Jag har inte märkt nån skillnad av nyponen, men det har varit några jobbiga veckor rent allmänt, så ridningen har pausats. Ska ut imorgon om vädret är okej så får vi se hur hon känns.

Snart är det nyår och då blir det automatiskt ännu mer vila pga stressad häst. :(
Jag äter själv strandnyponpulver och märker skillnad när jag inte tar det.
Blir stelare i kroppen och har lite ont i händerna.
Det försvinner när jag äter nyponpulver.
Så jag gick tillbaka till strandnyponpulver nu till hästen istället för Atletix.
Har en i princip ny burk kanske spar den till Hedwig när hon kommer hem igen.❤️
Platina behöver inte mer energitillskott.😄

Jag måste nog prova sluta och se om jag märker skillnad på min. Kan ju bero på vinter och kyla eller slumpen men hon har blivit sinnessjukt överenergisk 🙈😅

Jag blev förvarnad om att nyponpulver kunde göra hästen väldigt pigg. Men ingen sa nåt om att det även kan påverka hagkompisen. :crazy:

IMG_6416.webp

Jag måste nog prova sluta och se om jag märker skillnad på min. Kan ju bero på vinter och kyla eller slumpen men hon har blivit sinnessjukt överenergisk 🙈😅
Min är också pigg och mjuk sedan jag börjat men vet inte heller om det är kylan eller ren unghästutveckling 😅 Skönt då att man inte kör på riktiga och blir fattig i samma veva.

Min är också pigg och mjuk sedan jag börjat men vet inte heller om det är kylan eller ren unghästutveckling 😅 Skönt då att man inte kör på riktiga och blir fattig i samma veva.
Precis!

Min är ju konvalescent under igångsättning och får bara skritta, så svårt säga något i övrigt. Men det är också opraktiskt med en idiotpigg häst i det läget - så jag hoppas lite det beror på pulvret

Igår hade hon farit omkring och bockat i hagen. Idag stod hon på bakbenen på promenaden när jag sa att hon inte fick balanstrava. Det är normalt hästarnas tjuren Ferdinand så hon har helt tappat det😅

Precis!

Min är ju konvalescent under igångsättning och får bara skritta, så svårt säga något i övrigt. Men det är också opraktiskt med en idiotpigg häst i det läget - så jag hoppas lite det beror på pulvret

Igår hade hon farit omkring och bockat i hagen. Idag stod hon på bakbenen på promenaden när jag sa att hon inte fick balanstrava. Det är normalt hästarnas tjuren Ferdinand så hon har helt tappat det😅
Vår baseline är annars mañana mañana så när hästen absolut inte kunde tänka sig skritt så fort jag lade henne på volt i tömkörningen så tänkte jag att nu har kylan/pulvret verkat 🙈 Men det är ganska perfekt lagom energi för ridningen så jag fortsätter ett tag till iallafall, pulvret kan lika bra ätas upp.

Vår baseline är annars mañana mañana så när hästen absolut inte kunde tänka sig skritt så fort jag lade henne på volt i tömkörningen så tänkte jag att nu har kylan/pulvret verkat 🙈 Men det är ganska perfekt lagom energi för ridningen så jag fortsätter ett tag till iallafall, pulvret kan lika bra ätas upp.
Ja jag hoppas ju som sagt det beror på pulvret för då kan man ju "slå på" energin igen sen när man vill ha den i ridningen :)

Jag har ju pulver som räcker typ fram till sommaren, så märker jag ingen skillnad med en paus får hon ändå äta upp det. Och märker jag skillnad med paus kommer jag ju sätta in det igen förr eller senare.

Jag är inne på min andra batch nu, köpte så det blev 1,5kg första omgången.
Märker ingen direkt skillnad på min unghäst med pålagringar och lindrig KS men tänker att det kan ju inte skada.

Jag har nog gett en månad nu. Märker ingen skillnad på gallor/ben men ja, mitt sto är väldigt pigg nu! Har funderat på om det beror på tillskottet eftersom det är fler som upplever piggare hästar. Och är det i så fall att dom känner sig bättre i kroppen eller är det något i innehållet som ger energi (känns ju inte så?).

Min har också blivit väldigt pigg. Men hon är väldigt hanterbar fast hon är pigg. Dock brallade hon rejält på linan igår, men under ryttare har hon skött sig till UG.

Min har också blivit väldigt pigg. Men hon är väldigt hanterbar fast hon är pigg. Dock brallade hon rejält på linan igår, men under ryttare har hon skött sig till UG.
Samma här, Elsa bara tokdrog med mig på travbanan. Fick ryta till och styra in henne mot sidan när hon fick någon slags hyperdrive 😂

Jag har köpt lite och gjort egen blandning för att testa på gammeltanten som blir svullen i bakbenen när hon inte rör sig så mycket.
Hon är inte jätteförtjust i det men hoppas att hon vänjer sig. Har bara gett ett par dagar ännu.
Låter ju bra om hon också skulle bli väldigt pigg, då kanske hon rör på sig mer i hagen och därmed håller igång bakbenen 😄

Jag blev förvarnad om att nyponpulver kunde göra hästen väldigt pigg. Men ingen sa nåt om att det även kan påverka hagkompisen. :crazy:

Visa bifogad fil 160528

Jag kan ev ha löst mysteriet med galet pigg hagkompis. Just nu går mina hästar själva i lösdriften, så jag är bekväm och ger dem sitt kraftfoder i hagen. De äter på varsin sida om mig i lugn och ro. Sen när de ätit klart tar jag bort byttorna och då smyger ponnyn iväg och äter upp allt spill efter hästen… :angel:

Mitt nyponpulver är snart slut och jag kommer ha uppehåll. Hästen är pigg, men det brukar hon vara vintertid, så svårt att säga om pulvret gjort nån skillnad. Däremot är hon markant mindre gallig i haserna, så jag provar att sluta och ser ifall gallorna återvänder.

Jag kan ev ha löst mysteriet med galet pigg hagkompis. Just nu går mina hästar själva i lösdriften, så jag är bekväm och ger dem sitt kraftfoder i hagen. De äter på varsin sida om mig i lugn och ro. Sen när de ätit klart tar jag bort byttorna och då smyger ponnyn iväg och äter upp allt spill efter hästen… :angel:

Mitt nyponpulver är snart slut och jag kommer ha uppehåll. Hästen är pigg, men det brukar hon vara vintertid, så svårt att säga om pulvret gjort nån skillnad. Däremot är hon markant mindre gallig i haserna, så jag provar att sluta och ser ifall gallorna återvänder.
Sjukt roligt ändå 🤣

Har ridit träning på min gammelgubbe idag och jag kommer aldrig våga sluta med Mytletix 😅. Uthålligheten i musklerna är definitivt bättre för även om han är väldigt fin form nu så har han varit på samma nivå i arbete tidigare också. Men han orkar definitivt mer och det är egentligen ffa det argininet och citrulinet ska hjälpa till med utöver muskelbyggnaden. Jag är genuint förvånad över hur bra effekt detta gett!

Nu är nyponpulvret slut och jag kommer inte köpa nytt. Märkte inte av nån effekt alls, men det betyder kanske bara att min häst inte har några ledproblem?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 489
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 689
Senast: Mia_R
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka