När hovslagare gör fel...

Sv: När hovslagare gör fel...

Det tar tid, det kräver kunskap, men är det inte ändå den skyldighet vi har när vi tar oss an djuren? I fackpress talas det om en pinsamt låg kunskapsnivå inom hästsporten och jag är benägen att hålla med. Skaffar man häst innan man är redo kunskapsmässigt? Lär ridinstitut och -skolor ut för dåligt? Eller har man helt enkelt för bråttom att köpa häst?

Nu blev jag lite nyfiken på vilken fackpress du menar här? Och vad ska man göra för att utbilda kommande och nyblivna hästägare? Införa ett hästkörkort? Men är det ens möjligt?

Eftersom det än så länge är ont om hovslagare (i alla fall i vissa delar av landet verkar det som?) så kommer ju tyvärr även outbildade få jobb. Kanske ska ställa frågan till partierna nu inför valet? Vad ska ditt parti göra åt bristen på utbildade och godkända hovslagare?

Det är inte en fråga för något politiskt parti, det är en ren fråga hästägaren ska ställa sig själv. Ingen vettig människa med förnuftet i behåll utbildar sig till ett av de mest otacksamma yrkena som finns, och för dom som redan gjort det dom ska vi vara :devil: rädda om.

Varför vill dom inte utbilda sig då, ja som någon skrivit tidigare så kostar det ju pengar och man står där kanske med studieskulder för att sedan få slängt i ansiktet att priset är för dyrt om de tar betalt enligt gängse rekommendation.

Det är också ett oerhört högt slitage på både material såsom knivar, tänger, raspar och bilen inte minst. Sedan kan man knappast räkna med att man håller hela vägen fram till 65 år pga slitage, under den tiden ska man dessutom fortbilda sig för att kunna få behörighet som hovslagare godkänd av jordbruksverket vilket inte heller lär vara gratis förutom förlorade intäkter.

OM alla hästägare insåg hur viktigt det är med en god hovvård, så såg man till att betala vad det verkligen kostar för att få hästen skodd. Så det är alltså hästägaren det faller på och inte på våra politiska partier.

Det är inte möjligt utan att gå tillbaka till den gamla hederliga militärordningen som tidigare rådde inom hästeriet. Det är ju Sveriges enda ridtradition. Och dit vill vi väl inte. Men å andra sidan är det så många hästar som far illa av ren och skär okunskap att det är ohållbart i längden. Tydligen har hästägande blivit en mänsklig rättighet, på bekostnad av hästen.

Det är inte en fråga för något politiskt parti, det är en ren fråga hästägaren ska ställa sig själv. Ingen vettig människa med förnuftet i behåll utbildar sig till ett av de mest otacksamma yrkena som finns, och för dom som redan gjort det dom ska vi vara :devil: rädda om.

Varför vill dom inte utbilda sig då, ja som någon skrivit tidigare så kostar det ju pengar och man står där kanske med studieskulder för att sedan få slängt i ansiktet att priset är för dyrt om de tar betalt enligt gängse rekommendation.

Det är också ett oerhört högt slitage på både material såsom knivar, tänger, raspar och bilen inte minst. Sedan kan man knappast räkna med att man håller hela vägen fram till 65 år pga slitage, under den tiden ska man dessutom fortbilda sig för att kunna få behörighet som hovslagare godkänd av jordbruksverket vilket inte heller lär vara gratis förutom förlorade intäkter.

OM alla hästägare insåg hur viktigt det är med en god hovvård, så såg man till att betala vad det verkligen kostar för att få hästen verkad och skodd eller bara verkad.. Så det är alltså hästägaren det faller på och inte på våra politiska partier.

Gjorde en liten ändring, se det fetstilta.

OM alla hästägare insåg hur viktigt det är med en god hovvård, så såg man till att betala vad det verkligen kostar för att få hästen skodd. Så det är alltså hästägaren det faller på och inte på våra politiska partier.

I det stora hela så håller jag med dig men betänk att det inte va så många år sedan som skara "hade ensamrätt" på utbildningen och endast examinerade 6-8 hantverkare årligen.. Av dessa 6-8 så gick ca 20% in i väggen redan inom ett år. Utbildningen höll väl heller inte ngn "tipp topp klass" så då fick AMU upp ögonen på behovet.. Tyvärr så va intagningsproven inte "tipp Topp" heller även om lärarna på AMU va fem+ jämfört med Skaras "trötta gäng"

Nåväl AMU tog in allt från kreti till pleti bara Arbetsförmedlingen bekostade utbildningen,, här såg många sin tjans till att fördriva sin fritid, efter avslutat grundprov kunna sko sin egen häst eller ännu bättre,, sko grannarnas hästar svart under den tiden dom fick Starta eget bidrag för nu hade dom ju både utbildning och registrerad firma med bidrag.

Poff sa det efter sex månader och politikerna stod och kliade sig i huvudet,, hur fasen gör vi nu för att dom åter inte ska hamna i statestiken arbetslösa ?

Vissa politiker blev helt röda i ansiktet vilket förvisso va mkt klädsamt men endå oroande eftersom man nu började se statestik över att efterfrågan va större än tillgången. Gröna vågen hade påbörjats och alla stadsbarn letade gård på landet och på landet ska man även ha djur,, djur för stadsbarn betyder ofta häst eftersom det har man läst är en statussymbol och uppvisar hög social status.

Hjulen snurrar fortare och fortare och plötsligt slår den blåa sidan till med ett dräpslag.. Nu ska vi fasen få stopp på detta och införa lagar och förordningar som främjar djurskyddet. Länstyrelsen fick snabbt ta över tidigare Djurskyddsmyndighetens myndighetsutövande och lagstiftningen skärptes markan mot hantverkarnas yrkesutövande och uppvisande av kompetens.

Och där är vi för dagen,, jag ställer mig fortfarande frågande till varför ingen politiker i mitten på 90 talet lyssnade på mitt tips om att införa körkort för hästägarna eftersom det än i dag klassas som ett fordon.

Tänk så många olyckstillbud denna enkla åtgärd hade kunna bespara djurens lidande i många fall.

P.S. Rättstavning är inte utfört i detta inlägg utan det är skrivet med pekfinger valsen.

Men någon måste väl ha någon idé om HUR vi ska få hästägare att lära sig mer om sin hästs bästa, utan att gå tillbaka till militärordningen? För man hör alltför ofta att det är bristande kunskap som orsakar hästars lidande. Om det inte är en sak för politiker vems sak är det då? Är det ridskolornas? Men alla rider ju inte på ridskola. Är det jordbruksverkets? Länsstyrelserna?

Ursprungligen postat av Lovisaleonora
I fackpress talas det om en pinsamt låg kunskapsnivå inom hästsporten och jag är benägen att hålla med

Om man bara talar om hur låg kunskapsnivån är men inte gör något blir det väl ingen förändring?

VEM ska göra något? Alla är ju så himla nöjda med att konstatera att "hovslagaren gjort fel", "jag kunde inte veta", "man lär av sina misstag", "alla gör misstag" etc. Det är helt orealistiskt att ha något generellt kunskapskrav för hästköp, det måste ju vara hästbranschen själva som står för saneringen. Självinsikt är ju en bra början, och kanske också rätt prisnivå och inte svarttjänster.

*KL*

Jag för min del måste erkänna att jag trots att hållt på med hästar i över 25 år och haft egen häst i ca 20 är fortfarande tycker det är jätte svårt med hovslagare och är extremt misstänksam pga nitar jag gått på.. Har haft både utbildade och ickeutbildade (blir jag halshuggen nu..) Dom ickeutbildade har gått som lärlingar till ngn hovslagare innan och varit hovslagare i många år och jag har även haft en relativt nyubildad hovslagare samt naturligtvis äldre utbildade. Tycker hittills inte att utbildningen har (tyvärr) avgjort hur skickliga dom har varit utan intresset för sitt jobb har varit den avgörande faktorn.

Har även ringt till hovslagarförbundet vid tillfälle för att få hjälp att hitta hovslagare till min förra häst som hade en paralellförskjutning i kotan som gjorde att han var lite knepig att sko och möttes av en mkt dryg och otrevlig person som när jag frågade om hovslagare bara sa att dom duger nog åt dig i alla fall... Tog sedan ut en av "deras" hovslagare som då var nyutbildad och det resulterade senare i en blödande hovspricka som jag hade kämpat i drygt ett år för att få att gå igen, gick upp igen med efterföljande klinikbesök..:(

Den hovslagare jag har nu har skott i 25 år, har fått sin utbildning som lärling.. Jag tycker att h*n verkar seriös.

Men nu är hästen halt med ödem på hovkapslarna båda fram samt förändringar på strålbenen och djupa böjsenorna (vi har magnetröntgat). Tycker oxå att hovarna, framförallt den vänstra börjar se lite konstig ut, börjar nästan se lite konkav ut. Har påpekat detta för hovslagaren och h*n håller med men har inga svar på varför. Min fundering börjar då bli om hovslagaren gör ngt galet som jag inte ser, är ju inte expert och tycker att skoningen ser bra ut när han är nyskodd men efter bara några (3) veckor så flyter hoven iväg? Jag tar naturligtvis på mig att det är fullt möjligt att jag har tränat på fel sätt, ang hältan, men nu har hästen bara blivit riden ca 3,5 mån på ett år och jag vet inte om han är bättre så då kan det väl inte bero på ridningen. Ska på återbesök hos vet den 10/8 och hoppas naturligtvis att hästen är drastiskt mkt bättre!

Jag vill verkligen det bästa för mina djur men ibland så känns det som att jag skulle vara utbildad hovslagare, vet, tandläkare och gärna ET för att kunna tillgodose mitt djurs behov på bästa sätt!!:cool:

VEM ska göra något? Alla är ju så himla nöjda med att konstatera att "hovslagaren gjort fel", "jag kunde inte veta", "man lär av sina misstag", "alla gör misstag" etc. Det är helt orealistiskt att ha något generellt kunskapskrav för hästköp, det måste ju vara hästbranschen själva som står för saneringen. Självinsikt är ju en bra början, och kanske också rätt prisnivå och inte svarttjänster.

Jag är inte alls nöjd med att "veterinären gjort fel" men skulle jag ignorera en legitimerad veterinärs eftervårdsråd? Jag är själv inte veterinär

Jag är heller inte alls nöjd med "jag kunde inte veta" att det var så mycket fosfor i en produkt där innehållsdeklarationen nu visat sig vara felaktig. Jag har inget laboratorium i källaren.

Jag är heller inte alls nöjd med att en hovslagare som tre personer hävdade var duktig och erfaren lyckades få min hästs bakfötter trekantiga. Men ska jag gå runt och ta för givet att tre personer ljuger för mig eller att tre personer själva är så okunniga trots att de haft häst bra mycket längre än jag?

Är jag okunnig och har dålig självinsikt på grund utav detta? Jag kanske inte är lämplig att ha häst då? Och vad skulle jag gjort för att inte råka ut för detta då?

Ursprungligen postat av coari
Nämn EN rubrik på hela forumet som rubriseras "när hästägaren gör fel"

Jag har gjort fel jag vet det. Och vad jag önskar jag kunde vrida tiden tillbaka och göra om det.

*hugger en knapp i högen*

Svårigheten tycker jag ligger i att det hitills inte funnits något sätt för en hästägare ATT just säkerställa god hovvård - förutom att själv utbilda sig till hovslagare.

Att välja en utbildad hovslagare har inte varit minsta lilla garanti. Kanske förändras och förbättras det nu med möjligheten att välja en inte bara utbildad utan av JSV godkänd hovslagare? Men tidigare så har även att välja en utb hovslagare varit lite av ett lotteri. För de som då ens KUNNAT få tag i en utb då, som Coari påpekat är efterfrågan större än tillgången. På ren svenska finns det inte utb hovslagare nog åt alla Sveriges hästar, och det har inte funnits på många år, dvs det är inget nytt problem.

Frågan man fem olika hovslagare (alla utb) kan man också få i princip fem olika variationer på svaret. Besöker man klinik med sin häst är det ingen garanti att veterinären inte 'klagade' på hovvården.

Så, det är extremt svårt - ÄVEN om man är beredd att betala för det och väljer utb hovslagare - att vara säker på det blir bra. Det visade ju inte minns det sjukbeslag utfört av en hovslagare med mästarbrev, som av annan hovslagare inte ansågs uppfyllda de minimikrav som krävts för att det skulle blivit godkänt vid ett provtillfälle.

Så, det ÄR ingen rolig sits vad gäller hästägare och kunna säkerställa att hästen får god hovvård. Delvis för det är ett hantverk antar jag, men också delvis för att det finns ytterst få möjligheter få en säker, entydig bedömning ens om man försöker på om en skoning/verkning är korrekt utförd.

Det är ju helt omöjligt att svara på dina specifika situationer, så jag förstår inte riktigt hur jag ska kunna bemöta det du skriver.

Du kan säkert också konstatera att 90 % av trådarna på t ex Hästvård är skrivna av människor som faktiskt borde ha mer kunskap, om det är så att de äger häst. Hästar som varit blockhalta i veckor utan att veterinär tillkallas, sår som är så misskötta att de veterinärer som tittar in på forumet reser sig som en man och hänvisar till klinik. Folk som envisas med hålla sina hästar med hovbenssänkning barfota, för att "de har hört att det ska vara bra". Listan kan göras lång och plågsam för den som orkar och vill.

Det är inte OK. Det är inte OK att skaffa sig djur och sedan inte intressera sig för korrekt skötsel av djuret. Det är inte OK att strunta i att ta sig till veterinär "för det är jobbigt och kostsamt att hitta bil och transport", det är inte OK att strunta i att ta ut veterinär för det kommer inget studiebidrag under sommaren. Det är inte OK att sko om en månad (när hästen behöver skor NU!) för att sjuklönen var lägre än vad ägaren beräknat den månaden hästen behövde skor.

Det är inte OK. Har man djur måste man ta ansvar för dem. Och visst går det att få de svar man vill ha, när man ringer till veterinären och beskriver en sårskada utan svullnad, när det egentligen rör sig om en sparkskada med misstänkt fraktur.

Att man kritiskt måste granska de råd man får av veterinär, hovvårdare, "tränare", "tjejen i stallet som är jätteduktig på sadlar", "en som har lyssnat på ett föredrag om foder" tycker jag är självklart. Vare sig det gäller den egna sjukvården, djurvård eller vad det nu kan komma till.

Håller med.

Dessutom - om du själv som hästägare lyckas tillgodogöra dig en del information om hur det bör se ut och varför, så kommer tillgången på hovslagare in i bilden: ponera att du har tre tillgängliga hovslagare som öht är villig att åka ut. Alla tre verkar avvikande från hur man själv lärt sig att det "ska se ut", på olika sätt, och så ska man som hästägare försöka argumentera mot en hovslagare varför man skulle vilja ha det si eller så. Kan bara prata för mig själv, men i de situationer jag varit med om det så minsta lilla motargument så kommer jag inte längre, JAG är inte kunnig nog för att tala om för en hovslagare "varför si istället för så". Däremot anser jag personligen att jag är duktig på att lyssna på hur min häst känner sig i hovarna och uppmärksam på reaktioner utifrån små skillnader.

Tycker det är jättetråkigt att hovslagare verkar ha så olika åsikter om hur det ska se ut och att inte många verkar basera det på positiv feedback från hästkroppen, snarare bara hur hovarna ser ut utan att reagera nämnvärt ens om de blir sämre och sämre efter några verkningar. Vet att jag drar alla över en kam nu, men rent procentuellt av alla jag kommit i kontakt med verkar det skrämmande svårt att få tag på någon som faktiskt gör ett långsiktigt konstruktivt och hållbart jobb. Skrämmande ur min synvinkel alltså som hästägare.

Du behöver inte bemöta mitt inlägg, det har du redan indirekt gjort tidigare.

Men att 90% av alla trådarna på hästvård skulle handla om hästar som far illa på grund av människors okunskap? Handlar faktiskt inte många trådar om frågor från människor som undrar om tex schampon, elektriska täcken, eksemtäcken, vattenträning, hur bäst bandagera olika sår? Vilken betesbegränsare som är bäst, vilket bete som kan vara lämpligast? Vilket insektsmedel som ger bäst skydd?

Frågor från människor som frågar innan de prövar, som vill lära sig mer? Att en hel del om trådarna handlar om hästar som borde tas till veterinär kan jag hålla med om men 9 utav 10? Så illa har inte jag upplevt det

Min häst fick helt raka sidor, alltså spikraka sidor, sedan en tvärklippt för lång tå. Som en avklippt triangel. Ska en hästhov ha helt spikraka kanter? Alltså som en trekant?

Senast ändrad:

Min häst fick helt raka sidor, alltså spikraka sidor, sedan en tvärklippt för lång tå. Som en avklippt triangel. Ska en hästhov ha helt spikraka kanter? Alltså som en trekant?

Det låter mer som en pil än en triange och det är naturligtvis inte fysiologiskt korrekt.

Jag och en kollega har försökt,, verkligen försökt på detta forum att bidra med både text och bilder på fysiologisk verkning och fysiologisk skoning för att i alla fall dom hästägarna som befinner sig här ska få lite mera kunskap om god hovvård.

Tyvärr vill jag inte påstå att det är ngt vi i framtiden kommer lägga ner så mkt av vår fritid på igen eftersom det kändes som ogjort arbete.

Det är ju synd, för det är intressant att se i ord och bilder när någon skor "som det ska vara" :).

Fast jag tycker att det är lite märkligt att du tycker att hästägare på Bukefalos skulle lärt sig av dina bilder vad hovslagare sägs inte klara av... Det är väl mycket mer skrämmande att det (tydligen) finns utbildade hovslagare som inte skor fysiologiskt korrekt, än det är att hästägare inte kan se felen och bristerna genom att jämföra sin hästs hovar med bilder på internet?

Fast jag tycker att det är lite märkligt att du tycker att hästägare på Bukefalos skulle lärt sig av dina bilder vad hovslagare sägs inte klara av... Det är väl mycket mer skrämmande att det (tydligen) finns utbildade hovslagare som inte skor fysiologiskt korrekt, än det är att hästägare inte kan se felen och bristerna genom att jämföra sin hästs hovar med bilder på internet?

Precis. Som hästägare blir man ju ännu mer kinkig när man ser vad som borde tänkas på vid skoning/verkning och inser att nä, det gör inte denna hovslagare. Jakten på hovslagare är inte alltid lätt. Vad mycket trevligare om alla hovslagare också skulle läsa trådarna och börja fundera över hur/varför i lite nya banor! :p

Det är ju synd, för det är intressant att se i ord och bilder när någon skor "som det ska vara" :).

Fast jag tycker att det är lite märkligt att du tycker att hästägare på Bukefalos skulle lärt sig av dina bilder vad hovslagare sägs inte klara av...

Här har vi det som "vi" reagerat på. Risken med att i ord och bild försöka så pedagogiskt som möjligt enbart förklara hästens anatomi, fysiologiska förutsättningar och exteriöra avvikelse. Bruk, miljö och övriga faktorer som är avgörande för den enskilda individens individuella behov av hovvård.

Se inte "mina bilder" som en bildebok typ fem myror är fler än fyra elefanter. Se heller inte vårt deltagande och enorma arbete helt frivilligt och på tid som kunde ha lett till ett mera "brake" från att på fritiden i välmening försöka delge kunskaps till forumets användare som söker kunskap.

Se heller inte varesig inlägg eller bilder i trådarna fysiologisk skoning/verkning som ngn kretik mot vad annan hovslagare inte "klarar" av. Att kritisera en kollega är inte själva poängen med dom trådarna utan snarare ett försök till att hästägarna själva ska börja fundera på deras egen kunskapsnivå och var i det brister.

Jag kan glädja dig med att några mera ingående fördjupningar i hovvård inte kommer delges på detta forum, i alla fall inte från min sida.

Jag förstår faktiskt inte detta forum, i ena meningen så söker man kunskap och i nästa mening blir man förbannad och känner sig kränkt för att inte den egna kunskapen leder till självömkan.

Vad fan (rent ut sagt) är det ni förväntar Er??

Trött,, bara så otroligt trött,,, LÄR ER TA EGET ANSVAR FÖR ERAN HÄSTHÅLLNING, och börja uppvisa bättre egen kunskap som visar högre kompetens än den/dom som anklagas som den utlösande faktorn.

Man kan faktiskt inte skylla över skulden på den hantverkare man anlitat om ngt går fel mer än att när man själv framhäver att så skett även ordagrant delget sin egen okunskap.

Jag är inte övertygad om att detta är en politisk fråga. Vi har hyfsad tillgång till utbildade hovslagare, ÄNDÅ väljer många att ta den billigare, outbildade hovisen. Det är marknaden som styr.

En helskoning bör inte kosta under 1000 kr, hur många hobbyryttare tycker det är ett rimligt pris? Hur många hovslagare vill utbilda sig, stå med studieskulder och sedan få höra att rimligt pris är för dyrt.

Marknaden bestämmer.

Vi har en outbildad, en mkt duktig sådan. Har innan denne anlitades ringt till de utbildade som finns inom vårat distrikt, med hänvisning om att de har fullt ring denna osv osv, nr till den här outbildade fick vi av en utbildad.

Så jättelätt är det inte att få tag i en utbildad, inte här omkring iaf o då bor vi mitt i landet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 424
Senast: Silkisif
·
Hästvård Jag har haft lite otur med hovslagare. Eller så är det mig det är fel på, det låter jag vara osagt. Nu till frågan/händelsen: Min häst...
Svar
12
· Visningar
2 830
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka