När hovslagare gör fel...

Sv: När hovslagare gör fel...

Bettysmatte:
Ska ta en bild och lägga in. Som sagt beklagar jag att jag inte tog en bild på "före". Vinkeln var som tidigare nämnt ca 60grader och är nu ca 55 grader har jag för mig..

Heero:
Jobbigt! Stallägaren sa nu till mig att om hon tappar skon kommer hon bli väldigt ömfotad, inge grus osv då.. och skulle jag vara ute och hon tappar får jag ringa hovis så får han sko henne på plats. Men bra ialalfall att du vågar fråga osv även om hovisen blir lite irriterad. :)

Nu kanske jag missförstod dig men varför säger stallägaren att hästen kan bli så ömfotad att du måste ringa ut hovslagaren ut i skogen om du är ute på ridtur och hästen tappar en sko? Blir den ömfotad så är det bara att hoppa av och leda hem.

Hästar behöver inte skor per automatik, din kanske är extremt hovöm och då behöver den skor när du rider men hoppar du av och leder kan du absolut komma hem utan att hovslagare behöver komma ut i skogen och sko på en tappsko. Jag tror inte ens du skulle få en hovslagare att göra det då det är onödigt och inte den bästa arbetsmiljön.

När det kommer till vad hovslagaren gjort, så är det inget du kan ändra på för din egen del. Gjort är gjort.
Det enda du kan ändra på är vad som händer nästa gång. Se till att ta ut en utbildad hovslagare med goda rekommendationer. Ta bilder på hästens fötter och benställning nu och efteråt och be andra att säga vad de tycker om skoningen. Har du inte kunniga personer i din omgivning (stallägaren behöver ju inte se bilder, han ser ju hästen) så lägg upp dom på Buke och fråga vad bukes hovslagarkunniga tycker om bilderna.

Rubba aldrig på att din hovslagare ska vara utbildad och ha goda rekommendationer så kommer du inte behöva ha kunskapen att kunna avgöra huruvida en verkning ska se ut eller ej.

Min 21 åriga hade vinklarna 55 - 60 grader på alla hovarna när jag köpte honom. Han var inte bara felvinklad utan dessutom hade han olika vinklar på alla fyra benen, inget ben det andra likt med kraftiga skillnader...
Han är fd travare (kbl) och har gått på banan, de fick ringbandsoperera honom bak och mina misstankar är att det beror på den felaktiga skoningen. Som jag lärt mig är det lika mkt böjning av lederna i benen för en travhäst som det är för en dressyrhäst när den gör piaff och passager.
Ägarna skodde honom själv, de ville så väl men det blev fel...

Trotts det så har han hållit fint för min ridning. Så din häst kommer säkert återhämta sig från detta.
Tänk bara på hur du lägger upp arbete nu under tiden det korrigeras. Piaff och passage arbete är inte lämpligt. :p;)

Jag älskar forum. Det är så otroligt roligt att se hur all akastar åsikter, anklagelser och så vidare.

Jag var på kliniken och naturligtvis, när hon påpekade felet är det klart att man kollar upp hästen så den ej fått komplikationer i och med detta.
Han menar att om hon tappar skon är hon så pass ömfotad eftersom man fått avverka så mycket av hoven att han tyckte jag skulel försöka undvika asfalt och hårda grusvägar. Detta var om hon tappade skon runt de första dagarna.

Sedan nämnde jag att jag får SKYLLA MIG SJÄLV som tillät detta att hända och ja, döm mig om ni vill men jag är bara mänsklig. Jag har tagit hjälp för att korrigera felet, är inte det huvudsaken?
Jag skrev att jag INTE TÄNKER ANMÄLA honom eftersom han inte är UTBILDAD och i och med detta får jag åter igen, SKYLLA MIG SJÄLV, för att jag använde denna hovslagare som jag blev REKOMENDERAD men som jag i forsätttningen ALDRIG MER kommer att anlita.

Det är väldigt svårt om man inte kan något om hovvård att göra annat än lyssna på sådant man får höra av folk man litar på, som visar sig ibland ha fel. Om en elektriker är ute och fixar elen i ditt hus kan det vara svårt för dig som privatperson att se om elektriken kanske gjort något fel som kan få hela ditt hus att brinna ner.

Jag skrev endast på detta forum för jag var less, ville veta hur ni tyckte jag skulle göra med hovslagaren (upplysa honom om hans felaktiga arbete eller låta honom vara) samt ville jag veta om fler varit med om liknande saker.

Sätt er i mina kläder innan ni pratar om saker och ting. Jag säger inte att jag tänker anmäla honom, att det inte avr mitt fel och att jag inte kommer göra något åt det.

Jag har sagt att det är mitt fel som anlitade honom, att jag inte kan anmäla honom för att han inte är utbildad men att jag ska upplysa honom om felet samt att jag håller på att rätta till detta eftersom min ponny är allt för mig, om hon skulle lida skulle jag aldrig kunna se mig själv i ögonen.

Samt skrev jag att det var lika illa vilken häst han än gjorde detta på men ja, jag tycker att hopphästar löper större risk för tyngre benbelastning än dressyrhästar, men det är bara min uppfattning. Men som sagt, det är LIKA ILLA vilken individ han gör detta på. Eller man gör detta på..

Trotts det så har han hållit fint för min ridning. Så din häst kommer säkert återhämta sig från detta.
Tänk bara på hur du lägger upp arbete nu under tiden det korrigeras. Piaff och passage arbete är inte lämpligt. :p;)

Haha, tja, de svåra dressyrövningarna är inte min stil :p

Om en elektriker är ute och fixar elen i ditt hus kan det vara svårt för dig som privatperson att se om elektriken kanske gjort något fel som kan få hela ditt hus att brinna ner.

En elektriker får inte fixa din el om han inte är utbildad och om jag inte minns helt fel måste han ha certifikat (men det med certifikat kan jag ha fel om, kan blanda ihop det med svettsare eller nått annat...).

Men givetvis har du rätt i det du gör jämförelsen om, och jag hoppas inte jag inte kom ut så fel i min text så du missförstod mig och trodde annat.

Som hästägare är det omöjligt att kunna all bra. Foder, veterinär, sjukvård, skötsel, ridning, körning, lonegring, arbete vid hand, korrigering fårn backen skoning, tänder, bett, sadlar... oh gud så mkt det finns... Ingen kan vara bra på allt. Det viktiga är att man är medveten om sina brister och gör det man kan för att ta hjälp av de som är utbildade eller jobbar inom området.
Nu har du den hårda vägen fått lära dig att hovslagare ska vara utbildade... Ta den läxan (vilket du har gjort imo) och se till att inte låta dig luras igen på den punkten.
Alla gör vi misstag, det är hur vi korrigerar våra misstag som är det som avgör om vi är bra eller dåliga hästägare!

ag skrev endast på detta forum för jag var less, ville veta hur ni tyckte jag skulle göra med hovslagaren (upplysa honom om hans felaktiga arbete eller låta honom vara) samt ville jag veta om fler varit med om liknande saker.

Jag tycker du ska informera honom, annars kommer han fortsätta sko och därmed kommer andra hästägare vara lika lurade som dig. Hur du ska informera är en annan sak. Är du ung (inte läst åldern på dig) så kanske det är bättre att dina föräldrar, eller din stallägare, ringer. Både för att du ska slippa ta det ansvaret om du är ung, och för att vuxna alldeles för ofta har svårt att lyssna på unga då de tror att de inte vet vad de säger...

Senast ändrad:

Jag är 17år och jag funderar på att iallafall åka hem till honom, ta med mig min fader, och prata med honom om detta. Ja jag har lärt mig det här den hårda vägen och funderar dessutom att gå en hovvårdskurs till hösten.

Ja en elektriker måste var autbildad för annars gäller itne försäkringen när det händer något, men det är likadant med en hovslagare. Det finns ulvar i fårakläder överallt. Det var just att jag blev rekomenderad denna hovslagare som känns så jobbigt...

Sedan blir jag väldigt störd på folk som anklagar mig och säger att jag får skylla mig själv. Förvisso har de rätt, men det är ju det jag säger hela tiden. I mitt första inlägg skriver jag t.o.m att jag känner mig så dum för att jag inte märkt detta. Blir så irriterande när de spär på det. Alla gör misstag, men folk glömmer hela tiden hur lätt det är att göra sånt... :(
Jag missuppfattade inte ditt inlägg och har ej tagit åt mig negativt, så du vet :)

Jag rekommenderar dig och alla andra vetgiriga hästmänniskor att införskaffa boken HOVVÅRD-hovar, hovbeslag och hovsjukdomar av Lars Erik Magnusson. Lättläst med bra förklaringar och rymmer det mesta man bör veta om hovar som hästägare. Kan du innehållet i den så har du nog kommit längre än efter någon helgkurs i hovvård.
Jag skulle berättat för hovslagaren om vad veterinären sagt på kliniken och frågat om hovis hade någon tanke med att spara så mycket trakt. Även fast han kanske försvarar sitt arbete och vägrar erkänna att han gjort fel så får han nog en tankeställare och tar förhoppningsvis till sig av det du sagt.
Hovslagare (utbildade som outbildade) som verkar i samma område har oftast ett bra kontaktnät och hästägare som anklagar och polisanmäler sina hovslagare är det ingen som vill sko hos, så det är bättre att hålla en öppen dialog och anlita någon annan om man inte blir nöjd.
Lycka till!

Så känner jag också, vill inte bli osams med honom..

Ramba, måste bara säga att jag förstår hur du känner dig då jag är lite i samma sits. Man måste ju lita på folk som påstår sig ha kunskaper som man själv inte besitter. Tyvärr finns det otroligt många "klåpare" inom hästbranchen. Jag har haft min häst i 10 år och man får helt enkelt lära på sina misstag. Det finns folk som påstår sig kunna prova ut sadlar, barfota verkning, kiropraktik, massage och jag vet inte allt. Vissa är jätteduktiga och andra är rena klåpare. Det bästa är att anlita någon som nån i din närhet kan rekommendera (bra tips är att ringa en hästklinik och fråga om de vet nån bra person, vad det än gäller!!!) . Nu vet du ialla fall om hur otroligt viktigt det är med hovvård. Var glad åt att du träffade en duktig veternär och att hästen inte tagit så mkt skada.

du är inte ensam om att anlita någon som kanske inte är behörig. Ett landsting i min närhet anställde en norsk läkare. Det var bara det att läkaren fått sin licens indragen på grund utav upprepade felbehandlingar av patienter i Norge. Men det kollades inte av det svenska landstinget, ooops.

Det är skönt att man inte är ensam iallafall och tyvärr lär man ju sig den hårda vägen. Är så otroligt glad över att min ponny ej tog skada av det..

Jag har också lyssnat lite för mycket på fel råd ett par gånger. Bla en veterinär som anses vara kunnig på hästar men just den gången var vet i vart fall ute och cyklade

Och man vill ju inte ifrågasätta någons arbete eftersom man sjävl (oftast) inte är behörig själv inom området. :(

Det här är en obekväm åsikt, men jag anser att om man skaffar ett djur har man skydighet att ha övergripande kunskaper om djuret och dess vård. Man behöver inte vara utbildad och expert på alla områden, men övergripande ha ett hum om hur det ska vara och hur det ska se ut. Och som minst ha väldigt goda refrenser när man anlitar expertis - så det inte är klåpare och självutnämnda experter.

Det tar tid, det kräver kunskap, men är det inte ändå den skyldighet vi har när vi tar oss an djuren? I fackpress talas det om en pinsamt låg kunskapsnivå inom hästsporten och jag är benägen att hålla med. Skaffar man häst innan man är redo kunskapsmässigt? Lär ridinstitut och -skolor ut för dåligt? Eller har man helt enkelt för bråttom att köpa häst?

Det här är en obekväm åsikt, men jag anser att om man skaffar ett djur har man skydighet att ha övergripande kunskaper om djuret och dess vård. Man behöver inte vara utbildad och expert på alla områden, men övergripande ha ett hum om hur det ska vara och hur det ska se ut. Och som minst ha väldigt goda refrenser när man anlitar expertis - så det inte är klåpare och självutnämnda experter.

Det tar tid, det kräver kunskap, men är det inte ändå den skyldighet vi har när vi tar oss an djuren? I fackpress talas det om en pinsamt låg kunskapsnivå inom hästsporten och jag är benägen att hålla med. Skaffar man häst innan man är redo kunskapsmässigt? Lär ridinstitut och -skolor ut för dåligt? Eller har man helt enkelt för bråttom att köpa häst?

Det jag har upplevt både på ridskola och naturbruksgymnasium är att många människor bryr sig inte om att ta till sig kunskapen innan kunskapen behövs så att säga. Man tittar inte ens på ridskolans hästars hovar till exempel så den dagen man behöver veta hur en hov ska se ut så har man ingen aning. Allt ska gå så snabbt idag så mycket kunskap går nog rakt igenom många. Sen finns det ju givetvis alltid undantag en del fullkomligt suger åt sig allting.

Sen blir det fel i alla fall ibland. Även yrkeskunniga utbildade godkända erfarna människor är fortfarande bara människor och kan göra misstag. Referenser kan också vara missvisande. Frågar man tre personer kanske alla tre säger "jo den är jätteduktig" men frågar man sju till kanske man får en annan åsikt. För hur ska man kunna få tag på tio opartiska personer som anlitat denna person om man är ny i hästvärlden?

Senast ändrad:

Ursäkta TS för en smärre utvikning:

Coari: Vi får väl hoppas att den borgERliga regeringen inkluderat dess staTsminister satsar på skolan (ffa svenska med tyngdpunkt på stavning, hålla tråden i ett resonemang etc) om de vinner valet i år...
Ja, för våra kära borgerliga representanter har ju inte gjort sig bemärkta som djurens beskyddare, exempelvis i voteringar i EU-parlamentet där man antingen inte begriper frågorna eller trycker på fel knapp, som en centerpartist skyllde ifrån sig på vid ett tillfälle. Men det kanske också var Göran Perssons fel?

(Kunde inte låta bli. Är så hjärtligt trött på folk som har en totalt enögd politisk åsikt, oftast för att deras kompisar eller farsa tycker så, och som ska skylla ALLT på "den andra sidan" och dra upp det och de mest aparta sammanhang.)

Absolut kan det bli fel även med de bästa avsikter, men när man anlitar outbildade personer - kan man verkligen ha ansett sig gjort sitt bästa för att det inte ska bli fel? Jag anser faktiskt inte det. Då har man chansat på bekostnad av hästens hälsa.

Jag älskar forum. Det är så otroligt roligt att se hur all akastar åsikter, anklagelser och så vidare.

Jag var på kliniken och naturligtvis, när hon påpekade felet är det klart att man kollar upp hästen så den ej fått komplikationer i och med detta.
Han menar att om hon tappar skon är hon så pass ömfotad eftersom man fått avverka så mycket av hoven att han tyckte jag skulel försöka undvika asfalt och hårda grusvägar. Detta var om hon tappade skon runt de första dagarna.

Sedan nämnde jag att jag får SKYLLA MIG SJÄLV som tillät detta att hända och ja, döm mig om ni vill men jag är bara mänsklig. Jag har tagit hjälp för att korrigera felet, är inte det huvudsaken?
Jag skrev att jag INTE TÄNKER ANMÄLA honom eftersom han inte är UTBILDAD och i och med detta får jag åter igen, SKYLLA MIG SJÄLV, för att jag använde denna hovslagare som jag blev REKOMENDERAD men som jag i forsätttningen ALDRIG MER kommer att anlita.

Det är väldigt svårt om man inte kan något om hovvård att göra annat än lyssna på sådant man får höra av folk man litar på, som visar sig ibland ha fel. Om en elektriker är ute och fixar elen i ditt hus kan det vara svårt för dig som privatperson att se om elektriken kanske gjort något fel som kan få hela ditt hus att brinna ner.

Jag skrev endast på detta forum för jag var less, ville veta hur ni tyckte jag skulle göra med hovslagaren (upplysa honom om hans felaktiga arbete eller låta honom vara) samt ville jag veta om fler varit med om liknande saker.

Sätt er i mina kläder innan ni pratar om saker och ting. Jag säger inte att jag tänker anmäla honom, att det inte avr mitt fel och att jag inte kommer göra något åt det.

Jag har sagt att det är mitt fel som anlitade honom, att jag inte kan anmäla honom för att han inte är utbildad men att jag ska upplysa honom om felet samt att jag håller på att rätta till detta eftersom min ponny är allt för mig, om hon skulle lida skulle jag aldrig kunna se mig själv i ögonen.

Samt skrev jag att det var lika illa vilken häst han än gjorde detta på men ja, jag tycker att hopphästar löper större risk för tyngre benbelastning än dressyrhästar, men det är bara min uppfattning. Men som sagt, det är LIKA ILLA vilken individ han gör detta på. Eller man gör detta på..

Gud vad du skriker, men det är jättebra för nu förstod jag vad du menade.

Som sagt den dagen kommer komma när det KRÄVS certifiering från SAMTLIGA HANTVERKARE.

Tyvärr är tiden inte mogen ännu inom hantverket hovslageri eftersom utbildning tar tid och antal tidigare utbildade hantverkare varit i minoritet mot dagens efterfrågan. Det är inte mitt fel att det blivit så, har tidigare många ggr försökt påtala det med endast komentaren att det finns inget behov för dagen att utbilda flera hantverkari inom det yrket. Dessutom visar statestiken på att det yrket går inte att försörja sig på. Vi kan däremot erbjuda en utbildning till lokal bussförare!!

Så för dagen får vi helt enkelt förlita oss på hästägarnas kunskap.

Du får ursäkta men jag börjar bli oändligt trött på rubriker som handlar om felaktig hovvård. Nämn EN rubrik på hela forumet som rubriseras "när hästägaren gör fel"

Önskar dig all framtida välgång.

Eftersom det än så länge är ont om hovslagare (i alla fall i vissa delar av landet verkar det som?) så kommer ju tyvärr även outbildade få jobb. Kanske ska ställa frågan till partierna nu inför valet? Vad ska ditt parti göra åt bristen på utbildade och godkända hovslagare?

Jag är inte övertygad om att detta är en politisk fråga. Vi har hyfsad tillgång till utbildade hovslagare, ÄNDÅ väljer många att ta den billigare, outbildade hovisen. Det är marknaden som styr.

En helskoning bör inte kosta under 1000 kr, hur många hobbyryttare tycker det är ett rimligt pris? Hur många hovslagare vill utbilda sig, stå med studieskulder och sedan få höra att rimligt pris är för dyrt.

Marknaden bestämmer.

Så känner jag också, vill inte bli osams med honom..
Om en hantverkare/företagare gör ett dåligt jobb finns all anledning att påpeka detta och kräva gottgörelse. Minst pengarna tillbaka. Om hovis inte kan ta det sär är det, inget du ska ta hänsyn till.

Däremot är jag tveksam till anmälan. Det är väldigt poppis på forumet att skriva anmäl(!) för allt och inget, men man måste ha lite på fötterna innan man gör det. Att en hantverkare, inom ett yrke som saknar behörighetskrav, gör ett dåligt jobb och har brister i utbildningen är liksom inte grund för omedelbar anmälan.

Jag håller med dig om att man inte kan vara expert inom vartenda område inom häst. Inte ens yrkesmännen inom sitt gebit är så duktiga alla gånger. Har man sett vet som ställt helt felaktiga diagnoser, utbildade hovisar som verkat helt fel, van kusk som selat på helfel utan att själv se det, sadelutprovare hos ett känt företag som tänkt sig att vi skulle använda en katastrofalt misspassande sadel (för att ta ett par exempel) så ställer man inga jättekrav på sig själv.

Men man måste vara observant, ifrågasättande och undersökande som hästägare. Dom kraven tycker jag är rimliga.

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 424
Senast: Silkisif
·
Hästvård Jag har haft lite otur med hovslagare. Eller så är det mig det är fel på, det låter jag vara osagt. Nu till frågan/händelsen: Min häst...
Svar
12
· Visningar
2 830
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka