Tips ang "spjälka" ben

Min drog sönder senan bak som ung.
Hon var efter det lite lös i hoven (tån) i alla år.
Ofta kotade hon över i hagen vilket resulterade i fula svårläkta sår på framsidan av kotan.
Vid ridning hände det väldigt sällan.

I skånsk lerig vinter vill man ju helst inte behöva ha lindor i hagen, så efter mycket letande hittade jag detta i USA.
Inte nog med att det skyddade det stabiliserade även rörelsen mellan hov och kota.
Även karleds skydd hjälpte men inte fullt lika bra

Bifogade filer

• FB_IMG_1736753517179.webp
    FB_IMG_1736753517179.webp
    62 KB · Visningar: 47
Senast ändrad:
Min drog sönder senan bak som ung.
Hon var efter det lite lös i hoven (tån) i alla år.
Ofta kotade hon över i hagen vilket resulterade i fula svårläkta sår på framsidan av kotan.
Vid ridning hände det väldigt sällan.

I skånsk lerig vinter vill man ju helst inte behöva ha lindor i hagen, så efter mycket letande hittade jag detta i USA.
Inte nog med att det skyddade det stabiliserade även rörelsen mellan hov och kota.
Även karleds skydd hjälpte men inte fullt lika bra
Hör många historier som din- att hästen fungerar men ändå har "men" av skadan. Samtidigt som de veterinärer jag pratat med säger att det möjligen kan bli en tendens att släpa tån på det skadade benet.
Jag undrar lite vad som gör att vissa hästar får kvarstående överkotning och vissa inte. Och varför ingen veterinär berättar att det är ett scenario som kan uppstå?
En teori är ju att de veterinärer jag pratat med jobbar på klinik och inte har kontakt med hästarna när de väl räknas som friska. Och en annan att man ändå räknar att hästen är frisk.

Just det med lera är något jag grunnar på. För jag set ju tydligt att där det i dagsläget inte håller är när underlaget är för mjukt och särskilt när det är oförutsägbart som i en lerig hage där det kanske håller bra när hästen går men de sjunker mycket om det blir galopprace.
Jag vill ju verkligen hoppas att ponnyn blir helt bra med tiden men tycker det skyddet såg intressant ut inför framtida hagtid!
Kanske du kan skicka pm om var du köpt och vad det heter?
Gärna om du vill mer info om din häst och just denna skadan😃

Minns inte vad skyddet heter men ska leta lite i pärmen hemma.

Lyckades trotts allt starta MSV B men tror nog att skadan har påverkat henne mer än vad veterinärer och matte har trott.
Alla andra skador har genom åren uppstått i det skadade bakbenet. Slutet på ridning blev när ligament på undersidan av kotan gick sönder.
Vänster bak i en travökning på bild nedan

Bifogade filer

• _20250113_101803.webp
    _20250113_101803.webp
    11,8 KB · Visningar: 43
Sök: bed sore ankle boots horse eller bed sore boots horse

Verkar finnas samma som de jag använde på amazon fast de sitter uppochner jämfört med de jag köpte.

(vilket ben? höger? tror höger skyddet är helt och finns någon stans)

• Gilla
Reactions: Ray

Liknande trådar

G
Hästvård Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :) En häst som...
Svar
3
· Visningar
1 861
Senast: GreenSourz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka