Hovslagarkostnad

Sv: Hovslagarkostnad

Min hovis tar 660:- för helskoning + moms (sommar) blir nog ca 200:- dyrare med fyra brodd/hov + snösulor. Han håller med skor.
200 för verkning av shettisen + moms så totalt för sista skoningen betalade jag 1075:- för skoning av kallblodet och verkning av shettisen. Då tar han inte ut ngn resa trots att det är drygt 3 mil hit!:bump:

Jag betalar 550:-, inklusive skor. Korrekt och noggrannt utfört jobb av utbildad hovis.
Specialskor, som kostar lite mer än vanliga travskor, betalar jag extra för. Eller så köper jag dom själv, då jag vet vilken typ av skor och storlek hästen behöver.
Jag har noterat en mycket stor skillnad på hovisar som skor ridhästar och hovis som skor travare. Både prismässigt och i många fall även kunskapsmässigt. Rent generellt så tar en ridhästhovis betydligt mer betalt. Och då är det betydligt enklare att sko en ridhäst som inte behöver balanseras på samma sätt som en travare.

600 på sommaren och 700 på vintern (då får vi fyrbrodd). Vi åker med hästen till hovlslagren så därför blir det inte några resetillägg.

Jag betalar 200kr för verkning o 800kr för skoning runt om (har dock inga skodd hästar just nu). Kvitto o allt igår.

vår förra tog 650 för helskoning runt om.
vår nuvarande tar 900 för skoning runt om på stora hästen, 300 för verkning på den lilla. fölet verkade han "på köpet". men nu betalar vi för den också.
alltså sammanlagt 1500.

har också haft guldskor. tyckte dem va jättebra, man slapp ju allt de där me att brodda i och tappa broddar. men minuset är att man inte kan brodda ur om man t.ex. ska åka transport.

*kl*

1100:- för helskoning utan "krusiduller". Korrekt och noggrannt utfört av utbildad hovis. Kommer alltid i tid och är jättetrevlig både mot mig och hästarna. Självklart med kvitto!

Tycker det är riktigt tråkigt att så många betalar svart, fram för fler välutbildade hovisar med vettig VIT lön som ger bättre ekonomisk trygghet och större vilja att utföra ett korrekt arbete!

Min hovslagare e kanon.
Hon jobbar inte ensam och är mycket kunnig och trevlig.
Jag betalar 750:- för helskoning och 200:- för verkning.
Jag är Mycket nöjd.

Blekinge:bump:

En lite annan fråga på samma ämne..
Min hovis köper snordyra snösulor som kostar typ 200kr/par.. Han använder även rätt dyra skor och broddar... Är det acceptabelt av mig som kund att handla billigare snösulor, skor och broddar, för hovis att använda till min häst?

Kan för övrigt nämna att dessa snordyra snösulor inte är bättre i vare sig funktion eller hållbarhet än billiga sulor för mindre än halva priset från t.ex. börjes.. Åtminstone av min erfarenhet..

Nu är detta bara en undran från min sida, mina hästar går ju barfota och kommer förmodligen aldrig att ha skor på sig.. :)

/ Fredrik

Min erf är att de 'svindyra' (orginalet) är MYCKET bättre.. Men, till din fråga. Så visst kan du köpa billigare snösulor. Min förra hovis avskydde att sko med de stela billiga, och la helt sonika på 50 spänn för montering för 'egna' sulor (och mont ingick i de han sålde, då är de inte så dyra heller)

Vad gäller skor kan det vara kinkigare, olika hovslagare föredrar olika märken. Men jag har t ex haft travskor på en, och då köpte jag egna.

Dock, det är svårt komma under hovis inköpspris när man ska köpa själv.

Men rent teoretiskt så - ja du kan köpa eget. Men jag skulle inte räkna med att det blir billigare, eller bättre, i slutänden.

Vi har några olika hovslagare som skor i stallet där jag står. De ligger i intervallet 780-950 kr. Då är det utbildade hovisar som skor vitt m. kvitto och/eller faktura kanske ska tilläggas.

Betalar 800:- för r.o nu och med vinterskonig,4brodd,snösulor 1040:- , får då kvitto på det.

Det kostar mellan 500-600 för skor på alla 4:a per häst

Gamla: 900 kr + moms för helskoning, nya skor. Så för min gubbe med ringskor+sula+silicon fram, vanliga skor+sula bak, runt 1500 kr för nya skor.:eek:
Nya: 850 kr för helskoning, lite mer för sjukskorna.
Hon kommer ut första gången den 27:e, få se vad hon tar då...:idea:

Det viktigaste är ju att man tycker att hovslagaren är bra och att man har förtroende för denne! Sen är ju priset mindre viktigt, en bra hovslagare är värd sin vikt i guld! Tycker jag i alla fall....:smirk:

Min tar 750 kr inklusive nya skor. Han verkar också min shettis samtidigt. Det kostar 250 kr. Sedan brukar jag också betala 100 kr i reseersättning, så summan brukar landa på 1100 kr sammanlagt. Jag får kvitto.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 185
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 967
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
16 930
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka