Mitt starkaste tips är att få hästen helt ohalt genom bedövning, och eventuellt om ni använder en lameness locator för att kolla att hästen verkligen ÄR ohalt (speciellt om det är en islandshäst, de kan lätt fuska sig igenom hältundersökningar med lite orenheter i takten). För mig handlade det mycket om att själv kunna/behöva styra veterinärundersökningarna när veterinären nöjde sig med diagnosen "mystiskt halt" och ha skinn på näsan och kräva mer av veterinären.
Var sitter hältan?
Kämpa på, om inte annat för att få ett svar!
Tack!
Jag ska kämpa på. Jag har fått lov att styra veterinären en del då man gärna trott att han "blandar gångarter" men jag vet ju hur han rör sig normalt. Så, skinn på näsan har vi skaffat oss.
Det verkar som att han mörkar rätt bra och inte visar hältan tydligt i rörelse, det som är tydligast just nu är att han reagerar med smärta när man böjer höger fram. Han visar också tydligt vid arbete(vid hand) när han har ont, han blir ovillig och sur. Smärtan kommer och går, även utan behandling, vilket känns knepigt om det är en ledinflammation.
Han är ju undersökt x flera och det har varit infl i knä, has (bara vänster tror jag) båda fram kotor/hovled. Inget har hittats som egentligen kan orsaka alla dessa återkommande hältor, jag tror att de flesta bara är sekundära, nu när jag lärt mig hur han visar smärta.
OM det är karpaltunnel han har, så är det nog på båda fram, men värre på höger. Om inte den vänstra också bara var sekundär...
Håll tummarna för oss på torsdag nästa vecka!