Hovslagarkostnad

Sv: Hovslagarkostnad

förresten så betalade jag sist 700:- och då var det skoning runt om med nya skor och rese ersättning. den gången var han nog snäll och tog nog inget för det lilla han gjorde på shettisen, men gången innan tror jag att jag betalade 125:- för att verka shettisen. kan tänka att han brukar ta 250 för en verkning och tog hälften.

Ingen hovslagare som vågar redovisa vad de tjänar per skoning?

Det gjordes av en hovslagare på hästverksamhet för något år sedan, minns inte om det var vdb eller någon annan. Det landade inte på en särskilt hög timpenning, då utrustning, bil och annat tydligen var enormt dyrt.

fast så känns det som att det är för alla små företagare.....har själv ett liten enskild firma och man får ju jobba på ackord om det ska bli något alls, trots ganska höga priser. fast visst är det så att jag skulle ha högre priser i en stad än här ute på landet, fast vi gör samma jobb och har samma matrial kostnader.

700 för en normalskoning och då slår han oxå på ev tappskor gratis.

jag hoppas de tjänar rejält. Jag skulle ta ut en bra peng om jag var hovis och duktig. Tänk slitaget som sker på deras kropp. Ett väldigt fysiskt krävande arbete utan ngn som helst möjlighet till ergonomisk arb ställning. Tänk också riskerna de utsätts för på arbetet!

Verkning 250:-
Skoning bara fram eller bak 475:-
Skoning runt om 775:-

Jätte bra hovis som jag ALDRIG kommer byta ut!

Det gjordes av en hovslagare på hästverksamhet för något år sedan, minns inte om det var vdb eller någon annan. Det landade inte på en särskilt hög timpenning, då utrustning, bil och annat tydligen var enormt dyrt.

Både jag och Lilla Skutt har gjort det. Och jag orkar inte dra det en gång till, men kan redovisa i korta ordalag:

På en skodd tusenlapp:
25% går bort i moms.
750: spänn kvar.
(i mitt fall) 17% i egenavgifter går bort. ca 30% för de som bor i södra sverige(jämtland och neråt)
577:50:- kvar respektive 525:-(30% eg.avg.)
33%i SKATT!

386:- resp. 351:-

Dessa är de statliga kostnader jag har om jag inte kör bil till dig, inte använder mina verktyg inte skaffar mina försäkringar, inte pesnionsparar, etc.
Ska jag köra hem till dig i min egen bil och använda mina egna verktyg måste jag först köpa dessa:
En hammare: 645 plus moms, en rasp 200 plusm moms, en verktång ca 2000 plus moms, en bräcktång ca 1000 plus moms, en avbitare ca 800 plus m. svets, ca 3500:- bandslip 5000:- ässja 4000:- ett förkläde 2500:- städ 4000:- ett lager skor som jag ligger ute med ca 20000:- ett lager söm 10000:- En firmabil...ja, ca 150000:- osv osv i all oändlighet.....ni kan ju tänka själva

Det är väl inte så svårt att räkna ut vad som blir kvar.Normalt går det väl bort ca 70% för egenföretagarna i Sverige?

Jo, för någon som inte har erfarenhet utav att driva ege företag så är det svårt, varför tror du annars att jag frågar? Hade jag vetat hade jag ju inte frågat.

Både jag och Lilla Skutt har gjort det. Och jag orkar inte dra det en gång till, men kan redovisa i korta ordalag:

På en skodd tusenlapp:
25% går bort i moms.
750: spänn kvar.
(i mitt fall) 17% i egenavgifter går bort. ca 30% för de som bor i södra sverige(jämtland och neråt)
577:50:- kvar respektive 525:-(30% eg.avg.)
33%i SKATT!

386:- resp. 351:-

Dessa är de statliga kostnader jag har om jag inte kör bil till dig, inte använder mina verktyg inte skaffar mina försäkringar, inte pesnionsparar, etc.
Ska jag köra hem till dig i min egen bil och använda mina egna verktyg måste jag först köpa dessa:
En hammare: 645 plus moms, en rasp 200 plusm moms, en verktång ca 2000 plus moms, en bräcktång ca 1000 plus moms, en avbitare ca 800 plus m. svets, ca 3500:- bandslip 5000:- ässja 4000:- ett förkläde 2500:- städ 4000:- ett lager skor som jag ligger ute med ca 20000:- ett lager söm 10000:- En firmabil...ja, ca 150000:- osv osv i all oändlighet.....ni kan ju tänka själva

Nu räknade du väl fel? På den färdiga tusenlappen är det 20% som går bort i moms.

950 kr för en helskoning (med två traktbroddhål som standard) tar medryttarpållens jätteduktiga, givetvis utbildade, SHF-anslutna hovis. En liten slant extra för påläggning av snösulor, extra broddhål etc. 200 kr för tappsko.

Min tar 650 tror ja det är.
Om det är något med skoningen t ex tapskor så fixar han det gratis.
gamla hovisen tog 950 kr.
Det är riktigt stor skillnad på skoningen.

Vad jag vet har vi en momssats på 25%

25% på jobbet ja. Om du debiterar 800 kr och lägger på moms, då tar du 25% av 800, vilket blir 200 kr, och lägger ihop det med 800 kr. Då har du en räkning som är på 800+200 kr dvs en tusenlapp.

Av den tusenlappen är det 200 kr, dvs 20%, som är moms.

Alltså räknade du fel eller hur.

Vår hovslagare tar 900 kr för skoning runt om, han är utbildad men priset är utan kvitto. Dyrt tycker jag och jag är int heller nöjd med hans arbete. Tycker det är slarvigt gjort och att hästarna har för långa hovar. Ingen som kan tipsa om en duktig hovis i Landskronatrakten?

25% på jobbet ja. Om du debiterar 800 kr och lägger på moms, då tar du 25% av 800, vilket blir 200 kr, och lägger ihop det med 800 kr. Då har du en räkning som är på 800+200 kr dvs en tusenlapp.

Av den tusenlappen är det 200 kr, dvs 20%, som är moms.

Alltså räknade du fel eller hur.

Öh? Ja ok...jag är hovslagare inte revisor....Jag betalar för att få det gjort, skatteverket skulle nog ha stora åsikter ifall jag gjorde min egen redovisning...

min hovis tar 750 :- för en skoning, då igår nya skor vid behov.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 185
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
16 929
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka