Hovbensfraktur

Nu är det ett gäng år sen. Men mitt sto blev plötsligt blockhalt. Vi åkte till klinik omgående, där veterinären bedömde att det troligtvis rörde sig om en hovböld eller en hovbensfraktur. Hovslagaren klämde med visitertång utan att kunna lokalisera något. Röntgen visade ingenting, men enligt veterinären kunde det ta några dagar innan det syntes på röntgen om det handlade om en frissur/spricka. Ny tid för röntgen bokades in 12 dagar framåt. Tills dess skulle hästen gå i sjukhage och hoven packades in och tejpades med en jäkla massa silvertejp. Om en hovböld visade sig skulle vi boka av tiden.

Vi hade tur. Ett par dagar innan nästa tid öppnade sig en hovböld uppe vid ena ballen. Den läkte ut fint och utan problem, när den väl visat sig ordentligt.

Jag hade åkt in till klinik med hästen. Alternativt sett till att få ut en veterinär med portabel röntgen. Omgående. Var hästen blockhalt innan smärtlindring så är det ju något tok.
 
Jag har haft hovbensfraktur på en av mina tidigare hästar. Den röntgades och skoddes med ringsko och blev frisk ganska fort. Två vänner råkade däremot ut för att att vet feldiagnostiserade hovbensfrakturer för hovböld. En blev tyvärr aldrig bra då frakturen aldrig gick ihop ordentligt pga av den felaktiga diagnosen så den fick avlivas. Den andra fick stå på box och blev sedan bättre men när ägaren försökte sätta igång så blev den halt på en gång och då krävde hen röntgen och då såg man att det var en fraktur, den läkte dock till slut trots feldiagnosen och blev fullt återställd.
 
En av mina har haft spricka i hovbenet på ena vingen. Han blev fullt återställd och gick svår klass i fälttävlan efter det. Var inte halt en dag i sitt liv. Det var ringsko och dubbla sidokappor. Jag satte på några magneter jag fick som skulle skynda på läkandet.
 
Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på benet. Vet inte vad jag ska göra nu ringa hovslagaren kanske. Hästen står bara i boxen med något bandage. Kunde enligt veterinär vara brutet hovben eller möjligen hovböld.
Men röntgade inte veterinären som var ute? Du kan ta ut hovslagaren som kan klämma med tång för se om det är en misstänkt hovbensfraktur men du måste röntga för att veta säkert. Hovbensfraktur brukar läka bra men allt beror såklart på hur illa det är. Har haft hästar som haft det men utan problem varit tävlingshästar efteråt. Släpp inte ut hästen i hagen i alla fall om ni misstänker fraktur. En häst som går på smärtlindring kan förvärra den eventuella frakturen/skadan pga den är smärtlindrad. Har även haft andra hästar som haft olika typer av frakturer och då har veterinären faktiskt inte velat smärtlindra förrän vi kommit in på klinik just för att hästen inte ska ha förvärra frakturen.
 
Har veterinären verkligen sett hästen IRL verkligen? Eller har du bara rådfrågat via telefon eller video? Låter så konstigt att skriva ut smärtstillande utan grundläggande undersökning.
Eller har du gett smärtstillande själv som du haft sen innan?
Om du haft ut veterinär måste väl den klämt med visitertången? Och eventuellt kollat efter en ytlig böld? Har den inte gjort det bör du byta veternär omgående.

Hovslagaren kan normalt sett hovar bäst och jag har tagit hovis först vid misstanke om böld. Men jag har också gjort tvärt om.
Om den går på tre ben och hovslagaren inte kan komma typ samma dag är det veterinär som gäller enligt mig.

Många veterinärer har portabel röntgen idag.
Kolla med till exempel distriktsveterinärerna, eller annan ambulerande veterinär i din närhet.

Inte helt optimalt att ge smärtstillande på en odiagnosticerad skada om inte veterinären skulle ha ordinerat det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 846
Senast: Missemus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 566
Senast: Shaggy
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 510
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp