När hovslagare gör fel...

Sv: När hovslagare gör fel...

Personligen tycker inte jag att utbildning är jätte nödvändigt inom hovslagaryrket...Vissa yrken hjälper det inte att bara vara utbildad-man måste ha lite känsla för det man gör också. En utbildad elektriker ja den har utbildat sig att svart kabel ska ihop med svart, röd med röd osv men en hovslagare måste kunna kliva utanför ramarna ibland för att kunna göra ett lyckat jobb.

Fast för att kunna "kliva utanför ramarna" måste man ju vara utbildad angående vad ramarna är? Jag håller inte riktigt med dig. Jag vill ha en hovslagare som BÅDE är utbildad OCH som har känsla för vad han/hon gör. Det finns :)!

Det finns många "outbildade veterinärer" som inte har licens för att göra det dom gör men dom har en passion för att hjälpa hästarna till ett friskare, haltfriare liv.

Gör det :confused:? Det tycker jag låter lite obehagligt faktiskt. Var hittar man dem?

KL

i många andra yrken, bl a civilekonom och jurist, anser man ju inte att man är en duktig yrkesperson bara för att man lyckats ta sig igenom utbildningen och få sin examen.

Efter genomförd utbildning börjar så börjar själva lärandet/hantverket. Utbildningen ger en grund, inte att man är bra eller duktig som yrkesman,

Förr fanns det även duktiga ekonomer som inte var utbildade, men som lärt sig sitt område inom ekonomi, pga talang, intresse m.m.. Idag är detta ovanligare, kanske på grund av att utbildningsväsendet förändrats m.m.

Med detta sagt att jag fullständigt håller med de som tidigare skrivit om vikten av intresse, engagemang m.m. Om jag skall vara riktigt taskig så är en utbildning bara en stämpel i pannan att man genomgått utbildningen med examen inget annat. Sedan är det hur individen förvaltar sin lärdom som avgör hur bra man blir.

Vore intressant att veta vad rekommenderad lön ligger på för hovslagare, någon som vet?

Tycker det är svårt att uttala mig om prissättning då en hovslagare som lägger ner ett enormt arbete på att sko en häst inte kan jämföras med en slarverpelle som gör det på en kvart. Intressantare jämförelse är väl egentligen timpenning och med detta resonemanget så verkar ju den noggranne hovslagaren ligga i lä.

Det kanske är dags att vi som hästägare börjar ställa krav på hovslagare, och åtminstone tala om att efter verkning/skoning skall min häst vara korrekt verkad, jämna hovhalvor, inga obalanser m.m.?

Men snälla du, 100000 kr är bruttot sedan finns det en hiskliga massa utgifter som kostar så det bruttot måste nog ökas ytterligare lite om lönen ska anses som ok. Dvs det hovslagaren får ut i handen innan skatt eller efter med för den delen kvittar ju.

Men snälla du själv.
Det var ju just de "massa utgifterna" jag efterfrågade och undrade om.
Att det är många saker det handlar om är jag medveten om, men frågan är vad dessa saker kostar.

Min kommentar om 100' i månadslön avslutades med en ;) smiley, + en efterföljande mening så jag antog faktiskt att de flesta skulle förstå att jag inte menade allvar.

Varför skulle man behöva utbildning för att kliva utanför ramarna eller ens veta var de är:confused: För mig handlar fyrkantigheten hos människor att de inte besitter den förmågan oavsett hur intelligenta eller utbildade de är. Det är bara en personlighet som vissa människor har eller inte har vare sig det handlar om ekonomi, hovslageri eller en hjärttransplantation.

En diplomerade hästmassör-är det en duktig hästmassör i dina ögon bara för att denne har diplom? Har den diplomerade hästmassören känslan att kliva utanför ramarna bara för att den har diplom?

En ryttare som har ridit 30 år och gått hipplologutbildning och alla RIK kurser? Är den per automatik en jättebra ryttare, ledare och hästkännare? Kan det finnas någon som bara ridit i 5 år, är outbildad men är en ännu bättre ryttare, ledare och hästkännare?

En auktoriserad diplomerad equiterapeut är per automatik duktig i dina ögon? Måste erkänna att sånt skrämmer mig ibland:crazy: Bara för att de har diplom så låter hästägare de böja och bända i deras hästar trots att vissa varken har talang, blick, feeling eller fingertoppskänsla...

Ett diplom, licens, legitimation etc betyder inte för mig att de kan sin sak. De har avlagt ett prov-teoretiskt som de flesta klarar av att läsa sig till och ett praktiskt relativt förenklat prov som de allra flesta också klarar av.

Är alla som har körkort duktiga på att köra bil:crazy: Vissa lär sig aldrig att köra bil bra oavsett om de har haft körkort i 50 år...De kan trafikreglerna för de kan man läsa in men de har ingen känsla för trafik och bilkörning öht så man blir åkrädd då man åker trots att de har körkort :crazy: Det finns många som inte har körkort som kör 100 gånger bättre än vissa med körkort...

KL

Om jag skall vara riktigt taskig så är en utbildning bara en stämpel i pannan att man genomgått utbildningen med examen inget annat. Sedan är det hur individen förvaltar sin lärdom som avgör hur bra man blir.

Tack:bow: Kunde inte ha sagt det bättre själv:bow:

Fast då behöver vi ju inga utbildningar alls? Att man genomför en utbildning är väl ändå en slags kvalitetsstämpel? Det är väl självklart att det finns rena naturbegåvningar inom alla yrken, men jag är i alla fall inte skicklig nog att upptäcka dessa på egen hand. Jag föredrar att det finns någon slags måttstock att luta sig emot.

Ja alltså om din häst ska skos, så har de flesta hovisar med sig material. Skorna kostar pengar, för att få av de gamla skorna och får dit nya så krävs diverse verktyg. Vad det kostar vet jag inte precis men en bra hovkniv lär klösa lös på en 1000 lapp och det krävs två en höger och en vänster. Raspar går ju tydligen flera stycken per vecka i vissa fall, och det handlar väl om 200-300 kr stycket.
Sen är de bara att kolla ner i hovslagar lådan och se vilka verktyg som finns där
Detta var några exempel, och långt ifrån allt.

Hur når du din hovis, jo telefon. Hur tar sig hovisen till dig, med bil. Försäkringar krävs och dessa är långt ifrån billiga då det handlar om ansvarsförsäkringar samt olycksfall i ett relativt riskfyllt arbete den bedömningen gör i varje fall försäkringsbolagen.

Som egen företagare får man sto för sina egeneavgifter, dessa får man betala, man får betala in moms och skatt.

Alexandra nämnde också pappers arbetet, jag vet att det har funnits en uträkning på detta och jag tror skoningen var beräknad kring 1000 kr. Det gav inga fantastiska pengar, och då får man se till att spara för pension och vidareutbildning

Det här är axplock ur kostnader, för att få veta precis bör man nog fråga en yrkes man/kvinna.

Sen undrar jag hur många som skulle gå till en självlärd läkare? Eller hur många anlitar grannens son för att han verkar duktig. Att bygga ett nytt hus? Sen hamnar allt på fuskbyggarna.;)

*KL*
Jag håller med de som anser att det läggs så mycket ansvar på hovslagaren och inget på den hästansvarige. Det är inte frågan om att kunna lika mycket som en hovvårdare (för att ta alla inom yrket) men i alla fall grunderna hur en hov fungerar och är uppbyggd. Den kunskapen kan man få genom att läsa och ev gå en praktisk helgkurs. Man blir ingen expert men får betydligt större möjligheter att bedöma arbetet som utförs.
Det skulle kunna göra att misstag som i trådskaparens fall inte inträffade utan att det kommer en snabb reaktion från hästens skötare.
Visst ska man ställa krav på yrkesutövaren men det innebär inte att man själv inte har ett ansvar.
Mitt råd är, ge dig själv den kunskapen som behövs för att göra en rimlig bedömning av arbetet, det gäller ju våra hästars välmående.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Det är faktiskt inte så enkelt så att Du ser alla fel direkt, önskar dock att det vore så.

Ett klantaschle till hovvårdare (eller vad Du valde att kalla alla som håller på med hovar:)) kan göra ett mindre fel, som hästen försöker kompensera för och sedan har Du problem på sikt. Och det är inte så himla lätt att upptäcka, än mindre ta en diskussion med någon som är professionell i den meningen att han/hon försörjer sig på yrket och påpeka/undra/ifrågasätta varför hästen är pyttelitet sned.

Jag vill se proffs när det gäller hovslageri, engagemang och kunnighet, lyhördhet m.m och självklart skall en sådan person ha bra betalt. Det är väl dock snarare klåparna inom branschen (som det f ö verkar finnas en uppsjö av) som har alldeles för mycket betalt. Jag hoppas verkligen att alla dessa oprofessionella, outbildade eller ej, försvinner och skaffar sig en annan försörjning snarast. Bland det mest skrämmande är dock (ialla fall av de klåpare som jag stött på) att de anser att de är duktiga och gör rätt. Hur råder man bot på dumhet och imkompetens?

Senast ändrad:

Devere tog upp det jag tycker är ett jättestort problem.

Att även OM man t ex upplever att hästen rör sig/känns/presterar sämre pga skoningen, eller OM man ser att hästen har understuckna trakter. Så man står sig slätt mot hovslagaren rent argumentsmässigt. Man kan anlita en annan hovslagare - javisst. Men då är vi tillbaka att '5 olika hovslagare kan ge 5 svar'.

Jag håller hårt i min hovslagare, inte för han skor 'bäst i Sverige' - jag är ganska säker på att jag kan hitta en hovslagare som skor bättre, men för att han för en DIALOG med mig, och lyssnar på den kunskap jag faktiskt har om hur hästen känns/reagerar osv. Och det har lett fram till en skoning som INTE är vad en ny hovslagare skulle 'prova först' på en ny häst, men som vi (jag och hovslagaren) kunnat konstatera passar hästen och fungerar bäst för hästen. Och då skos den så, även om hovslagaren varenda gång tycker utläggen *egentligen* är på tok för stora. Men han vet numera likväl som mig att det är det som fungerar bäst/krävs.

Men att t ex få en ny/annan hovslagare att 'köpa det' - lycka till. Jag vet ju hur det var är fbl skoddes på kliniken. Där hade vi också (hovslagare, veterinär, jag, hästen) via trial and error hittat ett beslag och en skoning som hästen ville ha, trivdes med och gick allra bäst med. Klinikhovslagaren hade en bild av hur han ville ha hästen skodd. Det var inte en enda parameter gemensam förutom 'ditsömmade järnskor'. Jag försökte förklara hur hästen normalt var skodd (den kom in barfota), varför och vad man med det ville uppnå. Det var som att tala för döda öron. Jag kunde redan INNAN skoningen tala om att hästen INTE skulle varken tycka om eller fungera med föreslagen skoning.

Men då jag inte kan argumentera 'mer' än att jag känner min häst och i samarbete med min ordinarie hovslagare har vi med tiden kommit fram till att hästen vill ha kort tå, sula, ringsko och rejält traktunderstöd, så blev jag ju i princip överkörd med ångvält argumentsmässigt. Och det var inga fel på klinikhovis argument i SAK. Det var bara det att på just den individen var det ingen bra ide.

Men, förutom helt sonika vägra sko hästen och åka hem, så fanns inget jag kunde göra. Hästen fick föreslagen skoning, hatade den och rörde sig skit av den. Vilket inte kom som någon överraskning för ngn utom klinikhovslagaren som ansåg att den 'skulle vänja sig'.

Min hovslagares kommentar var: 'Men SA du inte att...' Och jo, det var just det jag gjorde. Men en 'glad amatör' till hästägare står sig slätt så. Vilket är logiskt och rimligt på ett vis, och djupt olyckligt på ett annat. Men alldeles vilket ger det en extra dimension åt problemet att säkerställa god hovvård. För alla hästar är inte stöpta i samma form. Jag tror aldrig jag haft två hästar som skotts exakt likadant. Och då ska jag avgöra och försöka övertyga hovis om att det nog är fel att ha hög/låg trakt på just den hästen? Jo just det.. Utbilda sig till hovslagare var det..

För helgkurser osv, men man lär sig hur 'skolbokshoven' ska se ut då osv. Få hästar har dock skolbokshovar..

Sen undrar jag hur många som skulle gå till en självlärd läkare? Eller hur många anlitar grannens son för att han verkar duktig. Att bygga ett nytt hus? Sen hamnar allt på fuskbyggarna.;)

Jag tror att större delen av fuskbyggare är stora auktoriserade byggföretag med utbildade snickare:) Jag bor i ett Älsvbyhus byggt på 90 talet och skulle sätta in en kamin för några år sedan. Hittar en takstol och kan lätt räkna ut att det ska vara 120cc till nästa takstol-här kan jag alltså såga upp ett hål genom innertaket. Börjar såga genom taket och det första jag sågar igenom är elkabel och telefonkabel så jag beslutar att gå upp på kallvinden och kolla och får då en smärre överraskning då jag börjar mäta mellan takstolarna att inte en enda jävel är 120cc:eek: Måtten är allt mellan 125 och 148 cm:crazy::( Men Älvsby hus kanske är grannens son som har snickrat ihop på sina lediga helger;) Eller pensionären mitt emot...Vad vet jag? Bara för att det är ett auktoriserat företag med massvis med erfarenhet så måste just mitt hus varit grannpojken som snickrade ihop på sin rast lr nåt:grin:

Det är faktiskt inte så enkelt så att Du ser alla fel direkt, önskar dock att det vore så.

Det var just det jag sa att man inte kunde, se alla fel, men många av de grövre felen kan man som lekman se om man åtminstone har en grundläggande kunskap om hovens funktion och betydelse för rörelsen hos hästen. Det är ju extra viktigt just därför att det finns de som man ibland kan kalla för klåpare i branchen :crazy:
Jag ser det som självklart att jag skaffar mig den grundläggande kunskap jag behöver för att ta hand om mina hästar på bästa sätt. Inte skjuta över ansvaret på någon annan för att sedan beklaga mig över dennes okunskap då min egen okunskap är en del i det hela ;)

Rolle
IpL

Helt OT nu, men de fallen som togs upp i detta program, handlar om "självlärda" snickare/byggare.

Att även OM man t ex upplever att hästen rör sig/känns/presterar sämre pga skoningen, eller OM man ser att hästen har understuckna trakter. Så man står sig slätt mot hovslagaren rent argumentsmässigt. Man kan anlita en annan hovslagare - javisst. Men då är vi tillbaka att '5 olika hovslagare kan ge 5 svar'.

Understuckna trakter kan väl aldrig någon hovis bortförklara, om det sker så måste man ju själv som hästägare inse behovet av ett utbyte av hovisen. Eller?:crazy:

Man skulle kunna tro det ja. Men när hovis tycker t ex att 'det där är inte understucket?' eller att 'Ja, de är lindrigt understuckna, men... ' följt av en förklaring varför just den hästen i princip är omöjlig att korrigera mer än så på. Alt följt av en förklaring att det är under korrigering men kommer ta tid.

Båda är direkt tagna ur verkligheten, en vän som just 'läst och lärt mer' och känt att 'vad sjutton, sådär ser ju MIN häst ut', ang just understuckna trakter. Tog upp det med sin hovslagare som tyckte 'de är inte speciellt understuckna, och din häst kommer aldrig kunna få normala trakter'. Och hänvisar till hästens exteriör och ras ang varför aldrig helt normala trakter.

Kompisen byter då hovslagare, till en som tycker att 'den kommer aldrig får normala trakter men bättre ska det kunna bli'. 1 år senare ser trakten ut likadant för hästägarens öga, men hovslagaren hävdar ändå att 'det kommer att bli bättre men aldrig bra'. Och hänvisar till hästens exteriör och ras ang varför aldrig helt normala trakter.

Hästägaren accepterar där någonstans det. Sen hände ngt med hennes hovslagare, jag minns inte vad men typ bruten arm eller blev långvarigt sjukskriven iaf. Så hon tvingades byta. Efter tre skoperioder var hästens trakter minimalt understuckna bara.

Alla hovslagarna är utbildade, 'nummer två' jobbade på ATG-klinik..

Så, precis som i det du citerade så kvarstår även vid hovslagarbyte problemet att 5 olika hovisar kan ge 5 olika svar. ÄVEN vid något som borde vara så 'enkelt' som en understucken trakt.

Kan bara le igenkännande och instämmer helt i Dina två sista inlägg:bow::bow::bow::bow:

Känner igen mig så väl.

Tar upp en ny aspekt; finns det jourhovslagare? Om inte, varför kan inte traktens hovslagare samarbeta och ha jour, på samma sätt som veterinärer?

Alltså det finns inget som skulle få mig att godkänna understuckna trakter, inte ens om personen har ett mästarbrev.;) Det är aldrig försvarligt, jag har själv en häst som ledigt skulle få understuckna trakter om hovis inte tog hänsyn till växtsättet. Han växer inget i trakten men skjuter gärna och mycket tå, jag ska försöka fota detta vid något tillfälle, det syns väldigt tydligt i slutet av skoperioden. Skillnaden är enorm efter att han är nyverkad, han har också en förmåga att krascha sönder sina trakter om han verkas fel då hovnedslaget är hårt och direkt.

Det här ansvaret tycker jag faktiskt att man måste ta på sig, det bör ju ändå falla under grundläggande kunskap kort och gott. Sen måste man ju inte peta och lära sig i detalj, men nog sjutton måste man kunna avgöra vad en normalskoning innebär.

Senast ändrad:

Fast som exemplet jag gav, där försökte ju ägaren. När första hovslagaren konstaterade att 'nej du har fel', bytte hon hovslagare. Och jag förstår att man om en klinikhovslagare säger att 'det går aldrig få skolboksmässigt pga hästens exteriör och ras', vilket är precis samma argument som första hovslagaren haft, då någonstans antar att de faktiskt vet mer.

Så då är vi tillbaka till att det räcker inte med att ha lärt sig hur understuckna trakter ser ut, och att de inte ska ha det, utan man måste då helt enkelt ha sådan kunskap att man kan veta att en utbildad klinikhovslagare har fel.

Ie är vi tillbaka på att säkerställa att det garanterat blir bra så bör man ha utbildat sig till hovslagare.

Och då är vi inte ens inne på de mer svåra sakerna att se, och där det inte alltid är så att det är fel på just den hästen.

Man kan alltid göra det svårare än det är ;) Är det understuckna trakter så är det och så länge inget säger att det ska vara så så är det fel. Då ser man till att byta hovvårdare eller skaffar sig kunskap att förklara för en ovetandes hovvårdare.
Problem är inte större än man gör dem till...

Rolle
IpL

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 424
Senast: Silkisif
·
Hästvård Jag har haft lite otur med hovslagare. Eller så är det mig det är fel på, det låter jag vara osagt. Nu till frågan/händelsen: Min häst...
Svar
12
· Visningar
2 830
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka