När hovslagare gör fel...

Sv: När hovslagare gör fel...

Tycker som sagt att det vore bra med jourhovslagare, kul om fler ser behovet:).

Tänkte på ytterligare en sak; det vore bra om hovslagare hade upplysningsplikt, dvs var tvungna att tala om för hästägaren, och gärna skriftligt, avvikelser m.m..

Dumt att vara lättskrämd och rädd,tänd i stället ett ljus i mörket:)

Som svar på Din fråga; Ja, det tror jag. Jag tror, med betoning på tror, att ju längre tån blir, allt annat lika, desto längre bak får man belastningen och jag tror också att leden (hov) kan ta stryk, skulle vilja ha det till främre delen av leden.

Men eftersom jag bara tror så får Du gärna förklara och berätta det rätta vad som händer i hoven och leden vid lång tå, allt annat lika.

Jag är fortfarande nyfiken på vilka sjukdomstillstånd i bakdelen som ger ändrade belastningsförhållanden i framdelen och hur dessa tar sig uttryck (dvs hur ställer sig hästen, korrekt verkad i övrigt) för att orsaka sig själv understuckna trakter).

Eftersom du inte får svar på detta

så får du det lilla jag kan bidra med, det är inte svaret på din fråga, men kan visa på vilka banor man kan tänka i.

En häst som av någon anledning inte vill belasta baktill skyfflar snabbt över vikten på framdelen, tänk diagonala frambenen
med för mycket vikt på bogarna så kommer hästen att ändra sitt rörelsemönster

hästar i obalans landar ofta med styva ben - det blir extrem trakt först.
Till mig har man sagt att man med en understucken trakt inte vill ha för lång skoarm för den kommer fungera som en hävstång vid isättningen och göra problemet värre

VAT skrev ang understuckna trakter i en tråd att han ville backa tyngdpunkten med verkning, han beskrev också hur man flyttar tyngdpunkten med placering av sko

Detta handlar ju om tyngdpunkter och mekanik, och det är så många olika faktorer som påverkar, vinkel, var man lägger skon, traktarmar osv

Jag kan tänka att din teroi har med den annorlunda kastbågen som blir vid en lång tå

I alla fall något gör att belastningen blir sådan att hornrören trycks framåt :idea: de ger sig ju inte iväg för att det är kul

Coari skriver att hoven inte belastas i isättningsfasen - nej - men den utsätts för stora "ground reaction forces" vid impact.
Särskilt om den rids i obalans

Allt detta är överkurs för mig och jag förstår det bara intuitivt så jag kan inte förklara, har nog inte ens svaret, men man kommer långt med lite logik och mekanik

Chris Johnston har gjort sin avhandling på hur "distal limb" påverkas vid isättning om jag inte missminner mig

Jag tror dina frågor bäst besvaras av honom eller varför inte Wattle, eller Micke Berg, eller Ultunas nya hovis :laugh:

jag kan tyvärr inte svara

Tack snälla,

jo Du kan visst svara:). Jag förstår vad Du menar, när jag får hela händelseförloppet klart för mig.

Skall försöka leta fram VATs tidigare inlägg.

Tusen tack

Det där undrar jag också över..

Nu när min häst har haft en hovböld så har det vart stört omöjligt att få hit någon hjälp.

Min hovis var på semester och naturligtvis vill jag inte störa då. INGEN av de jag ringde hade lust att ta sig an vad de kallar "en ny kund".

Jag behövde inte alls bli ny kund framöver, då jag är väldigt nöjd med min hovis! Men jag behövde akut hjälp när min häst stod på 3 ben!

Som tur är så har jag en travtränare i min närmaste vänskapskrets och han skor sina egna hästar, så han har hjälpt mig nu..men vad gör man om sådan person inte finns..?

Jag hade omöjligt kunnat transportera hästen till klinik, han hade antagligen gått ikull vid urlastning(bakben)
Jouren sa att jag skulle kontakta hovslagare.

Varför är det så svårt för hovisar i samma distrikt att samarbeta? Tycker att det ofta är "skitsnack" emellan dom om varandra, dock inte den jag har nu, han är det snällaste som går i ett par skor och skulle aldrig tala illa om någon, men det är min erfarenhet tidigare i hästlivet. Det är poppis att döma ut andras arbete.

För övrigt.. Coari... Tack för dina tips och råd.. Det var en hovböld till slut!

Det där känner jag inte igen,,, här sammarbetar vi hovisar och ställer upp för varandra, vi har alltid ett "back upp system" i semestertider oxå. Jag vet dock att man inte behöver åka mer än max fem mil västerut så anses man som ett hot i stället för kollega. Skittråkig attityd tycker jag det verkar vara men vill dom ha det så så får dom ha det så.. Det dom inte verkar tänka på är att det är hästägarna som blir drabbade och dom själva som uppvisar brist på kollegialt sammarbete. Jag kan bara tycka synd om hästägare med den typen av yrkesverksama hantverkare som bara ser till sitt eget ego.

Jourtjänst hade vi faktiskt här för några år sedan,, vi va ett gäng som la upp ett schema och fanns "stand by" 24 timmar året om.

Tyvärr va vi tvugna att lägga ner denna tjänst och det berodde inte på vårat engagemang. Hästägarna valde helt enkelt att klart deklarera att denna tjänst inte ansågs som "ekonomisk försvarbar"

Du förstår säkert vad jag menar, om inte så kan du söka på trådar som avhandlar hur dyrt det är att anlita en utbildad hovis. Notera då att detta anser man på normal arbetstid, inte jourtid!!!

Så vi resonerade helt enkelt som så att det är hästägarna som styr marknaden, och hästägarna har klart och tydligt delgivit sitt ställningstagande.

Så är det för övrigt i alla avseenden när det gäller anlitande av hantverkare som utför hovvård. Jag verken vill eller behöver uppfattas som en hotbild, ta del av massa gnäll över hur dyr vissa av våra tjänster är, att pelle päron är mkt billigare och man anser att kvantitet och kvalite ska ha samma prissättning.

Många förstår helt enkelt inte att utbildning och ständig uppdatering inom yrket kostar den enskilde yrkesutövaren en merkostnad i kursavgifter, heller inte verkar förstå att det även kostar den enskilde pengar att ansöka och få ett bevis för att man enligt dagens lag är berättigad till den titeln och eget ansvar för utfört arbete som är av Sveriges Rikes Lag förankrad.

Jag försöker sköta mitt, delger gärna information och försöker hjälpa andra, frågande i ämnet men när man konfronteras av yrkesutövare eller hästägare som det i klartext framgår att man lika gärna kunde tala till en vägg,, ja då anser i alla fall jag att man spiller värdefull tid, tid som ngn skäl från en som verkligen skulle glädjas åt att få ta del av den tiden.

Kul att det bara va en hovböld och att det verkar ha löst sig.

Önskar dig lycka till i framtiden.

Jag har också varit med om liknande. Var väldigt nöjd med min hovslagaren och hästen med (har fått ge lugnande innan skoning tidigare) men nu har hästen vant sig och litar på hovslagaren. Eftersom hovslagaren var utbildad trodde jag att det skulle vara värt att betala nästan dubbelt så mycket som dom andra i stallet. Jag litade på att hovslagaren gjorde sitt jobb bra. Skoningarna började gå fortare och fortare och jag såg att min häst såg ovanligt innåt tåad ut, (hon har något taskig benställning, lite inåt tåad) men jag tänkte inte på det förrän han som skor dom andra hästarna skulle hjälpa mig att slå fast en tappsko. Jobbet var oerhört slarvigt gjort, verkningen var ojämn, insidan var längre än utsidan och skon satt snett. Hovarna var olika höga och bak hade hon någon förskjutning? Vet ej vad det hette. Han blev väldigt upprörd och tog sig ann att sko henne gratis bara för att han inte ville se hovarna så... Vi böt hovslagare och på bara två skoningar ser man väldigt stor skillnad. Dessutom är han billigare och lätt att få tag på + att hästen beter sig som en klok gammelmärr! Dessvärre harhade hon vant sig att gå ned felställda ben så nu har hon fått en liten inflammation i ett framben.

Det känns i alla fall jobbigt att jag litade på den förra hovslagaren och betalade för något som jag trodde var bra men visade sig vara tvärtom. Hade lika gärna kunna slängt pengarna i sjön!

Vi har inte anmält eller påpekat det, men kommer aldrig låta han sko min häst igen!

Allvarligt talat, vad ska man göra när det visar sig att hovis - trots rekommendationer från andra - gör ett dåligt jobb? Det är ju ingenting man vet i förväg. Hur mycket ska man egentligen kolla upp och vilka garantier ska man ha innan man låter någon peta på hästens hovar? Åka runt och titta på tio hästar som är verkade/skodda av aktuell hovis? Begära referenser? Vara med när hovis verkar/skor nån annans häst?
Samma fråga gällande veterinär, kriopraktor/ET, foderleverantör, tränare, osv.

Jag har också varit med om ett misslyckat hantverk gällande mina hästars hovar, det var bara att bita ihop, meddela hovisen att jag inte kommer anlita denne fler gånger och ringa ut en annan för att försöka fixa det hela. Nu är jag visserligen väldigt mycket häst- och vetenskapsnörd och läser på om ALLT men är ingen expert och det finns alltid saker man missar, nya rön osv.

Jag skulle verkligen vilja ha en enligt konstens alla regler godkänd hovis, men den som finns närmast åker helt enkelt inte i över tre timmar enkel resa för att verka tre hästar. Han har redan mer än fullt med kunder där han bor så varför skulle han? Den hovis som rekommenderas av veterinärerna här är inte godkänd (enligt listan som finns på nätet i dag i alla fall). Jag är heller inte speciellt imponerad av hans arbete, och han har jobb upp över öronen så det är inte alltid han kan komma trots att man hör av sig i god tid (jag föröker ringa minst två veckor innan det är dags). I dagsläget får jag ta den hovis som kan komma helt enkelt.

Senast ändrad:

Hej!

Visst är det ett problem.

Min förra hovis fick jag rekommenderad till mig, hen var utbildad och gick löpande olika utbildningar för att bli bättre. Var ofta med på klinik och lärde sig av klinikhovis och var allmänt känd i området som en mycket duktig hovslagare. Hen skodde dessutom min förra häst helt utan problem.

Och ändå fick min nya häst extremt höga hovar (fick och fick). Jag frågade hovis om skoperiod ofta och även om hennes plan för hovarna och allt lät jättebra, ändå blev det bara skit av allt. Så här i efterhand har jag fått veta att klinikhovis ansåg att vanliga hovis tog för mycket på hovarna och därför inte längre vågade ta lika mycket, vilket alltså resulterade i att hovarna blev alldeles för höga. Då tyckte klinikhovis att det var hovis fel för hen hade tagit för lite... (Ja, häst har problem med hovarna)..

Men jag fick aldrig några rekommendationer om att byta hovis, trots alla vändor på klinik för hovarna, utan det beslutet tog jag själv i förhoppning om att hästan ska bli bättre nån gång i framtiden. Nu skos hon av en herre som inte klarade teorin pga dyslexi, men han skor bra och han är dessutom snäll med hästar, till skillnad från ett par av de godkända vi har i närområdet- dom skulle aldrig få peta på min tjej eftersom hon triggas igång när hovisarna slår och skriker och allt sen eskalerar..

Hur man ska få tag i en vettig, bra hovis vet jag faktiskt inte. De godkända är ju inte alltid bättre än en icke godkänd..

/Lavinia

• Gilla
Reactions: ptr

Hej!
Hur man ska få tag i en vettig, bra hovis vet jag faktiskt inte. De godkända är ju inte alltid bättre än en icke godkänd..

/Lavinia

Kan inte annat än att hålla med. De två senaste hovslagarna jag haft ute har vart nyexaminerad från hovslagarskolan. Och jag var inte nöjd med deras jobb. Tog nu senast ut en icke godkänd hovslagare och var mer nöjd med hans jobb.

Jag tycker endå det är bra att det finns ett register över utbildade hovslagare så de som känner sig osäkra kan ringa till. Men de finna ju en hel del hovslagare där ute som inte gått "rätt" utbildning men är minst lika bra.

• Gilla
Reactions: ptr
Det jag funderar på när jag läser i tråden här och var i tråden - var hästen hallt?

Eller var det bara en åsikt veterinären framförde, baserad på att det inte såg ut som vanligt. Vad hade hovslagaren för motiv till att det såg ut som det gjorde osv.

Att släppa upp trakten och ta in tån är bara en av alla trix en duktig hovslagare tar till för att på lite sikt påverka hoven till en annan form, tex att flytta bak traktstöden. Blir då att hoven blir lite mera upprät under en tid. Steget lite längre bak och något styltigare osv, men är mindre känsligt än fel än åt andra hållet om det är måttligt.

Känns mer som att kommunikationen mellan den som gör hantverket och den som har hästen inte fungerat.

Men ändå så aktuell! Och framförallt - den stora frågan om vad som hände sen, nu när det är perspektiv på det hela.

Fast jag tippar på att du missade att tråden var sen dackefejden helt enkelt ? För att få svar från TS lär inte vara aktuellt eftersom profilen inte är aktiverad alls .

Fast jag tippar på att du missade att tråden var sen dackefejden helt enkelt ? För att få svar från TS lär inte vara aktuellt eftersom profilen inte är aktiverad alls .
Jo det där händer då och då när Bukefalos föreslår trådar att titta i!

Hovbensinflammationen är utläkt. Men han är svårskodd och vi har haft mkt tappskor, trångskodd, sömtryckt mm Nu provar jag utan skor då jag ruttnat ihop på alla tappskor + otrevligt bemötande från hovis, när jag ifrågasätter viktiga saker som ändrad benställning under en tid nu. visade sig vara ojämnt verkad i trakten. Detta har börjat räta ut sig nu (under ca 1månad), men det tar ju sin tid...
hovbensinflammation inte hovledsinflammation

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 424
Senast: Silkisif
·
Hästvård Jag har haft lite otur med hovslagare. Eller så är det mig det är fel på, det låter jag vara osagt. Nu till frågan/händelsen: Min häst...
Svar
12
· Visningar
2 830
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka