Hovslagarkostnad

Sv: Hovslagarkostnad

Ursäkta men vad menar du med ocker????
Det står ju klart och tydligt att den skos med ringskor fram och äggbar bak.

Kanske borde du ta del av Svenska Hovslagareföreningens cirka riktprislista. Tanken med den är att den ska gälla för alla utbildade hovis i hela landet.

Tro mig, det är inte lättare eller mer tidsbesparande att sko en häst i skåne än i Sthlm.

Lägger in listan här så kan ni som blir sponsrade av Era hovisar utifrån Er hobby kanske får en annan synvinkel utifrån vårat yrkesutövande.

Länk: http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/prislista.htm

Jag tror inte att någon tror att det är mer tidsbesparande att sko en häst i skåne än i Sthlm, men det är marknaden som styr eller hur? Precis som med allt annat, för inte köper någon en lägenhet vart jag bor för 2.9mille men i stockholm gör folk det.

Vart jag bor så ligger normalpris för en utbildad hovslagare runt 800-1000kr för en helskoning.

Självklart gör ni det! Men som med allt annat, marknaden styr.. Men som i alla andra yrken så skiljer sig lönerna även i hovslageribranschen förmodar jag.

kl

har en jättebra hovis, som är utbildad, och kan desutom klockan..mao kommer i tid och OM hon är försenad så ringer hon och meddelar.:bump: en sån hovis byter man inte bort.

750kr skor runt om, nogrannt och nada tappskor.

Men vi gör samma jobb oavsett var vi bor eller hur?

Ja men det spelar ingen roll, finns det inte folk i omgivningen som är beredd att betala så mycket pengar så går det inte att ta så mycket betalt.

Jag kan tänka mig att det finns mer ont om bra hovslagare i Sthlm än vad det finns i Norrland samt att det såklart finns mer pengar i omlopp i Sthlm.

Ena som verkar våra shettisar tar 300 kr :) Toppen kille!
Den andra skor travarna, då den första hovisen sagt att rid är han bra på men fråga inte om balanser på travare.. Och han har 300 kr med skor för ponny. Stor häst, köper våra skor själva, tar han 500 kr för.

Min tar 950:- m. nya skor. Lite dyrare på vintern
Han har dessutom fixat till pållens framhovar väldigt bra då dom är/ var lätt deformerade

Ja men det spelar ingen roll, finns det inte folk i omgivningen som är beredd att betala så mycket pengar så går det inte att ta så mycket betalt.

Jag kan tänka mig att det finns mer ont om bra hovslagare i Sthlm än vad det finns i Norrland samt att det såklart finns mer pengar i omlopp i Sthlm.

Det är väl kanske just därför det finns så ont om utbildade hovisar i den övre delen av landet, kostnaden för en hovis där torde vara betydligt högre att ta sig till och från kunderna mot i trakterna kring storstäderna. Får man då inte betalt för sitt jobb, varför driva ideell verksamhet frågar jag??? Då är det ju bättre att jobba i den del av landet som man får betalt för sina tjänster mot vad det faktiskt kostar.

Inte fasen tycker jag att det är kul när lädret ska upp för betalning till hovis, men nog väljer jag hellre en utbildad som skor korrekt och betalar det högre priset framför en outbildad och billigare hovis. I förlängning ger det ändå en credit på veterinärräkningar, och hästen blir mer hållbar.

Hej,, Jag gör ingen skillnad på häst/ponny då det är samma arbetsinsatts och kostnader. Jag utgår ifrån SHF:s ca riktprislista och för dagen tar jag 1.300:-/ inkl moms och resa för en normal grundskoning. Och då är två trakthål standard!!!

Där är ingen i tråden hittills som betalar 1300kr. Jag kan sätta en tia på att många av deras hovlagare river kvitto. :devil:
Annars: Om man nu är så himla nöjd, som de flesta "600-krs hovis" kunderna är, med utfört arbete varför inte betala enl riktlinjerna? Kan ni inte ge 3-400kr till? Då kanske de kan dra ner på antal skoningar per dag och skona sin kropp.

Min tar ca 450kr för halvskoning och 700kr för helskoning.

vår hovis tar 685 kr per häst då inkuderas skor, resa och moms.
Oftast behöver han inte byta alla skor runtom varje gång utan det brukar bli antingen fram eller bak som det blir ett byte. Vid tappsko tar han 100 kr.

Jo det spelar visst roll, man erbjuder bara sina kollegor arbete i Sthlm där kunderna har förståelse för att betala en själig ersättning för ett väl utfört arbete.

Sedan kan ju du med ditt folk i din omgivning börja fundera på varför det är så svårt att få tag i kvalificerade yrkesutövare. Tror du det är ngn slump att antalet utbildade hovisar är färre i vissa områden??? Jag behöver bara kolla medlemmarna län för län så ser man ju omgående var dom snålaste kunderna befinner sig.

Jag tycker inte du ska rida på så "höga hästar" man slår sig lätt väldigt hårt när man ramlar av. Tänk på att det är inte du som styr marknaden utifrån ditt resonemang och kommer heller aldrig göra det utifrån hur du resonerar.

Jag har själv genom ett samarbete med en kollega i Östersund fått honom att ta ut "Sthlm:s priser" i det området och inte har han tappat en enda kund,ännu mindre hört ngn av kunderna gnälla över hur "hutlöst dyr" han blivit. Tvärt om, han är mer än fullbelagd utifrån sitt rykte utifrån sin yrkesskicklighet. Bäst av allt, hästägarna har förstått skillnad på skoning och skoning utifrån deras hästars framtida hållbarhet. Alla e glada, hovis, hästägarna och hästarna, försäkringsbolagen och klinikerna.

Det jag tycker är tråkigt med den rekomendationen är skillnaden på tung häst och vanlig.
Det borde vara ouppfostrad som är dyrare .

Jag har tung häst:väger mycket ,men som lyfter sina ben själv. Den förra tunga hästen jag ägde hade vagga att lägga benet i så hovis inte skulle behöva lyfta .
Jag har alltid fått betala mer för dom (och gör det gärna om det finns skäl till det) men till andra hästar som bråkar och tjaffsar och hänger sig på och hovis blir sur på, nä då är det normalt pris.

Känns som många hovisar hängt upp sig på storleken på häst. Jag skulle ju hellre ta mer betalt om hästen är ouppfostrad och dum och det tar längre tid.Än om den är skit stor ,men står som ett ljus och lyfter fötterna själv.

Nej,nej!!!! Nu har du missuppfattat allt.

Tillägg för tung häst har inget med storleken att göra som du säger så kan en stor häst vara lätt som en fjäder genom att själv samarbeta och hålla upp benen, då är det ju ingen tung häst utan bara en stor häst och inget tillägg skall tas ut.

Sedan finns det små hästar som vägrar samarbeta,lyfta på benen och fullständigt lägger sig i hovis knä. 600/kg häst i knät e ganska tungt och där ska tillägg tas ut för tung häst.

Sedan har vi kategori tre, gruppen som tjaffsar, är ouppfostrade och konstant bråkar utifrån bristande hantering. Där ska tillägg tas ut dels för tung häst och för ohanterad häst, så kallat tillägg för besvärlig häst.

Slutligen får vi inte glömma dom hästar som besitter skada eller för dagen en obekvämhet vilket kan leda till både tung och besvärlig häst som trots dagens obekvämhet av en eller annan orsak måste skomässingt åtgärdas omgående för ett bättre välbefinnande. I dom fallen är det väldigt uppskattat om hästägaren själv erbjuder sig en liten extra ersättning till hovis för väl utkämpat yrkesutövande.

Tro mig det är inte storleken som är avgörande.:p

Det är ju det jag menar.
Alla mina hovisar härikring tittar på mina hästar och bestämmer pris på vad de ser. Jag har shire och Clydesdale och får alltid betala mer för de än jag får för paint/fullblodet eller shettisen som kan va jäkligt dum. Och de stora jättarna står då i vagga eller lyfter sina fötter själva.

Mina hovisar tar betalt efter kg. Och det är det som upprör mig.:mad:

Jag har förstått, men de har tydligen fattat fel eller vet ,men passar på att ta ut extra.

Min förra hovis tog också extra betalt för tunga/stora raser. (han hade dessutom 100% påslag på priset på ouppfostrade hästar, oavsett storlek). Han menade att det är såpass mycket dyrare för honom att få tag i material till de stora, tunga, därav prispåslaget. I övrigt så om de bara var väluppfostrade och lärt sig att inte hänga på hovslagaren så tyckte han de var trevligast av alla 'sorter' att sko, stora 'fina' ytor att jobba med etc.

Men han motiverade påslaget med ökade materialkostnader.

Hejsan jag betalar 640 kr för en verkning och helskoning. 440 kr för framskoning och verkning runt om. och 240 kr för verkning vilket det blir för min del i vinter !

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 185
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 967
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
16 930
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka