Sv: När hovslagare gör fel...
Pygmypuff: Vet ej om det var mig du talar med men min ponny går med skor. Det är dock verkningen som är fel..
Jag har inte bestämt mig om jag är kränkt eller om jag inte är det...
Jag har inte någon gång försvarat mig i denna tråd, utan sagt att det är mitt fel. Men frågan till er (pekar ej ut någon, så nämner alla) är om ni anser mig vara en dålig hästägare?
Att man som hästägare inte har tillräckligt med kunskap att äga häst om man inte kan välja en bra hovslagare. Jag är 17år, anser mig vara en god hästmänniska, men tycker som många andra attt det är svårt att bedömma vilka som skall få vårda ens häst. Jag har tidigare nämnt att jag blev rekomenderad hovslagaren och är man inte henmma på området lyssnar man gärna på folk i sin omgivning, eftersom man litar på dem.
Jag tror på praktiskt lärande. Med detta säger jag ej att nybörjare skall köpa hästar och lära sig allt med tidens gång, men jag tror inte det finns en människa i detta forum som anser sig ha alla kunskaper kring hästar.
Jag anser att om du kan grunderna i ridning, kan se om din häst är sjuk, alltid vill hästens bästa och är villig att ta hjälp, då tycker jag du är behörig att skaffa häst. Naturligtvis krävs de "vanliga" kunskaperna. Du vet hur hästen skall hållas (hur den skall bo, dens behov osv) men andra saker lär man sig på vägen, genom att ta hjälp.
Det är inte många som vet exakt hur hästen skall behandlas i alla situationer, men man kan försöka förstå vad den behöver för att kalra situationen bra. Är din häst halt så ta hjälp av veterinär. Har du en problemhäst? Ta hjälp av en tränare. Det viktigaste är att våga fråga efter hjälp.
I denna situation med min häst har jag agerat. Jag låter den inte bara vara som det är. Samt har mitt samvete inom detta blivit totalt svart, jag mår otroligt dåligt över detta. Det anser jag att det gör mig till en god hästmänniska, för jag vill min hästs bästa. Jag var osäker inom ämnet och tog hjälp av personer i min omgivning, jag vågade visa att jag kan inte, kan ni hjälpa mig för min ponny behöver det.
Jag har verkligen inte alla kunskaper inom hästvård. Jag vet vad min häst behöver för att må bra, om jag märker att något saknas eller något blivit fel försöker jag fixa det. Kan jag inte det tar jag hjälp, praktiskt lärande.
Man lär sig av misstag.