Hovslagare vs hovvårdare

Sv: Hovslagare vs hovvårdare

Ja, men skalet sitter fast via lamellranden, och den är inte statisk, utan kan förändra sig. Om den tänjs ut blir det större avstånd mellan hovben och hovkapsel, dvs hoven blir större.
Har du på allvar inte sett detta? (Pinsamt i så fall - för dig :angel:)
Inte ett dugg pinsamt, jag har väl hållit mig till välskötta hästfötter då kan jag tro... För något sådant har jag inte sett på alla de tusentals hovar jag har sett under de 10 år som förflutit sen jag avslutade min utbildning.
Det enda jag har sett som kan likna detta är den breddade lamellranden efter fång med hovbensrotation.

Jag har varit med om tvärtom, en hovslagare som tyckte att hästen kunde gå utan skor, FAST hon blev öm, antagligen för att det var lättast så för honom. Har en annan hovslagare nu som det funkar bra med kan jag tillägga....

För att återgå till ursprungsfrågan i tråden så tycker jag att det är märkligt att anse att hovslagarna ska ta ansvar för barfotaverkarnas framfart (även om föreningen tydligt visat var den står). Det är ju hästägaren som anlitar hovslagare respektive barfotaverkare.

Jag har hittills aldrig stött på en kollega (hovslagare) som INTE tycker att det är bättre om en häst kan gå barfota. Dock anser jag och många med mig att det är bättre att sko en häst än att låta den gå och vara öm i hovarna någon längre tid. Där är en av skillnaderna mellan en hovslagare och en Strasserverkare, hovslagaren kan rekommendera skor eller barfota utifrån hästens behov. Strasserverkaren riskerar bli av med sin certifiering om h*n föreslår skor...

Annars skulle jag vilja påstå att det inte är så stor skillnad på verkningen, den är inte alls så revolutionerande som barfotaverkarna vill få den att framstå (förutom avarterna förstås, jag har bara varit på Strasserföredrag). Tråkigt däremot att de försöker framhäva sig själva genom att sprida lögner om traditionella hovslagare och vår utbildning.

Angående hovslagares kompetens så är det väl självklart att det där som i alla andra yrken finns de som är bättre och sämre. I många andra länder är utbildningen 4 år, i Sverige 1. Då har man förstås bara lärt sig grunderna och vill man bli duktig får man söka kunskap själv. Samtidigt kan man ju fråga sig varför det är en sådan stor brist på hovslagare. Kan det bero på att jobbet är tungt, skitigt och inte särskilt lönsamt? Men det är klart, skulle jag få 800 kr för varje verkning så skulle ju lönsamheten stiga... I övrigt kan jag bara råda hästägare att vara rädd om sin hovis om man är nöjd. Eftersom det finns gott om kunder så sållar man förstås först bort de som inte kommer i tid, inte betalar eller ställer fram en blöt, lerig häst .

Exakt var har jag sagt att jag verkar eller skor mina hästar själv? Vad menar du med "kladda runt"?

Jag har med tiden lärt mig att "läsa mellan raderna" här på Bukefalos.

Säg mig,, förespråkar du barfota eller skor???

Då har du läst fel den här gången ...

Jag förespråkar - precis som många andra här - att hästen får skor om den behöver och slipper om den inte behöver. Mer kontroversiellt var det inte.
Men jag tycker att många hovslagare - säkert inte alla - är klantiga!

Senast ändrad av en moderator:

Morgaine,

Jodu, när en hovslagare sittande i styrelsen för hovslagare, kontrar debatten med att bemöda sig och lägga ner energi på en fejkad websida för att förlöjliga strasser så är inte nivån så hög.
Men websidan är jäkligt rolig, trots allt. Han har gjort ett gott jobb.
www.hovvardsforbundet.se

M

Hehe....honom känner jag! Kan tycka att nivån lades ganska lågt även från barfota hållet...!:angel: SJälv tycker jag han har humor! Iaf vet jag att han hade väldigt roligt.....

Svarar flera, har inte läst hela tråden än.

Det verkar vara lite geografiskt vilken inställning hovisar har. Där jag bodde förut verkade de ganska positiva, de hjälpte till och svarade på frågor, och verkade gärna för barfotagång.

Här i Göteborg däremot har jag hört många som har sagt att de inte gör det, och jag träffade en tjej på en ridtur som berättade att hon förut haft ardenner, men fått sälja dem och byta till nordsvensk, för hon hade inte lyckats hitta någon hovslagare i området som skodde ardenner. De tyckte det var för jobbigt. :eek:

De har alltså så mycket jobb att de kan välja och vraka, och då vägrade de befatta sig med en häst med stora tunga hovar.

Ibland undrar jag vad du är för en konstig besser-wisser. Jag har i många trådar ställt uppriktigt menade frågor till dig, som du aldrig svarar på, du verkar mer intresserad av att tillrättavisa folk!
Du ger sällan konstruktiva svar, du bara påpekar fel, gärna på ett fackspråk som ingen begriper, och sedan vägrar du svara på vad som kan göras åt det.
Detta är min bild av dig.

Ang min nykterhet så kan jag meddela både att du inte har med det att göra, och att jag var spik nykter.

Det är inte mitt fel att du har problem med att uppfatta frågeställningen, de flesta andra i tråden verkar ha fattat vad jag menade.

Men du skall få en VIP-genomgång:
Jag menar att eftersom det finns utbildade hovslagare som vägrar befatta sig med vissa hästraser, samt vägrar verka för barfotagång, vad menar branch-männen att hästägarna skall göra? De tvingar därigenom dessa hästägare att vända sig till alternativa metoder.
Och nu kommer du invända "men de hästarna är väl inte lämpliga för barfotagång", MEN de kommer inte ens ut och tittar på hästen, de säger redan i telefon att hästen skall skos.
Och visst, för din del kan det ju bara bli hörsägen, eftersom jag berättar det, men det är folk i mitt gamla stall som råkat ut för dessa exempel, så jag vet att det stämmer, och tjejen med ardennerhästarna mötte jag på en ridtur.
Mer nära exempel kan man liksom inte begära.

Ps! Nykter stavas för övrigt NYKTER, inte NYCKTER... :smirk:

Senast ändrad:

För att återgå till ursprungsfrågan i tråden så tycker jag att det är märkligt att anse att hovslagarna ska ta ansvar för barfotaverkarnas framfart (även om föreningen tydligt visat var den står). Det är ju hästägaren som anlitar hovslagare respektive barfotaverkare.

Nu skrev jag inte riktigt så, utan jag skrev att jag tycker hovslagarna, om de nekar att ta vissa kunder, har ett ansvar för att kunderna då vänder sig till andra som inte nekar att ta dem.

Svarar flera, har inte läst hela tråden än.

Det verkar vara lite geografiskt vilken inställning hovisar har. Där jag bodde förut verkade de ganska positiva, de hjälpte till och svarade på frågor, och verkade gärna för barfotagång.

Här i Göteborg däremot har jag hört många som har sagt att de inte gör det, och jag träffade en tjej på en ridtur som berättade att hon förut haft ardenner, men fått sälja dem och byta till nordsvensk, för hon hade inte lyckats hitta någon hovslagare i området som skodde ardenner. De tyckte det var för jobbigt. :eek:

De har alltså så mycket jobb att de kan välja och vraka, och då vägrade de befatta sig med en häst med stora tunga hovar.

Jag tycker inte att det är så konstigt. En hovslagare ska hålla till pensionen. Det är redan stor skaderisk för en hovslagare med "vanliga" hästar då det finns alldeles för många som är svåra i skosammanhang. Nu har jag inte träffat på någon som nekat till att sko någon häst och inte heller nekat att verka för barfotagång. Däremot att det blir dyrare med tunga hästar liksom väldigt små hästar. Jag har inga problem med det.

Man får försöka odla en god relation med hovslagaren så att den tycker att det är värt nåt att ha en som kund. Min förra avsade sig mina hästar efter att jag flyttat och han fick längre att åka för att komma till mig. Detta för att jag har barfotahästar och i stort sett enda kunden åt det här hållet. Jag har inga problem med det utan förstår absolut att han inte kunde fortsätta verka mina och sen låta restiden åt andra hållet ta för mycket tid av hans arbetsdag. Så, jag sökte upp en ny hovslagare i området och han verkar mina för barfotagång utan ett ord om det. Duktig hovslagare dessutom;).

Personligen skulle jag vilja att min hovslagare hade egen smedja i sitt eget hem. Att hovslagaren själv styr sin arbetsmiljö och kunderna fick komma dit istället.

Jag efterlyser någon sorts yrkes-kodex, att man inte väljer att bara ta de lättaste kunderna och vissa hästraser, utan hjälper alla kunder i tur och ordning, samt är öppna för att pröva barfotagång på de hästar som klarar det, och isf hjälpa till med verkning och råd.

Någon måste ju sköta även en ardenner, liksom.

Aha, det är sååå du gör? En hårfin skillnad mot att ha förutfattade meningar/inbilla sig saker/leta efter (och "hitta") sånt som bekräftar den åsikt man redan har/komma med förtal, men sånt är det alltså inte som du håller på med...?

Bra att det blev utklarat.

/Camilla

Min hovis är en "vanlig" utblidad hovslagare, och han verkar mina hästar bra, han har inget emot att verka barfotahästar heller och har sagt att det är helt ok att ha hästarna barfota, tom rekommenderat, så länge det fungerar..

Jag tycker INTE om aanhcp/sanhcp och strasser.. Sättet dom lär ut sin metod är vansinnigt.. Inte alla, men tydligen alldeles för många, går deras helgkurser och när dom kommer hem efter 2 dagar så tror dom att dom kan både barfotaverka sina hästar samt bota fång, hovsprickor och allt annat. Det slutar ofta ofta(uppenbarligen efter alla skriverier i tidningarna/anmälningar om vanvård) med att någon stackars häst blir lidande och i värsta fall måste avlivas.. :(

Så även om själva verkningsmetoden i sig kanske inte är så dum, så förkastar jag det hela iom sättet det lärs ut på och de konsekvenser det får för många hästar som blir lidande i slutändan..

/ Fredrik

Jag tycker inte att det är så konstigt. En hovslagare ska hålla till pensionen. Det är redan stor skaderisk för en hovslagare med "vanliga" hästar då det finns alldeles för många som är svåra i skosammanhang. Nu har jag inte träffat på någon som nekat till att sko någon häst och inte heller nekat att verka för barfotagång. Däremot att det blir dyrare med tunga hästar liksom väldigt små hästar. Jag har inga problem med det.

Ja, att det är dyrare är ju helt ok, för hovis kanske måste vila ryggen en timme efteråt eller något, men så var det alltså inte, de sade blankt nej.

Ibland undrar jag vad du är för en konstig besser-wisser. Jag har i många trådar ställt uppriktigt menade frågor till dig, som du aldrig svarar på, du verkar mer intresserad av att tillrättavisa folk!
Du ger sällan konstruktiva svar, du bara påpekar fel, gärna på ett fackspråk som ingen begriper, och sedan vägrar du svara på vad som kan göras åt det.
Detta är min bild av dig.:

Det är inte bara du som undrar vad för en konstig besser-wisser coari är. :D

Håller helt med dig - det finns ingen annan på Buke som älskar att så totalt "halshugga" folk när de berättar om sina problem eller om de råkar ha en annan åsikt. :devil: Det verkar som om han/hon sitter där och bara väntar på att få slå ner på sitt byte. :cool:

Nu skrev jag inte riktigt så, utan jag skrev att jag tycker hovslagarna, om de nekar att ta vissa kunder, har ett ansvar för att kunderna då vänder sig till andra som inte nekar att ta dem.

Bristen på hovslagare gör att de tyvärr måste neka kunder. Hovslagare är oxå människor som har rätt till ett privatliv utanför arbetet, de kan inte åka runt o sko 24 timmar om dygnet. Jag förstår de som kan välja o vraka bland kunder, väljer bort sådana hästar som är extra slitsamma för kroppen som typ arenner o en del besvärliga hästar. Hovslagaren har möjlighet o göra det då denne ändå har fullt upp med arbete o säkerligen många nya som ringer o vill att denne ska komma o sko/verka.
Just pga hovslagar bristen så har barfota talibanerna kunnat få fäste. Tyvärr har de inte den utbildningen som krävs för att göra en korrekt bedömning om hovens o egentligen hela hästens anatomi.
Helt logiskt är ju att man inte kan på en helg lära sig lika mkt som på 2 år på hovslagarskolan.

Men du skall få en VIP-genomgång:
Jag menar att eftersom det finns utbildade hovslagare som vägrar befatta sig med vissa hästraser, samt vägrar verka för barfotagång, vad menar branch-männen att hästägarna skall göra? De tvingar därigenom dessa hästägare att vända sig till alternativa metoder.
Och nu kommer du invända "men de hästarna är väl inte lämpliga för barfotagång", MEN de kommer inte ens ut och tittar på hästen, de säger redan i telefon att hästen skall skos.
Och visst, för din del kan det ju bara bli hörsägen, eftersom jag berättar det, men det är folk i mitt gamla stall som råkat ut för dessa exempel, så jag vet att det stämmer, och tjejen med ardennerhästarna mötte jag på en ridtur.
Mer nära exempel kan man liksom inte begära.

Nu blir det lite O.T. här men jag vill göra detta offentligt i denna tråd.

PM:a mig med namn på dom kollegorna som är medlemar i SHF som du genom hörsägen hänvisar till så lovar jag dig att detta ska tas upp på nästa Styrelse möte. Skicka bara inga namn där kolleger redan i telefon svarat att dom tyvärr inte har möjlighet att ta emot nya kunder.

Jag vet faktiskt flera st kolleger i just Göteborgsområdet som bara älskar att sko ardenner, ännu mer gärna verkar hästarna än slita på kroppen genom att behöva sko dom.

Det jag reagerar på är din attityd och rent ut sagt skitprat utifrån yrkeskåren.

Om det nu är som du säger, varför har du inte själv skickat ett brev till SHF:s styrelse så dom kan ta upp det på nästa möte???

Skicka du bara PM:et till mig så ska jag se till att detta reds ut.

Bra va,,, då slipper ju du göra ngt mer konstruktivt än att sitta här o gnälla och kalla hela yrkeskåren för "klantskallar" och hissa alla "barfotanissar" till skyarna.

Jag efterlyser någon sorts yrkes-kodex, att man inte väljer att bara ta de lättaste kunderna och vissa hästraser, utan hjälper alla kunder i tur och ordning, samt är öppna för att pröva barfotagång på de hästar som klarar det, och isf hjälpa till med verkning och råd.

Någon måste ju sköta även en ardenner, liksom.

Nu är ju detta hantverks yrke som alla andra service yrken att man väljer sina kunder,sin arbetsmiljö och dom raser man anser sig behärska att utföra ett gott arbete på.

Kan du gå in på Handelsbanken och kräva att du ska bli kund där om dom inte anser sig vilja ha dig som kund??? Kan du kräva att få ett lån om låneinstitutet inte anser att du är kreditvärdig?? Kan du kräva att få en anställning om den som utser anställningen inte anser dig som lämplig för tjänsten? kan du kräva???? Eller är det inte så att du har gjort ditt val och med det valet så kanske det medför att lite mer ödmjukhet ger bättre framgång än att bara ställa krav.

Liknande trådar

R
Hästvård Hej! Var iväg och mätte ponnyn för ca en halv vecka sedan, detta gjordes på ATG-kliniken i Gävle. Besöket gick bra (om man bortser från...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
31 324
Senast: Karoliten
·
Western Hejsan allihopa, nu har jag tänkt för mycket igen (Överraskande va? ;)) Diskuterade igår med en vän det här med hästägaransvar och...
Svar
12
· Visningar
1 568
Senast: Paxinarion
·
Hästvård Nu har jag äntligen varit på föreläsningen av O.L så jag tänkte rapportera lite, det var ju tidigare funderingar kring dessa...
2
Svar
35
· Visningar
2 881
Senast: Tavro
·
C
Hästvård Klassa gärna detta som en gnälltråd, diskutera med mig och kom med synpunkter! Nu är det dax att se saker från det andra hållet tycker...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 168
Senast: Paste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka