Jag är lite nyfiken på vad rödbetspulvret är till för? Jag kan ha shoppat övriga 2 igår, men förstår inte riktigt vad rödbetorna är till för? Kan nån vänlig själ förklara för mig?

Kommer testa på våra gamlingar och se. Ska bli spännande!

Jag är lite nyfiken på vad rödbetspulvret är till för? Jag kan ha shoppat övriga 2 igår, men förstår inte riktigt vad rödbetorna är till för? Kan nån vänlig själ förklara för mig?

Kommer testa på våra gamlingar och se. Ska bli spännande!

Jag hann inte få svar av hästarnas osteopat innan jag beställde men ordinationen från henne var 25 g rödbetspulver en testperiod till min äldre och ponnyn får äta allt (eftersom jag redan beställt 😅). Antioxidanter, syre i blodet o bra för levern, de andra har han som inte tränas någon större behållning av. Hon är alltså osteopat i grunden men stort intresse och utbildad i massa annat och vi har trivts bra med hennes rekommendationer genom åren så testar såhär tänkte jag :)

Jag blir lite sugen på att laborera fram en "äldre häst-hälsa" mix. Rörlighet och välmående för de som inte är i hårdare träning. Jag tänker rödbetspulver och nyponpulver som grund, vad mer kan man tänka sig... MSM kanske?

När jag läser om Citrulline och L- arginin så står det att det är bra att ge före träningen.

När ger ni era hästar ? våra får ju normalt efter träningen.

Jag kom att börja läsa om det då jag tränar en del själv och någon rekommenderade något tillskott före träningen och det innehöll ju då Citrullin.

Kanske skulle testa lite av blandningen själv 😊

Jag hann inte få svar av hästarnas osteopat innan jag beställde men ordinationen från henne var 25 g rödbetspulver en testperiod till min äldre och ponnyn får äta allt (eftersom jag redan beställt 😅). Antioxidanter, syre i blodet o bra för levern, de andra har han som inte tränas någon större behållning av. Hon är alltså osteopat i grunden men stort intresse och utbildad i massa annat och vi har trivts bra med hennes rekommendationer genom åren så testar såhär tänkte jag :)

Har hon någon som helst medicinsk högre utbildning för att framhärda sådant, eller väljer du bara att svälja allt med hull och hår? 😅

Vadå "syre i blodet" och "bra för levern"? 🙈

Har hon någon som helst medicinsk högre utbildning för att framhärda sådant, eller väljer du bara att svälja allt med hull och hår? 😅

Hon kanske bara pratar extremt förenklat med kunder? Det som har effekt i rödbeta är nitrat (finns även antioxidanter, men det unika är nitratet).

Från länken jag delade tidigare:

"Kväveoxid bidrar till att blodkärlen vidgas så att ett ökat blodflöde är möjligt. Våra muskler får tillgång till mer syre och vi blir således mer uthålliga och får en högre mjölksyratröskel. Processen tar några timmar innan effekten är helt maximal.

Dessutom tycks ett ökat intag av rödbetsjuice även effektivisera mitokondriernas arbete på så vis att mindre syre går åt i energiproduktionen."

Här är en text om att nitratet i rödbeta kanske inte har effekt på häst alls

https://ker.com/equinews/answer/beetroot-juice-as-a-performance-enhancer-in-performance-horses/

Långa artikeln

https://www.researchgate.net/public...equine_diet_and_effects_on_the_gut_metabolome

"As the horse stomach is less acid than that in humans, it seems unlikely that there is much conversion of any nitrite which may be formed to NO. ese results suggest that racehorses do not have nitrate-transporter systems. Although such proteins have been extensively studied in plants and bacteria, there is little known about the equivalents in mammals. Pigs and humans are omnivorous and so may include nitrate-rich foodstus such as spinach, beetroot and lettuce in their diet. ey both have the protein sialin as an electrogenic 2NO3-/H+ transporter in the plasma membrane of salivary acinar cells. ey also have oral bacterial species at the posterior part of the tongue which catalyse the conversion of nitrate to nitrite by nitrate reductase enzymes [12,13]. However, horses have evolved to eat mainly grass which contains little or no nitrate and so do not appear to have the related transporters or reductase enzymes"

Senast ändrad:
However, horses have evolved to eat mainly grass which contains little or no nitrate and so do not appear to have the related transporters or reductase enzymes"

Jo jag fattar ju att man syftar på NO som nån himla panacea , men problematiken är att det är så himla onyanserat och ovetenskapligt som typ 99 % av allt inom tillskott! Citat ovan från artikeln du länkade belyser ju det faktum tämligen väl.

Jo jag fattar ju att man syftar på NO som nån himla panacea , men problematiken är att det är så himla onyanserat och ovetenskapligt som typ 99 % av allt inom tillskott! Citat ovan från artikeln du länkade belyser ju det faktum tämligen väl.

Ja det är väl därför Atletix säljer 😛. Tur att vi på buke kan gräva lite djupare och gruppforska.

Det verkar alltså som att rödbetan inte är en aktiv ingrediens för hästar, och att man kanske kan skippa den till Mytletix?

När jag läser om Citrulline och L- arginin så står det att det är bra att ge före träningen.

När ger ni era hästar ? våra får ju normalt efter träningen.

Jag kom att börja läsa om det då jag tränar en del själv och någon rekommenderade något tillskott före träningen och det innehöll ju då Citrullin.

Kanske skulle testa lite av blandningen själv 😊
Jag ger bara mat i krubban en gång per dag, vid intag på kvällen. Så jag gav då. Och den rent uppiggande effekten höll ju i sig i alla fall (jag fick sluta att ge för djuret blev på tok för piggt och det funkade dåligt för konvalescensen)

Jag har en vetcheck i april men funderar på att börja ge igen efter den (om allt är okej) och se vad det gör för effekt i ridningen

Jag har insett att vi är väldigt oense även när vetenskap diskuteras så jag släpper "att svälja allt med hull och hår", känns inte som att du är intresserad av ett svar öht annat än för att klaga 😁

Jag har insett att vi är väldigt oense även när vetenskap diskuteras så jag släpper "att svälja allt med hull och hår", känns inte som att du är intresserad av ett svar öht annat än för att klaga 😁

Jag är fullt mottaglig för vetenskapliga belägg och faktiskt genuin vetenskap. Att diverse löst folk med diverse lösa titlar som "osteopat "och med "utbildningar" vitt och brett påstår att diverse grejer är bra för levern, eller syresätter blodet är fullkomlig rappakalja däremot och saknar vetenskaplig grund. Det motsätter jag mig mot.

But to each their own, det är dina pengar och din häst 😊👍🏼

Jag är fullt mottaglig för vetenskapliga belägg och faktiskt genuin vetenskap. Att diverse löst folk med diverse lösa titlar som "osteopat "och med "utbildningar" vitt och brett påstår att diverse grejer är bra för levern, eller syresätter blodet är fullkomlig rappakalja däremot och saknar vetenskaplig grund. Det motsätter jag mig mot.

But to each their own, det är dina pengar och din häst 😊👍🏼

Vilket oväntat svar! 👌👌👌

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 146
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 715
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 848
Senast: Mia_R
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
3 156
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka