När hovslagare gör fel...

Sv: När hovslagare gör fel...

Grundläggande kunskap tycker jag faktiskt att man har skyldighet att ha om djuret man håller (vilket jag skrivit innan). Ska jag ha leguaner får jag vackert läsa in mig på djuret i fråga.

I fallet med TS häst tycker jag faktiskt att hästägaren brustit i sin kunskap, det ska inte behöva gå så långt som bilden ger sken av, och att en veterinär i samband med helt andra ärenden påtalar hur fel det är och ser ut. Att man inte har ALL kunskap betyder inte att man inte behöver ha NÅGON kunskap. Grundläggande funktioner hos häst (mag/tarm, hovar, psyke etc) anser jag fortfarande vara ens skyldighet att ha kunskap om.

Att sedan ta referenser, kolla renommé, titta på tidigare - relevanta! - arbeten är väl en del av det "besvär" man får lägga om man vill hålla på med något på hyfsat seriös basis. Jag har bytt hovslagare ett par gånger, det tog tre skoningar innan jag kände att det gick åt fel håll, när jag ställde frågor fick jag fel svar, när jag hade åsikter fick jag fel respons. Hade jag inte haft någon grundkunskap eller inte vågat/velat fråga hade hästen nog inte mått bra idag.

Är det verklingen så lätt att man ska kunna skaffa djur och sedan friskriva sig från ALLT ansvar för att man tycker att man hyrt in kunskapen? Jag tycker inte det. Om man tar sitt ansvar och därtill hittar bra experter (hovslagare, veterinärer, tränare etc) så finns det en liten, liten chans att det skiter sig.

Men i TS fall hade grundläggande kunskap (på ridskoleteori-nivå) räckt för att undvika situationen.

Jag tackar alla som verkar ignorera mina inlägg i tråden och jag väljer att lämna denna tråd.
Jag läser inlägg efter inlägg om att jag inte har någon kunskap och dessutom att folk skriver att jag AVSÄGER mig skudlen för detta? Något jag absolut INTE gjort. Jag har skrivit att det är MITT fel hela tiden. Så snälla, lägg ner.

Jag tackar er som valt att försöka stödja mig inom detta, ni är guld värda som människor som har insett att misstag är mänskliga.

Ni som anser att jag inte har tillräcklig kunskap får väl kasta ur er dessa åsikter om ni vill, men ni vet fan inte alls hur jag är som hästägare. Dock har ni yttrandefrihet och får tycka och tänka hur ni vill, så tänker inte kasta ris över er för jag vet att ni bara vill hästar väl. Vilket jag också vill, något som ni verkar ha missat.

Jag är en person som blir väldigt illa berörd och kränkt när folk verkar anse att jag inte kan ta hand om mina djur och inte har kunskapen att ge dem den vård de kräver. Inte för att detta har hänt förr att någon anklagat mig för vanvård (inte för att ni har gjort det heller men), men om någon bara påpekar en liten grej som de anser att jag kan ändra på blir jag otroligt ledsen och mest för att jag gjort ett MISSTAG inte för att jag blir kritiserad.

Jag är enligt mig själv en god hästmänniska. Jag sätter min häst behovs före mina egna, jag slår aldrig en häst, jag är en sådan som nästan pysslar om min polle för mycket. Borstar i timmar osv bara för att jag kan... Inte för att de visar att jag har kunskaper osv, men det har jag.

Utrustningen t.e.x som jag har är utprovad av sadelprovare, jag tränar regelbundet för tränare och håller alla öron och ögon öppna för tips och trix för att underlätta och automatisera hästhållningen. MEn detta är bara ett forum och ni är bara personer bakom datorer.

Huvudsaken är at tjag tagit ANSVAR för det som hänt och har vidtagit åtgärder för att rätta till det. Om detta bevisar att jag har bristande kunskap inom min häst behov så fine, tyck det :)

KL

Ge mig på huvudet nu, men här kommer mina åsikter. ;)
Om jag anlitar en utb, veterinär, hovslagare eller annan hästterapeuter, så betyder ju det att jag inte besitter den kunskapen och lämnar då över ansvaret till någon som både är utb och kunnig inom detta område.

Om man som verksam och utb inte besitter fallets kunskaper så bör man avstå det fallet. Gör man inte det så har man brustit både gentemot hästen och ägaren. För mig är detta en självklarhet.

Vad är då hästägarens ansvar?
Att se till så att hästen får den vård den behöver.
Att endast använda sig av utb och kunnigt folk inom det områdets sak.

Men har man som hästägare en undersökningsplikt som är så pedantiskt att man skall syna alla man anlitar i sömmarna?
Jo kanske delvis, och viss egen kunskap förenklar ju det hela.
Men i slutänden så är det ju inte hästägaren som felbehandlat hästen då denne överlåtit ansvaret till någon annan.

Om vi tar en häst som kräver sjukbeslag och täta skoningar, och hästägaren istället väljer att låta sko denna häst för sällan. (vet att det är vanligt, därav exemplet)
Ja då har hästägaren brustit, men om arbetet blir utsatt i tid och av utb hovslagare så får hovslagaren själv stå för ansvaret om hästen blir felbehandlad.

Om alla hästägare skulle behöva besitta kunskaper inom alla områden så hade vi med kunnat avskaffa veterinär, hovslagare och andra hästterapeuter...

Grundläggande kunskap tycker jag faktiskt att man har skyldighet att ha om djuret man håller (vilket jag skrivit innan). Ska jag ha leguaner får jag vackert läsa in mig på djuret i fråga.

I fallet med TS häst tycker jag faktiskt att hästägaren brustit i sin kunskap, det ska inte behöva gå så långt som bilden ger sken av, och att en veterinär i samband med helt andra ärenden påtalar hur fel det är och ser ut. Att man inte har ALL kunskap betyder inte att man inte behöver ha NÅGON kunskap. Grundläggande funktioner hos häst (mag/tarm, hovar, psyke etc) anser jag fortfarande vara ens skyldighet att ha kunskap om.

Att sedan ta referenser, kolla renommé, titta på tidigare - relevanta! - arbeten är väl en del av det "besvär" man får lägga om man vill hålla på med något på hyfsat seriös basis. Jag har bytt hovslagare ett par gånger, det tog tre skoningar innan jag kände att det gick åt fel håll, när jag ställde frågor fick jag fel svar, när jag hade åsikter fick jag fel respons. Hade jag inte haft någon grundkunskap eller inte vågat/velat fråga hade hästen nog inte mått bra idag.

Är det verklingen så lätt att man ska kunna skaffa djur och sedan friskriva sig från ALLT ansvar för att man tycker att man hyrt in kunskapen? Jag tycker inte det. Om man tar sitt ansvar och därtill hittar bra experter (hovslagare, veterinärer, tränare etc) så finns det en liten, liten chans att det skiter sig.

Men i TS fall hade grundläggande kunskap (på ridskoleteori-nivå) räckt för att undvika situationen.

Jag förstår inte vad du syftar till.. Vadå grundläggande kunskap på ridskole-nivå??? Vadå kollla referenser.. Allt handlar ju om den enskilde personens erfarenhet och kunskapsnivå.

Du får ursäkta (och nu blir det väl ett gult kort) men med min ringa erfarenhet så läser jag mellan dina rader att din grundläggande kunskapsnivå inte delger ngn vidare ökad kunskaps nivå för användare som på forumet ställer frågor.

I stället för att slå undan benen på en som redan ligger ner så vore det väl mer givande om ngn kunde komma med ngt konstruktivt till hur en bättre grundkunskap ska krävas och införskaffas innan man anser sig mogen för att införskaffa egen häst.

Ge i stället ett mera kreativt ex. på hur,var dagens hästägare ska få en välinformativ faktabaserad grund att stå på.

Ridskola??? Urlöjligt eftersom det inte är förknippat med kvalitets krav lika lite som en mängd så kallade referenser.

Vad säger att dina referenser är ngt jag skulle referera till???

Bukefalos är faktiskt inte gudfader som kunskapsbank även om många sökande tagit till sig denna gudstro.

Tänk på och vilka koncekvenser det kan leda till.

Kan Du utveckla hur bakbens/bakdelsproblem leder till/kan leda till ökad belastning bakom hovbenet?

och gärna beskriva vad som rent fysikalist händer vid understuckna trakter,

undrar den vetgiriga devere

En avlastning i en kroppsdel leder till en överbelastning i en annan kroppsdel vilket framgick väldigt tydligt i mitt inlägg. Jag skrev även där att olika människor har olika inlärningsförmåga. :angel:

Jag kan tilläggam att jag har lärt mig mycket mera sen jag slutade på ridskolan. Och det lilla jag lärde mig har jag fått lära om.

På den ridskola som jag gick på fick vi inte lära oss något om hästarnas hovar eller sköttsel. Ägaren brydde sig inte änns när en häst blev helt sönderbiten och så ville hon lägga en sadel på ryggen:eek: Sen bad hon mig (som inte kunde något om sadlar alls) att prova ut en sadel till hästen.

Eller rättare sagt jag har lärt mig en sak på ridskoan och det e hur dålig hästhållning ser ut.

Min kunskap kommer stället från min skola (djurvård), men inte änns där togs hovvården upp spec mucket. Vi gick bara igenom hur den såg ut och olika sjukdomar (min kunskap i detta kommer av att jag e väldigt nyficken och frågvis).

Så jag kan förstå hur TS kunde ha missat att hovarna var felvarkade. Spec om mini kravet e ridskole-nivå.

KL

Ge mig på huvudet nu, men här kommer mina åsikter. ;)
Om jag anlitar en utb, veterinär, hovslagare eller annan hästterapeuter, så betyder ju det att jag inte besitter den kunskapen och lämnar då över ansvaret till någon som både är utb och kunnig inom detta område.

Om man som verksam och utb inte besitter fallets kunskaper så bör man avstå det fallet. Gör man inte det så har man brustit både gentemot hästen och ägaren. För mig är detta en självklarhet.

Vad är då hästägarens ansvar?
Att se till så att hästen får den vård den behöver.
Att endast använda sig av utb och kunnigt folk inom det områdets sak.

Men har man som hästägare en undersökningsplikt som är så pedantiskt att man skall syna alla man anlitar i sömmarna?
Jo kanske delvis, och viss egen kunskap förenklar ju det hela.
Men i slutänden så är det ju inte hästägaren som felbehandlat hästen då denne överlåtit ansvaret till någon annan.

Om vi tar en häst som kräver sjukbeslag och täta skoningar, och hästägaren istället väljer att låta sko denna häst för sällan. (vet att det är vanligt, därav exemplet)
Ja då har hästägaren brustit, men om arbetet blir utsatt i tid och av utb hovslagare så får hovslagaren själv stå för ansvaret om hästen blir felbehandlad.

Om alla hästägare skulle behöva besitta kunskaper inom alla områden så hade vi med kunnat avskaffa veterinär, hovslagare och andra hästterapeuter...

:bow: Du satte ord på det jag tänker!

Ring upp hovslagaren och för en dialåg. Ändra inte för mycket ,för snabbt. Jesse har en poäng.

Varför är allt som vet säger rätt? Det var som en hovslagare i vårt stall sa till en kund när dennes häst var halt och det var hovslagarens fel. Byt veterinär istället. Då skrattade kunden och tänkte efter. Dom bytte vet och hästen blev behandlad på helt andra ställen än vet 1 hade gjort. Vips så blev hästen ohalt.

Detta behöver inte vara fallet nu men en tanke....

VAR man söker kunskap är väl beroende på var man befinner sig, kunskapsmässigt och geografiskt. Att man inte kan få kunskap genom ett öppet forum, mer än i högst övergripande omfattningar är väl rätt självklart?

Konkreta tips och råd hur man når kunskap, är det vad du är ute efter förslag på? I så fall så finns det ju massor av böcker och fördjupningar (t ex håller de flesta veterinärkliniker olika typer av kurser med olika inriktning) att delta i. Att lyssna till, förkasta eller ta till sig utifrån eget huvud.

Hittills har jag inte varit på föreläsningar och kurser hållna av t ex kliniker som innehållt rena felaktigheter, däremot har jag hört barfotaverkare, foderrådgivare (avlönade av foderproducenter) som kommit med en hel del grejor som det inte finns belägg för (i vissa fall påståenden som går direkt mot rådande forskning).

Om du menar att jag ska rekommendera specifika utbildningar tänker jag INTE göra det, av flera anledningar (bl a reklamregel på forumet)

Det som Anettejt skriver är tyvärr många gånger verkligheten. Dock flaggar jag att vi hästmänniskor skall börja använda vårat sunda förnuft lite mera än vad vi gör i många fall.

Så länge du är nöjd med din hästhållning och har rent samvete har du absolut ingen anledning att ta till dig något som skrivs, allra minst kritik.

Det här är ju jätteviktigt för framtiden. OM man använder utbildade personer som gör grova fel, då finns det ju utvecklingspotential. Då finns det utbildningar som ska ändras, då finns det ansvar att fördela. Då finns det en chans att rensa branschen , att få bättre utbildningar och seriös utövere.

Använder man outbildade personer så finns det inget sätt att förbättra. Dessa kommer ju aldrig att nås av nya rön, få uppdaterad utbildning eller på annat sätt tillgodogöra sig det marknaden försöker påvisa behövs.

Tänker man för framtiden och vill försöka få hästbranschen till en seriös yrkesutövning måste krav ställas på utbildning, men det görs bara genom att man faktiskt använder och ställer krav på de som är utbildade.

Det måste få kosta att anlita duktiga yrkesutövare, och det man har tillbaka är att det finns krav att ställa på de som utövar yrket. Ansvarsförsäkringar och att de tar personligt ansvar för det jobb de utför är ju bara en liten del.

Det är nog bara att konstatera att din tråd har tagit en vändning som tyvärr inte är alltför ovanlig på detta forum.
Nu har jag inte läst alla inlägg (och får säkert kommentarer om det) men man blir trött ibland. Denna debatten om hästägarens ansvar för hovvården går verkligen i repris denna gång med samma argument som så många ggr förut. Jag anser fortfarande att om jag anlitar en utbildad hovslagare för att verka och sko min ponny så måste jag kunna förvänta mig att denna person tar ansvar för sitt yrkesutövande. Det är jag tvungen till i mitt jobb. Om man har gått en utbildning och tar betalt för det så har man väl ändå ngn sorts ansvar för vad man gör? Sedan har jag visserligen förståelse för att inte hästägaren kanske gör sin del alla ggr men det är inte ngt unikt för en hovslagare att det blir svårare att utföra sitt yrkesutförande för att andra inblandade ställer till problem. Men tyvärr tycks hovisar ha fått det för sig.

Om jag hade vetat hur man ska verka och sko min ponny så hade jag gjort det själv. Nu gör jag inte det utan betalar för den tjänsten och då den kunskapen. (Nu har jag insett att det inte funkar så utan kollar om hur hennes hovar ser ut med andra mer kunniga men jag tycker egentligen inte att man ska behöva göra det).

Men allt på detta forum är inte dåligt.
Jag har verkligen lärt mig massor genom att vara med här i forumet och läsa trådar på hästvård och fodersidorna. Så jag menar att det kanske inte är läge att ge upp att få svar bara pga denna tråden.

:laugh: tillhör väl den tröga och outbildade delen av detta forum då:)

Vad jag menade var; belastning bakom hovbenet, hur kommer det sig. Jag trodde att belastningen skulle vara i benets styvaste riktning, hur får man då belastning bakom hovbenet?

Understuckna trakter, blir det av att hovväggen/hornrören viker sig pga ökat tryck eller vad händer? Är det ökad belastning som gör att riktningen ändras?

:laugh: tillhör väl den tröga och outbildade delen av detta forum då:)

Vad jag menade var; belastning bakom hovbenet, hur kommer det sig. Jag trodde att belastningen skulle vara i benets styvaste riktning, hur får man då belastning bakom hovbenet?

Understuckna trakter, blir det av att hovväggen/hornrören viker sig pga ökat tryck eller vad händer? Är det ökad belastning som gör att riktningen ändras?

Trög och outbildad vill jag inte hålla med om,. Bara som jag tidigare skrev, olika människor har olika inlärningsförmåga. Stämmer ditt eget påstående så kommer det visa sig med dina följdfrågor. I så fall är inte jag rätt person att ge en närmare ingående förklaring för jag anser det som överkurs och bristande grundkunskap.

Tas belastningen upp i benets styvaste riktning på kan man omöjligt få en statisk belastning bakom hovleden. Ökad belastning bakom hovleden leder ofelbart till understuckna trakter, Orsaken till understuckna trakter ansåg jag framgick av mitt tidigare inlägg. Vägghornet är väldigt flexande och en överbelastning i en del av vägghornet kan mkt lätt avläsas eftersom hornrören viker sig i samma riktningen som strukturen överbelastat.

Senast ändrad:

Det kan också ske genom en felaktig hovvinkel, där belastningen ökar bakom hovleden pga av taskig/felaktig verkning.

Tack:)

och tack till boj för inlägget, så om ex vis tån tillåts bli för lång så skulle det kunna leda till understuckna trakter?.

Det kan också ske genom en felaktig hovvinkel, där belastningen ökar bakom hovleden pga av taskig/felaktig verkning.

Citat coari inlägg nr 106: Bättre då att börja med att förklara orsaker till understuckna trakters uppkomst. Det första tecknet är att hoven har en felaktig belastning i hoven, ju större belastning bakom hovleden ju mera understuckna trakter blir det.

Orsaken kan vara många. Naturligtvis kan felaktigt utförd hovvård orsaka detta men den som tror att det är den enda sanningen deklarerar sin okunskap.

Råder det någon tvivel i det inlägget som kan missuppfattas??

Jag menar,, jag förstår inte riktigt varför du upprepar det jag redan har skrivit??

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 424
Senast: Silkisif
·
Hästvård Jag har haft lite otur med hovslagare. Eller så är det mig det är fel på, det låter jag vara osagt. Nu till frågan/händelsen: Min häst...
Svar
12
· Visningar
2 830
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka