Hovslagarkostnad

Sv: Hovslagarkostnad

Min hovis tog senast 2175 kr för helskoning. Då med ringskor fram och äggskor bak.
Han tar några hundringar mer för vinterskoning.

Jag betalar 940,- för varmskoning. Eftersom h*n smider skorna själv så kostar det extra med broddhål.

Jag betalar 850:- för helskoning.
Tappskor gratis. Kanonbra hovis!!
Hade en för några är sedan, betalade 500 och hade tappskor i parti och minut....bytte då till nuvarande och peppar peppar..inte en endaste hittills...
/ J.

Min gamla hovslagare tog 400 för helskoning och inget för tappsko (otur är det för hästen tappade 1 skon/vecka MINST)

Min hovis tog senast 2175 kr för helskoning. Då med ringskor fram och äggskor bak.
Han tar några hundringar mer för vinterskoning.

Oj då! :eek:
Du har inte funderat på att byta hovis? Det där låter verkligen som rena ockerpriset!!

Min ena hovis som kommer ut till stallet tar 700 kr inkl skor runt om och sulor fram( 550 för bara skoningen). När jag åker in med honom till min andra hovis så kostar det 750 exkl skor och sulor. Båda är jätte duktiga, den ena håller på att utbilda sig den andra är utbildad. Därför åker iväg jag varannan gång. Nöjd med båda!

Så varannan gång 700 varannan gång 750 + sko kostnader mm. Men har betalt allt mellan 0-1000 kr för hovslagare genom tiderna!

Senast ändrad:

min hovslagare tar ca 1600-1700kr för skoning r.o , då är det ringskor bak, samt att han nu har fått hålla på ganska mkt med en hovspricka.

Min hovslagare tar 800 för att sko min större ponny runt om och 200 kr för att verka shettisen.

Min hovis brukar ta 550 för skoningen (samma hovis som Emmah.s) med skor +100-150 kr beroende på vilka skor (sommar/vinter)

Fast nu har jag både ponnyn och NSVn barfota så då tar hon 300kr/häst för verkningen. Har dessutom en bekant (som hovis rekomenderade) som verkar dom för 200 kr. Ska försöka varva dom lite i framtiden för att se hur det går.

Oj då! :eek:
Du har inte funderat på att byta hovis? Det där låter verkligen som rena ockerpriset!!

Ursäkta men vad menar du med ocker????
Det står ju klart och tydligt att den skos med ringskor fram och äggbar bak.

Kanske borde du ta del av Svenska Hovslagareföreningens cirka riktprislista. Tanken med den är att den ska gälla för alla utbildade hovis i hela landet.

Tro mig, det är inte lättare eller mer tidsbesparande att sko en häst i skåne än i Sthlm.

Lägger in listan här så kan ni som blir sponsrade av Era hovisar utifrån Er hobby kanske får en annan synvinkel utifrån vårat yrkesutövande.

Länk: http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/prislista.htm

Ursäkta men vad menar du med ocker????

Tro mig, det är inte lättare eller mer tidsbesparande att sko en häst i skåne än i Sthlm.

Länk: http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/prislista.htm

Det är det visst det! Det fick jag förklarat för mig häromdagen då jag förklarade för en kund som tyckte jag var dyr att han kunde vara glad att han inte bodde i stockholm där hovisarna kan ta betalt för vad man egentligen gör.
-"Men det är ju istockholm, där är det ju annat som gäller!" Sade han förbluffat. Lika förbluffad blev jag, jag begrep ingenting av vad han menade...Men tydligen är det skillnad på pållarna i söder än här i norr.

Det är det visst det! Det fick jag förklarat för mig häromdagen då jag förklarade för en kund som tyckte jag var dyr att han kunde vara glad att han inte bodde i stockholm där hovisarna kan ta betalt för vad man egentligen gör.
-"Men det är ju istockholm, där är det ju annat som gäller!" Sade han förbluffat. Lika förbluffad blev jag, jag begrep ingenting av vad han menade...Men tydligen är det skillnad på pållarna i söder än här i norr.

Inte konstigare än att alla är aktörer i en lokal marknad och man får ta betalt som marknaden tål.

900 för helskoning. Han varmskor och är utbildad. Mkt duktig.
Och nya skor tar han en hundring för om det inte är några specialskor, då blir de lite dyrare. Självklart vitt med kvitto.
Tappskor gratis. Det brukar inte behövas då jag slår på dem själv, men ibland hittar jag inte skon och då kommer han ut och slår på en ny. Misstänkte hovböld i höstas på min ena, då kom han ut samma dag och kollade, och även nästa dag efter att jag lagt omslag. Allt gratis. :bow:

Det jag tycker är tråkigt med den rekomendationen är skillnaden på tung häst och vanlig.
Det borde vara ouppfostrad som är dyrare .

Jag har tung häst:väger mycket ,men som lyfter sina ben själv. Den förra tunga hästen jag ägde hade vagga att lägga benet i så hovis inte skulle behöva lyfta .
Jag har alltid fått betala mer för dom (och gör det gärna om det finns skäl till det) men till andra hästar som bråkar och tjaffsar och hänger sig på och hovis blir sur på, nä då är det normalt pris.

Känns som många hovisar hängt upp sig på storleken på häst. Jag skulle ju hellre ta mer betalt om hästen är ouppfostrad och dum och det tar längre tid.Än om den är skit stor ,men står som ett ljus och lyfter fötterna själv.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 185
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 967
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
16 930
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka