Hovslagarkostnad

Sv: Hovslagarkostnad

hästägarna har förstått skillnad på skoning och skoning utifrån deras hästars framtida hållbarhet. Alla e glada, hovis, hästägarna och hästarna, försäkringsbolagen och klinikerna.

Om det nu är så att ni välutbildade "ridhästhovisar" är så förbaskat duktiga och tar betalt utifrån er yrkesskicklighet, hur kommer det sig då att ni inte kan sko och balansera en travare? Jag bara undrar. Jag har vid några tillfällen anlitat en "ridhovis", och jag har lärt mej av den erfarenheten att aldrig mer anlita en sådan.

Observera att den hovis jag anlitar är utbildad hovslagare.

När jag stod i hans stall tog han 500kr runt om, med så mycket broddhål jag ville ha (trakterna jämt och på vintern fyra i varje).

Nu när vi inte står kvar där så tar han 600 kr runt om, oavsett broddhål.

Tappskogaranti inom 4 veckor ungefär. Han är utbildad och med i hovslagarföreningen.

350 kr betalar vi för vår hovslagare exklusive skor.
Så med skor blir det ca: 450 kr beroende på var man köper skorna.

Samma pris gäller både sommar och vinter.

Senast ändrad av en moderator:

Skor och söm har jag skaffat själv. Frågade hovis om han ville det och jag betalade efter vad han hittade. Men han tyckte det var enklare om jag fixade . Så det gjorde jag .
Så mina hovisar lade på extra pris för storleken på hästarna inget annat.

Min hovslagare tar 500 kr för att sko min ponny.:banana:

Inte fasen tycker jag att det är kul när lädret ska upp för betalning till hovis, men nog väljer jag hellre en utbildad som skor korrekt och betalar det högre priset framför en outbildad och billigare hovis. I förlängning ger det ändå en credit på veterinärräkningar, och hästen blir mer hållbar.

Min hovis är utbildad och skor korrekt och jag betalar det pris han begär, och det är ungefär vad många har sagt här, kring 600 spänn. Jag har inte krävt det priset av honom, det är vad han erbjuder och jag antar att han kan sin egen marknad.

Om det nu är så att ni välutbildade "ridhästhovisar" är så förbaskat duktiga och tar betalt utifrån er yrkesskicklighet, hur kommer det sig då att ni inte kan sko och balansera en travare? Jag bara undrar.

Det är en mkt bra fråga som jag väldigt ofta tidigare ställt till mig själv på den tiden jag skodde travare.

Svaret är dock ganska enkelt, en travare ska inte skos i balans varesig statiskt eller dynamiskt, heller ej utifrån sina fysiska förutsättningar utan enbart utifrån dagens förutsättningar.

Det går faktiskt helt enkelt inte att sko en häst i balans som inte utifrån sina fysiologiska förutsättningar ska springa i sin optimala fysiologiska balans utifrån sin icke fysiologiska gångart utan man får helt enkelt från dag till dag,bana för bana,underlag för underlag,väderölek för väderlek improvisera.

Galoppisar däremot e skitenkla att sko i balans då dom löper rent naturligt i balans utifrån sin naturliga högsta balanserade gångert.

Min förra hovis tog också extra betalt för tunga/stora raser. (han hade dessutom 100% påslag på priset på ouppfostrade hästar, oavsett storlek). Han menade att det är såpass mycket dyrare för honom att få tag i material till de stora, tunga, därav prispåslaget. I övrigt så om de bara var väluppfostrade och lärt sig att inte hänga på hovslagaren så tyckte han de var trevligast av alla 'sorter' att sko, stora 'fina' ytor att jobba med etc.

Men han motiverade påslaget med ökade materialkostnader.

Jag skulle vilja anpassa priset efter slitaget,inte storleken.

Många av Er här har som jag förstått fått "mus arm" eller förslitnings skador på arbetstid och visst anmäler väl ni det till både arbetsgivaren och försäkringskassen för den ersättning ni är berättigade till.

Jag skulle vilja anpassa priset efter slitaget,inte storleken.

Många av Er här har som jag förstått fått "mus arm" eller förslitnings skador på arbetstid och visst anmäler väl ni det till både arbetsgivaren och försäkringskassen för den ersättning ni är berättigade till.

Ja det är väl en självklarhet att man som arbetstagare går till sin arbetsgivare med arbetsrelaterade skador? Eller menar du att man bara ska bita ihop och skita i sina rättigheter? Är det något fel att man anmäler skador som uppkommer på/pågrund av arbetet?

Man väljer sitt yrke själv (förhoppningsvis) och väljer man ett tungt arbete får man ju räkna med att kroppen kommer att ta stryk, tyvärr. Och jag förstår att hovslagaryrket är tung och slitsamt, säger ingenting om det, men det är inte den enda yrkesgruppen som har det tungt och dras med förslitningsskador.

Det är en mkt bra fråga som jag väldigt ofta tidigare ställt till mig själv på den tiden jag skodde travare.

Svaret är dock ganska enkelt, en travare ska inte skos i balans varesig statiskt eller dynamiskt, heller ej utifrån sina fysiska förutsättningar utan enbart utifrån dagens förutsättningar.

Det går faktiskt helt enkelt inte att sko en häst i balans som inte utifrån sina fysiologiska förutsättningar ska springa i sin optimala fysiologiska balans utifrån sin icke fysiologiska gångart utan man får helt enkelt från dag till dag,bana för bana,underlag för underlag,väderölek för väderlek improvisera.

För det första så missförstod du nog frågorna, för det var två frågor, avskilda med ett och.

Att en travare har optimal balans, med skor eller barfota, vid framförallt tävling, det vet nog vi som håller på med trav.

Men min första delfråga var varför ni inte kan sko en travare för träning på ett korrekt sätt. Jag vet inte om du inte vill eller kan förstå min fråga.
Andra delfrågan var varför ni inte klarar av att balansera en travare. Givetvis menar jag för just den specifika dagen med det specifika väder- och banförhållandet.

700:- tar han för min häst. Vänskapspris har jag fått höra. Han och kusen är riktiga polare. :D

Jag har ju turen att stå i min hovis stall :love: Så jag får en runtomskoning för 700, han är hur duktig som helst och vitt är det också :). Jag har dock inga problem att betala 1300 som nämnts här, en bra hovis är värd sin vikt i guld :bow:

En av mina fd hovisar tog ut extra för att han tyckte att min häst är svårskodd, utan att tala om det för mig. :mad:Min häst är INTE svårskodd, han är bara gammal och stel (är 26 år), har dessutom lite förslitningsskador, som gör att det är jobbigt för honom att lyfta bakbenen så högt och länge som de flesta hovisar vill. Om man bara börjar med att sko bak först, och inte lyfter så högt och låter honom få pauser då och då, är det inga problem att sko pållen. Står som ett ljus då. Hör till de tyngre hästarna, är kbltravare på 630 kg.
De andra hovisarna har inte tagit ut något extra.
Får ut en ny hovis på mån (den gamla har flyttat:(), få se vad hon säger...

Vilket väl även den sjuke eller skadade hovisen gör då han tecknat en egenföretagarförsäkring?

Min hovis tar 750 :- per gång. Han är den bästa jag haft, hovarna ser alltid fina ut och pållen tappar aldrig ngn sko. Bra är också att han själv kommer ut och tittar till hästarna med jämna mellanrum och skor när det är dags :) Jag e så bortskämd så jag kommer få panik när han går i pension...

min nuvarande hovslagare tar 1000 kr med sommarskor och ca 1200-1300 för vinterskor med 4 brodd i varje + snösulor.

Kvitto?:p 700 skor runt om (sommar) .950 skor runt om + snösulor. Har haft samma hovis i 14 år utb och duktig:bow:

*knapp och lite trådlån*

Tar era hovslagare ut milersättning? Ungefär hur mkt?
Min tar 100 kr/milen.. är det rimligt? (Rör sig om sammanlagt 4mil)

Min utbildade hovslagare tar 800 kr för en helskoning och 540 kr för en halvskoning.

Dessutom 140 kr milersättning ( 4 mil).

Allt med kvitto :)

Mycket trevlig och bra med hästarna.

kl

har en jättebra hovis, som är utbildad, och kan desutom klockan..mao kommer i tid och OM hon är försenad så ringer hon och meddelar.:bump: en sån hovis byter man inte bort.

750kr skor runt om, nogrannt och nada tappskor.

Låter precis som den vi använder i mitt stall. Noggrann, kvitto och mkt trevlig. 750 kr för nya skor runt om.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 185
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 967
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
16 930
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka