Hovslagare vs hovvårdare

Sv: Hovslagare vs hovvårdare

Nä nu får det banne mig vara nog med det här! :(

Varför i hela friden skulle jag åka till honom och titta? Jag har ingen som helst anledning till det.

Jag skiter fullständigt i vad de herrarna sysslar med.

Det gör inte VI Det finns faktiskt hästar som har dött av den verkningsmetoden vilket det även finns bevis för. Din häst är väl heller inte odödlig???

Frågan är väl var man ska sätta ribban för onödigt lidande.;)

Jag verkar och skor min häst själv och tar gott om tid på mig eftersom jag inte är något proffs och jag har inte bråttom. Men jag tar nog inte längre tid än 30-45 minuter på mig för en verkning runtom. Jag vet ju hur min hästs hovar ska se ut och känner dem utan och innan och då jag inte måste smida skor (vilket tar längst tid för mig) så tar det inte så lång tid att verka.

I början tog det dock lång tid för det är lite klurigt att förstå vilken sida man ska ta mer på osv...

/Camilla

Ja, du har ju redan fått svar från flera - i "den lilla staden" kostar det bara 200-250:- för en verkning gjord av Skara-Nissar (ofta med vidareutbildning!)

Nä, det beror nog ofta på att ni skiter i att ta på traktstöden och mest filar till kanterna ...Då går det fort!

Ilskna inlägg får ilskna svar! ;)

Min tolkning är att Skaras utbildning verkar inte vara så där värst kunskapsgivande. Det tyckte jag redan för 15 år sedan när jag bestämde mig för att utbilda mig till hovis,,, så jag sökte vidare då jag ville ha en fullvärdig utbildning.

Mycket gnäll verkar det vara runt själva Skara området här och visst kan det vara befogat.

En fråga: Du nämner traktstöden och klagar på att dom inte renskärs i balans. kan du bara så jag inte missförstår dig förklara skillnaden mellan traktstöden,hörnstöden,traktvinkeln och hörnstöden.

Tack på förhand.

Äh ge dig nu va? Jag är inte intresserad av att stå till svars för varför jag har en hovvårdare och tänker inte ge mig in i den debatten med dig. Ditt vridande och vändande på vad folk här skriver är väl känt :D Du har tränat länge ;)

Jag är inte ett dugg oroad över min hästs välbefinnande pga min verkare.

I början tog det dock lång tid för det är lite klurigt att förstå vilken sida man ska ta mer på osv...

/Camilla

Varför tog du inte hjälp från någon utbildad i början så slapp det bli så fel sida du tog mer på???

Är det inte bättre att först lära sig än att pröva sig fram med alla fel det medför???

Jag tycker det är helt ok om man vill pröva sig fram på sin egen kropp, men när man utsätter sitt eget djur som ett försöksobjekt då blir jag alvarligt orolig.

Varför tog du inte hjälp från någon utbildad i början så slapp det bli så fel sida du tog mer på???

Skämtar du?? Har jag skrivit att jag inte gjorde det? Har jag skrivit att jag tog på fel sida? My good vad du var snabb att ha förutfattade meningar...!

/Camilla

Min tolkning är att Skaras utbildning verkar inte vara så där värst kunskapsgivande. Det tyckte jag redan för 15 år sedan när jag bestämde mig för att utbilda mig till hovis,,, så jag sökte vidare då jag ville ha en fullvärdig utbildning.

Men var utbildar man sig då? De flesta (alla) hovisar jag haft har gått Skara, och menar att det inte finns något annat seriöst ...
Har hört om någon Lernia-utbildning, men det verkar väl inte heller sådär helt hundra, eller?

En fråga: Du nämner traktstöden och klagar på att dom inte renskärs i balans. kan du bara så jag inte missförstår dig förklara skillnaden mellan traktstöden,hörnstöden,traktvinkeln och hörnstöden.
Nej, skillnaden på hörnstöd och hörnstöd kan jag inte säga ;)
Jag vet bara att om man inte skär bort utväxten på den "hov-väggsbit" som ligger längst strålfåran, så faller den ut och bildar valkar över sulan, och då får hästen hovar stora som dassa-lock till slut.
Vad det "heter" vet inte jag för jag har inte gått i Skara :banana:

Men jag har sett "välutbildade" hovslagare skapa jätte-fötter på bara några månader ... Så mycket vet jag.

(Är du lika näsvis mot dina kunder ...? För det betalar jag också gärna extra för att slippa :bump:)

" Hovslagare vs hovvårdare

--------------------------------------------------------------------------------

Jag tycker det är på tiden med en tråd där hovslagarnas ansvar för hovvårdarnas framfart diskuteras.

Vad jag har hört så är många hovslagare uttalat negativa till att hjälpa folk med att verka en oskodd häst.
Om de ändå verkar den vill de ofta heller inte upplysa hästägaren om olika saker de undrar ang. skötsel av oskodda hovar.
Är det då konstigt att outbildade och eller Strasserverkare vinner mark och får kunder?

Varför reagerar hovslagare som om de ska bli arbetslösa? Det lär ju finnas jobb med att verka och sköta alla hovar ändå, och alla kommer ju inte skos av.

När ska hovslagarna reagera, och börja sköta alla hovar? "

Jag vill bara påminna om vilken/vilka frågor som ts ställde. :angel:

Kan vi kanske återgå till det? ;)

/Camilla

Du har väl själv tidigare även visat bilder på att det faktiskt va så att du inte förstod vilken sida du skulle verka mer på för att få den i balans.

Nu handlar ju inte denna tråd om just dina funderingar, även om du nog som novis inte är ensam om att ha dom funderingarna.

Du ska ha en eloge som bara tränar på din egen hästs hovar,, det finns jättemånga som efter en helgkurs ger sig på andra hästägares hästar och funderar och funderar. Lagen funderar oxå på hur man ska lagstadga dessa funderingar.

Förstår du??

Det det handlade om var en av min hästs hovar som är väldigt klurig och jag bad om hjälp för att få den i balans, vilket väl är bra? Jag testade alltså inte bara själv utan faktiskt så var det en hovis som skriver här som kom ut till stallet och tittade på alla hovarna och hade inga större kommentarer om det.

Nu har jag heller inte gått någon helgkurs utan tog långsamt över min hästs skoningar med min förr hovis hjälp (tog allt som allt två år) så nog har jag tagit emot hjälp i början och det är väl så man lär sig?

Sen är de bilderna ju lite gamla nu och man lär sig med tiden så nu tar det inte så lång tid att verka min hästs hovar bra och det var det jag menade från början, förstår du?

/Camilla

Nu har jag heller inte gått någon helgkurs utan tog långsamt över min hästs skoningar med min förr hovis hjälp (tog allt som allt två år) så nog har jag tagit emot hjälp i början och det är väl så man lär sig?

/Camilla

Påminner om gamla tiders lärlingsutbildning. Inget konstigt tycker jag :bow:

Men var utbildar man sig då? De flesta (alla) hovisar jag haft har gått Skara, och menar att det inte finns något annat seriöst ...
Har hört om någon Lernia-utbildning, men det verkar väl inte heller sådär helt hundra, eller?
Skyll inte på utbildningarna, om eleverna inte tar åt sig den kunskap som lärs ut!
Problemet är INTE utbildningarnas kvalité utan att de som kommer dit redan "vet hur det ska vara" i många fall och därför inte tar till sig kunskapen.
Nej, skillnaden på hörnstöd och hörnstöd kan jag inte säga ;)
Jag vet bara att om man inte skär bort utväxten på den "hov-väggsbit" som ligger längst strålfåran, så faller den ut och bildar valkar över sulan, och då får hästen hovar stora som dassa-lock till slut.
Vad det "heter" vet inte jag för jag har inte gått i Skara :banana:

Men jag har sett "välutbildade" hovslagare skapa jätte-fötter på bara några månader ... Så mycket vet jag.
Förklara gärna för mig hur man kan SKAPA jättefötter?

En hov består av ett hovben och ett skal runt detta, enkelt beskrivet.
Detta skal = hornkapseln, KAN INTE bli större helt plötsligt... ;)
Möjligen kan en hov flyta ut om den inte verkas tillräckligt ofta, men det är fortfarande ett skal runt hovbenet och detta hovben ändrar inte form på en vuxen häst...:angel:

Vet man inte ens vad hovens delar heter så ska man nog hålla sig ifrån dem också...

Jag har heller aldrig sett några jättefötter däremot många som skor för trångt

vilket som regel beror på att hästägarna inte tolererar några tappskor- trots lera upp till knäna.

Vem har inte stått med foten bar när gummistövlarna har sugits av:crazy:

Frågar dig som tydligen sett dessa tävlingar, har domarna någonsin bedömt hur hästen rört sig efter detta SM????
Ingen aning. Jag är mest facinerad av att se hur man kan få till en hästsko av en rak järnbit. Sen brukar det bli så varmt att jag går och fikar.:angel:

Urlöjlig tävling tycker jag och du förstår nu varför vi aldrig setts på detta SM.;)
Hör av dig om du ändrar dig. Min dotter jobbar på tävlingarna varje år så jag är där någon stund i alla fall.

Förklara gärna för mig hur man kan SKAPA jättefötter?

En hov består av ett hovben och ett skal runt detta, enkelt beskrivet.
Detta skal = hornkapseln, KAN INTE bli större helt plötsligt... ;)
Möjligen kan en hov flyta ut om den inte verkas tillräckligt ofta, men det är fortfarande ett skal runt hovbenet och detta hovben ändrar inte form på en vuxen häst...:angel:

Ja, men skalet sitter fast via lamellranden, och den är inte statisk, utan kan förändra sig. Om den tänjs ut blir det större avstånd mellan hovben och hovkapsel, dvs hoven blir större.
Har du på allvar inte sett detta? (Pinsamt i så fall - för dig :angel:)

Vet man inte ens vad hovens delar heter så ska man nog hålla sig ifrån dem också...

ÖÖöhh? Vad för slags kommentar är detta? På vilket sätt ska jag "hålla mig ifån" hästens hovar?
Ovanligt surt ...

Men en plattfot häst får inte lamellbreddning, även fast väggen flyter ut.
däremot bör de hållas efter, men inte överdrivet mkt.

ÖÖöhh? Vad för slags kommentar är detta? På vilket sätt ska jag "hålla mig ifån" hästens hovar?
Ovanligt surt ...

Inte sura nu, se det som ett väldigt kunskapsgivande svar till dig.

Jag håller helt med ameo utifrån den frågan jahg ställde till dig och det okunniga svaret du svarade med. Jag förstår faktiskt inte hur du törs "kladda runt" utan att ha en aning om hovens struktur,funktion och uppbyggnad.

Att verka en hov ska absolut inte jämföras med att skala ett äpple, inte ens av ett päron.

Jag förstår faktiskt inte hur du törs "kladda runt" utan att ha en aning om hovens struktur,funktion och uppbyggnad.

Exakt var har jag sagt att jag verkar eller skor mina hästar själv? Vad menar du med "kladda runt"?

Det var tusan vad du är snabb (och helt fel på det) i dina vändningar. :mad:

Liknande trådar

R
Hästvård Hej! Var iväg och mätte ponnyn för ca en halv vecka sedan, detta gjordes på ATG-kliniken i Gävle. Besöket gick bra (om man bortser från...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
31 324
Senast: Karoliten
·
Western Hejsan allihopa, nu har jag tänkt för mycket igen (Överraskande va? ;)) Diskuterade igår med en vän det här med hästägaransvar och...
Svar
12
· Visningar
1 568
Senast: Paxinarion
·
Hästvård Nu har jag äntligen varit på föreläsningen av O.L så jag tänkte rapportera lite, det var ju tidigare funderingar kring dessa...
2
Svar
35
· Visningar
2 881
Senast: Tavro
·
C
Hästvård Klassa gärna detta som en gnälltråd, diskutera med mig och kom med synpunkter! Nu är det dax att se saker från det andra hållet tycker...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 168
Senast: Paste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka