Hovslagarkostnad

Sv: Hovslagarkostnad

Om det nu är så att ni välutbildade "ridhästhovisar" är så förbaskat duktiga och tar betalt utifrån er yrkesskicklighet, hur kommer det sig då att ni inte kan sko och balansera en travare? Jag bara undrar. Jag har vid några tillfällen anlitat en "ridhovis", och jag har lärt mej av den erfarenheten att aldrig mer anlita en sådan.

Observera att den hovis jag anlitar är utbildad hovslagare.

Min hovslagare skor ridhästar, hopphästar, dressyrhästar, fritidshästar, gångartshästar,arbetshästar och travhästar.

min hovslagare tar alltid 860kr,då kan jag välja "sommarskor","vinterskor",snösulor,hästen hämtad och lämnad i hagen var 8e vecka!ja,jag har fördelen att ha utbildad hovslagare som stallägare!:bow:

Tar era hovslagare ut milersättning? Ungefär hur mkt?
Min tar 100 kr/milen.. är det rimligt? (Rör sig om sammanlagt 4mil)

100:-/mil!?!?!? :eek::eek:
För dom pengarna kan han ju åka mycket längre än en mil!

Vad jag vet tar inte min ut nån speciell milersättning

Ja jag tycker med det är lite mycket :crazy:

Det är två mil åt vardera hållet, tar max 15 minuter för det är inga småvägar eller nåt, han kommer och skor nästa vecka igen så jag tänkte ta upp det med honom då men ville kolla lit här så jag inte är helt ute och cyklar ;)

100:-/mil!?!?!? :eek::eek:
För dom pengarna kan han ju åka mycket längre än en mil!

Vad jag vet tar inte min ut nån speciell milersättning

Tycker du det är dyrt? Kolla på din distriktsveterinärs räkning nästa gång...lite drygt 600:- i framkörningsavgift(milersättning) oavsett hur lång eller kort det är.
Tänk på att milersättningen ingår det slitage på bil, förlorad arbetsinkomst i tid i körning, bensin/diesel-kostnad, kostnad för att hålla bilen försäkrad, hel, ren samt vägskatt.

Min bil kostar ca 6000:- spänn om året utan att jag kör den en meter. Ska jag sen köra tillkommer alla reparationsavgifter och bränsle etc...

Senast ändrad:

Tycker du det är dyrt? Kolla på din distriktsveterinärs räkning nästa gång...lite drygt 600:- i framkörningsavgift(milersättning) oavsett hur lång eller kort det är.

En fast inställeseavgift på a´600kr oavsett resans längd och en milersättning på 100kr/milen är det väl ändå skillnad på? Är det inte bättre att höja arbetsavgiften istället för att smyghöja genom milersättning?

Iövrigt när jag läser här så uppskattar jag ännu mer min hovslagare än vad jag redan gör, och då ska ni veta att jag värderar denna underbara människa otroligt högt från början! Denne gör ett otroligt bra jobb med min unghästs hovar! Fast vi fick ett litet bakslag genom att damen var allmänt knäpp i bollen igår när hon skulle skos så tappar inte min hovslagare humöret utan är lugn och sansad och tar allt så lugnt och försiktigt som det bara går. När det tar över 2h att sko en häst för att denne inte kan stå still, vill sätta ner hovarna hela tiden och dessutom småsparkar då är det inte roligt för hovslagaren. Men lugnt och fint med småpauser då hästen fick in i boxen emellan åt så blev det ett bra resultat trots allt.

Då hovslagaren inte vill ha en krona extra för detta besvär så får jag åka å köpa en blomma och lämna över.

Av ren nyfikenhet, hur mycket pengar blir det "över" på en skoning? Alltså vad tjänar ni hovslagare på en skoning (per häst)? Och då räknar jag med att kvitto ges till hästägaren..

Åhhh, vad jag är lyckligt lottad som skor och balanserar min hästar.

Tänk vad jag har sparat pengar! På 17 år som jag hållit på har inte en enda häst kommit till skada på något vis.

Tack för denna prisinfo.

800 kr ink moms för helskoning inom stan. Blir det en längre resa,sulor etc. = dyrare. Priserna varierar ju rejält på om du har häst i skåne eller sthlm

Min tar 400 kr för verkning, om jag vill ha skor så blir det 500 kr runtom förutom shettisen som han tar 100 kr för verkning runt om.

750 för hel, 400 för halv och 200 för verkning.

min tar 500kr, min förra tog 800kr, för helskoning.

Av ren nyfikenhet, hur mycket pengar blir det "över" på en skoning? Alltså vad tjänar ni hovslagare på en skoning (per häst)? Och då räknar jag med att kvitto ges till hästägaren..

Det beror ju på hur många man skor om dan men han brukar hålla sig till fyra för att kroppen ska hålla. Enligt honom är följande rätt vanligt: 10 minuter efter utsatt tid kommer hästägarinnan springande i arbetskläder(läs pumps o dräkt) måste byta om... sen ut i hagen - hästen vill inte komma, hämta en hink havre. 20 minuter senare är hästen i stallgången.

Om jag ska gissa på ett räkneexempel. 900 (tar han) x 4 hästar = 3 600kr. Varav 720 är moms. Sen ska du räkna av verktyg, skor, bensin o slitage på bilen, försäkringar m.m. Vet inte vad som är över då, men när det är klart går hälften av det som är kvar till staten i form av egenavgifter och skatt.

Min hovslagare tar 650 med nya skor, dock tillkommer resan. Jag tycker han gör ett mycket bra jobb och jag märker klar skillnad på hur denne skor och den andra hovslagaren som skor stallets resterande hästar. Den förstnämna är utbildad, helt laglig och skor snyggt och noggrant. Den sistnämnde kör svart och utan den där försäkringen... Blir inte alls samma resultat tycker jag.

Det är väl inte så svårt att räkna ut vad som blir kvar.Normalt går det väl bort ca 70% för egenföretagarna i Sverige?

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 185
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
16 929
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka