J
jupiter-judex
Sv: Hovslagarkostnad
det tyckte jag också var mycket....
det tyckte jag också var mycket....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ingen hovslagare som vågar redovisa vad de tjänar per skoning?
Det gjordes av en hovslagare på hästverksamhet för något år sedan, minns inte om det var vdb eller någon annan. Det landade inte på en särskilt hög timpenning, då utrustning, bil och annat tydligen var enormt dyrt.
Det är väl inte så svårt att räkna ut vad som blir kvar.Normalt går det väl bort ca 70% för egenföretagarna i Sverige?
Både jag och Lilla Skutt har gjort det. Och jag orkar inte dra det en gång till, men kan redovisa i korta ordalag:
På en skodd tusenlapp:
25% går bort i moms.
750: spänn kvar.
(i mitt fall) 17% i egenavgifter går bort. ca 30% för de som bor i södra sverige(jämtland och neråt)
577:50:- kvar respektive 525:-(30% eg.avg.)
33%i SKATT!
386:- resp. 351:-
Dessa är de statliga kostnader jag har om jag inte kör bil till dig, inte använder mina verktyg inte skaffar mina försäkringar, inte pesnionsparar, etc.
Ska jag köra hem till dig i min egen bil och använda mina egna verktyg måste jag först köpa dessa:
En hammare: 645 plus moms, en rasp 200 plusm moms, en verktång ca 2000 plus moms, en bräcktång ca 1000 plus moms, en avbitare ca 800 plus m. svets, ca 3500:- bandslip 5000:- ässja 4000:- ett förkläde 2500:- städ 4000:- ett lager skor som jag ligger ute med ca 20000:- ett lager söm 10000:- En firmabil...ja, ca 150000:- osv osv i all oändlighet.....ni kan ju tänka själva
Nu räknade du väl fel? På den färdiga tusenlappen är det 20% som går bort i moms.
Vad jag vet har vi en momssats på 25%
25% på jobbet ja. Om du debiterar 800 kr och lägger på moms, då tar du 25% av 800, vilket blir 200 kr, och lägger ihop det med 800 kr. Då har du en räkning som är på 800+200 kr dvs en tusenlapp.
Av den tusenlappen är det 200 kr, dvs 20%, som är moms.
Alltså räknade du fel eller hur.