skämms över att jag inte tog reda på mer utan lyssnade på bekanta. hon har aldrig under dom 27 år vi ägt henne ömmat på något underlag. har en 4-årig ponny som även hon är oskodd, hur det funkar fortsättningsvis återstår att se.

ett av halvbloden är plattfot, så det är inte att tänka på att ha honom barfota, som vildhäst hade han garanterat blivit "bytesdjur" och som oskodd ridhäst hade det garanterat börjat med allvarliga muskelproblem och stor smärta för hästen. det andra halvblodet är skodd när hon rids men oskodd under sina vilor, på henne funkar det fint...

går du med skor ? jag menar det gör ju inte människor som "lever i och av naturen enbart" som våra anfäder och där inte det moderna samhället finns.

Och vad vet du om vad jag har för kunskaper?
Jag vet precis vad detta SANHCP handlar om, och jag tycker (tyvärr?) inte om det. Det kanske finns bra hovvårdare inom denna metod, jag har tyvärr inte hört talas om någon.
Jag har lika stor rätt att säga min åsikt som alla andra, jag väljer att inte tycka om dessa barfotametoder utifrån saker jag sett med egna ögon, läst på internet och i tidningar samt följt diskussioner på buke.
QUOTE]

Jag har ingen aning om vad du har för kunskaper, men det talar sitt tydliga språk när du säger att du vet precis vad SANHCP är, när du faktiskt inte ens deltagit vid en sådan föreläsning eller kurs. du har helt förlitat dig på media (där vem som helst kan skriva vad som helst) och det du sett (det finns dåliga verkare även inom AANHCP). Får jag då fråga hur du kan säga "dessa barfotametoder? Det är skilnad på SANHCP och tex strasser (som också är en "barfotametod"). Har du förresten INGA dåliga erfarenheter av den traditionella hovvården? -Jag har massor (tyvärr!)

Det var ödmjukt skrivet:)
Blev det stor skillnad när den skoddes?

Kan även tänka mig att den hel del får problem med både hantering o ridning o då inte förstår att det är pga att den har ont o istället söker sekundär problemlösning- NH, hästpratare mm.

vill man sin häst väl så får man bli bättre på att läsa just den individens behov o önskan.

Om du ska rida den till vintern-prova att sko den även bak, fast den klarar av slitaget.
Först då inser man att den troligtvis varit lite öm även där. Häste trampar på mkt bättre o får bättre balans.

Senast ändrad:

Min häst har skor nu.

Mumin

Väl talat! Jag tror själv på AANHCP/SANHCP, men ditt inlägg var nog det bästa jag sett hittills! Kalas att du kom med dina ytterligare upplysande ord.

Visst finns det dåliga hovisar- därav har denna metod fått fäste.
Det råder även brist på hovisar som inte gör att de konkurrerar o hela tiden måste förbättra sig.

Metoden har som jag förstått det mest fått fäste i norrbottens inland o i annan glesbygd, där det finns få hovisar att tillgå.

Det var ödmjukt skrivet:)
Blev det stor skillnad när den skoddes?

Kan även tänka mig att den hel del får problem med både hantering o ridning o då inte förstår att det är pga att den har ont o istället söker sekundär problemlösning- NH, hästpratare mm.

vill man sin häst väl så får man bli bättre på att läsa just den individens behov o önskan.

Tack för det. Jag ville vänta med skor så länge det var möjligt för att ge honom en chans att utvecklas färdigt utan. Men problemen vid fyra års åldern med konstant bärrandsröta och hålväggar blev för mkt så då bestämmde jag mig för att pröva skor och det fungerar jättebra. Hans hålvägg har blivit bättre och skyddet gör att rötan även den försvunnit.
Ehm min vildhäst blev en foglig ridskolehäst :angel:
Nej då han är fortfarande vild i ögat men ridningen skedde helt plötsligt med mkt mer positiv inställning och allt har gått lätt. Vi gick från gångarter i skogen rakt fram till formridning i paddock utan problem :love:
Ibland är det de mest icke sammarbetsvilliga individerna som öpnnar ens ögon :rofl:

Tro att min hovslagare har höga krav på sig dock :p Han skos på hovslagarskolan just nu under studietiden men har även en utbildad hovis hemma som jag tyckte gjorde att bra jobb under sommaren.

Jag tror mkt av problemen ligger i att ägare inte kan tillräckligt eller intresserar sig inte över hovar. Dessutom behövs enligt mitt tycke oftast omskoning efter 6veckor inte 8 men det är en kostnadsfråga.

Mumin

Dessutom behövs enligt mitt tycke oftast omskoning efter 6veckor inte 8 men det är en kostnadsfråga.

Mumin

Jag tycker också att du skrev ett mycket bra inlägg, jag tycker att det speglar väl skillnader när behovet finns och när det går bra utan.
Tiden handlar ju inte om kostnad, väldigt individuellt hur lång period ska vara mellan vårdtillfällena och det bör ju baseras på hur snabb ändring som sker i hoven under perioden. Vintertid kan vi hålla lite längre intervaller på en häst 7-8 veckor, medan sommar kan handla om allt från 4-6 veckor beroende på underlag och brukandet.

Vad är det som säger att all media skulle ljuga? De på föreläsningarna kan också säga precis vad som helst.
Jo klart att jag har dåliga erfarenheter av bägge delar.. Såg skräckexempel på skoning när jag var på klinik med en häst förra månaden. Skorna satt mitt under hoven och hade nog suttit så ett antal månader.. :crazy: Men det handlade om en "hemmaskoning" och inte om en riktigt utbildad hovslagare.
Förlåt så mycket för att jag sa "dessa" metoder, det var fel sagt.

Jag måste tyvärr vara så "klen" och tråkig att jag ger mig av från den här diskussionen, jag är alldeles för trött i huvudet för att debattera (som inte är min starka sida) :o
Kanske skriver lite då och då eller svarar ändå men nä jag orkar inte försvara mina åsikter mer just nu.

Senast ändrad av en moderator:

Förr var rekommendationen att sko med 6-8 v. intervall, men numera 4-6. De flesta hästarnas hovar växer mer på sommaren( vet inte om det beror på gräset eller solen?) Du kanske vet?

Hästar som går på lösdrift/ bete får större påfrestning på nitningen iom att de går mkt mer än upstallade hästar.

Min stora plattfotade skoddes om var 4-e i början, men klarar nu oftast 6 v.

Förrförra sommaren klarade den att gå i 9 v. Den stog då så himla bra, men det räcker med en skada eller EN felverkning för att det ska skita sig o vara svårt att få tillbaka. Då oftast om man har tagit för mkt i trakten.

Väldigt intressant är det men jag har ingen aning annat än att jag gissar precis som dig att det beror på den goda tillgången till deras mest naturliga föda.
Rent beteendemässigt tycker jag att det vore vettigare tvärtom egentligen då de vilda mustangerna borde vandra längre sträckor för mat under vintertid och då skulle behöva en större slitmån . Kanske är det istället så att de på sommaren med den rikliga tillgången på mat kan ägna sig mer åt lek och bus i högra tempo medans de på vintern sparar på energin pga den dåliga födotillgången och därmed inte behöver lika stor tillväxt :idea: :rofl:

Mumin

Förr var rekommendationen att sko med 6-8 v. intervall, men numera 4-6. De flesta hästarnas hovar växer mer på sommaren( vet inte om det beror på gräset eller solen?) Du kanske vet?

Hästar som går på lösdrift/ bete får större påfrestning på nitningen iom att de går mkt mer än upstallade hästar.

Min stora plattfotade skoddes om var 4-e i början, men klarar nu oftast 6 v.

Förrförra sommaren klarade den att gå i 9 v. Den stog då så himla bra, men det räcker med en skada eller EN felverkning för att det ska skita sig o vara svårt att få tillbaka. Då oftast om man har tagit för mkt i trakten.

Vad är det som säger att all media skulle ljuga? De på föreläsningarna kan också säga precis vad som helst.
Jo klart att jag har dåliga erfarenheter av bägge delar.. Såg skräckexempel på skoning när jag var på klinik med en häst förra månaden. Skorna satt mitt under hoven och hade nog suttit så ett antal månader.. :crazy: Men det handlade om en "hemmaskoning" och inte om en riktigt utbildad hovslagare.
Förlåt så mycket för att jag sa "dessa" metoder, det var fel sagt.

Jag måste tyvärr vara så "klen" och tråkig att jag ger mig av från den här diskussionen, jag är alldeles för trött i huvudet för att debattera (som inte är min starka sida) :o
Kanske skriver lite då och då eller svarar ändå men nä jag orkar inte försvara mina åsikter mer just nu.

Säger inte att all media ljuger, men att säga att man vet precis vad en teknik handlar om baserat på vad man läst i media, tycker iaf inte jag är en bra grund. Säger heller inte att allt som en människa säger är sant, men för mig är detta så logiskt, så skulle snarare känna mig dum om jag inte tog till mig det som jag ju faktiskt tror på. Men det är ju också bara min åsikt. Sen är det ju precis som mumin_79 säger, det finns massor med gråzoner, som hon/han då säger sig ha bevis på, och i det här fallet tror jag återigen på vad talanden sagt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 956
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 897
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Hästvård Ha,ha ja det låter ju inte klokt, men efter mina erfarenheter av denna förbaskade led, kan man knappast bli annat. Jag tror att innom en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
13 164
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar