När hovslagare gör fel...

Sv: När hovslagare gör fel...

Du missar hela poängen med inlägget. Vem tusan lägger tid och pengar på att utbilda sig till något när marknaden till större delen går på pris och väljer den billigare? På det sättet kommer marknaden - vi hästägare - att bidra till att utarma hela branschen genom att konsekvent välja billigast istället för bästa. Vilket ger att utbildningarna kommer på efterkälken, vilket ger färre bra hantverkare etc.

Fast, jag säger absolut inte emot, priserna måste upp till en nivå de kan leva på (hovslagarna). Men än så de utbildade, även de som tar 'vettigt betalt' (vettigt ur ett inkomstperspektiv) har fullt och överfullt. SOm laproigh skriver.

Så än är inte problemet att 'ingen vits utbilda sig och få studieskulder när hästägarna bara väljer en billig skopåspikare'. För än finns det tillräckligt med hästägare som står med plånboken i högsta hugg redo att betala vad det kostar för att få en skicklig, utbildad hovslagare.

Så, båda har ju rätt (skiljer nog kanske en del beroend epå område med).

Problemet som jag ser det och som någon annan påpekade är att pris nödvändigtvis inte följer kunskap. Det finns liksom ingenting att gå på inom hovslagarbranschen (även fler branscher men nu diskuteras denna) för att man som hästägare ska kunna välja det bästa för hästen.

Dyrare hovslagare är inte alls lika med bättre, eller tvärtom. Samma med utbildning, det säger inte så mycket om hur duktig en hovslagare är. Och när den dyra, utbildade och rekommenderade hovlsagaren är färdig med sitt jobb, ja då är det för sent att inse att det blev helfel då det redan är gjort, hur duktig som hästägare man än är.

Ibland borde det vara bra att ha kunskapen om hur man ser in i framtiden. ;)

Håller med dig att ett högre pris inte e = bättre hovis. Hade en till fb fh som varje gång skar eller spikade blod. Och när jag på pekade det ifrågesatte han mig. Hur som helst slutade det med att hästen hamnade på djursjukhusen med minder än 1cm mellen hovbenet och sula(:cry:). Tom hovis där inne underade vad "min" hovis hade sysslat med.
Hovis som jag har nu (även ägenen tll fb fh) e billigare och bätter.

Tillägg: Båda e utbildade.

*kl*

Japp, som hästägare är jag ytterst ansvarig.
Dock som den icke utb. vet eller hovis jag är så vänder jag mig till de som har utbildning för att få hjälp vid ev. problem.

Så långt allt väl.

Problemet uppstår när jag som icke expertis ska bedöma den bedöming och den vård som mitt djur som jag har ytterst ansvar för får. Jag ska här ifrågasätta proffsen. Jag förväntas kunna se när mitt djur felbehandlas av någon som har extremt mycket mer erfarenhet av problematiken än mig.

Fel som inte alltid syns förrän efter en tid.

VAD ska man gå efter? En magkänsla att den vård mitt djur får inte är adekvat? Givetvis läsa på, men det gör de seriösa hästägarna - men många hästproffs/yrkesutövare är inte alltid förtjusta i frågor och ifrågasättande. Och vem är lilla hästägaren jag, att ifrågasätta egentligen?

Jag tar hjälp av den som utbildning har för att jag inte kan själv o inte har utbildning utan bara ett skrap på ytan i jämförelse med en veterinär/hovslagares utbildning o erfarenhet.
Jag betalar glatt för hjälpen. Men det är ingen garanti.

Tycker att förvirring uppstår när hästägare ska anlita proffsen, men inte lita till det proffsen gör utan ansvaret ligger helt o hållet på mig som ickeproffs. Det uppenbara upptäcker garanterat de flesta hästägare, men "normal"hästägaren kanske inte upptäcker alla avvikelser som något annat proffs skulle upptäcka.

För att ytterligare komplicera allt, så resonerar proffsen sinsemellan olika och har olika metoder att nå målen att prova och olika favoritsätt. HUR ska jag som "novis" efter 30 års hästerfarenhet kunna avgöra exakt vad som ska göras när inte ens de som kan alltid vet?

Håller med om att kunskapsnivån i många fall är låg. Men upplever att de flesta frågvisa som hänger här och vill resonera om problem ofta tillhör den mer vetgiriga och därmed kunnigare skaran hästägare. Hästkörkort javisst, men vem ska hålla i utbildningen och vilken sanning ska gälla?

Den som känner individen bäst är hästägaren - jag går på magkänslan i de flesta fall och sällan leds jag fel av den. Men när magkänslan säger annat än expertisen kan man låta sig "luras" och tro att den som står för kunnandet har rätt.

Jag håller med i frågeställningen, en kommentar/ett svar som jag skulle säga utifrån vårt (djurägarnas) perspektiv: Lita inte på att "första bästa" gör ett bra jobb, även om det är en pålitlig hovslagare och det för ögat ser bra ut.
Lyssna på hästen och se till att få ett andra och helst ett tredje utlåtande, eller t o m prova byt hovslagare en gång för att få ett till perspektiv på vad hästen talar om - hur den känns och hur den går, hur fötterna ser ut när det är dags för nästa skoning.
Känn efter - hur känns hästen när den är nyskodd, hur känns den när det har gått 5-6 veckor? Och dito hur det ser ut för ögat.
Träning och kanske lite tur.

Största problemet är ju när man inte har något att jämföra med. Klart att det är svårt att hänga med i att hästen får dåliga hovar om man har samma hovslagare i flera år utan att prova andra eller iaf höra andras utlåtande. Säger den personen precis tvärtemot, kan det vara bra att trippelkolla.

Men som sagt - personligen tycker jag det svåraste är när man vet att man vill ha det annorlunda mot vad hovis väljer, och lyckas få igenom sina argument. När man nu lyssnat på hästen och trippelkollat. Då ska man ha lyxen att bo i ett hovslagartätt område! :p

Här har vi det som "vi" reagerat på. Risken med att i ord och bild försöka så pedagogiskt som möjligt enbart förklara hästens anatomi, fysiologiska förutsättningar och exteriöra avvikelse. Bruk, miljö och övriga faktorer som är avgörande för den enskilda individens individuella behov av hovvård.

Se inte "mina bilder" som en bildebok typ fem myror är fler än fyra elefanter. Se heller inte vårt deltagande och enorma arbete helt frivilligt och på tid som kunde ha lett till ett mera "brake" från att på fritiden i välmening försöka delge kunskaps till forumets användare som söker kunskap.

Se heller inte varesig inlägg eller bilder i trådarna fysiologisk skoning/verkning som ngn kretik mot vad annan hovslagare inte "klarar" av. Att kritisera en kollega är inte själva poängen med dom trådarna utan snarare ett försök till att hästägarna själva ska börja fundera på deras egen kunskapsnivå och var i det brister.

Jag kan glädja dig med att några mera ingående fördjupningar i hovvård inte kommer delges på detta forum, i alla fall inte från min sida.

Jag förstår faktiskt inte detta forum, i ena meningen så söker man kunskap och i nästa mening blir man förbannad och känner sig kränkt för att inte den egna kunskapen leder till självömkan.

Vad fan (rent ut sagt) är det ni förväntar Er??

Trött,, bara så otroligt trött,,, LÄR ER TA EGET ANSVAR FÖR ERAN HÄSTHÅLLNING, och börja uppvisa bättre egen kunskap som visar högre kompetens än den/dom som anklagas som den utlösande faktorn.

Man kan faktiskt inte skylla över skulden på den hantverkare man anlitat om ngt går fel mer än att när man själv framhäver att så skett även ordagrant delget sin egen okunskap.

Som vanligt förstår jag ungefär 75% av vad du skriver... Menar du med den fetstilta meningen att jag (och andra hästägare) ska ha högre kompetens än de hovslagare och veterinärer vi anlitar? Det får jag inte ihop. Det kommer vi aldrig att uppnå eftersom det ju är ett helt orimligt påstående.

Var någonstans sa jag att jag INTE ville ha mer kunskap om hovar och att du, och andra, delade med er av det ni kan? Jag sa ju:

Det är ju synd, för det är intressant att se i ord och bilder när någon skor "som det ska vara" .

Nej, sluta spela martyr och "delge din kunskap" i stället. Var stolt över det du kan, och sluta gnälla över att hästägare inte förstår sig på hovar lika bra som du. Hur hade du förresten reagerat om en hästägare hade börjat ifrågasätta hur du skor? Om någon hade sagt till dig att den sett bilder på internet på hur det "ska" vara, och sedan inte tyckte att ditt arbete höll den kvaliteten, hur hade du bemött detta?

Tråkigt med folk som man litar på att kan sitt jobb som visar sig vara mindre duktiga.

En fråga som jag började fundera på: Går din ponny barfota eller har den skor?

Ibland skriver du verkning, ibland skoning, så jag blev fundersam.
Om det skulle vara så att den går barfota och hovslagaren är van vid skodda hästar, kunde det kanske nämligen förklara vad som gått fel här. På hästar som går med skor slits ju trakterna men inte tån, vilket betyder att när man verkar en häst som gått med skor så tar man mest i tån. En häst som går barfota däremot sliter mer eller mindre på hela hovytan, så man får verka mer jämnt där. Kanske den hovslagare som skött om din ponnys hovar missade denna skillnad?
Väldigt klumpigt av honom i vilket fall som helst att inte ta sig en ordentlig titt på hovarna innan han började verka, för att se var det behöver tas mera för att bibehålla rätt hovvinkel.:o

Slänger in en liten undran bara, frågan är inte specifikt till dig.

Hur kommer det sig att just 1000:- är det minsta en hovslagare bör ta?
Jag betalar 950:- för skoning runt om inkl. nya skor och det tycker jag känns som ett pris i överkant.
Det finns ju uppenbarligen (även bra) hovslagare som gott och väl klarar av att ha ett lägre pris.

Exv om hovslagaren skor 5 hästar om dagen 5 dagar i veckan, då får denne in 100.000:- /månaden.
Ganska bra månadslön måste jag säga ;)

Nu vet jag ju att det inte är så enkelt, utan att antalet hästar/dag samt skoning/verkning varierar, och att bensin och övrig utrustning också kostar endel, men hur mkt ska man då räkna på går åt till detta för att motivera en kostnad på 1000:- ?

Men snälla du, 100000 kr är bruttot sedan finns det en hiskliga massa utgifter som kostar så det bruttot måste nog ökas ytterligare lite om lönen ska anses som ok. Dvs det hovslagaren får ut i handen innan skatt eller efter med för den delen kvittar ju.

Dessutom så sköter hovslagarens 'pappersarbete' inte sig självt, och man kan inte riktigt förutsätta att hovslagaren ska sitta på obetald fritid och sköta det.

Vidareutbildning/fortbildning/kurser kostar också, både i kursavgift och i inkomstbortfall den tid kursen/föreläsningen/etc pågår.

Dvs kostar det säg 1000 kr att gå på en föreläsning 10 mil bort, bilen drar 1 liter mil (nog snällt räknat) och bensinen kostar ÄNNU snällare räknat 10 kr/l, så att ta sig till/från föreläsningen och lyssna på den kostar - snällt räknat- 1200 kr. Allt exkl moms Det tar en hel dag i anspråk.

Normalt skulle hovslagaren kunnat sko 5 hästar den dagen, a 1000 kr styck. Det innebär ett bruttobortfall på 5 000 kr den dagen, plus de 1200 kronorna. Dvs verksamheten behöver eg för att hovis ska gå på den där kursen, generera 6200 kr 'extra' för att det ska gå plus minus noll att gå på en tusenkronorsföreläsning. Väldigt förenklat.

Pygmypuff: Vet ej om det var mig du talar med men min ponny går med skor. Det är dock verkningen som är fel..

Jag har inte bestämt mig om jag är kränkt eller om jag inte är det...
Jag har inte någon gång försvarat mig i denna tråd, utan sagt att det är mitt fel. Men frågan till er (pekar ej ut någon, så nämner alla) är om ni anser mig vara en dålig hästägare? :confused:

Att man som hästägare inte har tillräckligt med kunskap att äga häst om man inte kan välja en bra hovslagare. Jag är 17år, anser mig vara en god hästmänniska, men tycker som många andra attt det är svårt att bedömma vilka som skall få vårda ens häst. Jag har tidigare nämnt att jag blev rekomenderad hovslagaren och är man inte henmma på området lyssnar man gärna på folk i sin omgivning, eftersom man litar på dem.

Jag tror på praktiskt lärande. Med detta säger jag ej att nybörjare skall köpa hästar och lära sig allt med tidens gång, men jag tror inte det finns en människa i detta forum som anser sig ha alla kunskaper kring hästar.

Jag anser att om du kan grunderna i ridning, kan se om din häst är sjuk, alltid vill hästens bästa och är villig att ta hjälp, då tycker jag du är behörig att skaffa häst. Naturligtvis krävs de "vanliga" kunskaperna. Du vet hur hästen skall hållas (hur den skall bo, dens behov osv) men andra saker lär man sig på vägen, genom att ta hjälp.
Det är inte många som vet exakt hur hästen skall behandlas i alla situationer, men man kan försöka förstå vad den behöver för att kalra situationen bra. Är din häst halt så ta hjälp av veterinär. Har du en problemhäst? Ta hjälp av en tränare. Det viktigaste är att våga fråga efter hjälp.

I denna situation med min häst har jag agerat. Jag låter den inte bara vara som det är. Samt har mitt samvete inom detta blivit totalt svart, jag mår otroligt dåligt över detta. Det anser jag att det gör mig till en god hästmänniska, för jag vill min hästs bästa. Jag var osäker inom ämnet och tog hjälp av personer i min omgivning, jag vågade visa att jag kan inte, kan ni hjälpa mig för min ponny behöver det.

Jag har verkligen inte alla kunskaper inom hästvård. Jag vet vad min häst behöver för att må bra, om jag märker att något saknas eller något blivit fel försöker jag fixa det. Kan jag inte det tar jag hjälp, praktiskt lärande.
Man lär sig av misstag.

Men frågan till er (pekar ej ut någon, så nämner alla) är om ni anser mig vara en dålig hästägare? :confused:

Att man som hästägare inte har tillräckligt med kunskap att äga häst om man inte kan välja en bra hovslagare.

Nej, jag tycker inte att du är en dålig hästägare och, nej, det är verkligen inte enkelt att välja en bra hovslagare. Det enda direkta fel du gjort, som jag ser det, är att du anlitat en outbildad hovslagare. Chansen är ju större att skickligheten ökar i takt med utbildningsnivån. Inte alltid, men helt generellt sett.

*KL*

Personligen tycker inte jag att utbildning är jätte nödvändigt inom hovslagaryrket...Vissa yrken hjälper det inte att bara vara utbildad-man måste ha lite känsla för det man gör också. En utbildad elektriker ja den har utbildat sig att svart kabel ska ihop med svart, röd med röd osv men en hovslagare måste kunna kliva utanför ramarna ibland för att kunna göra ett lyckat jobb. Man KAN INTE verka och sko enligt skolboken på alla hästar! Man måste kunna se till helheten också och det kan inte alla utbildad eller ej! En hovslagare måste brinna för det han gör och se det som en utmaning att göra ett bra jobb. Han eller hon måste vilja få en fungerande hov och häst. Hovslagare som bara har det som vilket yrke som helst blir aldrig en jätteduktig hovslagare skulle jag vilja påstå...

Likaväl som det finns veterinärer och ATG kliniker som "bara" har det som yrke och egentligen inte är särskilt intresserad av att hitta felet på hästen utan bara behandlar symptom istället för att intressera sig för att hitta orsaken. För vissa handlar det om ett välbetalt yrke och inget mer. Jag tror aldrig att man blir riktigt duktig på det man gör då tyvärr. Det finns många "outbildade veterinärer" som inte har licens för att göra det dom gör men dom har en passion för att hjälpa hästarna till ett friskare, haltfriare liv. De brinner för sitt intresse och då blir man duktig oavsett om man är utbildad. Samma gäller för en hovslagare, ryttare, tränare, kusk, idrottsmänniska eller vad som helst. Du måste ha talang, känsla och passion annars spelar det mindre roll hur mycket du övar, tränar eller kollar i skolboken...

Jag tror inte alltid att många år i skolbänken och ett certifikat/diplom avgör att du kan din grej. Det handlar inte bara om det...

Jag tycker så synd om dig. Och jag känner igen mig själv i det du skriver.
Jag har ridit sen jag var fyra, haft många egna hästar, haft eget stall. Jobbat med hästar i alla olika former.

Somliga saker är jag grym på. Men andra saker...
Jag har besiktigat mina hästar varje år, ibland flera gånger varje år, aldrig fått ett påpekande. Fått beröm för hull, skoning, uppträdande, muskulatur osv.
Men skoning, där känner jag mig också så totalt utlämnad. Jag kan se om en häst är totalt kasst skodd, men inte se om den är lite ojämnt verkad, eller skodd lite för trångt. Jag läser, frågar, och försöker lära mig så mkt jag bara kan, men inte är det lätt.

Så när är man en dålig hästägare? När man kan för lite om foder? Om utrustning? Om träning? Eller om skoning?
Jag tycker man är just utlämand till mer erfarna personer, när man inte kan allt själv. Jag är 32 i år och tycker inte att jag har lärt mig så mkt än. Därför måste jag lite på folk som är utbildade, och förhoppningsvis, klokare än vad jag är, men ser nåt heltokigt ut är det klart jag reagerar.

Men ibland undrar jag om jag är kunnig nog att ha egen häst.
Detta inlägg är en urspårning efter en ljummen semesterkväll och några öl, men nån kanske förstår hur jag menar.... ;)

*KL*

Personligen tycker inte jag att utbildning är jätte nödvändigt inom hovslagaryrket...Vissa yrken hjälper det inte att bara vara utbildad-man måste ha lite känsla för det man gör också. En utbildad elektriker ja den har utbildat sig att svart kabel ska ihop med svart, röd med röd osv men en hovslagare måste kunna kliva utanför ramarna ibland för att kunna göra ett lyckat jobb. Man KAN INTE verka och sko enligt skolboken på alla hästar! Man måste kunna se till helheten också och det kan inte alla utbildad eller ej! En hovslagare måste brinna för det han gör och se det som en utmaning att göra ett bra jobb. Han eller hon måste vilja få en fungerande hov och häst. Hovslagare som bara har det som vilket yrke som helst blir aldrig en jätteduktig hovslagare skulle jag vilja påstå...
Likaväl som det finns veterinärer och ATG kliniker som "bara" har det som yrke och egentligen inte är särskilt intresserad av att hitta felet på hästen utan bara behandlar symptom istället för att intressera sig för att hitta orsaken. För vissa handlar det om ett välbetalt yrke och inget mer. Jag tror aldrig att man blir riktigt duktig på det man gör då tyvärr. Det finns många "outbildade veterinärer" som inte har licens för att göra det dom gör men dom har en passion för att hjälpa hästarna till ett friskare, haltfriare liv. De brinner för sitt intresse och då blir man duktig oavsett om man är utbildad. Samma gäller för en hovslagare, ryttare, tränare, kusk, idrottsmänniska eller vad som helst. Du måste ha talang, känsla och passion annars spelar det mindre roll hur mycket du övar, tränar eller kollar i skolboken...

Jag tror inte alltid att många år i skolbänken och ett certifikat/diplom avgör att du kan din grej. Det handlar inte bara om det...
:bow::bow::bow:

AnnaKarinA: Tack.
Det känns som om du förstod vad jag menar och jag hämtar stöd ur ditt inlägg :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 424
Senast: Silkisif
·
Hästvård Jag har haft lite otur med hovslagare. Eller så är det mig det är fel på, det låter jag vara osagt. Nu till frågan/händelsen: Min häst...
Svar
12
· Visningar
2 830
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka