Hovslagare vs hovvårdare

Sv: Hovslagare vs hovvårdare

Just detta är väl talande för hur många hovisar ser på själva verkningen - det går fort och görs lite på en höft, mest för att skon ska passa.
Jag höll på att ramla av stolen när en ung hovslagare jag känner skröt med att han kan verka en häst på minre än tio minuter. Hur noga hinner man vara då?

Hastigheten på jobbet brukar inte han med hur duktig man är!!

Jag betalar hutlöst för att få mina hästar verkade av en barfotaverkare. Hade jag överhuvudtaget sett de traditionella hovslagarna som ett alternativ så hade jag ju gladeligen bytt. (Det är inte status att betala mycket - det är bara dyrt!) Men de karvar ju bara lite på strålen och raspar en stund, och sedan är de "klara". Och hovarna ser ut som skit ...:(

Har aldrig någonsin fått en verkad hov som ser ut som skit. Skulle aldrig acceptera det. Och en hovlagare som tänker så som du skriver hade inte fått sätta sin fot i mitt stall. Och nje jag har faktiskt inte mött en enda sådan som du beskriver.

Du funderar inte över varför "barfota"verkarna är så dyra :angel:

KL
Är kunnigheten avhängig på vilken tid det tar?:rofl:

Måhända är de som påstår att hovisar bara kan sko eller som inte vill lämna hästen oskodd, inte varse om att den faktiskt inte mår bra barfota- en liten tanke bara:D

Senast ändrad:

Hastigheten på jobbet brukar inte han med hur duktig man är!!
Jo, i viss mån. Att verka en hov kan inte ta två minuter, hur många hovar man än verkat i sitt liv. Ingen har en möjlighet att göra ett fullgott jobb på den tiden.

Du funderar inte över varför "barfota"verkarna är så dyra :angel:

Klart jag inser att de suger ut oss hästägare. Men som jag skrev - jag ser inget alternativ :(
Jag hade mycket hellre betalart 200 spänn för en verkning än 500!
Men jag vill inte ha utflutna och sprickiga fötter på hästarna, så jag biter ihop och betalar ...

Det är klart att föttterna inte kan spricka om man tar bort allt som kan gå sönder- synbart.
hur tror du att det känns för hästen att gå på naglar som är nertuggande ända innanför själva nagelfästet?

Det är klart att föttterna inte kan spricka om man tar bort allt som kan gå sönder- synbart.
hur tror du att det känns för hästen att gå på naglar som är nertuggande ända innanför själva nagelfästet?

Nu blir jag verkligen undrande? Vad menar du med det? Vem tar ner "naglarna ända ner till nagelfästet"? :confused:

Jo, i viss mån. Att verka en hov kan inte ta två minuter, hur många hovar man än verkat i sitt liv. Ingen har en möjlighet att göra ett fullgott jobb på den tiden.

Vem pratar om 2minuter??? Normal verkning tar inte 8 minuter! Jag vet inte vad du haft för hovslagare men ingen av mina har gjort så

Klart jag inser att de suger ut oss hästägare. Men som jag skrev - jag ser inget alternativ :(
Jag hade mycket hellre betalart 200 spänn för en verkning än 500!
Men jag vill inte ha utflutna och sprickiga fötter på hästarna, så jag biter ihop och betalar ...

Mina hästar som tävlar oskodda bak har inga utflytna hovar eller sprickor :crazy: Återigen så undrar jag vad för hovslagare du mött på!??

Min hovslagare både verkar och skor! Och det gjorde förre hovslagaren också! När jag hade förre hovslagaren, så var min häst ung och under inridning. Då gick han utan skor ända tills jag började rida mer på grusväg och han började ömma när jag red. Då bad jag hovslagaren sko runtom. Vad jag kunde bedöma gjorde han både verkning och skoning noggrannt och med gott resultat. Det var först när han började bli för sjuk för att orka sko eller verka ordentligt som resultatet blev sämre, men det är ju en annan historia.....

Med nuvarande hovslagaren har jag diskuterat barfotagång, vilket han inte alls var negativ till, utan upplyste mig om vad jag måste tänka på och hur lång "omställningsperiod" hästen oftast behöver för att kunna funka bra barfota (spec. med tanke på hur mycket grusvägar vi har här omkring). Detta gjorde att jag till slut ändå bestämde mig för att fortsätta ha hästen skodd, men jag hade helt klart haft fullt stöd av hovslagaren även om jag bestämt mig för barfotaalternativet.

Jag tycker min hovslagare är guld värd. Förutom att han gör ett bra jobb "till vardags", så är han en utmärkt rådgivare om hästen blir halt, och har kommit åkande många gånger på konstiga tider för att sätta på tappsko eller undersöka misstänkta hovbölder.... ALDRIG att jag byter ut honom mot en barfotaverkare!

Nej nej - inte alla. Bara de sju hovslagare jag använt tidigare ...

Det finns säkert jättebra hovisar också, men jag har tyvärr inte lyckats hitta dem, och nu finns det inga fler i trakten där jag bor som jag kan prova ...:crazy:

Jag blir lite konfunderad. Om du haft 7 hovslagare, vad beror det på att du inte blivit nöjd?

Jag har inte haft lyxen att ens ha tillgång till så många hovslagare, här får man ta det som finns. Nu hade vi ju två riktigt bra hovslagare här tidigare, men nu har en flyttat och den andra är pensionär så kanske jag har fått en ovanligt bra start när det gäller kontakter inom det yrket?

Jag har hittills bara sett två hovslagare här som jag verkligen inte vill ska verka eller sko min häst och av dem har bara en verkat min en gång och han är outbildad vilket kan förklara saken. Den andre har fullt godkänd utbildning men är helt värdelös ändå.

Men i övrigt så tycker jag att man kan resonera med de flesta hovslagare och det ska mycket till innan man känner att det inte fungerar längre och byter.

Så 7 stycken som du inte kunnat resonera med? Vad beror det på?

/Camilla

ALDRIG att jag byter ut honom mot en barfotaverkare!

Nä det förstår jag om du nu har lyckats hitta en sådan bra hovslagare. :) Men problemet uppkommer ju för dem som absolut inte hittar någon bra hovslagare i sin närhet.

Vad ska de göra som gång efter annan råkat ut för än den ena än den andra klåparen?

Och än en gång - rötägg finns inom både hovslagarkåren och barfotakåren men samtidigt finns det också "guldkorn" inom båda.

Nu blir jag verkligen undrande? Vad menar du med det? Vem tar ner "naglarna ända ner till nagelfästet"? :confused:
Att man verkar ner hästen så mkt det bara går o sen "mustangrundar"- allt för att hästen inte ska ha sönder sina hovar.
Den går då på sulan.
Tro :devil: att den behöver boots då.

Hoppas nu att inte alla barfotaverkare verkar så hårt, men tyvärr har jag bara sett det.

Hur tror ungdomarna idag att unghästar, avelsston, ponnies o mullehästar klarade sig förr- innan barfotaverkarna dök upp för 6-7 år sen:rofl:

Att man verkar ner hästen så mkt det bara går o sen "mustangrundar"- allt för att hästen inte ska ha sönder sina hovar.
Den går då på sulan.
Tro :devil: att den behöver boots då.

Hoppas nu att inte alla barfotaverkare verkar så hårt, men tyvärr har jag bara sett det.

Hur tror ungdomarna idag att unghästar, avelsston, ponnies o mullehästar klarade sig förr- innan barfotaverkarna dök upp för 6-7 år sen:rofl:

Jag måste säga att jag känner inte alls igen detta sätt att verka och jag har , sedan jag började anlita en verkare, sett ett antal hästhovar som verkligen inte är verkade på det sättet.

Att runda av kanterna på en barfotahäst är något som till och med vår "käre" Coari gör :D

När min barfotaverkare rundar av kanterna så gör hon det på så sätt att den inre delen av hovväggen givetvis finns kvar som bäryta men sen är den yttre delen avrundad. Vad är det för fel med det?

Sen finns det klåpare men det finns inom hovslagaryrket också. Har du läst tråden om hovslagaren som brände hål på sulorna samt verkade ner sulan så mycket att det nästan gick hål?.

Oj vad du var fördomsfull.... :smirk:

Min hovslagare verkar gärna, går ju snabbare än att sko! Hon har även sin egna häst oskodd....

Att folk tyr sig till hovvårdare tror jag snarare beror på att dom är barfota-talibaner och inte vill ha med vanliga hovslagare att göra.
:devil:

Oj vad du var fördomsfull.... :smirk:

Min hovslagare verkar gärna, går ju snabbare än att sko! Hon har även sin egna häst oskodd....

Att folk tyr sig till hovvårdare tror jag snarare beror på att dom är barfota-talibaner och inte vill ha med vanliga hovslagare att göra.
:devil:

Fast jag skulle nog inte vilja kalla mig själv för "barfotataliban" och att jag inte vill ha med vanliga hovslagare att göra. :D Jag har jättegoda erfarenheter från hovslagare tidigare. :bow:

Men tyvärr är det ett problem att det är brist på bra hovslagare och då är det kanske lätt hänt att folk i ren desperation vänder sig till någon annan. Man behöver ju inte vara taliban bara för det även om det givetvis finns sådana också. :D

Sen så finns det talibaner i andra "lägret" också. :)

börjar tröttna på dessa hovslagare, alltod ska det vara nått. Förra hovslagaren vägrade röra min hästs bakhovar då han sa att han va ohanterbar (vilket han blev efter att han band upp framhovarna:crazy: ) Så bytte då hovslagare till en som varit hovslagare länge och är utbildad. Denna är sjukt dyr men tycler hovarna ser ut som skit :mad: betalar det dubbla för en verkning än vad dom andra i stallet gör och nu spricker hovarna efter bara någon vecka. Har en hovslagare här som är en av dom bästa men vågar inte låta honom sko/verka efter att han slog min förra ponny med en hammare över mulen :cry::mad:

Men problemet uppkommer ju för dem som absolut inte hittar någon bra hovslagare i sin närhet.

Vad ska de göra som gång efter annan råkat ut för än den ena än den andra klåparen?
Ja, bevisligen så går de en helgkurs och efter det verkar de sina egna hästar och åker också gärna runt och verkar andras för dyra pengar...

Jag har själv blivit uppringd av en sån inför att h*n skulle arrangera en kurs för barfotaverkning och argumenten var att det var så lätt att lära sig själv och det var en helt ny kunskap som gjorde allt så logiskt och enkelt. Nu åker den här personen runt och verkar andras hästar och påstår saker som att hovbensrotation vid fång är en myt.

Men det är som du säger - visst finns det rötägg i varje skrå, men i barfotabranschen har det blivit någon sorts religiös uppenbarelse och alla som blir frälsta och har den rätta tron kan hela andras hästar...

Jag verkar och skor själv sedan några år. Till 99% bara min egen häst men hjälper kompisar vid hovslagarbrist eller tappskor. Men jag har inte gått någon helgkurs, jag har skott under min hovis uppsikt under två års tid innan jag kände att jag klarade det själv. Det är mitt sätt att lösa problemet med att det inte finns tillgång till bra hovslagare eller hovslagare öht.

Och jag gillar tanken på att man SKA klara sin bashovvård själv, idag klarar nästan ingen något utan att anlita ett "proffs". Men för att det ska fungera måste man inse att man kanske inte är fullärd efter en helg eller två.

/Camilla

Det är en sak att rnda av kanterna på en häst som har lite slitmån. än att först verka ner den så mkt som det går o SEN även runda av hela hovvägen o lämna sulkanten synlig.

Jag håller med dig i mångt och mycket. :)

Men de som verkligen arbetar ute som verkare har ju inte bara gått en helgkurs.

Helgkurserna är vad jag förstår en kurs för dem som vill kunna underhållsverka sina egna hästars hovar och då under uppsikt av en hovverkare.

Själv har jag inte gått någon helgkurs men jag filar lite själv ändå vid behov. Men i mitt fall har jag lärt mig av min käre gamle hovslagare jag hade tidigare och inte av min nuvarande hovverkare. Men då vill jag påpeka att det bara rör sig om att hålla efter ev flisor och ojämnheter som uppkommer. :)

Nej, man får ju hoppas på det. Jag har sett en barfotaverkning live (det är ännu inte så vanligt här) och det såg inte bra ut så där måste det ha varit någon som bara gått en helgkurs. Inte en hov hade i närheten av samma vinkel som någon annan hov och varje hov var fruktansvärt sned, åt olika håll. Hästen var spänd genom hela kroppen och de tog ut en ET för att ordna detta och hon höll på att dö när hon såg verkningen. De anmäldes till djurskyddet senare men flyttade hästen och jag vet inte vad som hände sedan.

visar de upp papper?

Hur lång praktikanttid har de?
antal hästar?
Hovens anatomi o sjukdomar?
Felställningar. Föl o unghästar?

"Cecilias bockhovshäst" som det står beskrivet om på hemsidan berodde ju på en sjukdom o man undersökte den inte förrän ett par år senare, utan försökte bara verka den "rätt" hela tiden, men pga sjukdomen så ställde sig hästen så hela tiden.

Det är en sak att rnda av kanterna på en häst som har lite slitmån. än att först verka ner den så mkt som det går o SEN även runda av hela hovvägen o lämna sulkanten synlig.

Men så verkas inte en normal, frisk hov. Det ska finnas bärande hovvägg som avrundas i ytterkant.

Jag vet att det tydligen gjordes i det uppmärksammade fallet med fånghästen som det stod om i Aftonbladet och tydligen anser man att det är ett bra sätt i sådana fall. Jag tycker själv det verkar konstigt.

Men en normal verkning ska inte se ut så utan utföras så som på t ex min häst.

Jag har nämt det i en annan gammal tråd men jag kan säga det igen - min nuvarande hovverkare utför inte sitt arbete så särskilt annorlunda än vad min gamle, numera pensionerade, mycket duktiga hovslagare gjorde. Det enda som skiljer är att den gamle inte tog ner hörnstöden riktigt lika mycket, men det är marginell skillnad faktiskt.

Nu är jag lite rädd att vi håller på att förstöra tråden med "för- och emot". Det var ju inte det ts ville med tråden. :)

Ville bara tala om att man inte ska generalisera åt något håll. Jag säger t ex inte att "alla hovisar bränner hål på sulorna eller verkar ner sulorna så hårt att det nästan går hål" eller hur?

Liknande trådar

R
Hästvård Hej! Var iväg och mätte ponnyn för ca en halv vecka sedan, detta gjordes på ATG-kliniken i Gävle. Besöket gick bra (om man bortser från...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
31 324
Senast: Karoliten
·
Western Hejsan allihopa, nu har jag tänkt för mycket igen (Överraskande va? ;)) Diskuterade igår med en vän det här med hästägaransvar och...
Svar
12
· Visningar
1 568
Senast: Paxinarion
·
Hästvård Nu har jag äntligen varit på föreläsningen av O.L så jag tänkte rapportera lite, det var ju tidigare funderingar kring dessa...
2
Svar
35
· Visningar
2 881
Senast: Tavro
·
C
Hästvård Klassa gärna detta som en gnälltråd, diskutera med mig och kom med synpunkter! Nu är det dax att se saker från det andra hållet tycker...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 168
Senast: Paste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka