Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dumt att vara lättskrämd och rädd,tänd i stället ett ljus i mörket
Som svar på Din fråga; Ja, det tror jag. Jag tror, med betoning på tror, att ju längre tån blir, allt annat lika, desto längre bak får man belastningen och jag tror också att leden (hov) kan ta stryk, skulle vilja ha det till främre delen av leden.
Men eftersom jag bara tror så får Du gärna förklara och berätta det rätta vad som händer i hoven och leden vid lång tå, allt annat lika.
Jag är fortfarande nyfiken på vilka sjukdomstillstånd i bakdelen som ger ändrade belastningsförhållanden i framdelen och hur dessa tar sig uttryck (dvs hur ställer sig hästen, korrekt verkad i övrigt) för att orsaka sig själv understuckna trakter).
Det där undrar jag också över..
Nu när min häst har haft en hovböld så har det vart stört omöjligt att få hit någon hjälp.
Min hovis var på semester och naturligtvis vill jag inte störa då. INGEN av de jag ringde hade lust att ta sig an vad de kallar "en ny kund".
Jag behövde inte alls bli ny kund framöver, då jag är väldigt nöjd med min hovis! Men jag behövde akut hjälp när min häst stod på 3 ben!
Som tur är så har jag en travtränare i min närmaste vänskapskrets och han skor sina egna hästar, så han har hjälpt mig nu..men vad gör man om sådan person inte finns..?
Jag hade omöjligt kunnat transportera hästen till klinik, han hade antagligen gått ikull vid urlastning(bakben)
Jouren sa att jag skulle kontakta hovslagare.
Varför är det så svårt för hovisar i samma distrikt att samarbeta? Tycker att det ofta är "skitsnack" emellan dom om varandra, dock inte den jag har nu, han är det snällaste som går i ett par skor och skulle aldrig tala illa om någon, men det är min erfarenhet tidigare i hästlivet. Det är poppis att döma ut andras arbete.
För övrigt.. Coari... Tack för dina tips och råd.. Det var en hovböld till slut!
Tråden är lite mer än 2 år gammal och TS är inte aktiv längre.
Hej!
Hur man ska få tag i en vettig, bra hovis vet jag faktiskt inte. De godkända är ju inte alltid bättre än en icke godkänd..
/Lavinia
Men ändå så aktuell! Och framförallt - den stora frågan om vad som hände sen, nu när det är perspektiv på det hela.@ptr tråden är 8 år gammal.
Men ändå så aktuell! Och framförallt - den stora frågan om vad som hände sen, nu när det är perspektiv på det hela.
Jo det där händer då och då när Bukefalos föreslår trådar att titta i!Fast jag tippar på att du missade att tråden var sen dackefejden helt enkelt ? För att få svar från TS lär inte vara aktuellt eftersom profilen inte är aktiverad alls .
hovbensinflammation inte hovledsinflammationSv: När hovslagare gör fel...
Hovbensinflammationen är utläkt. Men han är svårskodd och vi har haft mkt tappskor, trångskodd, sömtryckt mm Nu provar jag utan skor då jag ruttnat ihop på alla tappskor + otrevligt bemötande från hovis, när jag ifrågasätter viktiga saker som ändrad benställning under en tid nu. visade sig vara ojämnt verkad i trakten. Detta har börjat räta ut sig nu (under ca 1månad), men det tar ju sin tid...