När hovslagare gör fel...

Sv: När hovslagare gör fel...

Dumt att vara lättskrämd och rädd,tänd i stället ett ljus i mörket:)

Som svar på Din fråga; Ja, det tror jag. Jag tror, med betoning på tror, att ju längre tån blir, allt annat lika, desto längre bak får man belastningen och jag tror också att leden (hov) kan ta stryk, skulle vilja ha det till främre delen av leden.

Men eftersom jag bara tror så får Du gärna förklara och berätta det rätta vad som händer i hoven och leden vid lång tå, allt annat lika.

Jag är fortfarande nyfiken på vilka sjukdomstillstånd i bakdelen som ger ändrade belastningsförhållanden i framdelen och hur dessa tar sig uttryck (dvs hur ställer sig hästen, korrekt verkad i övrigt) för att orsaka sig själv understuckna trakter).

Senast ändrad:

*KL*

Jag har inte läst hela tråden utan bara dom första inläggen alltså kan detta ha nämnts innan. Du refererar till ett framben och "hoven". Vilket får mig att tro att detta är ngt som gäller en hov? Är det så så låter det som att din ponny har bockhov.

Citat coari inlägg nr 106: Bättre då att börja med att förklara orsaker till understuckna trakters uppkomst. Det första tecknet är att hoven har en felaktig belastning i hoven, ju större belastning bakom hovleden ju mera understuckna trakter blir det.

Orsaken kan vara många. Naturligtvis kan felaktigt utförd hovvård orsaka detta men den som tror att det är den enda sanningen deklarerar sin okunskap.

Råder det någon tvivel i det inlägget som kan missuppfattas??

Jag menar,, jag förstår inte riktigt varför du upprepar det jag redan har skrivit??

Kanske därför att du är så :devil: omständlig i dina förklaringar jag skriver så folk fattar som förtydligande..:D

Det handlar inte om att vara expert. Det handlar om att hitta folk som är det. Och det är faktiskt inte så himla svårt som vissa gör gällande här. Inte om man verkligen vill.
Jo, det är visst så svårt. För att kunna ifrågasätta/underkänna en expert, måste man mer eller mindre själv vara expert.

Byggarbete är en bra jämförselse. Jag tycker det är häpnadsväckande att folk väljer ut "vem som helst" att lämna 4 miljoner hos, och sedan bli upprörda att de inte fick något hus, utan människan kursade och stack. I efterhand går det genom 5 samtal att få 5 samstämmiga uppgifter som berättar att detta är en rufflare som gjort så här innan. Varför gör man inte de 5 samtalen INNAN man lämnar de 4 miljonerna i händerna på en främling? OM man nu har intresse av att "göra rätt".
Förstår inte kopplingen till tråden. Om enstaka personer är korkade nog att göra det du skriver är väl inte jämförbart med att alla vi hästägare inte samtidigt är utbildade och erfarna utövare av alla hästens områden?

Källkritik, referenser, koll på vem som delar ens åsikter om hästvård är bra början. En bra veterinär - t ex - kan ofta hjälpa mig med både nummer till bra hovslagare, bra sadelutprovare, bra massör, bra ET etc. Men om jag frågar FiaStina i stallet, som anser att en bra hästägare ger sin häst 10 kg havre och 2 kg hö, är jag rätt övertygad om att jag kommer att få nummer till rena kvacksalvare.
Om jag till äventyrs skulle ha fel åsikter i om hästvård, varför ska jag vända mig till dom som har samma felaktiga åsikter? På vad sätt skulle det kunna bli rätt??
Vad har du fått det ifrån, att vet skulle ha dom kunskaperna, känna till vilka yrkesmän som är mer eller mindre duktiga, vara objektiv osv? Varför skulle inte FiaStina ha bredare kunskaper i det fallet, baserat på egna och andras erfarenheter.

Ja, det beror ju på vad man själv prioriterar och hur man som person är. Och vad man vill ha för slutresultat. Själv tycker jag inte om att chansa med djurens välbefinnande.
Varifrån fick du detta med chansning?
Diskuterar vi inte folks möjligheter att själva se om experterna gör rätt?

Är det inte dags att inse att du (m fl) kräver övermänniskor som hästägare? Jag betvivlar starkt att ni själva lever upp till dom kraven i varje del.

LIA

Man lär sig av sina misstag, visst är det så men en välutbildad och rekommenderad hovslagare är inte heller alltid att lita på :(

Jag har haft problem med min unghäst bärrandsröta som jag bad hovis att klippa upp förra hösten pga att det blir lättare att hålla rent för även om man rensar och kör med hovbad så kan det krypa upp skit som man inte får bort. -Nej då var svaret -kör med tjärpasta osv.

Han skodde på honom inför vintern då det var lättare att tjärpastan satt kvar osv, däremot vred han ständigt av sig skon och hoven såg alltid skum ut 2 veckor efter skoning, tänk dig en bockhov på tvären :crazy: hoven vred sig alltså inunder på sidan

Nu på försommaren tappade Jack en framsko och blev blockhalt, jag tyckte det var märkligt att han fick så helsikes ont så jag kontaktade Mantorpkliniken och deras Hovslagar mästare (ja han är utnämd till mäster) åkte in dagen efter och det visade sig att den sk utläkta bärrandsrötan var inbakad, klipp bort en 4 de del hov, dessutom var sulan mer eller mindre slaktad och hade han tagit 1 mm så hade han varit inne i kötthoven. Han frågade mig rent ut vem f-n som slaktat Jacks hovar.

Att hoven vrider sig under och inåt beror på att han belastat fel pga smärta (vilket jag förstått han han har haft) och även om vet och et har behandlat så har felet ändå suttit kvar i hoven i form utav inbakad röta.

Denna underbara kille på kliniken hjälper mig nu med Jack och hans hovar ser ut som vanliga friska hovar som förvisso kräver mer vård utav mig och det är klinik som gäller nu. Kommer aldrig mer lita på en hovslagare igen innan jag får se vilka arbeten han klarat av.

Det kostar mig en hundring mer än att anlita en "vanlig" hovis och resekostnaden att åka till klinik var 4:e vecka men det är det värt. Et behandlar honom var 8:e v pga att han fortfarande belastar sin hö bog även om smärtan numera sitter i huvudet på honom och han helt enkelt skaffat sig ett rörelsemönster som påverkar hans kropp.

Nu är Jack fortfarande ung och även vet på kliniken har sagt att han kommer ändra sitt rörelsemönster när han slutar bli så extremt ömfotad, dvs när sulan är normal och utväxt igen. Nu tränar vi med cavallo boots och det lär dröja 1 år innan han kan ha skor på sig.

Nu blev det ett långt inlägg men jag vill bara berätta om min häst som pga en utbildad och rekommenderad klåpare har lidit mer än han borde och hur mycket bristfällig hovvård påverkar deras kroppar.

Jacks hovar såg från början också okej ut första tiden och det vara tur att min instinkt sa att - dels ska inte hoven vrida sig som den gör och därmed kräva 3-4 v intervaller på skoningen dels att hovöm kan hästar bli utav tappskor men inte fasiken att de hoppar på 3 ben och därmed tog kontakt med klinik.

Inga hovar - Ingen häst

Hej!

Nu har jag försökt klura ut varför det blir understuckna trakter när belastningen ligger bakom hovleden, kan jag läsa det någonstans?
Menar du i nedslagsmomentet eller när? Jag eftersträvar att hästen ska sätta ner trakten en bråkdels sekund före resten av hoven för att dämpa nedslaget så mycket som möjligt och det är ju rätt mycket bakom hovleden ;)
Har tittat på filmer tagna med höghastighetskamera och man ser en betydligt bättre dämpning när hästen inte sätter mer tån först eller hela hoven samtidigt.

Rolle som bara vill veta ;)
IpL

Jo, det är visst så svårt. För att kunna ifrågasätta/underkänna en expert, måste man mer eller mindre själv vara expert.

Nej, det är faktiskt inte svårt. JAG behöver grundkunskaper om hur hästen fungerar, så jag reagerar när något blir på tok fel - och gärna tidigare. Om hästen t ex börjar stryka upp blodiga sår från vecka till annan kan man ju misstänka att något är fel.

Jag har genom åren samlat en rad duktiga yrkesverksamma hästmänniskor runt mig. Dessa frågar jag om råd när jag behöver ytterligare en i "flocken". Och självklart vet de hur resten av de yrkesverksamma bär sig åt. Liksom jag vet mycket om många av de som sysslar med samma som jag.

Förstår inte kopplingen till tråden. Om enstaka personer är korkade nog att göra det du skriver är väl inte jämförbart med att alla vi hästägare inte samtidigt är utbildade och erfarna utövare av alla hästens områden?

Om jag till äventyrs skulle ha fel åsikter i om hästvård, varför ska jag vända mig till dom som har samma felaktiga åsikter? På vad sätt skulle det kunna bli rätt??

Då tror jag inte att du förstår vidden av problemet heller. Kanske har du stall hemma och kommer inte i kontakt med den sorgligt låga kunskapsnivån i det genomsnittliga inackorderingsstallet? MÅNGA är korkade nog att göra som jag beskrivit tidigare. Man lyssnar hellre på de som har samma åsikter som en själv, hur tokiga de än är, än att ta till sig vad veterinärer, hovslagare, forskning etc säger. För det är ju jättejobbigt om man ska behöva skaka fram pengar/bil/släp/annan hovslagare/annan massör/annan sadelmakare. Hästägande ska ju vara lätt och billigt.

Vad har du fått det ifrån, att vet skulle ha dom kunskaperna, känna till vilka yrkesmän som är mer eller mindre duktiga, vara objektiv osv? Varför skulle inte FiaStina ha bredare kunskaper i det fallet, baserat på egna och andras erfarenheter.

Har man som veterinär tittat på 34 dåliga skoningar av Knut-Eivar så tror jag nog att man lugnt kan utgå från att Knut-Eivar skor åt helvete dåligt. Veterinärer och andra yrkesmänniskor ser saker som vi vanliga dödliga inte ser, de ser också problem eftersom det är till dem folk kommer när de har problem. Där samlas alltså en kunskapsbank som man ofta inte har tillgång till som hästägare.

Varifrån fick du detta med chansning?
Diskuterar vi inte folks möjligheter att själva se om experterna gör rätt?

Jag tycker det är en grov chansning att ta in en yrkesman (elektriker, byggare, anläggare, tandläkare, ET, massör, hovslagare) utan utbildning. Att det sedan kan bli fel ändå, särskilt om man struntar i referenserna är en annan aspekt att ta med i beräkningen.

Fortfarande anser jag att grundkunskaper om hur t ex en hov fungerar är ett måste om man vill ha häst. Liksom grundkunskaper i foderlära och hästvård i övrigt. Det går inte att säga att "jag visste inte att 10 kg havre och 2 kg hö inte är optimalt, jag trodde havre var godare". Det måste finnas grundkunskaper om man vill hålla på med djur.

Är det inte dags att inse att du (m fl) kräver övermänniskor som hästägare? Jag betvivlar starkt att ni själva lever upp till dom kraven i varje del.

Om du anser att grundkunskaper kräver övermänniskor tycker jag att hästeriet är ute på väldigt hal is faktiskt. Det får givetvis stå för dig.

Du får tvivla hur mycket du vill, jag är trygg i förvissning att jag har några av de bästa i "mitt stall".

Håller med. Det känns som om det "att man måste vara expert för att ifrågasätta" bara är en ursäkt att inte sätta sig in i hästens behov och förutsättningar, utan bara skjuta över ansvaret på en anlitad och två sina händer därmed. Samtidigt kan det vara dåligt självförtroende eller slöhet att man gör sig dum för slippa tar reda på de grundläggande kunskaperna för att kunna göra en bedömning överhuvud taget...eller så är man så korkad ;):angel:

Rolle,som sticker ut hakan igen....
IpL

Hej!

Nu har jag försökt klura ut varför det blir understuckna trakter när belastningen ligger bakom hovleden, kan jag läsa det någonstans?
Menar du i nedslagsmomentet eller när? Jag eftersträvar att hästen ska sätta ner trakten en bråkdels sekund före resten av hoven för att dämpa nedslaget så mycket som möjligt och det är ju rätt mycket bakom hovleden ;)
Har tittat på filmer tagna med höghastighetskamera och man ser en betydligt bättre dämpning när hästen inte sätter mer tån först eller hela hoven samtidigt.

Rolle som bara vill veta ;)
IpL

Fortsätt och titta på dina filmer tagna med höghastighetskamera och spola fram från isättningsfasen till belastningsfasen så kommer svaret automatiskt.

Vem har sagt att hovens i isättningsfasen först ska belastas i tådelen?? Den ska precis som du skriver önsvärt en 10dels sec starta sin istättning i traken för att i hela isättningsfasen belasta hela hoven i maximal jämnvikt.

*KL*
Jag håller med de som anser att det läggs så mycket ansvar på hovslagaren och inget på den hästansvarige. Det är inte frågan om att kunna lika mycket som en hovvårdare (för att ta alla inom yrket) men i alla fall grunderna hur en hov fungerar och är uppbyggd. Den kunskapen kan man få genom att läsa och ev gå en praktisk helgkurs. Man blir ingen expert men får betydligt större möjligheter att bedöma arbetet som utförs.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Saxat från Ridsport nyheter:

Ett annat problem är att hästägare går kortkurser där de själva lär sig sko.
- Ett problem som vi har sett öka de senaste åren är att det förekommer snabbkurser för djurägarna att själva lära sig att sko sin häst. Det är något man ska varna för. På det sättet lär man sig inte att göra ett bra arbete. Vi kan se hästar som kommer in med väldigt stora problem efter att djurägaren själv har gett sig på det här med att sko hästar, säger veterinär Maria Lendau, vd för Sveriges 23 ATG-kliniker, till SR Östergötland.

Hör intervju med Göran Åkerström, Jordbruksverket
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=3887575

Fortsätt och titta på dina filmer tagna med höghastighetskamera och spola fram från isättningsfasen till belastningsfasen så kommer svaret automatiskt
.

Mina filmer??? Var inte det lite sarkastiskt eller är det bara så det verkar när man inte hör tonfallet;)
Nåväl jag tänker hålla mig sakligt till frågan eftersom det var en ärlig fråga.
Är det inte så att den största belastningen är i isättandet av hoven? Annars så vore det intressant för mig att veta vad jag borde se på alla de filmer som finns.

Vem har sagt att hovens i isättningsfasen först ska belastas i tådelen?? Den ska precis som du skriver önsvärt en 10dels sec starta sin istättning i traken för att i hela isättningsfasen belasta hela hoven i maximal jämnvikt
.

Jag tolkade det som att motsatsen till belastning bakom hovleden är belastning på eller framför hovleden.
Men en fråga återstår, kan du tipsa om var jag kan läsa om att belstning bakom hovleden kan ge understuckna trakter. Jag skulle vilja tänka tvärt om, att understuckna trakter ger belastning för långt bak i förhållande till hovleden.

Jag vill poängtera en gång till att jag söker en konstruktiv dialog i ämnet och inget annat ;)

Rolle
IpL

Saxat från Ridsport nyheter:

Ett annat problem är att hästägare går kortkurser där de själva lär sig sko.
- Ett problem som vi har sett öka de senaste åren är att det förekommer snabbkurser för djurägarna att själva lära sig att sko sin häst. Det är något man ska varna för. På det sättet lär man sig inte att göra ett bra arbete. Vi kan se hästar som kommer in med väldigt stora problem efter att djurägaren själv har gett sig på det här med att sko hästar, säger veterinär Maria Lendau, vd för Sveriges 23 ATG-kliniker, till SR Östergötland.

Ska man tolka det som att du inte tycker att man ska söka kunskap om man inte tänker bli yrkesverksam i området????

Rolle
IpL

.

Nåväl jag tänker hålla mig sakligt till frågan eftersom det var en ärlig fråga.
Är det inte så att den största belastningen är i isättandet av hoven?

Jag vill poängtera en gång till att jag söker en konstruktiv dialog i ämnet och inget annat ;)

Rolle
IpL

Ett sista svar,, i isättningsfasen sker ingen belastning i vare sig hov,leder eller benaxel, var har du fått det ifrån??? Däremot så snart isättningsfasen övergår i belastningsfasen så startar belastningen över hov,leder och benaxel. Det är i denna rörelsefas samt i kommande över rullningsfas som det är så viktigt att belastningen sker så centrerat som möjligt över själva hovleden.

Ska man tolka det som att du inte tycker att man ska söka kunskap om man inte tänker bli yrkesverksam i området????

Rolle
IpL

Kunskap naturligtvis men inte en sådan kunskap som t.o.m ATG:s chefsveterinär anser är till mer skada än välbefinnande. Jag litar faktiskt mer på hennes omdöme än ditt i det fallet.;)

Sedan kan vi ju öppna en ny tråd som avhandlar GÅ:s kommentarer om bristen på hovslagare och utbildning. Mig veterligt så va han väldigt aktiv under lång tid tidigare på hovslagarskolan i skara. I dag verkar han ha en helt annan uppfattning..

Senast ändrad:

Ett sista svar,, i isättningsfasen sker ingen belastning i vare sig hov,leder eller benaxel, var har du fått det ifrån???

Okay,stötkraften från isättningen är ingen belastning på lederna upp till bogen. Jag är iofs inte riktigt överens med dig där ;)

Däremot så snart isättningsfasen övergår i belastningsfasen så startar belastningen över hov,leder och benaxel. Det är i denna rörelsefas samt i kommande över rullningsfas som det är så viktigt att belastningen sker så centrerat som möjligt över själva hovleden.

Självklar och den största belastningen ger i så fall om det är för långa tår. Men frågan kvarstår, var kan jag läsa om att felbelastning ger understuckna trakter?

Rolle
IpL

Kunskap naturligtvis men inte en sådan kunskap som t.o.m ATG:s chefsveterinär anser är till mer skada än välbefinnande. Jag litar faktiskt mer på hennes omdöme än ditt i det fallet.

Mitt omdöme i vilken fråga? Kursen i exemplet har mig veterligen inte varit uppe i den här tråden? Jag tror dock att tappskokurser ledda av kompetent folk kan vara till nytta för gemene hästmännska som inte har alla tio tummar mitt i handen ;)

Sedan kan vi ju öppna en ny tråd som avhandlar GÅ:s kommentarer om bristen på hovslagare och utbildning. Mig veterligt så va han väldigt aktiv under lång tid tidigare på hovslagarskolan i skara. I dag verkar han ha en helt annan uppfattning
..

Kunde iofs vara intressant har dock inte sett någon aktivitet från ovan nämnda herre på ett tag...

Rolle
IpL

Jag kan fortfarande inte få ihop ökad belastning bakom hovleden förutsatt korrekt verkad även om hästen har ont i annan kroppsdel.

Däremot kan jag få ihop ont i annan kroppsdel, mer belastning på diagonalt ben och att denna då ökade belastning skulle påverka hornrören så att de viker sig i bak, osv pga den ökade tyngden.

I en bok som jag precis läst (the Veterinary care of the horse) skriver de också att skoning gör att det under skoperioden blir en obalans då tåväggen växer snabbare än trakten.

De säger vidare att torrt sprött horn kan vara ytterligare orsak, liksom brist på rörelse/motion och då genom minskat blodflöde, lång tå-låg trakt samt långsiktigt användande av sko med sula liksom glue-on-shoe kan också påverka. Allt detta förutom då inkorrekt verkning och skoning.

Tar upp en ny aspekt; finns det jourhovslagare? Om inte, varför kan inte traktens hovslagare samarbeta och ha jour, på samma sätt som veterinärer?

Det där undrar jag också över..

Nu när min häst har haft en hovböld så har det vart stört omöjligt att få hit någon hjälp.

Min hovis var på semester och naturligtvis vill jag inte störa då. INGEN av de jag ringde hade lust att ta sig an vad de kallar "en ny kund".

Jag behövde inte alls bli ny kund framöver, då jag är väldigt nöjd med min hovis! Men jag behövde akut hjälp när min häst stod på 3 ben!

Som tur är så har jag en travtränare i min närmaste vänskapskrets och han skor sina egna hästar, så han har hjälpt mig nu..men vad gör man om sådan person inte finns..?

Jag hade omöjligt kunnat transportera hästen till klinik, han hade antagligen gått ikull vid urlastning(bakben)
Jouren sa att jag skulle kontakta hovslagare.

Varför är det så svårt för hovisar i samma distrikt att samarbeta? Tycker att det ofta är "skitsnack" emellan dom om varandra, dock inte den jag har nu, han är det snällaste som går i ett par skor och skulle aldrig tala illa om någon, men det är min erfarenhet tidigare i hästlivet. Det är poppis att döma ut andras arbete.

För övrigt.. Coari... Tack för dina tips och råd.. Det var en hovböld till slut!

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 424
Senast: Silkisif
·
Hästvård Jag har haft lite otur med hovslagare. Eller så är det mig det är fel på, det låter jag vara osagt. Nu till frågan/händelsen: Min häst...
Svar
12
· Visningar
2 830
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka