Nu är det ett gäng år sen. Men mitt sto blev plötsligt blockhalt. Vi åkte till klinik omgående, där veterinären bedömde att det troligtvis rörde sig om en hovböld eller en hovbensfraktur. Hovslagaren klämde med visitertång utan att kunna lokalisera något. Röntgen visade ingenting, men enligt veterinären kunde det ta några dagar innan det syntes på röntgen om det handlade om en frissur/spricka. Ny tid för röntgen bokades in 12 dagar framåt. Tills dess skulle hästen gå i sjukhage och hoven packades in och tejpades med en jäkla massa silvertejp. Om en hovböld visade sig skulle vi boka av tiden.
Vi hade tur. Ett par dagar innan nästa tid öppnade sig en hovböld uppe vid ena ballen. Den läkte ut fint och utan problem, när den väl visat sig ordentligt.
Jag hade åkt in till klinik med hästen. Alternativt sett till att få ut en veterinär med portabel röntgen. Omgående. Var hästen blockhalt innan smärtlindring så är det ju något tok.
Vi hade tur. Ett par dagar innan nästa tid öppnade sig en hovböld uppe vid ena ballen. Den läkte ut fint och utan problem, när den väl visat sig ordentligt.
Jag hade åkt in till klinik med hästen. Alternativt sett till att få ut en veterinär med portabel röntgen. Omgående. Var hästen blockhalt innan smärtlindring så är det ju något tok.