När hovslagare gör fel...

Sv: När hovslagare gör fel...

Men å andra sidan så belyser detta behovet av att hästägare måste skaffa sig kunskaper att göra en bedömning när det är så här vansinnigt fel. I dessa fall skulle jag givetvis lägga skulden på hovårdaren, men är ägaren utan skuld?

Rolle
IpL

Fast där har man eg bara ägarens ord på att det är utbildad hovslagare som skott? Och de allra flesta (alla?) av de där bilderna så där måste ägaren varit komplett blind för att inte se att dte är åt väggarna?

Det där tror jag faktiskt inte ett ögonblick på - att detta skulle vara verk av utbildade hovslagare.

Att ÄGARNA säger att de anlitat utbildade hovslagare tror jag däremot bergfast på. Vem vill inte skydda sig mot det som väntar når sånt här upptäcks?

De flesta är fånghästar, och säkerligen är det ägarna som har försummat och misskött dem något bedrövligt...:(

Understuckna trakter kan väl aldrig någon hovis bortförklara, om det sker så måste man ju själv som hästägare inse behovet av ett utbyte av hovisen. Eller?:crazy:

Bättre då att börja med att förklara orsaker till understuckna trakters uppkomst. Det första tecknet är att hoven har en felaktig belastning i hoven, ju större belastning bakom hovleden ju mera understuckna trakter blir det.

Orsaken kan vara många. Naturligtvis kan felaktigt utförd hovvård orsaka detta men den som tror att det är den enda sanningen deklarerar sin okunskap. Hästens exteriör och arv är en bidragande orsak, miljö,bruk,foder,hantering och underlag en annan orsak. Eftersatt hovvård liksom ryttare som rider sina hästar på bogarna påverkar, och inte minst att förglömma,, en ryttare som rider en häst som skulle behöva omgående klinikbesök för att den avlastar bakdelen vilket leder till ännu mera ökad belastning på framdelen och secundärt då främst trakterna.

Man bör oxå ha i tanken att hästar hela tiden utvecklar sig,, främst upp till 6-7- års ålder innan dom är färdigväxtra. Under denna tid kan även belastningen i hoven avvika från höga trakter till låga trakter beroende på skelett,muskler och senornas olika utveckling.

Det finns massor av exempel på unghästar som man ansetts som låga eller t.o.m. ha understuckna trakter under sina första 5 levnadsår,, plöstligt verkar hela hästen från en skoning till en annan uppvisa en helt normal trakt. Detta helt oberoende av att det bytts hovslagare hit o dit,. Man kan oxå ganska ofta se hästar med understuckna trakter där plötsligt trakterna blivit normala efter att dom fått veterinär behandling liksom hästar som byter miljö eller inte ens det, bara får en annan ryttare.

Allmänt känt är väl att personer uppfattar saker olika, dels beroende på egen erfarenhet och kunskap och hur man uppfattar situationen. Folk har även helt olika inlärningsförmåga.

Ett bra ex. är hur barfotafolket ser på god hovvård och som enda vetenskaplig bevisbörda använder eftersatt hovvård som läroplan. I utbildningen till hovslagare ligger tygnden i vetenskapligt beprövad forskning.

Att vara hovis är att bedriva ett hantverk och alla hantverkare kan ha en mer eller mindre dålig dag. Skillnade mellan att som hantverkare arbeta med döda ting och som hovis arbeta med levande djur kan i slutresultates uppvisande bero på en så enkel sak som dålig arbetsmiljö och mindre hanterad häst. 2 ggr har jag varit skitstolt över att individen fått 4 skor på hovarns för det va det primära enligt djurskyddslagen.

Utbilda eller inte utbildad hovis så vet jag att det är inte ovanligt att det på kliniker (och främst på ATG kliniker) står hovisar som är självlärda och helt saknar oficiell utbildning och veterinärerna på kliniken verkar ju var nöjda med resultatet eftersom dom har anställd denne hovis. Eller ska man tolka detta som att veterinärerna brister i sin kunskap om hovar när dom anställer en icke utbildad hovis??

För att nu göra två saker väldigt enkla kan jag meddela att den nya lagstiftningen som gäller för oss av Jordbruksverket godkända hovslagare så står vi helt själva till svars för våra utförda arbeten. Det krävs att vi för journalteckning med historik,fallbeskrivningar och övrig information från hästägarens kännedom om det enskilda fallet och man bör även dokumentera före och efter med bilder eftersom bilder har större bevisbörda än ord mot ord.

Så det som förvånar mig är alla startade trådar, inlägg där man anser att hovslagaren har gjort fel inte ens i 5% majoritet delger med egna bilder från det aktuella fallet.

Kan man inte redovisa fallet med dagsaktuelle bilder så tycker jag heller inte man behör delge det med ord heller eftersoim det inte ger en verklighets trogen bild,, bara en enskild uppfattning.

Kan Du utveckla hur bakbens/bakdelsproblem leder till/kan leda till ökad belastning bakom hovbenet?

och gärna beskriva vad som rent fysikalist händer vid understuckna trakter,

undrar den vetgiriga devere

Fast Coari, ang sista stycket, så brukar du kritisera när det läggs ut bilder med, att en hovslagares jobb diskuteras/kritiseras utan dennes möjlighet att medverka.

Annars mkt bra inlägg =)

Svarar samtliga.
Lattjo detta, att när en redovisning motsäger ens åsikter, så är det fel på redovisningen. Medan det nästa gång, när uppgifterna stämmer med ens åsikter, dom är absolut fakta. :confused:

Hursomhelst, så tycker jag man ska vara försiktig med att kritisera folk för att dom inte ser vad utbildade och yrkesverksamma hovisar inte heller ser. Jag förstår det så att ni som är dom kritiska i denna tråd också är duktiga "hobbyhovisar" med ett brinnande intresse för just hovar, verkning och skoning. Därför har säkert också era hästar fina och friska hovar.
Men hur kan ni begära samma nivå av alla hästägare??

För säkert är det så, att inte ens ni är experter på precis vartenda område inom häst, eller hur? För inte har ni väl, förutom hovkunskaperna, även motsvarande expertkunskaper inom hästveterinär, sadel osv, osv? Ska då dom som är kunniga inom varje sådant område kritisera er för att ni har häst utan att kunna xxx i detalj och proffesionellt?

Detta skrivet även med tanke på svaren till TS.

LIA

Fast om man ska jmf med sadlar osv, så vissa av exemplen på sidan, är i stil med om man inte fattar att det är fel på sadelpassformen om hästen får blödande skavsår av den.

Jag anser ju att en hästägare INTE ska behöva vara hovslagarutbildad för att säkerställa god hovvård. Men om man inte reagerar på när hovarna ser ut såhär, då är det ruskigt illa http://www.hovvardsforbundet.org/bilder/patologiska hovar/patologi8.jpg
http://www.hovvardsforbundet.org/bilder/patologiska hovar/Fang2.jpg

Så, en hästägare ska inte behöva vara hovslagarutbildad för att kontrollera hovslagarens arbete MEN man kan inte låta bli att ens sänka blicken till 'hovnivå' och missa sådana flagranta felaktigheter som på bilderna?

Jag råkade se sidan när jag var ute och surfade häst och kom att tänka på denna tråd. Menar alltså inte att försvara dom hästägarna men väl peka på svårigheterna för hästägare om hovisar accepterar/förklarar/etc hovar som inte ser optimala ut. Det ÄR inte lätt för icke proffs att se och veta allt, och fr a inom häst finns mycket som inte ens proffsen behärskar.

Se mina sista rader i förra inlägget!!

LIA

Jo att den som utförde hovvården hade lika mycket kunskap som hästägaren, alltså ingen alls.

Svarar samtliga.
Lattjo detta, att när en redovisning motsäger ens åsikter, så är det fel på redovisningen. Medan det nästa gång, när uppgifterna stämmer med ens åsikter, dom är absolut fakta. :confused:

Man måste väl få vara källkritisk? Man förstår väl att en sida som propagerar för en barfotametod gärna vill försöka visa hur hemska hovar kan bli av skor och hovslagare? Tror inte att de skulle vara särskilt intresserade av att sätta in bilder på min skodda hästs hovar...

Det handlar inte om att vara expert. Det handlar om att hitta folk som är det. Och det är faktiskt inte så himla svårt som vissa gör gällande här. Inte om man verkligen vill.

Byggarbete är en bra jämförselse. Jag tycker det är häpnadsväckande att folk väljer ut "vem som helst" att lämna 4 miljoner hos, och sedan bli upprörda att de inte fick något hus, utan människan kursade och stack. I efterhand går det genom 5 samtal att få 5 samstämmiga uppgifter som berättar att detta är en rufflare som gjort så här innan. Varför gör man inte de 5 samtalen INNAN man lämnar de 4 miljonerna i händerna på en främling? OM man nu har intresse av att "göra rätt".

Källkritik, referenser, koll på vem som delar ens åsikter om hästvård är bra början. En bra veterinär - t ex - kan ofta hjälpa mig med både nummer till bra hovslagare, bra sadelutprovare, bra massör, bra ET etc. Men om jag frågar FiaStina i stallet, som anser att en bra hästägare ger sin häst 10 kg havre och 2 kg hö, är jag rätt övertygad om att jag kommer att få nummer till rena kvacksalvare.

Om det inte finns någon bra byggare att tillgå i det området man vill ha huset, ska man bygga någon annanstans, ge 4 miljoner till en rufflare som sticker med pengarna utan att lämna något hus, ta dit någon från Stockholm till dubbla priset, välja att bygga någonannanstans eller köpa ett färdigt hus?

Ja, det beror ju på vad man själv prioriterar och hur man som person är. Och vad man vill ha för slutresultat. Själv tycker jag inte om att chansa med djurens välbefinnande.

Jag tycker att det e jättesvårt att hitta bra hovisar. Ta grennen tex. Hennes hovis skulle sluta sko i trakten här om kring, så han rekomenderade en ny hovis till henne. Den nya varkade bra i början. Hovarna så jättefina ut, skorna satt på och hon fick ett helt annat stag. Enda nakdelen var att han spikade blod typ varje gång. Och efter 6 månade visade sig att han inte vara så himla bra. Hovis på helsingborg sa det den "nya" hovisen hade försökt ändra hovens ursprungliga form (hästen har lite av ankfötter). Men det viste inte vi (jag+ägaren). Hovarna såg ju jättefina ut och det gick ju vi på.

Ägaren har nu bytt hovis och e nöj med denna. Men hur ska hon veta att denna e den bästa för hennes häst där ute? Det kan ju finnas en som e bättre, men ägrane kan ju inte gå igenom varje hovis här i trakten.

Och sen e det inte heller så lätt att veta vilken vet man ska ringa ut. Jag har tex tre vets nr i mobilen. Alla bra på kor, men hur kan man veta att dom e bra på hästa oxå?

Vem vet jag e väldigt godtrogen person som vi tro det bästa om alla (eller ge dom en chans åtminstonde). Kanske jag inte passar som djurägare då.

Återigen - det är inte så enkelt - särskilt inte i alla områden av landet...
Man är hänvisad till det som finns inom rimligt avstånd, de som man kanske helst vill ha för de referenser man fått är fullbokade o tar inga fler hästar. Man blir rekommenderad en annan, hör sig för och allt låter ok. Bra ref, gesällbrev och fortbildning. Men det blir likförbannat fel...
Dessutom tar det tid att få ordning på hovarna igen. MEN denna hovis har även en hel hög nöjda kunder fortfarande, och de hästarna ser bra ut i hovarna. Andra har bytt. (Vet eftersom nya hovis tar över en del kunder efter just denne). Hur ska man veta i förväg att det blir bra, man gör "alla rätt" men det blir galet ändå? I mitt fall ändras varken foder/miljö/ryttare etc. utan det enda som sker är hovslagarbyte och därmed förändrade hovar efter en tid.. (Bildbevis finns)

Vad gäller veterinärer så på jourtid är man hänvisad till det man får, att ta djuret på en 40 milafärd är inte aktuellt i alla lägen (närmaste jourklinik). Vardagar har vi nära klinik och lite att välja på, men inga mängder och några "experter" på tex rygg etc. finns inte i närheten utan då får man åka långt.

Här är också de flesta vet. lite avvaktande till alternativa metoder (massage etc) och det finns mig veterligt bara en privatvet som har samarbete med sådana. Så den hjälpen får hästägarna själva leta upp i de flesta fall.

Det låter som om det finns en uppsjö av hovslagare och veterinärer att välja på för alla hästägare men det är inte riktigt så enkelt i hela landet. Man får nöja sig med det som finns i många fall. Blir man då missnöjd så är det svårt många gånger att hitta ett alternativ - även om det blivit lättare.

Nu bor jag ändå rätt centralt i jämförelse med många andra hästägare (mitten av landet vid E4) och kan tänka mig att det är ännu jävligare på många andra ställen.

Jag har faktiskt - under delar av mitt liv - hållt upp med hästeriet för att jag inte kunnat hålla den nivå hästhållningen som jag själv vill ha för att känna att det är meningsfullt.

Har tidigre sagt det och säger det igen: är det verkligen en mänsklig rättighet att ha häst, fast förutsättningarna att ge hästen rätt vård och "service" är dåliga eller obefintliga? Jag vet inte svaret, men jag vet svaret för mig personligen. Nej, jag vill inte ha häst om det innebär att jag inte kan få den skodd utan att åsamka den smärta och lidande, jag vill inte ha häst om jag inte kan ge den veterinärvård. Oavsett om det beror på avstånd, dålig marknad eller min egen ekonomi. Den hästhållningen är inte intressant för mig, och de gånger jag stått inför de valen i mitt liv har jag valt bort att hålla häst.

Men HUR vet du att den hovslagare som du gillar, har bra referenser etc. finns tillgänglig och verkligen KAN sko just den individ du införskaffar - i förväg?

Jag håller med dig, det är absolut ingen mänsklig rättighet att äga häst, tvärtom!
Jag hamnade risigt till när jag redan ägde häst, för att förutsättningar jag inte rådde över förändrades.
Min första hovslagare slutade sko, den andra kunde inte alls trots referenser av nr ett, den tredje klarade av det men inte fullgott tills jag lyckades av en slump få en tid av en av de bästa som hade 6 mils enkel resväg och inte hade kunder i området alls..

Trots att man är kritisk och ser fel så innebär det inte alltid att det är helt rätt att träffa rätt i alla fall.
Sen lyssnar jag ju på den som skor och diskuterar hur, var o varför - alltid. Ändå blir det fel ibland.
Ingen skugga över honom med gesällbrev etc. Han kunde bara inte sko min häst, han förvärrade honom och hovarna blev assymetriska, bara aningen först men sedemera mer och mer. Här jagade jag annan hovslagare men det fanns bara inga tider att få.

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 424
Senast: Silkisif
·
Hästvård Jag har haft lite otur med hovslagare. Eller så är det mig det är fel på, det låter jag vara osagt. Nu till frågan/händelsen: Min häst...
Svar
12
· Visningar
2 830
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka